/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
"ABE" på udstødninger
Fra : S.G


Dato : 21-04-03 20:22

Først og fremmest.. Hvad betyder "ABE" rent lydmæssig? er det samme DB krav
som herhjemme de skal overholde i tyskland?
Tager man to identiske udstødninger fra samme fabrikant og samme mdel. Den
ene med ABE og den anden racing, er der så nogen forskel de to imellem
udover lydafgivelsen?
Jeg har kig på et komplet Yoshimura anlæg til min RF600R med forrør og
slipon (medmindre en slipon sælger melder sig )
Men jeg mistænker potten for at være med ABE, da hullet igennem kun er ca
3cm i diameter (synes det er meget lidt eftersom det gerne skulle give lidt
mere effekt til cyklen). Dog kan du kigge lige igennem, men mindes da at de
2 cobrapotte jeg skiftede imellem sidste år var en del større i diameter.
Det jeg fisker efter er om jeg kan regne med at anlægget giver noget rent
effektmæssig (skulle man jo tro da det er Yoshi, der tuner for suzuki)? og
om den lyder bare lidt mere end originaludstødningen.?

Hvad mener i? bare lige inden jeg smider en masse penge afsted

S.G, Odense
RF600R i sølv og snart på plader



 
 
Brian W. (21-04-2003)
Kommentar
Fra : Brian W.


Dato : 21-04-03 21:09

S.G wrote:
> Først og fremmest.. Hvad betyder "ABE" rent lydmæssig? er det samme
> DB krav som herhjemme de skal overholde i tyskland?
> Tager man to identiske udstødninger fra samme fabrikant og samme
> mdel. Den ene med ABE og den anden racing, er der så nogen forskel de
> to imellem udover lydafgivelsen?
> Jeg har kig på et komplet Yoshimura anlæg til min RF600R med forrør og
> slipon (medmindre en slipon sælger melder sig )
> Men jeg mistænker potten for at være med ABE, da hullet igennem kun
> er ca 3cm i diameter (synes det er meget lidt eftersom det gerne
> skulle give lidt mere effekt til cyklen). Dog kan du kigge lige
> igennem, men mindes da at de 2 cobrapotte jeg skiftede imellem sidste
> år var en del større i diameter. Det jeg fisker efter er om jeg kan
> regne med at anlægget giver noget rent effektmæssig (skulle man jo
> tro da det er Yoshi, der tuner for suzuki)? og om den lyder bare lidt
> mere end originaludstødningen.?
>
> Hvad mener i? bare lige inden jeg smider en masse penge afsted
>
> S.G, Odense
> RF600R i sølv og snart på plader

Jeg synes at 3 cm lyder lige lidt nok. Jeg har en RS3 slipon på min YZF (
se hjemmeside ) og jeg synes nok at hullet er mere end 3 cm. Jeg har ikke
lige lagt mærke til om der står ABE , men jeg tror det ikke. Hvor står det
da ???? Cyklen kan synes med den slipon der er på. Den larmer ikke ret meget
når man kører i de små omdrejninger... Jeg havde cyklen på et rullefelt, til
at træf på et tidspunkt. Og da det blev min tur, siger fyren så... " Nådada
der er nok et lille råverør på..." jeg står lidt og tænker NÅ??? jeg havde
ikke hørt det rør råbe mens men jeg havde kørt cyklen.... Men er du da
tosset der var hul igennem.. Jeg stod self ved siden af da de testede, og
måtte stoppe en finger i hvert øre pga det RÅVERØR.. så jow der er hul
igennem når man kommer over 7000 omdr. man hør det bare ikke når man kører
normalt.

ABE ved jeg ikke hvad er? Måske er det foreskellen på race og gadeversion,
så den kan synes med slipon på?????


--

Med Venlig Hilsen
Brian Laursen

http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=155

http://home1.stofanet.dk/cashman




D@n Dethlefsen (21-04-2003)
Kommentar
Fra : D@n Dethlefsen


Dato : 21-04-03 21:46

"S.G" <diller@mbox301.get2net.dk>
> Først og fremmest.. Hvad betyder "ABE" rent lydmæssig? er det samme DB
krav
> som herhjemme de skal overholde i tyskland?
> Tager man to identiske udstødninger fra samme fabrikant og samme mdel. Den
> ene med ABE og den anden racing, er der så nogen forskel de to imellem
> udover lydafgivelsen?


ABE = Allgemeine Betrieb Erlaubniss
Hvilket betyder at udstødningen kan monteres uden at cyklen skal til syn
bagefter (hos TÜV i dyskland), dvs at udstødningen har et godkendt
lydniveau.
Tyskland & Danmark er begge i EU så mon vi ikke har samme lydkrav
efterhånden.

ABE udstødningen = lyd ikke meget højere end orginalen "ANBEFALES"
Racing udst = larm

Normalt er Racing udgaverne desværre billigst da de nok er billigere at
fremstille p.g.a af mindre indmad og udgifter til godkendelse

--
mvh
Dan - DMCN#561
(Ducati 748 + MZ TS250/2)
www.dethlefsens.dk
slet "FJERN" fra adr. ved svar





S.G (21-04-2003)
Kommentar
Fra : S.G


Dato : 21-04-03 22:49

> ABE = Allgemeine Betrieb Erlaubniss
> Hvilket betyder at udstødningen kan monteres uden at cyklen skal til syn
> bagefter (hos TÜV i dyskland), dvs at udstødningen har et godkendt
> lydniveau.
> Tyskland & Danmark er begge i EU så mon vi ikke har samme lydkrav
> efterhånden.
>
> ABE udstødningen = lyd ikke meget højere end orginalen >"ANBEFALES"
> Racing udst = larm
>
> Normalt er Racing udgaverne desværre billigst da de nok er billigere at
> fremstille p.g.a af mindre indmad og udgifter til godkendelse

Snakkede lige med en tysker i telefonen her til aften. Han sagde stort set
det samme som dig. Dog at der typisk var en 4-7HK at hente i et komplet ABE
system, samt at lyden blev bedre end originalen og en smule højere.
Så kunne da godt være man skulle købe det.
Jeg antager at det er med ABE eftersom diameteren er så lille i potten, men
ved det ikke. I selve forørerne er der hul hele vejen igennem. Så kan da
være det går lige op med både lyd og effekt i sidste ende.
Eneste overvejelse der er tilbage er at sættet er i "sortstål", dvs ikke
rustfrit. Og det er det hele vejen op til selve potten.. Det bliver vel ikke
pænt efter et par sæoner??




Brian W. (22-04-2003)
Kommentar
Fra : Brian W.


Dato : 22-04-03 07:16

S.G wrote:
>> ABE = Allgemeine Betrieb Erlaubniss
>> Hvilket betyder at udstødningen kan monteres uden at cyklen skal til
>> syn bagefter (hos TÜV i dyskland), dvs at udstødningen har et
>> godkendt lydniveau.
>> Tyskland & Danmark er begge i EU så mon vi ikke har samme lydkrav
>> efterhånden.
>>
>> ABE udstødningen = lyd ikke meget højere end orginalen >"ANBEFALES"
>> Racing udst = larm
>>
>> Normalt er Racing udgaverne desværre billigst da de nok er billigere
>> at fremstille p.g.a af mindre indmad og udgifter til godkendelse
>
> Snakkede lige med en tysker i telefonen her til aften. Han sagde
> stort set det samme som dig. Dog at der typisk var en 4-7HK at hente
> i et komplet ABE system, samt at lyden blev bedre end originalen og
> en smule højere.
> Så kunne da godt være man skulle købe det.
> Jeg antager at det er med ABE eftersom diameteren er så lille i
> potten, men ved det ikke. I selve forørerne er der hul hele vejen
> igennem. Så kan da være det går lige op med både lyd og effekt i
> sidste ende.
> Eneste overvejelse der er tilbage er at sættet er i "sortstål", dvs
> ikke rustfrit. Og det er det hele vejen op til selve potten.. Det
> bliver vel ikke pænt efter et par sæoner??

Selvfølgelig forbliver det pænt. Man vasker jeg sin cykel med jævne
mellemrum. Eneste problem der kan opstå er kalkpletter hvis man lader potten
lufttørre. Men jeg har gjort til vane at overhælde cyklen men en spand vand
hvori der er tilsat afspænningsmiddel, og derefter tørre den af med et
vaskeskind. Bingo. Så er den klar til TurtleWax..
Min slipon harsiddet på siden 99, og den er ikke på noget tidspunkt blevet
grim. Så jeg kan kun varmt anbefale en i rustfri stål, eller titanium...
Hvis du ligger vejen forbi århus kan du få lov at lytte en gang. Gi mig et
praj.

--

Med Venlig Hilsen
Brian Laursen

http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=155

http://home1.stofanet.dk/cashman




S.G (22-04-2003)
Kommentar
Fra : S.G


Dato : 22-04-03 11:17

> Selvfølgelig forbliver det pænt. Man vasker jeg sin cykel med jævne
> mellemrum. Eneste problem der kan opstå er kalkpletter hvis man lader
potten
> lufttørre. Men jeg har gjort til vane at overhælde cyklen men en spand
vand
> hvori der er tilsat afspænningsmiddel,

Eller overhælde med regnvand , hvis man nu har en sådan tønde
Problemet ligger jo netop i at det sæt jeg har kig på IKKE er rustfrit eller
titanium. Ved ikke hvad metaltype det er, men det hele er sort og minder
meget om den type som de originale forrør er. Dvs det kan netop ruste, og
det er det jeg er bange for, da der ikke skal særlig meget til før man ser
dette. Hvordan det ser ud under kåben er ligeeget. Men det går hele vejen
ned til selve potten, så der er altså et stykke på 30cm der er blottet, og
det er ikke pænt hvis der kommer rustpletter på det



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177516
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408629
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste