Førtidspension eller invalidepension
Fra : Peter G C

Dato : 22-04-03 10:23

To personer lever sammen i et ægteskabslignende forhold.

Den ene skal måske indstilles til førtidspension eller invalidepension.

Hvordan stilles de to, hvis de indgår ægteskab? Ændrer ægteskabet noget på
muligheden for førtidspension eller invalidepension?

/Peter

Fra : Mari

Dato : 22-04-03 14:26

> Hvordan stilles de to, hvis de indgår ægteskab? Ændrer ægteskabet noget på
> muligheden for førtidspension eller invalidepension?

Selve ægtestanden ændrer ikke noget på mulighederne for at få
tilkendt pension - er man uarbejdsdygtig efter diverse erklæringer
og arbejdsprøvninger - så får man tilkendt pension.
Om man så får laveste, mellemste eller højeste pension beror alene
på en vurdering af muligheden for at kunne bruge "resterhvervsevnen" til
at supplere pensionen med.

Men......... det er en lang og sej proces for de fleste. Man kan ikke søge
førtidspension - man kan kun blive indstillet hertil - og det først efter at
alle
alternative revaliderings-muligheder er afprøvet.
Biblioteket har en udmærket håndbog for førtidspensionister.

/Mari

Fra : Peter G C

Dato : 22-04-03 15:10

"Mari" <alohaloh@min.sol.dk> skrev i en meddelelse

[klip]

> Biblioteket har en udmærket håndbog for førtidspensionister.

Tak for dit gode svar.

/Peter

Fra : Lotte M

Dato : 22-04-03 17:01

Mari skrev i <news:3ea542d3$0$162$edfadb0f@dread15.news.tele.dk,>:

> Selve ægtestanden ændrer ikke noget på mulighederne for at få
> tilkendt pension

Det er korrekt!

> Om man så får laveste, mellemste eller højeste pension beror alene

Ved årsskiftet fik vi en ny pensionslov - herefter er der kun en sats.
Pensionister med bevillinger fra før 1/1-03 vil dog fortsat få pensionen
efter de gamle regler, ligesom en eventuel ændring i bevillingen skal
behandles efter de gamle regler.

> på en vurdering af muligheden for at kunne bruge "resterhvervsevnen"
> til at supplere pensionen med.

Med den nye lovgivning er indført det såkaldte arbejdsevnebegreb.
Arbejdsevne defineres som: "Evnen til at kunne opfylde de krav, der
stilles på arbejdsmarkedet for at kunne udføre forskellige konkret
specificerede arbejdsopgaver med henblik på at opnå indtægt til
selvforsørgelse."

Vurderingen skal ske i forhold til enhver form for arbejde, som borgeren
umiddelbart kan bestride eller eksempelvis vil kunne revalideres til at
kunne bestride.

> Biblioteket har en udmærket håndbog for førtidspensionister.

Jeg ved ikke om der er kommet bøger om de nye regler. Bøger om de
gamle regler vil kun være brugbare for pensionister fra før 1/1-03.

--
Mange hilsner
Lotte M

http://www.lotte-m.dk/ http://www.handiinfo.dk/