Manglende indbetalning af ferie
Fra : Erik Erik

Dato : 21-04-03 12:06

En arbejdstager siger sit job op pr. 1. december 2002. I april måned,
år 2003, opdager arbejdstageren at arbejdsgiveren ikke har indbetalt
feriepenge til feriegiro. Det drejer sig om over 20.000 kr.

Arbejdsgiveren tilbyder at betale pengene direkte til arbejdstageren,
når vedkommende skal på ferie. Arbejdstageren ved at arrangementet er
ulovligt, idet arbejdsgiveren skal indbetale feriepengene til
feriegiro, når arbejdstageren forlader virksomheden. Men
arbejdsgiveren vil pådrage sig en bøde for sent indbetalning, og mener
at kunne undgå dette ved at udbetale pengene direkte.

Arbejdstageren ønsker at hjælpe sin gamle arbejdsgiver.

Hvilke konsekvenser kan det få for arbejdstageren at indgå på
arbejdsgiverens forslag?

Hvad hvis arbejdsgiveren går konkurs før arbejdstageren skal på ferie?

PS: Jeg er ked at den gumpetunge arbejdstager/arbejdsgiver
anonymisering.

-- Christian

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 21-04-03 12:24

In article <5795998c.0304210305.4b304aaa@posting.google.com>, Erik Erik wrote:
> En arbejdstager siger sit job op pr. 1. december 2002. I april måned,
> år 2003, opdager arbejdstageren at arbejdsgiveren ikke har indbetalt
> feriepenge til feriegiro. Det drejer sig om over 20.000 kr.

før eller efter skat ? Hvor længe er der ikke betalt feriepenge?
hele 2002? eller kun det sidste stykke tid af 2002?

> [...]
> arbejdsgiveren vil pådrage sig en bøde for sent indbetalning, og mener
> at kunne undgå dette ved at udbetale pengene direkte.

Husk at betale skat af pengene.

> Arbejdstageren ønsker at hjælpe sin gamle arbejdsgiver.

Har arbejdsgiveren overhovedet pengene? Jeg synes at det lugter
af at arbejdsgiveren ikke har pengene, og ikke har tænkt sig at
betale dem foreløbig.

> Hvilke konsekvenser kan det få for arbejdstageren at indgå på
> arbejdsgiverens forslag?

skattesmæk? Hvad står der i årsopgørelsen over den løn vedkommende
har fået? Indgår ferie pengene ?

> Hvad hvis arbejdsgiveren går konkurs før arbejdstageren skal på ferie?

Få pengene med det samme, ingen grund til at vente til at der skal
holdes ferie.

> PS: Jeg er ked at den gumpetunge arbejdstager/arbejdsgiver
> anonymisering.

Det skal være anonymt.

Ud over disse spørgsmål har jeg lige et par råd...
1) snak med fagforeningen
2) snak med tidligere kollegaer om de har fået deres feriepenge.

JonB

Fra : Erik G. Christensen

Dato : 21-04-03 14:26

Erik Erik wrote:

> Arbejdsgiveren tilbyder at betale pengene direkte til arbejdstageren,
> når vedkommende skal på ferie.

Bed ham om at betale lige nu, ellers en anmeldelse..

--
Med venlig hilsen Erik G. Christensen
Rådgiver for flere danske svinebønder.

Fra : Erik Erik

Dato : 21-04-03 17:09

Til feriegiro eller til arbejdstager?

Hvordan gribes noget sådan konkret an: Telefonsamtale, email, brev,
anbefalet brev? Anmeldelse til hvem? Politiet?

Fra : Martin Moller Peders~

Dato : 21-04-03 22:28

In <3ea4096e$0$29548$d40e179e@nntp04.dk.telia.net> "Erik Erik" <pibetobak@hotmail.com> writes:

>Til feriegiro eller til arbejdstager?

>Hvordan gribes noget sådan konkret an: Telefonsamtale, email, brev,
>anbefalet brev? Anmeldelse til hvem? Politiet?

Det er en overtraedelse af ferieloven og kan derfor anmeldes direkte til
politiet. Det burde kunne klares af politiet uden at du er noed
til at blande en advokat ind i sagen, men hvis du har en fagforening,
saa lad dem overtage hele sagen.

/Martin

Fra : Mari

Dato : 21-04-03 15:13

"Erik Erik" <pibetobak@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Hvad hvis arbejdsgiveren går konkurs før arbejdstageren skal på ferie?

Det er bl.a. den situation der tages højde for, når arbejdsgiver skal
indbetale
inden 10 dage efter fratræden.

Den bøde arbejdsgiver får - står ikke mål med det, du mister
hvis arbejdsgiver ikke betaler dig det, du skal have.

Det er ikke lønmodtagere, der skal hjælpe arbejdsgivere på
den måde - det er banker og andre finansielle kilder. Så, det
du mener er en hjælp er måske blot en pine, der trækkes i langdrag.

Hvis du ikke reagerer, når du opdager NU - at betalingen ikke er sket,
så kan du risikere ikke at kunne få hjælp til at inddrive pengene,
hvis arbejdsgiver "glemmer" jeres aftale.

Så, mit forslag er KORT PROCES - og kræv indbetaling omgående til
FerieKonto.

/Mari

Fra : Erik Erik

Dato : 21-04-03 17:04

De 20.000 kr. er før skat. Det er ferie af løn for juni til og med november,
med 14 dages ferie afholdt for egen regning. Lønnen var fast 30.000 kr.
Feriepengene fremstår af lønsedlerne.

Situationen i sammenhæng:

Det er et lille firma; i alt 4 mennesker er berørt - direktøren, en
nuværende ansat, to tidligere ansatte, den ene - ikke arbejdstageren i
beskrivelsen - blev fyret efter kort tid. Direktøren er en gammel
studiekammerat.

Der er indbetalt noget for ham, der blev hurtigt fyret, men åbenbart et
forkert beløb. Han har fået besked på at indsende sit feriegirokort igen.
Jeg forstår ikke helt hvorfor, men kender heller ikke de nærmere detaljer.

Der har tidligere været problemer med lønudbetalninger.

Jeg kender ikke noget til den nuværende ansattes situation.

Fagforeningen råder til at insistere på feriegiro, men siger også at der
ikke er nogle sanktioner, så direkte udbetalning er muligt, selvom det er
ulovligt.

Jeg forstår ikke helt relationen mellem arbejdsgiver, arbejdstager og
feriegiro: Feriegiro skal have feriepengene, når ansatte fratræder, men det
er juridisk ansatte, der har kravet i forhold til arbejdsgiver, og skal
dermed også stå for at indkradse pengene. Men ansatte ved jo først at
pengene ikke er udbetalt når vedkommende skal på ferie?

PS: Jeg forstår godt at nogen kan blive harme når de hører om ansatte, der
bliver brugt som (risikovillig?) kassekredit, men som nævnt var man
kammerater og mere eller mindre i samme båd. Selvom jeg må indrømme at
direktørens brug af "forskudte lønudbetalninger" efter hånden virkede mere
og mere respektløst.

PPS: Tak for jeres hjælp.

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 21-04-03 22:08

In article <3ea40847$0$29510$d40e179e@nntp04.dk.telia.net>, Erik Erik wrote:

[klip]

> [...]
> kammerater og mere eller mindre i samme båd. Selvom jeg må indrømme at
> direktørens brug af "forskudte lønudbetalninger" efter hånden virkede mere

Hvad? har du fået forskudt lønudbetaling? Det er et helt klart
signal om at der er noget galt. Ved din fagforening at du har
fået løn på den måde?

feriekonto hos atp skriver på:
http://www.atp.dk/web/portal.nsf/mainfrms!readform&Area=FK&Src=/web/area.nsf/alias/fkanke
"Hvis du er ansat og utilfreds med beløb eller antal feriedage, skal du først tale med din arbejdsgiver. Du kan evt. kontakte din fagforening og få hjælp dér."

Jeg vil foreslå at du i samarbejde med din fagforening skriver
et brev til din tidligere arbejdsgiver og giver ham 5 hverdage
til at få betalt pengene til ferie<hvem du nu har>. Hvis ikke
det sker kan din fagforening fortælle dig hvad der mere skal
ske, formodentlig konkursbegæring.

JonB