Hukommelsestildeling
Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 23-03-01 18:19

Da jeg nu - med en ny 256-blok sat i - kan læse det smukke tal "416"
oppe under æblet, er tiden inde til at dele ud med rund hånd til de
forskellige krævende programmer. Og så lyder spørgsmålet: hvad er
egentlig meningen med at skrive noget ind i dels "minimal størrelse",
dels "ønsket størrelse"?
Hvis man har Ram nok, er det så ikke ligegyldigt, hvad der er skrevet
som minimal størrelse, når bare der står et rigeligt højt tal som ønsket
størrelse?

--
Ove Steen Smidt

Fra : Jesper

Dato : 23-03-01 18:28

Ove Steen Smidt <ossmidt@post11.tele.dk> wrote:

> [...]
> Hvis man har Ram nok, er det så ikke ligegyldigt, hvad der er skrevet
> som minimal størrelse, når bare der står et rigeligt højt tal som ønsket

Jeg har også lige bestilt en 256-blok og kommer dermed også op på 416 mb
- et smukt tal - ikke sandt, Ove? )

Men jeg er da også interesseret i Ove's spørgsmål.

PS: Hvad gav du?

--
mvh Jesper

Besøg Biddet Online: <URL:http://homepage.mac.com/biddet>

Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 24-03-01 15:56

Jesper <jmfink@mac.com> wrote:

> Jeg har også lige bestilt en 256-blok og kommer dermed også op på 416 mb
> - et smukt tal - ikke sandt, Ove? )
>
> Men jeg er da også interesseret i Ove's spørgsmål.
>
> PS: Hvad gav du?

Se tråd fra forrige uge: "Hvordan sætter man RAM i?"
--
Ove Steen Smidt

Fra : Morten Borg

Dato : 23-03-01 19:33

I brevet "1eqqill.1jkvk4bx0j16uN%ossmidt@post11.tele.dk" skrev Ove Steen
Smidt (ossmidt@post11.tele.dk) den 23/03/01 18:18:

> [...]
> Hvis man har Ram nok, er det så ikke ligegyldigt, hvad der er skrevet
> som minimal størrelse, når bare der står et rigeligt højt tal som ønsket

Du kan bruge det som et "program-starts-krav" - hvis du f.eks. ved at
Outlook kører meget dårligt, men kan køre, med 10 Mb fri RAM, men kører
meget bedre med 20, så er det fornuftigt at sætte minimumskravet til 20 da
du så undgår at skulle arbejde med et ulideligt langsomt program fordi du
effekivt har forhindret det i at starte hvis der ikke er hukommelse nok til
at det kan køre som du vil have det til at køre.

Venlig hilsen
Morten

Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 24-03-01 15:56

Morten Borg <morten@borg.net> wrote:

> [...]
> effekivt har forhindret det i at starte hvis der ikke er hukommelse nok til
> at det kan køre som du vil have det til at køre.

Tak, det synes at bekræfte mit udsagn: at hvis man har Ram nok
installeret til at programmet kan komme til at forbruge den ønskede
størrelse, så er det ganske ligegyldigt, hvad man skriver som minimum.
Men dit svar hjælper også på forståelsen. Jeg kan se, at man sparer sig
for en del ubehagelige oplevelser ved at blokere for åbning af et
program, der ikke kan holdes ret længe i live med den hukommelse, der er
til rådighed (fordi man tror, at man har hukommelse nok til at holde
urimeligt mange programmer igang samtidig).
Jeg håber i øvrigt, at der kommer svar på et spørgsmål, som en anden har
stillet her om, hvordan man tildeler Finder mere hukommelse.

Venlig hilsen
Ove Steen Smidt

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 24-03-01 01:36

Ove Steen Smidt wrote:

> .....Og så lyder spørgsmålet: hvad er
> egentlig meningen med at skrive noget ind i dels "minimal størrelse",
> dels "ønsket størrelse"?

Der er 3 tal. Det anbefalede fra producenten. Det er den RAM mængde, som
producenten anser for værende idealet for programmet

Minimalstørrelsen er det minimum af RAM, som programmet _kan_ køre med.

Ønsket størrelse, er den RAM mængde, som giver optimale betingelser for
programmet - stadig iflg. producenten.

> Hvis man har Ram nok, er det så ikke ligegyldigt, hvad der er skrevet
> som minimal størrelse, når bare der står et rigeligt højt tal som ønsket
> størrelse?

Jo, det kan man godt sige, men jeg har oplevet programmer (dog ikke nyere
af slagsen), der blev langsommere, hvis de fik for meget RAM tildelt.

Jeg plejer at bruge en anbefaling der siger 1-2-3. I.e. hvis der som
anbefalet står 10000kb, vil det se sådan ud:

Anbefalet str.: 10000kb
Min. str. 20000kb
Ønsket str.: 30000kb

- Altså en fordobling af tildelingen i min. og en tredobling i ønsket str.

På maskiner, der har mere end 256 plejer jeg så at tilføje, at man kan
lægge yderligere +10000kb til både min. og ønsket str..

Og så er der jo 'de tunge drenge'... IT programmer og grafikprogrammer.
Lige nu har jeg sat min Netscape 4.76/128 til 50mb i min. str. og 80mb i
ønsket str.. Photoshop 5.5 til 50mb i min. og 90 i ønsket str.. Det har
virkelig givet skub i dem. Ligeledes hjalp det gevaldigt på Word 2001, da
jeg satte den op til hhv. 45mb og 75mb.

Ved fysisk RAM under 200mb installeret anbefaler jeg flg. indst.: +50% og
+100%. Tager vi så eksemplet ovenfor, ser det sådan ud:

Anbefalet str.: 10000kb
min. str. 15000kb
ønsket str. 20000kb

- Ja, og så er der jo de her 'smertens børn', som er skrevet i REALBasic.
Her anbefaler jeg uanset den fysiske mængde RAM installeret at bruge
metoden 1-2-3. Der er en tendens i de programmer til at gå ned med en fejl
"OutOfBounds Exception Error", og den kan kun afhjælpes med masser af RAM.

mvh. Erik Richard

Phone: (+45) 8625 0963, Fax: (+45) 8625 0962

Fra : MacMac

Dato : 24-03-01 01:46

I brevet "3ABBEBEB.94F77B58@mail1.stofanet.dk" skrev Erik Richard Sørensen
(kml.ers@mail1.stofanet.dk) den 24/03/01 1:36:

> [...]
> Ønsket str.: 30000kb
>
> - Altså en fordobling af tildelingen i min. og en tredobling i ønsket str.

Man kan jo også omgå problemet helt ved at smutte ned til forhandleren efter
OS X hvor den slags er historie - og gud ske lov for det, den manuelle
tildeling af hukommelse er noget af det jeg altid har hadet mest ved Mac OS,
hvem kender ikke situationerne hvor systemet går næsten i stå fordi det er
løbet tør - til trods for at der er 100 Mb fri, blot reserveret af
Photosnob...

- Morten

Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 24-03-01 17:12

> [...]
> - Nisus Email, A Revolution In Emailing - Visit: <http://www.nisus.com>

Mange tak. Det var lige den forklaring, jeg manglede, og som jeg altid
har savnet Apples hjælpefunktioner.

Ove Steen Smidt