At korte ind et støtteben
Fra : Bjørn S

Dato : 21-04-03 20:11

Hejsa,
jeg har påtaget mig den umiddelbare simple job at indkorte et støtteben til
en Suzuki GSF400 for en veninde.
Tanken var at skære af pladen for nederst med en vinkelsliber (giver jo ca.
2 mm) og så blot svejse den sammen igen, men når jeg kigger på det løse
støtteben kan jeg se at det ser ud til at være smedet ud i et stykke, og
meget tyndt lige inden det går over i bundpladen, så spekulatinerne går på
om det vil tabe for meget i styrke?
Problemet med benet som det er nu er at cykkelen står for brat, den mindste
ujævnhed så står cykkelen vandræt :-|
Var det en ide at istedet varme og bøje nederste del af benet udad nogle
grader ?

--
/Bjørn

Fra : Ervin Metzdorf

Dato : 21-04-03 20:22

"Bjørn S" <bjosko@REmoVEyahoo.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> /Bjørn
>
> Ingen problemer med det, jeg har afkortet mit støtteben (RF900R) ca 1 cm.
Skar det blot over et par cm oppe, og svejsede det sammen igen, hvorefter
det fik en gang matsort.
Venligst
Ervin

Fra : Bjørn S

Dato : 21-04-03 20:32

"Ervin Metzdorf" <metz@tdcadsl.dk> skrev
> Skar det blot over et par cm oppe, og svejsede det sammen igen, hvorefter
> det fik en gang matsort.

Jep, selvsagt, tak !
Vet ikke hvorfor jeg har fokusert over at skære det lige ved fodpladen, det
har ligsom bare været det der har været snakket om det sidste års tid
--
/Bjørn

Fra : Jes Vestervang

Dato : 21-04-03 21:47

Bjørn S wrote:

> [...]
> Problemet med benet som det er nu er at cykkelen står for brat, den
> mindste ujævnhed så står cykkelen vandræt :-|

Det gør den jo nok ikke fra fabrikken af, så mon ikke det ville være bedre
at undersøge hvad der er galt?
--
mvh Jes Vestervang
FZS600 og MTX125R

Fra : Jens Jacob Bager Jen~

Dato : 22-04-03 06:44

> Det gør den jo nok ikke fra fabrikken af, så mon ikke det ville være bedre
> at undersøge hvad der er galt?

Hej Jes

Mon ikke de har sænket minibanditten med vilje så pigen bedre kunne nå
jorden?

--
Mojn
Jens Bager Jensen

Fra : Bjørn S

Dato : 22-04-03 07:05

"Jens Jacob Bager Jensen" <news@abl1926.dk> skrev

> Hej Jes>
> Mon ikke de har sænket minibanditten med vilje så pigen bedre kunne nå
> jorden?

Hej Jes og Jens,
nej jeg tror cykelen står som orginalt, men har hørt om problemet fra andre
minibanditejere, nogle cykler er bare skabt på den måde.
Noget helt andet er at dækkene er slidt fladt, det er snart lykkes mig at
overbevise hinde om at nye dæk vil give en "ny" cykel, da hun er begynt at
sige at den er begynt at blive tung at tumle, men det er næste prosjekt,
hvis nu det ikke lykkes at få hinde til at købe en Monster istedet :-0
Nu skærer jeg 1/2 cm af, på den måde som Ervin foreslog, så må vi se.
At hæve hele cykkelen bliver nok ikke aktuelt, så mangler hun den sidste
bakkekontakt, hun ruver ikke just i landskabet

--
/Bjørn

Fra : Jens Jacob Bager Jen~

Dato : 22-04-03 08:28

> [...]
> sige at den er begynt at blive tung at tumle, men det er næste prosjekt,

Hej Bjørn

Nye gode dæk er en fin ide.

Kig evt. på dette link:
http://www.pmc.dk/daekguide.htm

Fra : Armand

Dato : 22-04-03 15:18

> ......hvis nu det ikke lykkes at få hinde til at købe en Monster istedet

Monsteren rykker ved det mindste gasgivning, og i påsken har der netop været
en streng omkring et kvindfolk der var usikker over sin GPZ500 af samme
grund.
Til overflod motorbremser Monsteren også voldsomt, hvorved der med en for
"stiv
højrehånd" hurtigt kan gå "kænguru-bensin" i kørslen i lavere gear!

Nu har din frue tilsyneladende mere rutine, men vær sikker på at hun hár
været på ryggen af en Monster inden at den købes :-|

> Nu skærer jeg 1/2 cm af, på den måde som Ervin foreslog,

Som smed vil jeg hellere bifalde din oprindelige plan:
At skære "pladen" af og satse på det bortskårne materiales effekt!
Fordele derved:
- Du kan parkere den efter afskæringen tilbageværende "pind" på den
nu fritliggende plade og derved konstantere om højden passer inden
fastsvejsning!
- Du kan hæfte pladen på "i stilling" på samme måde, hvorved der ikke opstår
nogen uhensigtsmæssig forvridnig!
- En såkaldt kantsøms-svejsning (inde i hjørnet rundt om "pinden" og ned på
pladen) er enklere at udføre tilfredstillende end en sammensvejsning af
"pinden"!

--
Armand.

Fra : Bjørn S

Dato : 22-04-03 18:01

"Armand" skrev
> [...]
> Nu har din frue tilsyneladende mere rutine, men vær sikker på at hun hár
> været på ryggen af en Monster inden at den købes :-|

Hej Armand,
Tak, nu er det nu ex-frøken, eller frue
- men ja, hun skal snarest ud og prøve en, så hun kan få af- eller bekræftet
sine drømme.
Hun har savlet over Ducati i mange år, og Monsteren (600) er nok den eneste
hun vil kunne få tilstrækkelig bakkekontakt på til at føle sig tryg.
At den rykker vil jeg tro er mest udpræget på lige den hun er intressert i,
en Monster Dark fra 2000 med karburatorer.
Motorbremsen kan godt komme som en overraskelse, men problemet er vel noget
større hvis man kører den mere op i omdrejninger og kører lidt mere "aktivt"
Hvis det har lykkes dem ligså godt med indsprøjtningen på disse som på 750
og 900 SS udgavene er jo problemet med gasgivning en saga blot på en nyere
model.
Så desværre ikke den streng med GPZ500, den vil jeg snuse op senere.
Det rent motormæssige kommer an på en prøve, vel er hun rutinert, men kører
nok mest "bedstemors-kørsel" (godt hun ikke læser med), og er samtidig lidt
træt af al gearingen på sin nuværende. (At det dels kommer af at hun ikke er
så glad for de høje omdrejninger som jo er påtænkt Suzy er så sin sag :)
Et par nye dæk er jeg også sikker på vil fremme køreglæden på den nuværende,
de er slidt flade på slidebanen, og det er jo ikke det sjoveste at trille
med.

> Som smed vil jeg hellere bifalde din oprindelige plan:
> At skære "pladen" af og satse på det bortskårne materiales effekt!

Vedrørende støttebenet :
Det mest ideelle var selvsagt at have cykkelen stående og måle det til både
før under og efter, men det var nu engang ikke muligt.
Cykkelen står i Nordsjælland, og min arbejdsgiver med svejseværk ligger på
Avedøre Holme (tæt ved København)
Jeg holder restferie, så gør det jo ikke noget at pendle lidt på min egen
kværn.
Det var ifølge vores smed på arbejde lavet af støbestål, så ingen problemer
der med svejsningen.
Den oprindelige plan var jo at skære 2 mm af nede ved foden, men der er den
i forvejen meget tynd lige i overgangen, og man skal jo ramme den rigtige
vinkel, hvilket kan være lidt besværligt når den er i to dele, og uden
cykkelen til stede som reference.
Desværre tog jeg ingen billeder, det er svært at forklare på skrift.
Støttebenet både på min Honda og Ducati er helt anderledes udformet, her
ville det ikke være noget problem at gøre som først tænkt om nødvendigt.
Jeg tog et sats og skar ca. 1,5 mm af + 2 * kut, så tilsammen ca. 5,5 mm -
5cm oppe på benet, da jeg syntes 2 mm lød for lidt, lavet en god 30 graders
fugekant på begge stumper og svejset det sammen igen.
Er lige komme hjem (via diverse snoede veje :) efter at have montert benet,
og det ser ud til at fungere fint, ihvertfald stod cykkelen efter mit skøn
godt på det, og så er der stadig lidt at gå på til begge veje, selv om
eventuelt cykkelen har været sænket af tidligere ejer og senere skal op til
stdr. højde.

--
/Bjørn

Fra : Ervin Metzdorf

Dato : 22-04-03 18:29

> [...]
> - En såkaldt kantsøms-svejsning (inde i hjørnet rundt om "pinden" og ned

> pladen) er enklere at udføre tilfredstillende end en sammensvejsning af

Afhænger vel en del af hvordan støttebenet er - hvis den som på min RF900R
er "senksmedet"
(hedder det det?) ud i et stykke, så er det nu nemmere at skære den over en
cm eller to højere oppe.
Er der en desideret plade under, vil jeg gi dig ret.
m.v.h. Ervin.

Fra : Bjørn S

Dato : 22-04-03 20:35

> [...]
> er "senksmedet"
> (hedder det det?) ud i et stykke, så er det nu nemmere at skære den over

Det var lige hvad den var, den gik ligsom ud fra den lodrette fod og smalnet
kraftigt ind i diameter til den "tilnærmede" vandrætte fod i bagkant, derfor
mine betænkeligheter med at svejse den lige der, forøvrig vil jeg give
Armand ræt når det gælder styrken i svejsen og modifikationer på den
orginale konstruktion, hvis det nu bare var en almindelig plade, orginalt
svejset eller påmonteret til den nedadgående støtteben - men det var det med
at forklare et billede på skrift....
Benet så forøvrig ud til at være støbt på denne måde.

--
/Bjørn - også med noget fartstid i smedearbejde i kraft af mit almindelige
job

Fra : Armand

Dato : 23-04-03 01:25

> [...]
> mine betænkeligheter med at svejse den lige der, forøvrig vil jeg give
> Armand ræt når det gælder styrken i svejsen og modifikationer på den

Nu er skaden jo sket Så der er som sådan ingen grund til at vade mere
i sagen.
Jeg vil dog lige anfægte at uanset om det er et smedet støtteben, så er der
en støtteplade-ting for enden og dén vil altid kunne skæres af for sig!

Omkring sikkerheden i sammensvejsningen vil en fornyet påsvejsning af pladen
(kantsøm) udover at være stærkere (=sikrere) ikke kunne forårsage nær samme
skade hvis svejsningen viser sig ikke at holde, som eks.vis en
sammensvejsning midt på benet der knækker =

På et afskruet ben er det så til gengæld ulige lettere at skære en sektion
af "midtvejs", og efterfølgende sammensætte benet så endepladens placering
forbliver den samme ben!!

--
Armand.
(ikke kun interesseret i motorcykler)