Behagelig Jazz - anbefalinger?
Fra : David Rasmussen

Dato : 22-04-03 14:31

Nu skal det være. Selvom jeg har en cd-samling på +700 cd'er har jeg
næsten ikke noget jazz (max 20 cd'er, Keith Jarrett, Miles Davis, Mike
Stern, etc.). Min indgangsvinkel til jazz er især to ting (udover
generel glæde til musik):

1. Jeg spiller selv musik (guitar), og har derfor en "naturlig"
interesse i musik

2. Jeg er lidt af en hifi-nørd, og jeg har ofte, når jeg har fået
demonstreret et par højttalere el. lign., oplevet noget jazz der var
usædvanligt velproduceret (to dyre mikrofoner i et rum med atmosfære,
intet andet).

Omvendt: jeg ved på forhånd at jeg ikke orker lynhurtigt beebop og "den
slags". Det jazz jeg har hørt som jeg bedst kunne lide har været:

- relativt simpelt og har kunne tale til mine banale følelser. (Hvilke
følelser er beebop udtryk for??)
- velproduceret. Fyldt med sprøde, varme mikrodetaljer fra
instrumenterne, som typisk har været akustiske
- småt og intimt. 3-4 instrumenter og evt. en vokal i forgrunden
- langsomt, eller i det mindste ikke "travlt".

Jeg kan desværre ikke give så mange eksempler på hvad det er jeg søger,
for ellers havde jeg købt det. Det der gamle Jan Johansson der var
populært for nogle år siden, kunne jeg godt finde på at kunne lide, men
der er sikkert andre og bedre eksempler der ikke er så "muzak"-agtige.

Kom endelig med en masse anbefalinger!

Fra : MP Jakobsen

Dato : 22-04-03 14:48

Doky-brødrene har både sammen og hver for sig lavet noget hyggeligt 'nemt'
jazz i den lette ende.
Niels Lan Doky - Niels Lan Doky - indeholder en masse jazzificerede
popnumre der bliver spillet på klaver.
Niels Lan Doky - Haitek Haiku - mere vokal og mere percussion - lidt mere
vovet, dog uden at blive voldsomt.

Chris Minh Doky - Listen UP! - funky og sjæler - covernumre og originale
numre. Han spiller selv bas, men der er også nogle gode guitarnumre på.

Jeg kan varmt anbefale alt hvad Cæcilie Norby, dvs. alle hendes solo-albums.

Oscar Peterson har også lavet meget roligt og rart jazz.

MP

Fra : Søren Gottlieb

Dato : 22-04-03 18:02

> Oscar Peterson har også lavet meget roligt og rart jazz.

Ja, prøv at lytte til nogle af de gamle indspilninger der
er blevet "pudset af" og indspillet på CDér, af plade-
mærket VERVE.

F.eks. "Live from Chicago"
"We get requests"
"Ben Webster meets Oscar Peterson"
"Night Train"

Lydkvaliteten overgår (bortset fra bækkenslag) mange
nye CDér.

Hilsen Søren.

Fra : Sune Mika Salminen

Dato : 22-04-03 16:36

"David Rasmussen" <david.rasmussen@gmx.net> wrote in message

Oregon - 45th Parallel. En virkelig vellydende og lækker plade der passer
godt på resten af dine kriterier også. Jeg ved ikke om den findes på CD.
Ralph Towner på akustisk guitar og Trilok Gurtu på percussion.

-Sune

Fra : Kim Petersen

Dato : 22-04-03 18:17

> [...]
> demonstreret et par højttalere el. lign., oplevet noget jazz der var
> usædvanligt velproduceret (to dyre mikrofoner i et rum med atmosfære,

Specielt Diana Krall anvendes i den forbindelse, men Norah Jones er oppe i
tiden.

> [...]
> - småt og intimt. 3-4 instrumenter og evt. en vokal i forgrunden
> - langsomt, eller i det mindste ikke "travlt".

Der er faktisk en del at tage fat på. Nu nævner jeg et par kunstnere i
flæng, og så kan du jo evt. drøne over på www.amazon.com eller
www.cdskiven.dk og lytte til de eksempler der findes. Står der en
album-titel i parantes skyldes det at jeg synes at netop den plade er rigtig
god, og ellers er det bare at prøvelytte sig frem.

Dave's True Story
Diana Krall
Cæcilie Norby
Norah Jones (hvem kender ikke hende efterhånden)
Shirley Horn
Christy Baron
Holly Cole (og Holly Cole Trio)
Jacintha
Kathryn Williams
Silje Nergaard
Josefine Cronholm
Trine-Lise Væring
Donald Fagen (Kamakiriad)
Patricia Barber
Lisa Ekdahl
Rebecka Tørnqvist & Per "Texas" Johansson (The Stockholm Kaza Session)
Cassandra Wilson & Jacky Terrason (Rendezvous)

Pladerne indeholder primært det der hedder vocal-jazz, det jeg vil betegne
som en lettere poppet version af mere "seriøse" jazz-numre og generelt bare
mere behagelig end striks jazz. Numrene er ikke altid stille, men der er
heller ikke noget beepop, og der kan af og til snige sig et symfonisk
orkester med (specielt Diana Krall ynder dette).

Der er sikkert meget mere, men det er sådan nogenlunde hvad jeg har stående.

Fra : Jesper Barrit

Dato : 22-04-03 18:20

> [...]
> kunne jeg godt finde på at kunne lide, men der er sikkert
> andre og bedre eksempler der ikke er så "muzak"-agtige.

Hej David :)

Ud fra hvad du har beskrevet her, kunne jeg forestille mig at Pat Metheny
kunne være lige det du leder efter.

Han er en amerikansk guitarist og komponist, der har spillet i utallige
sammenhænge og stilarter.

Prøv at kig på disse links :
http://www.patmethenygroup.com/
http://makeashorterlink.com/?T2ED13C44

Du kunne fx prøve at se på den plade der hedder "The Road To You" med Pat
Metheny Group eller "Beyond The Missouri Sky" med Pat Metheny og Charlie
Haden.

Jeg håber du opdager Pat Metheny som jeg gjorde engang :)

Mvh Jesper Barrit

Fra : Per Madsen

Dato : 22-04-03 19:41

Jesper Barrit <midi@stofanet.dkREMOVETHIS> wrote:

> [...]
> Haden.
>
> Jeg håber du opdager Pat Metheny som jeg gjorde engang :)

Hørt hørt
Jeg kan også kun anbefale Pat Metheny. Mine favoritalbums er hans/deres
første album (hedder vistnok bare "Pat Metheny Group") og så "Imaginary
day".

Ellers: N.H.Ø.Pedersen Trio "To a Brother"

Derudover kan jeg anbefale noget som er meget jazz'et, men sikkert ikke
går under den gængse betegnelse jazz.

Kruder & Dorfmeister: "The KD Sessions" og "DJ kick's"

Sven van Hees: "Gemini"

--
Mhv.
Per,-...der søger lejl.i Kbh.

www.ecotox.dk

Fra : David Rasmussen

Dato : 24-04-03 09:18

Jesper Barrit wrote:

> [...]
> Haden.
>
> Jeg håber du opdager Pat Metheny som jeg gjorde engang :)

OK, det vil jeg checke ud. Jeg vil lige uddybe:
Klang og sound er umådeligt vigtigt for mig, det er bl.a. derfor jeg
kræver en god teknisk kvalitet, så man kan høre alle mikrodetaljerne i
klangen. Så:
Hvordan er Pat Metheny's klang/sound? Selvom jeg ejer en Mike Stern
plade, synes jeg egt. at hans sound er meget uinteressant. For at nævne
en fra en anden verden, så har Mark Knopfler en guddomelig lyd IMO.
Findes der en jazz-guitarist (evt. Pat Metheny :), der har en lyd der er
ligeså "klangbevidst" som Knopflers?

/David

Fra : Jesper Barrit

Dato : 24-04-03 09:59

> [...]
> Mark Knopfler en guddomelig lyd IMO. Findes der en
> jazz-guitarist (evt. Pat Metheny :), der har en lyd der

Efter min mening er Pat Metheny en af de jazzguitarister der har den bedste
sound. Han har helt klart en "guddomelig" lyd, som du kalder det :) Han er
også en af de guitarister indenfor jazz, som andre guitarister ofte prøver
at kopiere - Jeg er selv en af dem :)

Jeg er enig med dig i, at Mike Stern's lyd er lidt kedelig.

Mvh Jesper Barrit

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 25-04-03 15:32

Jesper Barrit skrev:

> [...]
> kalder det :) Han er også en af de guitarister indenfor jazz, som
> andre guitarister ofte prøver at kopiere - Jeg er selv en af dem :)

Flere af de gode Pat Metheny-cd'er er indspillet på det 'forkætrede'
eller 'elskede' tyske plademærke ECM. Lyt til "Offramp" (ECM, 1983)
eller "80/81" (ECM, 1980). Det er "fed" lyd. Produceret af Manfred
Eicher. Recording engineer: Jan Erik Kongshaug (sej nordmand).

Samme plademærke: Oregon (ECM, 1983) og Oregon "Crossing"
(ECM, 1985). Prod. M. Eicher. Recording engineer: Martin Wieland.
--
Med venlig hilsen Herluf Holdt
- vi er slet ikke 'færdige' endnu.

Fra : Sune Mika Salminen

Dato : 26-04-03 14:35

Herluf Holdt, 3140 wrote:

Snip

> Samme plademærke: Oregon (ECM, 1983) og Oregon "Crossing"
> (ECM, 1985). Prod. M. Eicher. Recording engineer: Martin Wieland.

Ja, men det gamle Oregon er noget værre syremusik...

-Sune

Fra : Per Madsen

Dato : 24-04-03 22:23

> [...]

> en fra en anden verden, så har Mark Knopfler en guddomelig lyd IMO.
> Findes der en jazz-guitarist (evt. Pat Metheny :), der har en lyd der er

Forøvrigt så er det Pat Metheny der sammen med David Bowie lavede "This
is not America" til filmen "The Falcon and The Snowman"
--
Mhv.
Per,-...der søger lejl.i Kbh.

www.ecotox.dk

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 22-04-03 18:56

David Rasmussen <david.rasmussen@gmx.net> skrev i en
nyhedsmeddelelse:b83g75$iho$1@news.net.uni-c.dk...

> lynhurtigt beebop og "den slags" > Jan Johansson
SV: Nu ved jeg ikke lige hvad du mener med beebop og Jan Johansson kender
jeg ikke

> - relativt simpelt og har kunne tale til mine banale følelser.
SV: Sådan! - Sådan skal det være. Jeg vil foreslå dig "Bjarne Liller og Papa
Bues Vikinge Jazzband". Det ved man alrtid hvad er. IDet cykler bare
derudad. kke så mange dikkedarer og modefims og computermanipullering, bare
god musik. Vi kender jo alle "Ensom kvinde 40 år". Bjarne kan/kunne bare det
gylle der.

DET ER ALTSÅ EN SLAGS JAZZ-HALLØJ
Men nu har jeg netop købt en helt ny cd med en af gruppemedlemmerne fra
det lokalt populære dansktoporkester "Tonight". Fra Nykøbing Mors. De er jo
vildt populære på Mors. Det er Rene Nørskov som er gået solo på denne cd.
Den hedder "Bogeyman Band". Der er en lille snes medlemmer i bandet, som er
hjemmehørende på Mors.
Og det er altså jazz (ikke dansktop i gængs forstand). De står alle med
saxofoner og trompeter. Det er så`n rigtig hygge-nyggejazz. Men nu flyder
den folkelige traditionelle jazz jo noget sammen med dansktop. Både Bjarne
Liller og Rene Nørskov omgås/omgikkes jo dansktop i det daglige.

På cd-en kan jeg nævne følgende numre:

In the mood - Mack the knife - Satin Doll - Perdido - A string of pearls -
Little brown jug - American patrol - Woodchoppers ball.

Den sælges nok kun lokalt, Du kan i hvert fald købe den hos "EXPERT RADIO i
Nykøbing Mors.

Hilsen Åge

Fra : Poul

Dato : 22-04-03 19:10

Hej David

Doky brødrene er nemme at gå til. Specielt Chris Minh Doky's "minh" synes
jeg er rigtig god.

Eva Cassidy... Jeg er specielt vild med live-cd'en "Live at Blue Alley".

Hvis du er til 100% lyd er "Jazz at the Pawnshop" måske en af de bedste
indspilninger nogensinde.

Mvh. Poul

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 23-04-03 00:07

David Rasmussen skrev:
> [...]
> fået demonstreret et par højttalere el. lign., oplevet noget jazz
> der var usædvanligt velproduceret (to dyre mikrofoner i et rum

- Min "øde-ø-plade":
John Coltrane Quartet: Crescent (Impulse 1964) hører til denne
kategori. Den er "behagelig", ikke "vild" som enkelte af de senere
(1965+)-indspilninger kan være. Læg mærke til at når der står at
"Rudy Van Gelder" er lydtekniker, så er lyden altid fremragende.

- En anden jazz-klassiker (med "Van Gelder"-lyd):
Duke Ellington & John Coltrane (Impulse, 1962)

- Et navn mere:
vibrafonisten Gary Burton i forskellige sammenhænge.
--
Med venlig hilsen Herluf Holdt

Fra : Sune Mika Salminen

Dato : 23-04-03 15:04

Herluf Holdt, 3140 wrote:
> [...]

Snip

Læg mærke til at når der står at
> "Rudy Van Gelder" er lydtekniker, så er lyden altid fremragende.

*Mmmm* CTI vinyler...Og så dufter de bare så godt indeni

-Sune

Fra : Niels Overgård

Dato : 24-04-03 06:53

Hej
jeps, nemlig Rudy Van Gelder, han har/havde? guldører. For en guitarist vil
specielt fremhæve RVG's indspilninger med Grant Green fra 60'erne, de kom på
Blue Note, og er skidegodt. jeg går lige og hygger mig med den nye 4
dobbelte Cdbox. Uha uha.
mvh Niels

Fra : David Rasmussen

Dato : 24-04-03 09:23

Niels Overgård wrote:
> [...]
> specielt fremhæve RVG's indspilninger med Grant Green fra 60'erne, de kom på
> Blue Note, og er skidegodt. jeg går lige og hygger mig med den nye 4

Hvor kan man mon købe den box?

/David

Fra : Niels Overgård

Dato : 24-04-03 12:44

Hej
Prøv i en pladeforretning Jeg har iøvrigt lånt den på biblioteket
mvh. Niels

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 24-04-03 14:11

Niels Overgård skrev:
> Hej
> jeps, nemlig Rudy Van Gelder, han har/havde? guldører.

Hej igen.
Fandt lige en cd mere med Rudy van Gelder som
"recording engineer". (Tror nok at der er et pladestudie
i New York, som stadig bærer hans navn). Læg mærke
til at Rudy van Gelder i begyndelsen af 1960'erne ofte
adskilte lyden fra diverse instrumenter i højre og venstre
stereokanal, især når der var tale om studieindspilninger.

Yusef Lateef: Live at Pep's (Impulse, 1964)
Lateef spiller tenor sax., fløjte, bambusfløjte, obo,
shenai og argol. (Hvad de to sidstnævnte ellers måtte være).
--
Med venlig hilsen Herluf Holdt
- hvis man "nærlytter" til "Crescent" med Coltrane,

Fra : Jonas Bille

Dato : 23-04-03 01:49

d. 22/04/03 15:31 skrev David Rasmussen på david.rasmussen@gmx.net i
artiklen b83g75$iho$1@news.net.uni-c.dk:

> [...]
> - småt og intimt. 3-4 instrumenter og evt. en vokal i forgrunden
> - langsomt, eller i det mindste ikke "travlt".

Chet Baker: My Funny Valentine (ja, ja, den er lidt porno-agtig)

hilsen, Jonas

Fra : David Rasmussen

Dato : 25-04-03 11:19

Jeg er langsomt ved at checke ting ud og har lånt lidt forskelligt.
Indtil videre synes jeg godt om Dexter Gordon, og så virker pladen
"Concierto" med Jim Hall også ret fed. Den plade passer ikke på mine
beskrivelser men jeg kan godt lide det overskuelige og enkle lydbillede etc.

/David

Fra : Jonas Torp

Dato : 25-04-03 14:49

Nu ser det jo ud som om du har fået masser af idéer, men jeg synes ikke at
jeg så John Scofield nævnt nogen steder. Han er en mand der er svær at komme
udenom i moderne jazz/guitar sammenhæng, de nyere skiver ofte med en meget
ren og velproduceret lyd. Jeg tror du ville kunne finde noget du kunne lide
dér.

....og som min kære far siger om Pat Metheny: "gliid-gliid, chorus-chorus..."

--
Jonas Torp
"The blackbirds are rough today" - C. Bukowski