Kontanthjælpsmodtager gift med studerende
Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 22-04-03 14:53

Hej

Kort sagt: Jeg skal på kontanthjælp og min mand er studerende på SU
med et arbejde ved siden af. Jeg har læst lidt frem og tilbage og
fundet Vejledning om Lov om aktiv socialpolitik og her står i pkt. 55:

<citat>
Det følger af § 12, stk. 2, at hvis en modtager af hjælp efter
aktivloven er gift med en person, der er under uddannelse, vil dette
ikke være til hinder for, at kommunen yder hjælp til den ægtefælle,
der ikke er uddannelsessøgende. Hjælpen til den
ikke-uddannelsessøgende vil blive beregnet som til en enlig. Det
betyder, at den uddannelsessøgende ægtefælle ikke behøver at opgive
sin uddannelse for at stille sig til rådighed for arbejdsmarkedet.
</citat>

I §12, stk. 2 står der:

<citat>
Stk. 2. Når der ydes hjælp til en person, hvis ægtefælle er under
uddannelse, beregnes der ikke hjælp til ægtefællen.
</citat>

Som jeg læser det, skal kontanthjælpen til mig beregnes som var jeg
enlig, og min mand har derfor ikke forsørgerpligt over for mig. Men er
det rigtigt forstået? Hvis ikke det er rigtig forstået, hvordan skal
det så forståes?

Mvh Trine

http://www.triane.dk, billig overnatning i Nordjylland
http://www.bierstedjuletraeshandel.dk, æresporte og gran

Fra : sille

Dato : 24-04-03 00:39

> [...]
> enlig, og min mand har derfor ikke forsørgerpligt over for mig. Men er
> det rigtigt forstået? Hvis ikke det er rigtig forstået, hvordan skal

Vil bare sige, at da jeg var på SU, blev min indtægt regnet med i min mands
kontanthjælp. Jeg skulle hver måned fremvise min støttemeddelelse hos
beregneren på kommunen, før hans hjælp kunne udregnes - og det selvom min
indtægt ikke ændrede sig en krone fra måned til måned.

Ved ikke om det stadig er sådan, eller om reglerne er blevet ændret siden
min SU-tid (1999)

/se