Kunsten at fange et vrag
Fra : Kristoffer Gravgaard

Dato : 21-04-03 21:46

Hvordan får man mest optimalt fat i et vrag på bunden, når man har
fundet det på sit ekkolod? Er der nogen af jer, der har gode tip eller
tricks. Jeg har forsøgt med at gå lidt op imod strømmen og dumpe et
anker uden kæde med begrænset held. Jeg har også prøvet at kaste de et
stykke foran mod strømmen og så trække det ind over - også uden held.
Hvad kan man gøre?

Mvh. Kristoffer Gravgaard
Sportsdykkerklubben Vikingerne

Fra : Jan Kisak Rasmussen

Dato : 21-04-03 22:21

Når du er over vraget, smider du loddet/hunden/dræget med tilpas længde tov
og en bøje i enden. Derefter sejler du tæt forbi bøjen, mod strømmen, og
sikrer dig at du har ramt vraget. Første hold dykker ned langs tovet og
binder på, sender en lille bøje/colaflaske el.lign til overfladen. Herefter
samler du bøjen op og gør skibet fast til bundtovet.

MVH
Jan

Fra : Peter Fjelsten

Dato : 22-04-03 08:44

Kristoffer Gravgaard:

> Hvordan får man mest optimalt fat i et vrag på bunden, når man har
> fundet det på sit ekkolod?

Spørg Jesper Munk fra dykkerklubben Calypso på Bornholm!

Just kidding, Jesper! :))))

--
Peter Fjelsten Salg af DIR udstyr <http://www.dktechgear.dk/>
DIR-DK, EKPP Læs om ekstrem huledykning <http://www.ekpp.org/>

Fra : Helle

Dato : 22-04-03 14:59

Peter Fjelsten <nospam@adr.dk> wrote in message news:<Xns936563054EC2Ffjelsten@194.255.237.193>...
> Kristoffer Gravgaard:

> Spørg Jesper Munk fra dykkerklubben Calypso på Bornholm!
>
> Just kidding, Jesper! :))))

Du kan få et lille kursus i week-enden ......

Fra : Henrik Manley

Dato : 22-04-03 12:20

Fidusen er at smide dræget det rigtige sted, jeg skriver dræg og ikke anker
da det ikke synker så hurtigt.

For at smide det det rigtige sted skal man kende sit ekkolod så man kan se
om man virkelig er over vraget eller bare lidt ved siden af det. Er det et
nyere lod viser det ud over et billede af bunden også den "digitale" dybte
som gerne er dybte lige under båden. Så når du finder vraget så se også på
om tallene passer med billedet.

En god hjælp er at have en søgebøje med et lille dræg og uden kæde som man
smider første gang man slår vraget. Derefter søger man udfra bøjen og finder
det bedste sted at smide det rigtige dræg. Man har også den fordel ved
søgebøjen at man med at samme ser hvordan strømmen går og hvor kraftig den
er.

Et godt dræg er 7-10 kilo jern/bly med 2-3 meter kæde som også bruges til at
binde på vraget. Lad være med at fiske vraget med et anker da man mange
gange ikke får rigtigt fat og man ryger ad imens man har dykkere på vraget.
Mange bruger fiskemetoden pga. man ikke skal sende nogle ned og binde på.

Jeg bruger de metoder 100 gange om året med en fejl procent på under 5 i
Øresund.

--
Henrik Manley
http://bends.dk email: m@nley.dk

Fra : Jens Olsen

Dato : 22-04-03 19:38

"Henrik Manley" <m@nley.dk> wrote in message news:<UScPpEMCDHA.3748@gud.bends.dk>...
> [...]
> Mange bruger fiskemetoden pga. man ikke skal sende nogle ned og binde på.

I stærk strøm synes jeg nu at det kan være en meget god ide at bruge
et foldeanker (vores er vist nok på 15 kg). Ved 3-4 knobs strøm skal
tovet bruges af første dykkerhold for at komme ned. Og her er der
altså større chance for at et anker fanger og ikke bliver trukket af
vraget, så man ikke kommer ned til mudderbund og 100 meter pløjespor.
Men der skal selvfølgelig stadigvæk bindes på inden båden bindes fast.
Sidste hold folder ankeret sammen og lægger det ud på bunden (på den
rigtige side af vraget) inden opstigning, så det ikke hænger i vraget
når det skal op.

Og så plejer vi bare at binde ankeret 4-5 meter oppe af tovet, så vi
har en tamp at binde på med (ingen kæde). Ved kraftig bølgegang vil
ankeret virke som modvægt der udjævner trækket på tovet. Virker fint
med en lille båd.

Og så husk at binde på med fupperknob (aka. baghåndsknob og mange
andre navne).
Det er rundtørn, kontratørn, og dobbelt halvstik om egen part. Kan
bindes i blinde, holder 100% og er let at opgøre.

Jens Olsen

Fra : Henrik Manley

Dato : 22-04-03 19:58

> [...]
> Sidste hold folder ankeret sammen og lægger det ud på bunden (på den
> rigtige side af vraget) inden opstigning, så det ikke hænger i vraget

Kæde gør underværker!

I stærk strøm 1-2 knob bruger vi stadig ikke anker uden de store problemer,
vi gør så gerne det at vi smider holdet der skal binde på i vandet noget
opstrøms så de kan nå at dykke før de når bøjen og først får fat i bundtovet
når de er 3-5 meter nede, så er den værste strøm væk og ellers må man jo
bare svømme godt til og ikke trække sig ned.

For at kunne smide dykkere i vandt langt fra bøjen så de rammer rigtigt har
vi bundet en lille strømbøje til den store. Så når den lille bøje bliver
dækket af den store hoppe man i vandet.

Henrik Manley

Fra : Jens Olsen

Dato : 23-04-03 08:00

"Henrik Manley" <m@nley.dk> wrote in message news:<n2SXZEQCDHA.3748@gud.bends.dk>...
> [...]
> når de er 3-5 meter nede, så er den værste strøm væk og ellers må man jo
> bare svømme godt til og ikke trække sig ned.

Vi sætter også først hold dykkere i vandet et godt stykke opstrøms.
Men jeg synes nu tit, at man skal ned på sådan en 15 meters dybde
inden strømmen tager af oppe nord for Helsingør. Og når tovet står og
vibrerer som en stor basstreng, så kan jeg altså ikke svømme strømmen
op.

> For at kunne smide dykkere i vandt langt fra bøjen så de rammer rigtigt har
> vi bundet en lille strømbøje til den store. Så når den lille bøje bliver
> dækket af den store hoppe man i vandet.

Det lyder som en fiks ide til at se om man ligger rigtigt i forhold
til strømmen. Vi plejer bare at tage et stort sving op forbi bøjen, og
så lade os drive med strømmen ned mod bøjen, mens vi vurdere om
retningen er rigtig. Men vi har enkelte gang ramt galt, så dykkerne er
røget forbi tovet.

Der er mange små detaljer der lige skal mestres for at sådan et
vragdyk i strøm spiller!

Jens Olsen

Fra : Henrik Rasmussen

Dato : 23-04-03 08:39

"Jens Olsen" <jenspolsen@hotmail.com> wrote in message
//
> [...]
> inden strømmen tager af oppe nord for Helsingør. Og når tovet står og
> vibrerer som en stor basstreng, så kan jeg altså ikke svømme strømmen

//

Når strømmen er så stærk, som beskrevet ovenfor, så vurdere vi som regel at
forholdene på stedet ikke er til dykning og finde et andet sted.

Henrik R.

Fra : Allan Hansen

Dato : 23-04-03 08:37

"Jens Olsen" <jenspolsen@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> altså større chance for at et anker fanger og ikke bliver trukket af
> vraget, så man ikke kommer ned til mudderbund og 100 meter pløjespor.

Jeg er imponeret over at i kan dykke på vrag i 3-4 knobs strøm. De gange jeg
har forsøgt på dette er det gået skidt. Som regel bliver selv en stor bøje
trukket ned. Masken bliver revet om i nakken, purgeknappen bliver trykket
ind og automaten er svær at holde i munden. Og skulle det lykkes at trække
sig ned så lander man ikke på vraget men på et mindst 500 meter pløjespor.
Selv ved 2 knob er det rigtigt skidt.

Allan Hansen

Fra : Nikolaj Østergaard J~

Dato : 25-04-03 17:32

jeg tager også masken af for dem der dykker i 3-4 knob på vrag...... måske
et strømdyk ....meeeeeenn vist lidt ambisiøst på vrag....

nøj