Modstand i Tændrørshætter
Fra : wheeler

Dato : 22-04-03 17:04

Jeg har NGK 5 K ohm på RD'eren (og der sidder NGK ES-rør på)

Jeg har en ny 1 K ohm tændrørshætte, som jeg har tænkt mig at bruge!

3 Spm.

1. Jo lavere modstand i hætten - vel alt andet lige bedre - (eller er det
helt underordnet) ?
2. Selvom jeg ikke kører med ER-rør (som passer til 1K hætter), så er det
vel kun et "problem" rent radiobølge-støjmæssigt?
3. At jeg kører med 1K modstand i den ene side og 5K i den anden er vel
underordnet i alle sammenhænge?

Pft.

Wheeler

Jeg har hørt at det i "gamle dage" var noget synsmændene var meget optaget
af (?)
--
www.dkfritidmotorcykel.dk/Bernhard_Wheeler

Fra : Henning

Dato : 22-04-03 17:27

"wheeler" <bernhard_wheeler[remove this]@hotmail.com> skrev i en meddelelse news:0Kdpa.1618$8z5.652@news.get2net.dk...

> 2. Selvom jeg ikke kører med ER-rør (som passer til 1K hætter), så er det
> vel kun et "problem" rent radiobølge-støjmæssigt?

Svjv ja. Men bare vent til morskaben, når støjen 'tilter' din egen tændings-/YPVS-boks. Jeg /har/ prøvet det.

--
Who, what, where: http://move.to/henning

Fra : Brian W.

Dato : 22-04-03 17:38

Henning wrote:
> [...]
>

> Svjv ja. Men bare vent til morskaben, når støjen 'tilter' din egen
> tændings-/YPVS-boks. Jeg /har/ prøvet det.

De fungerer fint på en Bol´dor... Jeg skiftede alle 4 på hondaen, og kørte
til syn. t-ching. synet og godkendt. De er ligeglade med tændhætte. Det er
ikke noget de tjekker. Ikke hvad jeg har hørt om. ?
--

Med Venlig Hilsen
Brian Laursen

http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=155

http://home1.stofanet.dk/cashman

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 22-04-03 18:14

"Brian W." wrote:

> De fungerer fint på en Bol´dor... Jeg skiftede alle 4 på hondaen, og kørte
> til syn. t-ching. synet og godkendt. De er ligeglade med tændhætte. Det er
> ikke noget de tjekker. Ikke hvad jeg har hørt om. ?

Det er ikke mange uger siden jeg var til syn med en mc. Der blev jeg spurgt om
de var radiostøjdæmpet. Så helt sikker kan man ikke være.

Ib Jakobsen

Fra : wheeler

Dato : 22-04-03 19:38

"Henning" <henning@see.sig> skrev i en meddelelse

Men bare vent til morskaben, når støjen 'tilter' din egen
tændings-/YPVS-boks. Jeg /har/ prøvet det.

[Klip]

Gider du uddybe lidt...hvad sker der som Ypvs-elektronikken skulle blive
påvirket af?

Wheeler
--
www.dkfritidmotorcykel.dk/Bernhard_Wheeler

Fra : Rune Larsen

Dato : 23-04-03 16:13

wheeler wrote:

> Gider du uddybe lidt...hvad sker der som Ypvs-elektronikken skulle blive
> påvirket af?

Formålet med modstanden i tændrørshætten er at sænke stigetiden for
"signalet" i tændrørsledningen.
Langsommere stigetid -> mindre radiostøj.
Radiostøjen fra et tændrør og en gnist indeholder en del energi i
radio-området (tænk på en gammeldags gnistsender) hvorfor det har gode
muligheder for at transmitteres til f.eks. din tændingsboks eller din
YPVS-boks.
Boksen er højst sandsynligt nogenlunde skærmet fra fabrikken, min TZR kører
ihvertfald uden dæmpede tændrørshætter.

Min hjemmelavede CDI har pt. rimeligt store problemer med støj, når den ene
cylinder gnister, udsender det så meget støj at cylinder 2. tror den er
blevet triggeret, og derfor skyder den en gnist af, alt for tidligt.

Kort sagt, kan radiostøj medføre en masse uberegneligt crap.

/Rune - nu med radiosender...

Fra : Henning

Dato : 23-04-03 18:49

"Rune Larsen" <rune.larsen@tiscali.dk> skrev i en meddelelse news:53ypa.29900$y3.2326588@news010.worldonline.dk...

> Kort sagt, kan radiostøj medføre en masse uberegneligt crap.

Hvad Rune skriver. I mit tilfælde kunne YPVS'en ikke finde ud af, om den skulle være åben eller lukket.

--
Who, what, where: http://move.to/henning

Fra : Claus Rittig

Dato : 23-04-03 21:45

> "Rune Larsen" <rune.larsen@tiscali.dk> skrev i en meddelelse

> Hvad Rune skriver. I mit tilfælde kunne YPVS'en ikke finde ud af, om den
skulle være åben eller lukket.

Man kan vel vælge at køre med enten radiostøjdæmpede hætter eller
radiostøjdæmpede rør, ikke?
Jeg kører med R-rør, så kan det være ligemeget med hætten.

Rittig

Fra : wheeler

Dato : 23-04-03 21:59

"Claus Rittig" <ClausRittig@Hotmail.Com>

> Jeg kører med R-rør, så kan det være ligemeget med hætten.

[KLIP]

Ja, det er rigtigt og to nye tændrør er som bekendt ofte dyrere at udskifte
end een hætte. Og da mine rør samtidig er helt nye, tror jeg jeg futter ned
til pusheren og køber en 5K ohm hætte!

Tak i øvrigt for alle kommentarer

Wheeler
--
www.dkfritidmotorcykel.dk/Bernhard_Wheeler

Fra : Rune Larsen

Dato : 24-04-03 12:57

Claus Rittig wrote:

> Man kan vel vælge at køre med enten radiostøjdæmpede hætter eller
> radiostøjdæmpede rør, ikke?
> Jeg kører med R-rør, så kan det være ligemeget med hætten.

Jo, det kan man. Der plejer at være 5k ohm i serie enten i røret eller
hætten. Om det er det ene sted eller det andet er ligemeget.
Min gade-TZR er specificeret til både at have dæmpede hætter og R-tændrør i,
men jeg har ikke oplevet problemer ved at skifte til ikke-R tændrør.
Det er nok fabrikkens måde at gå med livrem og seler på.

/Rune

Fra : GERT BO THORGERSEN

Dato : 23-04-03 01:58

> [...]
>
> Wheeler
>
> Jeg har hørt at det i "gamle dage" var noget synsmændene var meget optaget

Jeg husker der som man skal samlet have 5 kOhm på en 4 cylindret, og det
derfor er næsten ok med 1 kOhm i hver tændrørshætte, ihvertfald kører jeg
med det på min BMW og tidligere på min Honda CB 750. På Hondaen kørte jeg
også til tider medhætter uden modstand. Det er jo dårligt med for megen
modstand - tændrørsmæssigt - og Hondaen lå tæt på grænsen af hvad den kunne
klare, især hvis man øgede kompressionen/tunede den, så jeg skiftede også
til kræftigere tændspoler.
Men støjdæmpningsmæssigt ok/bedst og med mindst modstand kan man vist komme
via den rette kombination af dæmpede tændkabler og tændrørshætter. Men der
snakkesjo også om levetid for tændkabler.

Gert Thorgersen

Fra : Steen Gruby

Dato : 23-04-03 23:03

On Tue, 22 Apr 2003 18:04:08 +0200, "wheeler" <bernhard_wheeler[remove
this]@hotmail.com> wrote:

Hej Bernhard.

Jeg har tumlet lidt med hvorvidt jeg skulle prøve at besvare dine
spørgsmål, idet svarene ikke er helt simple.
Jeg våger pelsen.

>3 Spm.

Flere svar

Allerførst:
For at få et overblik over hvad problemet med radiostøjdæmpning
egentlig er først nogle begreber.

Den radiostøjdæmpning der foretages skal betragtes fra to sider:

1) Beskyttelse mod forstyrrelse af andre folks radiomodtagelse.
2) Støjdæmpning der påvirker en radio installeret i (på) det køretøj
der skal dæmpes.

Det lovgivningen om radiostøjdæmpning (på moderne sprog EMC -
ElektroMotorisk Compertibilitet) er kun beregnet for at opfylde
kravene til det første tilfælde.
Selv om der er indbygget den lovpligtige EMC dæmpning kan det i mange
tilfælde være nødvendigt at støjdæmpe yderligere.
Det kan være noget af en opgave - specielt generatorhyl er et helvede
at få has på

Tændsystemet på en forbrændingsmotor kan elektrisk set opfattes som en
gnistsender.
En af radiokommunikationens fædre, Guglielmo Marconi (der påberåbte
sig at være "faderen"), arbejdede netop med en gnistsender.
Fidusen, set i sendermæssig sammenhæng, er at en gnist udsender
bredbåndet støj, så hvis man indfører en afstemning og en passende
antenne kan man "samle" støjen i et ønsket frekvensområde.
(Mange af de første radioamatører har bygget gnistsendere med en Ford
T tændspole).
Hvor langt sådan noget "skrammel" rækker afhænger af hvor meget energi
der er i gnisten og hvor god antennen er.
En god antenne er fremstillet af kobber, har en lav modstand og er
afstemt til frekvensen den skal arbejde på.
Altså skal antennen have en vis udstrækning for at der kommer noget ud

Hvis vi nu overfører det til et moderne tændsystem, kan man allerede
fra start se, at en af parametrene er opfyldt og en anden er ikke.
Der er rigelig med energi i gnisten, men antennen (tændkabler) er
ganske kort, hvorved udstrålingen fra den er rimelig begrænset.
Som før skrevet er et af kriterierne for at en antenne er god, at dens
ohmske modstand er lav.
Altså kan man "ødelægge" antennen ved at indføre en modstand i dennne
så tæt ved gnistkilden som muligt, altså i tændrøret eller tændhætten.
På biler med fordeler springer der også en gnist i fordeleren, så
derfor må den nødvendigvis også støjdæmpes med modstande.
Altså:
Jo tættre på gnisten des bedre, og se fra et EMC synspunkt: Jo større
modstand des bedre.
Altså indbygger vi tændrør med indbyggede modstande, tændhætter med
indbyggede modstande og evt fordelerdæksler med indbyggede / eksterne
modstande.

Hvad siger tændsystemet nu til den behandling?

Modstanden bevirker, afhængigt af dens størrelse, et vist
spændingstab.
Altså under forudsætning af at der går en strøm - Det er vigtigt at
huske.
Dvs. at så længe tændspolen bygger tilstrækkelig spænding op til at
gnisten kan springe, er modstanden uden betydning idet der ingen strøm
går.
Først i det øjeblik gnisten springer (er sprunget) vil der gå strøm i
modstanden og der vil være et spændingstab over den.
Man kan altså fastslå en ting med sikkerhed:
Modstanden vil ikke have indflydelse på tændingstidspunktet, idet den
spænding der opbygges for at få gnisten til at springe er uforandret,
modstand eller ej.

Hvordan ser det så ud med gnistens effektivitet - Hvor meget af
effekten fra tændspolen afsættes i modstanden?
Uden at bruge de store udregninger, men lidt logik kan man få et
fingerpeg.

Lad os tage en 5000 ohm modstand.
Med den fysiske størrelse modstanden har er den højest på 2 watt
(nærmere een)
En tændspole bruger godt 60 watt på 12 volt siden og hvis vi medtager
virkningsgrad på 50% vil modstanden højst kunne reducere udladningen
i gnisten med under 10% ellers ville den brænde af.

Konklussionen er altså, at hvis tændsystemet ellers er i orden vil det
ikke "se" en 5000 ohm modstand i serie med tændledningen.

>1. Jo lavere modstand i hætten - vel alt andet lige bedre - (eller er det
>helt underordnet) ?

Som du ser - Ingen betydning rent elektrisk, men set fra et EMC
synspunkt vil en 5Kohm modstand være mere effektiv.

>2. Selvom jeg ikke kører med ER-rør (som passer til 1K hætter), så er det
>vel kun et "problem" rent radiobølge-støjmæssigt?

JA!

>3. At jeg kører med 1K modstand i den ene side og 5K i den anden er vel
>underordnet i alle sammenhænge?

Ja

>Jeg har hørt at det i "gamle dage" var noget synsmændene var meget optaget
>af (?)

Det er fordi det står der i bogen at de skal - hvorfor ved de sikkert
ikke
Hvad pokker vil de nu stille op med motorer hvor tændspolen er
indbygget i tændrørshætten.
Her er der ingen "antenne" at dræbe, og formentlig også en meget ringe
udstråling - De eneste antenner der kan forekomme er hvis der skulle
være udstråling "baglæns" på kablet mellem spolen og tændboksen.
Men de spørger vel troelig om der er modstande i hætterne )

Undskyld, jeg fik skrivekrampe - A ku' et' la' vær' )

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
oz9zi@(no.spam)gruby.dk
www.gruby.dk

Fra : Steen Gruby

Dato : 23-04-03 23:06

Fra : Steen Gruby

Dato : 23-04-03 23:16

Undskyld.

Jeg kom til at brænde den samme postering af to gange.
Bær over med mig

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
oz9zi@(no.spam)gruby.dk
www.gruby.dk

Fra : wheeler

Dato : 24-04-03 18:26

"Steen Gruby" <oz9zi@(NOSPAM)gruby.dk> skrev i en meddelelse
> Undskyld.
>
> Jeg kom til at brænde den samme postering af to gange.
> Bær over med mig

[KLIP]

Men det var jo et skrift med mange kloge ord - så det var helt på sin plads
at få det læst 2 gange inden det sad helt fast

Wheeler
--
www.dkfritidmotorcykel.dk/Bernhard_Wheeler