Nyt beton gulv?
Fra : Emil Gundersen

Dato : 21-04-03 20:49

Hejsa

Jeg skal have støbt nyt gulv i min garage.
Hvordan skal jeg gøre for at det bliver stærkest?

Jeg har indtilvidre lagt rio net ud, og støbt et 5cm lag grov beton med
mange sten i. Der næst vil jeg så lave et lag på en 3-4 cm med finere beton.
Er dette ikke den umildbare beste måde at lave det på?

Jeg har hørt noget om at man skal vande det mens det hærter? er det
noget der er hold i?

Mvh Emil

Fra : Jørgen Rasmussen

Dato : 21-04-03 21:11

Emil Gundersen wrote:
> [...]
> beton.
> Er dette ikke den umildbare beste måde at lave det på?

Er det ikke en smule sent at spørge.? !! - Når du er godt igang.

Mit bedste gæt er: (Jeg er ikke fagmand)
20 cm grus med sten. Hvis isolering: Over dette lag.
10 cm beton med sten. Evt. med jern eller lign. (Jeg kender ikke rio
net) Det skal være stærk nok til at kunne modstå tryk fra bilen og andet
hårdhændet behandling.
Derover 3 - 5 cm "fin" beton uden sten, som du nævner. Til afretning.

> Jeg har hørt noget om at man skal vande det mens det hærter? er det
> noget der er hold i?

Jeg mener kun at man vander hvis det er meget varmt, og direkte sol kan
tørre betonen ud.
Dvs. hvis det kan hærde for hurtigt.

Mvh. Jørgen

Fra : zigge

Dato : 21-04-03 22:33

"Jørgen Rasmussen" <jorgen-rasmussen@aa.sa.dk> wrote in message

> Jeg mener kun at man vander hvis det er meget varmt, og direkte sol kan
> tørre betonen ud.
> Dvs. hvis det kan hærde for hurtigt.

Man bør holde betonen fugtig i en uges tid efter støbning fordi det stadig
suger og hærder i op til tre uger efter støbning, dette giver en stærkere
støbning.

//zigge

Fra : Frederiksen

Dato : 21-04-03 21:59

> Jeg mener kun at man vander hvis det er meget varmt, og direkte sol kan
> tørre betonen ud.
> Dvs. hvis det kan hærde for hurtigt.

Vi fik støbt forrige år, og der blev vandet i "store" mængder ved en
udetemperatur på 15 grader. Det skulle holdes vådt (se vådt ud) i et par
dage, fik vi at vide.

Mvh Maria

Fra : Michael\(2800\)

Dato : 22-04-03 16:01

hej "fagmand"
hvordan vi du anbefale højde for et tilsvarende betongulvet til en udestue
altså uden tungtrafik??

vh lmus@mail.dk

Fra : Martin Sørensen

Dato : 22-04-03 10:06

"Emil Gundersen" <Gundersen@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> Hejsa
>
> Jeg har hørt noget om at man skal vande det mens det hærter? er det
> noget der er hold i?
>
> Mvh Emil

Når du skal støbe et gulv skal du bruge Rapid cement da det hærder meget
hurtigere en basis cement. Det at det hærder hurtigt gør at vandet bliver
presset ud af betonen og ligge sig på overfladen og derved beskytter mod
revnedannelser. Hvis du bruger alm basis eller mester cement tager det
dobbelt så lang tid om at hærde og vandet når at fordampe inden og derved
revner betonen, man kan dække det ned med plastic umiddelbart efter man har
støbt, derved bibeholder du fugten/vandet.

Mvh
Martin

Fra : Finn

Dato : 22-04-03 22:12

Hej

Sidste år i juli (30 grader) støbte vi 66 m2 gulv i vores garage.
Vi havde først gravet ud til at vi troede der skulle være fliser så der er
40 cm. stabilgrus, men så tykt et lag er naturligvis ikke nødvendigt
Jeg afsatte plads til 12 cm. beton (gulvet er ikke isoleret). På gruset
lagde jeg jævnt fordelt almindelige 6 cm. tykke belægningssten hvorpå jeg
lagde rionet som blev bundet sammen på både kryds og tværs for at gulvet
ikke skulle revne. De 12 cm. beton lagde vi ud på én gang og derefter en
stor presenning over. 4 timer senere vandede vi det samtidig med at vi
glittede det. På med presenningen igen og så tog vi 14 dage på ferie.
Da vi kom hjem blev presenníngen taget af, garagen blev muret op, blev
vandskuret indvendigt og fik tag på. Så gjorde vi gulvet rent og spartlede
det op med en omgang selvnivelerende spartelmasse. Her i løbet af sommeren
skal det så have en gang epoxy-maling og så er det færdigt - uden en eneste
revne.
God arbejdslyst

Mvh
Finn

Fra : Kirsten Baggesen

Dato : 26-04-03 13:25

On Mon, 21 Apr 2003 21:48:39 +0200, Emil Gundersen
<Gundersen@tdcadsl.dk> wrote:

> [...]
>Er dette ikke den umildbare beste måde at lave det på?
>
>Jeg har hørt noget om at man skal vande det mens det hærter? er det

Selvom det nok er for sent, så skal du have en færdig tykkelse på ca
12-15 cm.

Rionet er godt til at undgå for store revner, og som extra
styrke/mindre tykkelse.

Når du blander betonen (hvis du selv gør det), skal du bruge så lidt
vand som overhovedet muligt. Hvis du kan komme ned på under 30%
vand-til-cement (vægt), er det rigtigt godt.

Når det hærder, skal det holdes fugtigt ikke nødvendigves vådt. Det
vand der er i betonen skal jo ud - inden betonen hærder (hvis der er
vand i betonen, når den har sat sig, er der jo huller de steder der
var vand=dårligere styrke).

Jeg regner med at du har tjek på at blande betonen korrekt..

--

/Kirsten Baggesen