Større hårn, til de store tåber
Fra : Thomas Buus Andersen

Dato : 21-04-03 16:14

Hejsa..

Jeg tog en dejlig lang tur fra Aalborg til Blokhus (lang og lang ... )
sammen med kæresten i dag.
Der var tilpas mange motorcykler på vejene.. Man blev jo ikke træt af at
bruge koblingen, men af at vinke :)
Nå, men der var jo som altid også nogle madkasser som ikke (skulle man tro)
taget kørekort.
Oplevede to gang , biler der svingede ud foran, så en opbremsning efterfulgt
af blink, hårn og finger var nødvendigt.
Så var der også lige et par der kørte på landevejen hvor 80 var max
hastigheden. De havde pænt lagt sig i yderbanen med 80km/t. Jeg triller op
bag dem, og forventer han trækker ind. Men nej - han ligger pænt der, og
slingrer iøvrigt meget. Jeg blinker med lygterne, men der sker intet.
Vinker, og heller ej det hjælper.. Så må hornet i brug.. Men næhh... Ingen
reaktion. Endte med at folk måtte overhale indenom, hvilket ikke var
ufarligt, for han slingrede seriøst.

Er der ikke en der har et ordenligt hårn liggende , istedet for det
puch-maxi wannabe hårn Suzuki har udstyret min motorcykel med. Det er jo
nærmest helt pinligt at bruge det :)

Så lige en sidste ting. Langt de fleste jeg mødt var pænt påklædt, men inde
i Aalborg midtby støder jeg på en tumpe på en Hayabusa , i ganske alm.
trøje, bukser. Ikke det mindste udstyr ud over en hjelm. Så er det ikke
mærkeligt at man måske kommer til at ligne fars når man bliver revet på det
grove råkostjern !

Mvh Thomas

Fra : RpR

Dato : 21-04-03 16:23

> [...]
> Vinker, og heller ej det hjælper.. Så må hornet i brug.. Men næhh... Ingen
> reaktion. Endte med at folk måtte overhale indenom, hvilket ikke var

Heh, når man ikke må køre mere end 80km/t det pågældende sted, hvad klager
du så over Buus?

--

- RpR
MopedGallery.com - More addictive than heroine

Fra : Thomas Buus Andersen

Dato : 21-04-03 16:27

RpR wrote:

> Heh, når man ikke må køre mere end 80km/t det pågældende sted, hvad
> klager du så over Buus?

Arhh pis.. 80 var max.. De kørte 70.. Det gik bare lidt hurtigt med at få
det skrevet, fordi jeg var
lidt muggen..

> - RpR
/Thomas

Fra : RpR

Dato : 21-04-03 17:22

> Arhh pis.. 80 var max.. De kørte 70.. Det gik bare lidt hurtigt med at få
> det skrevet, fordi jeg var
> lidt muggen..

Går nok =)
Kan ske de har været påvirket af et eller andet. Har også oplevet typen der
slinger fra side til side, men det var normalt en lørdag eller søndag morgen
mellem 04:00 - 05:00.

Fra : Allan Bojesen

Dato : 21-04-03 17:19

RpR wrote:
> Heh, når man ikke må køre mere end 80km/t det pågældende sted, hvad
> klager du så over Buus?

Det er da skingrende ligegyldig om vedkommende så kørte 140 km/t, han/hun
skal kr.....ed....... holde til højre.

Allan Bojesen

Fra : RpR

Dato : 21-04-03 17:27

> Det er da skingrende ligegyldig om vedkommende så kørte 140 km/t, han/hun
> skal kr.....ed....... holde til højre.

Self', det virkede bare lidt som det når man typisk kører bag en der kører
det han rent faktisk må, men alligevel gerne vil forbi =)
Kender det jo selv, enten som ham der vil forbi eller ham der har masser af
tid ikke kører stærkere end det loven foreskriver.

Skal ikke ses som en provokation, Buus kan tåle det

Fra : Claus Rittig

Dato : 21-04-03 19:54

"RpR" <rpr@mopedgallery.com> skrev i en meddelelse

> [...]
af
> tid ikke kører stærkere end det loven foreskriver.

Det er LIGEMEGET! De skal STADIG trække ind i højre spor.
Jeg bor et sted hvor jeg ser den slags dagligt, og det er faktisk ulovligt
at overhale indenom, også selvom der er flere baner. Undtaget er kun
kø-kørsel (hvor ens hastighed er begrænset af den forankørende.

Rittig

Fra : Finn

Dato : 21-04-03 20:32

> [...]
>
> Rittig
>
>Hvis du spørger en køresagkyngig kan du formodentlig
få det svar at det ikke er ulovligt at overhale indenom
på motorvejen.
Min kørerfidus var af den mening at man godt kunne
overhale indenom hvis der var rimelig trafik
i begge spor.

Finn
CB500

Fra : Claus Rittig

Dato : 21-04-03 20:47

"Finn" <autzen+@post10.tele.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> på motorvejen.
> Min kørerfidus var af den mening at man godt kunne
> overhale indenom hvis der var rimelig trafik

Hvis "rimelig trafik" dækker over færdselslovens definition af kø-kørsel, så
er det tilladt at "overhale" indenom, idet der så kun er tale om
forbikørsel.
Lige netop på motorvej skal man nok være ret sikker på sin sag, før man
overhaler indenom. Det kan man nemlig miste kørekortet på.

Rittig

Fra : Finn

Dato : 21-04-03 20:53

> [...]

> Rittig
>
> Jeg er for så vidt enig med dig, men det var min køerefidus Otto
bestemt ikke, da jeg fortalte ham om en oplevelse med en vild
billist der overhalede indenom flere gange da han skulle forbi.
Resultatet af en sådan kørsel er altid at de hensynsfulde trafikanter
skal til at bremse for at give plads til stodderen.

Finn

Fra : Steffen Rasmussen

Dato : 22-04-03 19:11

Hejsa

"Claus Rittig" <ClausRittig@Hotmail.Com> wrote in message

> Lige netop på motorvej skal man nok være ret sikker på sin sag, før man
> overhaler indenom. Det kan man nemlig miste kørekortet på.

Er det ikke "bare" en bøde på 1.000 kr ?, synes jeg, jeg så noget om i den
folder jeg fik da jeg fik min første fartbøde (netop på motorvej) her for et
½ års tid siden..

Eller er det oven i det med kortet ?, eller bare en skærpelse af reglerne
fordi der er så mange der laver "tricket"

-steffen
Som meget meget sjældent overhaler indenom.. (men det sker dog)

Fra : Claus Rittig

Dato : 22-04-03 21:08

"Steffen Rasmussen" <sniffer@xx@FJERNDETTEtrashcan.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Eller er det oven i det med kortet ?, eller bare en skærpelse af reglerne
> fordi der er så mange der laver "tricket"

Det er jo svært at dokumentere, før man kender til en dom. Min kørelærer
refererede en sag, hvor en bilist havde mistet kortet ved at overhale højre
om, og min kørelærer er en gut jeg stoler på.

Rittig

Fra : Steffen Rasmussen

Dato : 23-04-03 19:47

Hejsa

> [...]
højre
> om, og min kørelærer er en gut jeg stoler på.

Hrm.. ok synes bare det lyder lige hårdt nok, selvom "forseelsen" kan være
grel nok i sig selv.. igen netop fordi der sjældent bliver kigget til den
side inden "man" svinger ind igen..

Anyways, vil da være lidt mere påpasselig fremover indtil jeg falder over en
klar afgørelse :)

-steffen

Fra : Reino Andersen

Dato : 24-04-03 14:29

Steffen Rasmussen skrev:

> Er det ikke "bare" en bøde på 1.000 kr ?

Jo - en "simpel" overhaling højre om giver ingen frakendelse af kørekortet.

--
Reino

Fra : Claus Rittig

Dato : 24-04-03 17:54

"Reino Andersen" <reinoFJERNMIG@get2net.dk> skrev i en meddelelse

> Jo - en "simpel" overhaling højre om giver ingen frakendelse af
kørekortet.

Tak!
Rart med en i gruppen der kan klaske nogle facts på bordet.

Rittig

Fra : Brian W.

Dato : 21-04-03 20:51

Claus Rittig wrote:
> [...]
> ulovligt at overhale indenom, også selvom der er flere baner.
> Undtaget er kun kø-kørsel (hvor ens hastighed er begrænset af den

Ja det er ulovligt at overhale højre om, men du må gerne lave en
forbipassering hvis den pågældende i venstre spor kører langsommere end det
tilladte. !

--

Med Venlig Hilsen
Brian Laursen

http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=155

http://home1.stofanet.dk/cashman

Fra : Claus Rittig

Dato : 21-04-03 21:31

"Brian W." <Brian.wX@mail1.stofanet.dk> skrev i en meddelelse

> Ja det er ulovligt at overhale højre om, men du må gerne lave en
> forbipassering hvis den pågældende i venstre spor kører langsommere end
det
> tilladte. !

Det tror jeg faktisk ikke man må - men jeg kan ikke lige henvise til en
passende paragraf, kan du?
"Forbikørsel" begrebet fra færdselsloven forudsætter min. 4-5 biler/mc,
ellers er det en overhaling, og en overhaling indenom er dybt ulovlig.
På motorvej hedder venstre-sporet faktisk "overhalingsbanen", og det er der
en grund til.

Rittig

Fra : Brian W.

Dato : 22-04-03 07:43

Claus Rittig wrote:
> [...]
> dybt ulovlig.
> På motorvej hedder venstre-sporet faktisk "overhalingsbanen", og det

Ikke umiddelbart. Jeg kan bare huske jeg spurgte min kørelærer da jeg tog
kort til trailer her i Århus. Der skal man jo holde til højre hele tiden, og
på et tidspunkt passerer jeg en billist der kører mindre end de 70 der er
tilladt. Kørerlæren sagde det måtte man godt, så længe man ikke overskred
hastigheden. Men øhmm nu du nævner det der med min. 4-5 biler... Ej jeg er
ikke sikker. Syns bare jeg husker der såen ... 90 % sikkert. :-/ ?

Fra : Reino Andersen

Dato : 22-04-03 10:48

Brian W. skrev:

> Ja det er ulovligt at overhale højre om, men du må gerne lave en
> forbipassering hvis den pågældende i venstre spor kører langsommere end
det
> tilladte. !

Nej, det må man ikke.

Hovedreglen er, at overhaling skal ske til venstre. Der er to undtagelser:

1) Hvis den forankørende svinger til venstre eller tydeligt forbereder et
venstresving.

2) Cyklist/ikke-registreringspligtig knallert kan overhale køretøjer af
andre arter højre om.

I *tæt* færdsel med kørsel i flere rækker, hvor hastigheden bestemmes af de
forankørende, er der ikke længere tale om overhaling - men forbikørsel - når
køretøjer i den ene række passerer biler i den anden eller omvendt.

--
Reino

Fra : Armand

Dato : 22-04-03 15:20

> [...]
når
> køretøjer i den ene række passerer biler i den anden eller omvendt.

Og dog er der et paradoks deri:
Der må jo være én i pågældende "række" som kører forrest og derved i praksis
overhaler indenom, imens de efterfølgende kan dække sig ind under at de
"forbi-kører" :-/

--
Armand.

Fra : Claus Rittig

Dato : 22-04-03 17:39

> [...]
praksis
> overhaler indenom, imens de efterfølgende kan dække sig ind under at de

Ikke nødvendigvis, der kan være meget elastik i sådan nogle rækker.

Rittig

Fra : Jens Blaabjerg \(rep~

Dato : 21-04-03 22:28

Claus Rittig wrote:
> [...]
> ulovligt at overhale indenom, også selvom der er flere baner.
> Undtaget er kun kø-kørsel (hvor ens hastighed er begrænset af den

Og naturligvis når der bliver vist af til venstre.

Jens
RD

Fra : Hans Paulin

Dato : 21-04-03 16:41

Thomas Buus Andersen wrote:

> [...]
det
> puch-maxi wannabe hårn Suzuki har udstyret min motorcykel med.

....køw et kompressor-horn; dét havde jeg på min XS650 *G*
Hans
Suzuki 1100 E(Z) -82

Fra : Oliver Bruchhaus

Dato : 21-04-03 20:49

"Hans Paulin" <his@it.dk> skrev i en meddelelse

> det
> Det er
>
> ...køw et kompressor-horn; dét havde jeg på min XS650 *G*
> [...]

Hehe.. Det havde jeg også på min 45'er scooter dengang.. Spørg lige om
folk kiggede når der blev blæst i dem!
LOOL!

Oliver Bruchhaus

Fra : Tony Lorentzen

Dato : 21-04-03 19:05

Thomas Buus Andersen wrote:

[snip historie om fjolser i madkasser]

Jeg kørte hjem fra mine forældre her i dag og kom kørende ind mod byen (kbh)
ad søndre fasanvej, hvor man har opsat lysregulering 20-30 meter før krydset
ved peter bangs vej. Jeg kommer lystigt kørende 10 meter bag en rød escort
og der er grønt lys. 10 meter før lysreguleringen hakker idioten bremsen i
og laver en uvending ind over fuldt optrukne streger?!!!!!! Mig op på
bremsen (godt jeg - som altid - holdt god afstand) og så fat i hornet...
Ingen reaktion fra piloten i madkassen. Grrrr!!! Jeg overvejede i et kort
øjeblik at hoppe af cyklen og tildele ham et par knytnæveslag i ansigtet.

Hilsner,

Tony
(stadig arrig)

Fra : Claus Rittig

Dato : 21-04-03 19:54

"Tony Lorentzen" <tonyFJERNDETTE@dkfritidmotorcykel.dk> skrev i en
meddelelse news:b81bs7$20mt$1@news.cybercity.dk...

> Grrrr!!! Jeg overvejede i et kort
> øjeblik at hoppe af cyklen og tildele ham et par knytnæveslag i ansigtet.

Det er ikke den ubetingede fængselsstraf værd...

Rittig

Fra : Brian W.

Dato : 21-04-03 20:54

Claus Rittig wrote:
> "Tony Lorentzen" <tonyFJERNDETTE@dkfritidmotorcykel.dk> skrev i en
> meddelelse news:b81bs7$20mt$1@news.cybercity.dk...

> Det er ikke den ubetingede fængselsstraf værd...
>
> Rittig

Hehe hvad med dem der kommer fra en sidevej, og kikker til højre først for
at se om der er fri... Han holder jo næsten halvt ude på vejen, og når man
så kommer fra hans venstre så tror man at man bliver kørt ned... ! oplevede
det ude ved Rosenholm slot idag !

Fra : Tony Lorentzen

Dato : 21-04-03 22:01

Claus Rittig wrote:

> Det er ikke den ubetingede fængselsstraf værd...

Jeg ved det... He ain't worth it

Tony

Fra : Finn

Dato : 21-04-03 20:36

> [...]
> øjeblik at hoppe af cyklen og tildele ham et par knytnæveslag i ansigtet.

Rolig nu - vis at du ikke er en hidsigprop i trafikken - med
mindre nogen sparker dig over skinnebenet bør man vel
kunne klare de fleste situationer med en hovedrysten
eller et trut i hornet.

Finn
CB500

Fra : Tony Lorentzen

Dato : 21-04-03 22:04

Finn wrote:

> Rolig nu - vis at du ikke er en hidsigprop i trafikken - med
> mindre nogen sparker dig over skinnebenet bør man vel
> kunne klare de fleste situationer med en hovedrysten
> eller et trut i hornet.

Lige i gernings øjeblikket har man mest lyst til at klappe fjolset en fordi
man tænker på hvad der _kunne_ være sket - men selvfølgelig lægger man
beslag på sig selv (heldigvis).

Det er bare vigtigt for mig at folk får at vide når de dummer sig i
trafikken!

Hilsner,

Tony

Fra : Ukendt

Dato : 21-04-03 21:44

> [...]
> trøje, bukser. Ikke det mindste udstyr ud over en hjelm. Så er det ikke
> mærkeligt at man måske kommer til at ligne fars når man bliver revet på

Sæføli gør man det. Bliver revet til råkost.
Men jeg laver da selv samme nummer. Triller af og til en tur i T-shirt, og
kører med det faktum i baghovedet - at jeg ikke er påklædt rigtig... Så
derfor - trille stille og roligt (sæføli ka det da os gå galt...)..
Så er det man kan overvejer hvad der er farligst. En tur gennem hovedgaden
med 70 iført fuldt dress - eller med 40 iført T-shirt...
(det er oplæg til debat LOL)...
Nææ - kør efter forholdene... (og forhold er der mange af..)

Mvh
Allan

Fra : Jes Vestervang

Dato : 21-04-03 22:22

Thomas Buus Andersen wrote:

> Så lige en sidste ting. Langt de fleste jeg mødt var pænt påklædt, men
> inde i Aalborg midtby støder jeg på en tumpe på en Hayabusa , i ganske
> alm. trøje, bukser.

Jeg mødte vist samme idiot i udkanten af Skalborg. Jeg blinkede til venstre
og var på vej ind i svingbanen da han overhaler mig venstre om. Jeg var
heldig med at jeg altid kigger mig over skulderen, selvom jeg svinger til
venstre, ellers havde det sagt klask :-/

--
mvh Jes Vestervang
FZS600 og MTX125R

Fra : Brian W.

Dato : 22-04-03 07:46

Jes Vestervang wrote:
> [...]
> om. Jeg var heldig med at jeg altid kigger mig over skulderen, selvom
> jeg svinger til venstre, ellers havde det sagt klask :-/

Oxo kaldet " LIVREDDEREN" Kik jer ALTID tilbage inden i drejer, og ved
sammenfletninger, og vognbaneskift. Det kan sku ikke siges nok. Jes var
dygtig, og blev ikke klippet.

Fra : Claus Rittig

Dato : 22-04-03 17:42

> Oxo kaldet " LIVREDDEREN" Kik jer ALTID tilbage inden i drejer, og ved
> sammenfletninger, og vognbaneskift. Det kan sku ikke siges nok.

Så sandt, så sandt.

Må jeg iøvrigt igen reklamere lidt for mine egne skriblerier om sikker
kørsel?
http://www.geocities.com/aormck/Sikker.html

Rittig

Fra : Jes Vestervang

Dato : 21-04-03 22:26

Thomas Buus Andersen wrote:

> Nå, men der var jo som altid også nogle madkasser som ikke (skulle man

I lokalradioen advarede politiet ligefrem om det store antal søndagsbilister
i påsken!
Ligeledes advarede de faktisk nyudklækkede motorcyklister mod det kraftige
blæsevejr for nogle uger siden - ganske fornufigt.

Fra : Tom

Dato : 21-04-03 22:22

"Thomas Buus Andersen" <t-buus@REMOVEget2net.dk> wrote in message
> [...]
> trøje, bukser. Ikke det mindste udstyr ud over en hjelm. Så er det ikke
> mærkeligt at man måske kommer til at ligne fars når man bliver revet på

Du kan da købe dig et kompressorhorn hos harald nyborg. De koster kun
omkring en hund, og har lidt mere volume end et std. horn.

Mvh

Tom
GPX600R

Fra : GRISEN

Dato : 22-04-03 14:20

On Mon, 21 Apr 2003 23:22:27 +0200, "Tom" <oconnordk@hotmail.com> wrote:

>Du kan da købe dig et kompressorhorn hos harald nyborg. De koster kun
>omkring en hund, og har lidt mere volume end et std. horn.

Du tænker på varenr. 8696 ???
Nogen ide om størrelsen?

*
Jan

Fra : Tom

Dato : 22-04-03 22:49

"GRISEN" <grisen@pornotrold.dk> wrote in message

> Du tænker på varenr. 8696 ???
> Nogen ide om størrelsen?
>
> *
Jan

Uden at have et katalog kan jeg ikke helt sige om det er denne. Men den
ligner et holigan horn med en kompresser ca. 70% af en øldåse i størrelse.
Den kan bruges til mange ting, da jeg havde en offroader blev pumpen brugt
til at pumpe en gummibåd op med, som efterfølgende blev spændt bagefter i et
lystigt snevejr.

Tom
GPX600R

Fra : Esben Bøll

Dato : 22-04-03 13:51

Hvad med at købe at båd horn. de plejer også at være 12 volt og der findes
flere modeller som passer fint på motorcykler.
min far har et tågehorn på sin nimbus.
jeg kan godt love jer for at det giver respekt i trafikken når det bliver
trykket i bund.
det lyder som en af de gamle storbæltsfærger er kommer
på afveje.
http://www.boatsupplies.com/Boat%20Supplies/light&horns/horns.htm

http://www.hopkins-carter.com/catalog/Horns.htm

Esben Bøll
XJ900 # 83

Fra : Rune D. Jørgensen

Dato : 23-04-03 11:58

Det var smuk og solrig dag da Esben Bøll skrev
news:3ea54b3e$0$24634$edfadb0f@dread14.news.tele.dk i
dk.fritid.motorcykel:

> [...]
> bliver trykket i bund.
> det lyder som en af de gamle storbæltsfærger er kommer

Hvis der er nogen der bestiller et derfra så er jeg da med på et horn. Mit
horn er helt klart for svagt til at folk reagerer.

--
Rune D. Jørgensen

Fra : GRISEN

Dato : 23-04-03 14:04

On Wed, 23 Apr 2003 10:57:31 GMT, "Rune D. Jørgensen" <RUNE_dahl@hotmailREMOVE_THIS.com> wrote:

>Hvis der er nogen der bestiller et derfra så er jeg da med på et horn. Mit
>horn er helt klart for svagt til at folk reagerer.

Jeg skal ha' et eller andet, for mit horn er for svagt til at folk overhovedet hører det.
Fodgængerne griner af det.

Jeg synes bare det er nogle lange horn...
Deres "Mini Compact Horn" er jo ikke et kompressorhorn.

*
Jan