Andet multimedie
ATM
Fra : Henrik Torp

Dato : 21-04-03 21:15

Hej NG

Jeg har Adobe Type Manager 4.1. Jeg har hørt, at man kan bruge den til at
lave font-sets (font-samling til hver opgave). Hvordan gør man det?

På forhånd tak.

Venlig hilsen
Henrik

Fra : Madsen

Dato : 22-04-03 01:04

Henrik Torp skrev:

> Jeg har Adobe Type Manager 4.1. Jeg har hørt, at man kan bruge den
> til at lave font-sets (font-samling til hver opgave). Hvordan gør
> man det?

Du går blot ind i 'Tilføj ATM-skrifttyper' i ATM og smider de fonte
som du nu skal bruge ind i et nyt skrifttypesæt som du kan kalde hvad
end nu ønsker og så slukke for resten ved at fjerne fluebenet ud for
dem. Det er så kun det tændte sæt som du vil have adgang til inde i
de forskellige programmer.

PS. Det er en dum idé at slukke for de fonte som styresystemet bruger.
Det kan resultere i total ulæselig tekst i kontrolpanelet, startmenuen,
teksten under ikoner osv.

Madsen.

Fra : Peter Loumann

Dato : 22-04-03 09:51

On Tue, 22 Apr 2003 02:03:46 +0200, Madsen <nospam@madsen.tdcadsl.dk>
wrote:

>PS. Det er en dum idé at slukke for de fonte som styresystemet bruger.
>Det kan resultere i total ulæselig tekst i kontrolpanelet, startmenuen,
>teksten under ikoner osv.

Wabba!? Siden hvornår bruger styresystemet type 1-fonte? Mener du Mac?
Eller kan nyere versioner af ATM også håndtere TT? Jeg har ver. 4.0
Build 90 _Lite_.

--
hilsen pl
http://huse-i-naestved.dk

Fra : Madsen

Dato : 22-04-03 10:18

Peter Loumann skrev:

> Wabba!? Siden hvornår bruger styresystemet type 1-fonte?

Win2000 og XP har fuld understøttelse for både TrueType, Type 1 og
OpenType. (WinXP har dog bedre OpenType-understøttelse end Win2000
har). Ikoner, menuer osv. bliver vist med enten TrueType eller
OpenType, så vidt jeg lige kan se. Ikontekst, menuer, værktøjstips
osv. er hos mig stillet til at blive vist med Arial, men ifølge
Kontrolpanel > Fonte så har jeg ikke en Arial i TrueType installeret.
Det har jeg derimod i OpenType, så det må vel betyde at Windows
også kan bruge OpenType-fonte som systemfonte.

> Mener du Mac? Eller kan nyere versioner af ATM også håndtere TT?
> Jeg har ver. 4.0 Build 90 _Lite_.

Jeg tænkte mest på de TT- eller OpenType-fonte som styresystemet
bruger for dem kan du også se i ATM Deluxe 4.1 som er den version
jeg bruger.
Det eneste jeg ikke kan se i den er OpenType-fonte, eller rettere
så bliver de ikke vist som OpenType, men i stedet som TrueType i
ATM. <http://home18.inet.tele.dk/madsen/atm/tt.png>.

Madsen.

Fra : Peter Loumann

Dato : 22-04-03 10:45

On Tue, 22 Apr 2003 11:17:47 +0200, Madsen <nospam@madsen.tdcadsl.dk>
wrote:

>Win2000 og XP har fuld understøttelse for både TrueType, Type 1 og
>OpenType. (WinXP har dog bedre OpenType-understøttelse end Win2000
>har).

Aha! Tak!

>ATM Deluxe 4.1 som er den version jeg bruger.
><http://home18.inet.tele.dk/madsen/atm/tt.png>.

Nå derfor! Den kan jo en del mere end min 4.0 Lite. Måske man sku'
finde kreditkortet frem.

--
hilsen pl
http://huse-i-naestved.dk

Fra : Madsen

Dato : 22-04-03 13:33

Madsen skrev:

> Det eneste jeg ikke kan se i den er OpenType-fonte, eller rettere
> så bliver de ikke vist som OpenType, men i stedet som TrueType i
> ATM.

Nu vi snakker om fonte så har jeg nogle underlige "spøgelses-fonte"
som jeg ikke aner hvor kommer fra og ej heller ved hvad jeg skal bruge
til. Et par stykker af dem kan ses i Kontrolpanel > Fonte, men ingen
af dem kan ses i ATM.
I Kontrolpanel > Fonte ser jeg kun to TrueType-fonte ved navn 'Batang
& BatangChe & Gungsuh & GungsuhChe' og 'MingLiU & PMingLiU', men f.eks.
i Illustrator ser jeg en hel del flere med lignende underlige navne:
<http://home18.inet.tele.dk/madsen/illustrator/mystiske_fonte.png>

Det ser endnu værre ud når man går op i Type > Font-menuen:
<http://home18.inet.tele.dk/madsen/illustrator/volapyk_fonte.png>

Hvad skal man bruge det skrammel til og hvorfor kan man mon ikke se
disse fonte i hverken Kontrolpanel > Fonte eller i ATM?

Madsen.

Fra : Karsten Jensen

Dato : 22-04-03 16:18

On Tue, 22 Apr 2003 14:32:30 +0200, Madsen <nospam@madsen.tdcadsl.dk>
wrote:

> [...]

>Hvad skal man bruge det skrammel til og hvorfor kan man mon ikke se
>disse fonte i hverken Kontrolpanel > Fonte eller i ATM?

Dette problem har jeg også - bare ikke lige med de navne. Men jeg har
lokaliseret nogle af fontene til at stamme fra Corel WordPerfects helt
specille tegnsæt (tegnsæt, der kun kan vælges i WP) ligesom jeg også
har et par fonte der tilhører Gyldendals Røde Ordbøger ;-|

--

Med venlig hilsen fra

Karsten Jensen
k-j_absolute_no_spamming@direkte.org

Fra : Peter Loumann

Dato : 22-04-03 16:28

wrote:

>Nu vi snakker om fonte så har jeg nogle underlige "spøgelses-fonte"

Dem har jeg også.

>som jeg ikke aner hvor kommer fra og ej heller ved hvad jeg skal bruge
>til.

Nej. Det er et problem, at alle mulige programmer tillader sig at kyle
fonte ind i ens windåze.

>Et par stykker af dem kan ses i Kontrolpanel > Fonte,

Nå, dér kan jeg se alle dem du nævner, til og med Gulim Che, længere
gad jeg ikke.

>men ingen af dem kan ses i ATM.

Heller ikke her, men det skyldes, at jeg har en gammel og billig
version, der kun viser type 1.

>i Illustrator ser jeg en hel del flere med lignende underlige navne:
><http://home18.inet.tele.dk/madsen/illustrator/mystiske_fonte.png>

Jeg kan scrolle mig til de selvsamme i word.

>Hvad skal man bruge det skrammel til

Godt spørgsmål. Dem jeg har tjekket (se ovenfor) er alle
skrivemaskineskrifter, alle undtagen gulim er serif. Che ser ud til at
betyde sammentrængt, gung er fed.

>og hvorfor kan man mon ikke se disse fonte i hverken Kontrolpanel > Fonte [...]?

Det kan jeg altså også godt. De fylder koloenormt (i KB).

--
hilsen pl
http://huse-i-naestved.dk

Fra : Madsen

Dato : 22-04-03 17:58

Karsten Jensen skrev:

> [...]
> WordPerfects helt specille tegnsæt (tegnsæt, der kun kan vælges i
> WP) ligesom jeg også har et par fonte der tilhører Gyldendals Røde

Jeg har også de røde installeret, men det undrer mig bare hvorfor
jeg ikke kan lokalisere disse fonte så jeg kan få dem slettet.
For en times tid siden gik jeg amok, men fik desværre slettet nogle
fonte så de fleste hjemmesider så vildt mærkelige ud, så jeg måtte
lige gå tilbage til en 2 dage gammel image-fil her for en halv time
siden. Øv og om igen.

Madsen.

Fra : Madsen

Dato : 22-04-03 17:58

Peter Loumann skrev:

> Nej. Det er et problem, at alle mulige programmer tillader sig at
> kyle fonte ind i ens windåze.

Det plejer bare at være ret nemt at slippe af med dem, for mit
vedkommende, for hvis jeg installerer et eller andet program som
smider nye fonte ind i systemet så vil de ligge under skrift-
typesættene inde i ATM som løse fonte. Altså fonte som ikke er
blevet smidt i et skriftsæt endnu. Her kan man så blot markere dem
og slette dem. De ryger ikke ind i startsættet, så det er ret nemt
at se hvad der er nyinstallerede og hvad der er gamle fonte, men i
tilfældet med de her "japser-fonte", så ser det anderledes ud.

> Nå, dér kan jeg se alle dem du nævner, til og med Gulim Che,
> længere gad jeg ikke.

Hmm, så er der sikkert gået kage i et eller andet her. Sådan noget
gylle.

> Jeg kan scrolle mig til de selvsamme i word.

Det kan jeg også, har jeg lige opdaget, men i Word har de da i det
mindste det rette navn i stedet for det volapyk som Illustrator
viser i Type > Font-menuen.

InDesign viser dem også med det rigtige navn:
<http://home18.inet.tele.dk/madsen/indesign/japser_fonte.png>
Faktisk så har jeg en teori om at mange af dem er kommet ind sammen
med InDesign, men jeg er nu ikke sikker.

> Dem jeg har tjekket (se ovenfor) er alle skrivemaskineskrifter,
> alle undtagen gulim er serif. Che ser ud til at betyde
> sammentrængt, gung er fed.

Aha. Så langt er jeg ikke kommet i analysen af dem. Jeg er kun
kommet til irritationen over at se dem inde i mine fontpaletter i
de forskellige programmer. :)

Madsen.

Fra : Madsen

Dato : 22-04-03 19:31

Madsen skrev:

> Jeg er kun kommet til irritationen over at se dem inde i mine
> fontpaletter i de forskellige programmer. :)

Og pt. er de væk uden bivirkninger, men det er nu nok for tidligt
at udtale sig om med sikkerhed endnu.

Madsen.

Fra : Henrik Torp

Dato : 22-04-03 20:48

Madsen skrev

> [...]
> end nu ønsker og så slukke for resten ved at fjerne fluebenet ud for
> dem. Det er så kun det tændte sæt som du vil have adgang til inde i

Har du betalt for din version af ATM?

Jeg bruger den version, der følger med diverse Adobe programmer, og den
indeholder tilsyneladende ikke muligheden for at lave "sets" og navngive
dem.

Venlig hilsen
Henrik

Fra : Madsen

Dato : 22-04-03 21:02

Henrik Torp skrev:

> Har du betalt for din version af ATM?

Ja, men det er efterhånden ved at være et godt stykke tid siden
at jeg købte den. Så vidt jeg husker så gjorde jeg det dengang
hvor jeg skiftede til Win2000 for den krævede en nyere version
af ATM end den jeg havde på daværende tidspunkt.

Sidenhen har jeg læst i denne gruppe at Adobe har planer om at
stoppe med at producere ATM, men hvis man går ind på deres side
så kan den tilsyneladende stadig købes både til PC og Mac.
<https://eurostore.adobe.com/cgi-bin/dk1/templates/product.html?id=yRMb6FTa&mv_arg=ATMD>

> Jeg bruger den version, der følger med diverse Adobe programmer,
> og den indeholder tilsyneladende ikke muligheden for at lave
> "sets" og navngive dem.

Min hedder helt nøjagtig ATM Deluxe 4.1 build 243 fra Maj 2000.

PS. Der findes vist mange andre typemanagere derude. Mange siger
endda at ATM er noget skrammel og at der er andre som er meget
smartere bygget på, men det kan jeg så ikke snakke med om da jeg
indtil videre kun har prøvet ATM.

Madsen.

Fra : Henrik Torp

Dato : 22-04-03 21:24

Madsen skrev

> [...]
> stoppe med at producere ATM, men hvis man går ind på deres side
> så kan den tilsyneladende stadig købes både til PC og Mac.

Okay. Desværre er jeg underlagt et indkøbsstop for tiden.

Jeg kom til at tænke på, at når man laver en pdf, så "embeddes" de fonte der
er brugt. Derfor er teknikken med at lave font-sets vel ligegyldig, når
endemålet er en pdf?

> [...]
> endda at ATM er noget skrammel og at der er andre som er meget
> smartere bygget på, men det kan jeg så ikke snakke med om da jeg

Tak for tippet. Det vil jeg undersøge ved lejlighed.

Venlig hilsen
Henrik

Fra : Peter Loumann

Dato : 22-04-03 22:44

On Tue, 22 Apr 2003 22:02:25 +0200, Madsen <nospam@madsen.tdcadsl.dk>
wrote:

> [...]
>stoppe med at producere ATM, men hvis man går ind på deres side
>så kan den tilsyneladende stadig købes både til PC og Mac.

Ja, men det ser ikke ud til, at den forhandles af nogen danske
software-bixe. Jeg har i hvert fald ledt både på nettet og analogt.

--
hilsen pl
http://huse-i-naestved.dk

Fra : Madsen

Dato : 22-04-03 22:40

Henrik Torp skrev:

> Okay. Desværre er jeg underlagt et indkøbsstop for tiden.

Ja, sådan kan det jo gå. :)

> Jeg kom til at tænke på, at når man laver en pdf, så "embeddes" de
> fonte der er brugt. Derfor er teknikken med at lave font-sets vel
> ligegyldig, når endemålet er en pdf?

Tjo, det kan man selvfølgelig godt sige, hvis da ellers man sørger
for at fontene bliver 'embedded', men den største fordel ved at
kunne slukke og tænde for hele sæt er efter min mening at du ikke
har et hav af fonte som skal indlæses hver gang du starter dine
programmer. Det er smart nok hvis du f.eks. ved at du i det næste
job kun kan skal bruge et par fonte eller tre og så kan slukke for
resten. På en computer hvor der er mange fonte installeret er det
noget der virkelig kan mærkes på ydelsen.

> Tak for tippet. Det vil jeg undersøge ved lejlighed.

Jeg husker en tidligere tråd som burde kunne læses her:
<http://www.google.com/groups?ie=UTF-8&oe=UTF-8&as_umsgid=3d173306%240%2471644%24edfadb0f@dspool01.news.tele.dk&lr=&hl=da>

Den er ret lang, men måske er der noget du kan bruge.

Madsen.

Fra : Madsen

Dato : 22-04-03 22:48

Peter Loumann skrev:

> Nå, dér kan jeg se alle dem du nævner, til og med Gulim Che, længere
> gad jeg ikke.

Jeg opdagede at de specielle fonte havde efternavnet *.ttc og så var
de jo forholdsvis nemme at skille ud fra flokken vha. søgefunktionen.
Det underlige var så at kun to var synlige i Kontrolpanel > Fonte, men
i Windows\Fonts-mappen havde jeg 6 filer med endelsen *.ttc så jeg
markerede dem alle og kylede dem i papirkurven. Derefter startede jeg
Illustrator, men fontene kunne stadig ses i listen. Efter en genstart
af pc'en var de dog væk og nu har jeg flyttet dem fra papirkurven og
over på en anden disk så jeg altid kan installere dem hvis det skulle
give problemer. Jeg har ikke stødt på programmer endnu som har brokket
sig over at de mangler og nu har jeg snart været hele vejen rundt.

De 5 filer fyldte sammenlagt 63,4 MB så du har ret i at det er nogle
ordentlige svende.

Madsen.

Fra : JMo.

Dato : 22-04-03 23:02

Madsen <nospam@madsen.tdcadsl.dk> wrote in

> Jeg opdagede at de specielle fonte havde efternavnet *.ttc og så var
> de jo forholdsvis nemme at skille ud fra flokken vha. søgefunktionen.

"TrueType Collection fonts should have a .TTC extension "

- sakset fra

http://partners.adobe.com/asn/developer/opentype/otff.html

Fra : Madsen

Dato : 22-04-03 22:57

Peter Loumann skrev:

> Ja, men det ser ikke ud til, at den forhandles af nogen danske
> software-bixe. Jeg har i hvert fald ledt både på nettet og analogt.

Så vidt jeg husker så købte jeg min hos Ravenholm, som af gud ved
hvilken grund ikke er tilgængelig herfra lige nu. Jeg har godt nok
heller ikke været derinde længe. <http://www.ravenholm.dk/>.

Er det firma monstro gået nedenom og hjem?

Madsen.

Fra : Morten Lind

Dato : 23-04-03 07:58

> [...]

> heller ikke været derinde længe. <http://www.ravenholm.dk/>.
>
> Er det firma monstro gået nedenom og hjem?

Næh Madsen, de ligner nogle, der lever i bedste velgående

http://www.ravenholm.dk/docs/software.asp?back=-856082979&psgn=-95917399
0

Hej fra
Morten
--
¨"Dit mod er blot din evne til at undertrykke din angst"(ML)
http://www.belzebub.biz

Fra : Madsen

Dato : 22-04-03 23:46

JMo. skrev:

> "TrueType Collection fonts should have a .TTC extension "

Aha. Tak. :)

Madsen.

Fra : Madsen

Dato : 23-04-03 11:25

Morten Lind skrev:

[Ravenholm]

> Næh Madsen, de ligner nogle, der lever i bedste velgående

Ja, jeg kan tilsyneladende også nå dem i dag. Det kunne jeg ikke i
går. :)

Madsen.

Fra : Madsen

Dato : 26-04-03 23:51

Henrik Torp skrev:

> Jeg bruger den version, der følger med diverse Adobe programmer,
> og den indeholder tilsyneladende ikke muligheden for at lave
> "sets" og navngive dem.

Siden sidst har jeg haft fornøjelsen af at prøve et program ved
navn Bitstream Font Navigator 4.0 som er stærkt vanedannende.
Det følger bla. med i CorelDraw 11 suiten.
Som jeg forstår det så bliver det ikke længere solgt som en separat
udgave, da Bitstream nu kalder det Font Reserve. Se evt.:
<http://www.bitstream.com/categories/products/fontmanagers/fontres/>
Font Reserve har jeg ikke prøvet, men det tyder på at det kan mindst
lige så meget som Font Navigator og så er det endda billigere end
ATM.

Det jeg godt kan lide ved Font Navigator er at man kan smide en cd
med fonte i sit cd-drev og så bede Font Navigator om at scanne den
for fonte. Når det er gjort så kan man bladre igennem fontene som
hvis det var en billedbrowser og samtidig få vist en valgfri tekst
med den viste font. Et glimrende værktøj når man skal finde en font
til et logo eller lignende.

I Font Navigator skulle det også være muligt at lave grupper af
fonte, men jeg har indtil videre ikke fundet en funktion som kan
slukke og tænde for installerede fonte som man kan i ATM.
Font Navigator er den bedste font-browser jeg har prøvet til dato
og jeg har prøvet mange shareware-udgaver fra nettet. Problemet
med de fleste er at de kun understøtter TrueType. Font Navigator
understøtter både TrueType og Type 1. OpenType ser den dog som
TrueType, hvilket ATM som sagt også gør.

Madsen.