Promille eller hvad....?
Fra : Michael Damgaard Lau~

Dato : 22-04-03 11:17

Er der nogle der kan hjælpe med dette spørgsmål.....

Hvis man har fået en øl, (alm. øl) og satter sig ind i en bil og køre og der
efter køre galt f.eks solo ulykke, hvor man rammer et træ, politiet bliver
tilkaldt og man skal blæse, promillen er på 0,3 altså under det den må være.
Er det promille eller spiritus kørsel eller er det ingen af delene.....??
Og vil/skal forsikringen dække skaderne på træet...?

Mvh.

Fra : Dan Mortensen

Dato : 22-04-03 11:40

Michael Damgaard Laursen wrote:
> [...]
> under det den må være. Er det promille eller spiritus kørsel eller er
> det ingen af delene.....?? Og vil/skal forsikringen dække skaderne på

Skaderne på træet ? Hvad med bilen ? Træerne har det med at blive stående

/DM

Fra : Michael Damgaard Lau~

Dato : 22-04-03 11:52

Bilen er kun ansvars forsikret og træet blev ikke stående.

Fra : Dan Mortensen

Dato : 22-04-03 12:08

Michael Damgaard Laursen wrote:
> Bilen er kun ansvars forsikret og træet blev ikke stående.

Færselsloven siger følgende:

For spirituskørsel straffes endvidere den, som iøvrigt fører eller
forsøger at føre motordrevet køretøj efter at have indtaget spiritus i et
sådant omfang, at han ikke kan føre køretøjet på betryggende måde

Hvad står der i forsikrings policen ?

/DM

Fra : Leif

Dato : 22-04-03 15:20

"Michael Damgaard Laursen" <svampemixerenFJERN@hotmail.com> skrev i en
meddelelse news:3ea516b2$0$29541$ba624c82@nntp04.dk.telia.net...
> [...]
> Er det promille eller spiritus kørsel eller er det ingen af delene.....??
> Og vil/skal forsikringen dække skaderne på træet...?

Din ansvarsforsikring hæfter for skaden på træet og for at der skal kunne
gøres regres mod føreren, skal der være tale om grov hensynsløshed, jfr.
Færdselslovens §108 og det er der næppe alene pga. promillen, men hvis du
har kørt 200 km/t eller gjort andet der er groft hensynsløst, vil der kunne
gøres regres mod føreren (dig).

Hilsen

Leif

PS I færdselslovens forstand er der næppe tale om hverken promille eller
spirituskørsel idet grænserne her ligger på hhv. 0.5 og 1,2 o/oo

Fra : Thunderbird[7100]

Dato : 22-04-03 15:27

>PS I færdselslovens forstand er der næppe tale om hverken promille eller
>spirituskørsel idet grænserne her ligger på hhv. 0.5 og 1,2 o/oo

Er du involveret i et uheld og har promille i blodet vil du blive
"tiltalt" for promillekørsel. Ja du må køre med 0,5 i promille, men
betyder ikke at du spiller for skyld i et uheld.
Flemming Jacobsen

Fra : Dan Mortensen

Dato : 22-04-03 16:23

Thunderbird[7100] wrote:
> Er du involveret i et uheld og har promille i blodet vil du blive
> "tiltalt" for promillekørsel. Ja du må køre med 0,5 i promille, men
> betyder ikke at du spiller for skyld i et uheld.

Det er nu spirituskørsel man tiltales for.

/DM

Fra : Leif

Dato : 22-04-03 19:05

"Dan Mortensen" <dsm@post1.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Det er nu spirituskørsel man tiltales for.
>
> /DM

Hvis man har en promille på under 0,5 o/oo bliver man kun undtagelsesvis
tiltalt ( og dømt !) for promille eller spirituskørsel, jfr. færdselslovens
§ 53.

Promiller i blodet har ikke noget med skyld for et uheld at gøre, forstået
på den måde, at det forhold at en part, i et uheld har drukket, ikke
automatisk tildeler ham skylden.

Man kan for så vidt godt være fuld og ikke have skylden for et uheld, men
ofte er det selvfølgelig den spirituspåvirkede der har skylden.

Hilsen

Leif

PS Det er i øvrigt sjældent at man ikke selv har skylden ved påkørsel af et
træ

Fra : Peter G C

Dato : 22-04-03 21:07

In news:67kaav8u6c5ft3hkse1461smmcini4juk6@4ax.com,
Thunderbird[7100] <carshark[Spam Frabedes]@carshark.dk> typed:

[klip]

> Er du involveret i et uheld og har promille i blodet vil du blive
> "tiltalt" for promillekørsel. Ja du må køre med 0,5 i promille, men
> betyder ikke at du spiller for skyld i et uheld.

Hjemmel eller link?

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Thunderbird[7100]

Dato : 22-04-03 22:17

On Tue, 22 Apr 2003 22:06:44 +0200, "Peter G C"
<pgc@FJERNDETTEnospam.dk> wrote:

>In news:67kaav8u6c5ft3hkse1461smmcini4juk6@4ax.com,
>Thunderbird[7100] <carshark[Spam Frabedes]@carshark.dk> typed:
>
>[klip]

Dette har jeg fået at vide i forbindelse med køreundervisning og har
også fået det at vide fra andre kilder. Det er lovligt at køre med 0,5
promille i blodet såfremt at du kommer sikkert hjem. Men kører du galt
bliver du "ramt" hårdere netop fordiat du er/var beruset.
Flemming Jacobsen

Fra : Peter G C

Dato : 23-04-03 18:36

In news:p7cbavkvuihnhq43q1g3575kmjjicuvd7q@4ax.com,
Thunderbird[7100] <carshark[Spam Frabedes]@carshark.dk> typed:

[klip]

> Dette har jeg fået at vide i forbindelse med køreundervisning og har
> også fået det at vide fra andre kilder.

I dette forum bruger vi ikke rigtig hear-say-evidence. Vi vil gerne have
præcise henvisninger.

På forhånd tak.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Ivar Madsen

Dato : 22-04-03 21:51

Thunderbird[7100] skrev Tirsdag den 22. april 2003 16:26 i
dk.videnskab.jura:

> Er du involveret i et uheld og har promille i blodet vil du blive
> "tiltalt" for promillekørsel. Ja du må køre med 0,5 i promille, men
> betyder ikke at du spiller for skyld i et uheld.

Hvordan kan man blive dømt for promillekørsel, når man har under 0.5
promille, når promille §'en taler om promiller mellem 0.5 og 1.2
promille?

Derimod så kan man blive dømt for spiritus kørsel, såframt man ikke er
istand til at køre forsvarligt, også selvom man har under 0.5
promille. f.eks. i kombination med visse medicin arter forstærkes
alkoholens sløvende eneskaber, og tager man sådan noget, så dur det
alså ikke at sige, jamen man må jo køre med op til 0.5 promille, for
det står der ingen stader, der står at hvis du har over 0.5 promille,
så bliver du dømt alene på grundlag at promillestørelsen.

Og så helt generalt, hvor(når) har man nogen regtigheder jævnfør
færselsloven?
Mig bekendt så har man kun pligter,,,

Ivar Madsen