Andet multimedie
bentjuul 3670
Noget om template-lag i Illustrator 10.
Fra : Madsen

Dato : 22-04-03 00:49

Hej,

Der er noget jeg bare ikke fatter her. Enten er min hukommelse ved at
svigte eller også er der sket et eller andet i Illustrator 10 i forhold
til tidligere versioner hvad template-lag angår. I tidligere versioner
kunne jeg blot dobbeltklikke på et lag i lagpaletten og placere et
flueben i 'Template' og så var laget låst og kunne heller ikke tegnes
på med f.eks. penværktøjet. Man var pisket til at lave et nyt lag som
man så kunne tegne på. Det er vel sådan set hele ideen med at lave et
template-lag.

Hvis jeg gør det samme i Illustrator 10 så bliver laget ikke låst.
Selvom der er flueben i 'Template' så kan man stadig markere grafikken
og flytte den rundt, eller tegne på Template-laget med penværktøjet og
det undrer mig ærlig talt når dialogboksen ser sådan her ud når man har
flueben i Template:
<http://home18.inet.tele.dk/madsen/illustrator/template_lag.png>
Laget, og alt hvad der befinder sig på det, skulle ifølge dialogboksen
være låst, men gu er det ej.

Hvis jeg dobbeltklikker på laget igen, fjerner fluebenet i 'Template'
og går ind i sidemenuen til lagpaletten og vælger 'Template' dér i
stedet, så bliver laget låst som i tidligere versioner.
<http://home18.inet.tele.dk/madsen/illustrator/template_sidemenu.png>

Er det kun hos mig at det sker? (AI 10.0.3 på PC og jeg har prøvet
at kvæle præferencefilen).

Madsen.

Fra : Morten Lind

Dato : 22-04-03 06:48

Madsen <nospam@madsen.tdcadsl.dk> wrote:

> [...]
> <http://home18.inet.tele.dk/madsen/illustrator/template_sidemenu.png>
>
> Er det kun hos mig at det sker? (AI 10.0.3 på PC og jeg har prøvet

Hej Madsen
Sådan er min også - men du behøver ikke gå i sidemenuen - du kan trykke
ved siden af dit øje i paletten (det er det samme)
M.
--
¨"Dit mod er blot din evne til at undertrykke din angst"(ML)
http://www.belzebub.biz

Fra : Madsen

Dato : 22-04-03 08:02

Morten Lind skrev:

> Sådan er min også - men du behøver ikke gå i sidemenuen - du kan
> trykke ved siden af dit øje i paletten (det er det samme)

Nej, det er selvfølgelig rigtigt. Jeg kan låse laget ved at placere
et flueben ved siden af øjet, men det gør jo f.eks. ikke laget til
en template og toner heller ikke den placerede grafik ned, hvilket
i mine øjne er en rar ting. Man kan køre opaciteten ned på den
placerede grafik inden man låser laget, men...
Jeg undrer mig over hvorfor man ikke bare kan lave en template som
tidligere ved at dobbeltklikke på laget.

Madsen.

Fra : Storm

Dato : 22-04-03 07:17

"Madsen" <nospam@madsen.tdcadsl.dk> skrev

> [...]
> <http://home18.inet.tele.dk/madsen/illustrator/template_sidemenu.png>
>
> Er det kun hos mig at det sker? (AI 10.0.3 på PC og jeg har prøvet

Jeg tænkte straks, at det har jeg også været ude for, men jeg har ikke
efterforsket det, bare fravalgt laget igen (slået øjet fra - og til igen).
Men nu kan jeg ikke genskabe problemet. Det virker som det skal.
(AI 10.0.3 på Mac).
Men jeg mener bestemt også jeg har oplevet det. Men sammenhængen?

--
Venlig hilsen Nina

Fra : Storm

Dato : 22-04-03 07:25

Godmorgen

Hvis jeg faktisk læser hvad Madsen skriver, så sker det
samme hos mig, som altså også hos dig Morten.

Hvis man dobbeltklikker og slår template til, låses
laget ikke i lagpaletten.
Kun hvis man går gennem sidemenuen og vælger
template låses laget.

--
Venlig hilsen Nina

Fra : Madsen

Dato : 22-04-03 08:02

Storm skrev:

> Hvis man dobbeltklikker og slår template til, låses
> laget ikke i lagpaletten.
> Kun hvis man går gennem sidemenuen og vælger
> template låses laget.

Ok. Så er jeg trods alt mere rolig for jeg var lige ved at tro at det
kun var her den var gal.

Madsen.