Sollys
Fra : Michael Nielsen

Dato : 21-04-03 11:43

Hvordan er det nu med sollyset og riffel skydning, - "trykker" den kuglrn
eller hvad ??

--
Med venlih hilsen
Michael Nielsen

Fra : Peder Porse

Dato : 21-04-03 12:07

I teorien vel ja, men du kan garanteret ikke måle effekten og så skal vi
vel vide, hvilket vejr det er, hvilken overflade projektilet har..og
hvilken jordoverflade der der, vand må jo reflektere mere lys end sort
muldjord.
pp

--
Peder Porse
Boesvej 2, Svejstrup Enge

Fra : Torben F@rum

Dato : 21-04-03 16:22

Fra min soldatertid mener jeg at det er sollys på piben/sigtemidlerne der
giver "effekten" og det skulle resultere i lavere træfpunkt, det er dermed
ikke påvirkning af projektilet.
Mig bekendt er der tale om at det direkte sollys påvirker det billede som
skytten oplever når man skyder korn / kærv.
Jeg tvivler på at det har nogen effekt ved skydning med kikkert.
Det er dog ikke noget jeg kan dokumentere.

Torben Farum

Fra : Buck

Dato : 21-04-03 17:45

Torben F@rum wrote:

> [...]
> Jeg tvivler på at det har nogen effekt ved skydning med kikkert.
> Det er dog ikke noget jeg kan dokumentere.

Lyset i sig selv har ingen indflydelse på projektilets bane, til gengæld
kunne jeg forestille mig at lufttemperaturen vil give forskellige
virkninger. Dog kan jeg ikke tro at dette vil være målbart.

Til gengæld er lyset en stor faktor når vi snakker afstandsbedømmelse, som
Torben er inde på. Forkert afstandsbedømmelse er den hyppigste fejl, når
skuddet ikke sidder hvor det var tænkt. (når vi ser bort fra forkert
våbenbetjening).

Ref. "Terrænskydning" af Oscar Sjøqvist:
i kapitlet om afstandsbedømmelse står der:
"Lys- og vejrforhold, målets størrelse og farve, baggrund og terrænets form
m.m. har indflydelse på bedømmelsen. Nogle forhold bevirker, at man let
bedømmer for kort, andre at man bedømmer for langt.
Man bedømmer let afstanden for langt når
- belysningen er dårlig (regn, tåge, dis, tiltagende mørke),
- solen falder i øjnene,
- terrænet er stigende ud mod målet,
- målet falder sammen med omgivelserne,
- der observeres langs brandbælter og hegn,
- der bedømmes fra knælende og liggende stilling.
Modsat bedømmes afstanden let for kort når
- belysningen er klar,
- solen er i ryggen,
- terrænet er faldende ud mod målet,
- målet træder skarpt frem mod baggrunden,
- der observeres over uindset terræn (slugter, dale),
- terrænet er fladt (vand, hedestrækning),
- der bedømmes fra stående stilling."

Den første afstandsbedømmelse tager man jo som regel inden man tager riflen
i skulderen og det er ofte ud fra denne bedømmelse man indstiller sin
riffel. Lysets indflydelse må derfor være den samme uanset om du bruger
korn/kærv eller kikkert. Målet ser anderledes ud afhængigt af lyset.
Det bedste ville selvfølgelig være en kikkert med indbygget laser
afstandsmåler
--
/Buck

Fra : Torben F@rum

Dato : 21-04-03 21:21

"Buck" <buck@sol.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Torben er inde på. Forkert afstandsbedømmelse er den hyppigste fejl, når
> skuddet ikke sidder hvor det var tænkt. (når vi ser bort fra forkert

Jeg taler ikke om afstandsbedømmelse

> [...]
> korn/kærv eller kikkert. Målet ser anderledes ud afhængigt af lyset.
> Det bedste ville selvfølgelig være en kikkert med indbygget laser

Da erfaringerne stammer fra militærets skydebaner må afstanden jo være
kendt.
Jeg hælder mere til at når solen skinner direkte ned på løb og sigtemidler
(ikke kikkert) vil forreste sigtemiddel virke en smule højere på grund af
lyset, med et lidt lavere træfpunkt til følge.

> --
> /Buck

Torben Farum

Fra : John Hansen

Dato : 22-04-03 01:23

Jeg ved at jeg i løbet af et splitsekund vil blive modsagt og dit spørgsmål
snart vil handle alt muligt andet, men her er nu aligevel svaret
Stærkt sollys direkte på foreste sigtemiddel sænker dit træfpunkt med op til
ca 10 cm pr 100 meter.
Dette skyltes at det er det foreste sigte man fokusere på ved brug af alm.
sigtemidler, når solen skinne på det sigtekornet vil det ikke længere kunne
lade sig gøre at stille skarpt på det og det vil se ud som om sigtet er
højere og skudet vil træffe lavere.

Fra : Torben F@rum

Dato : 22-04-03 07:54

"John Hansen" <hiand@chow.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
kunne
> lade sig gøre at stille skarpt på det og det vil se ud som om sigtet er

10 cm / 100 meter ???

Det lyder af meget, men på den anden side så er 10 cm vel ingenting når det
er krig, og det væsentligste er at såre, frem for et dræbende skud......

Torben Farum

Fra : Buck

Dato : 22-04-03 08:22

John Hansen wrote:

> Stærkt sollys direkte på foreste sigtemiddel sænker dit træfpunkt med
> op til ca 10 cm pr 100 meter.

Det var sq ikke så lidt!
Så kan jeg godt se fordelen i den ekstremt lange korntunnel på op til 5cm
som man af og til ser på sportsvåben...
--
/Buck

Fra : Erik Munck

Dato : 23-04-03 17:19

Der er vel også en grund til at man "sværter" sigtet med en sodende flamme
når der skydes med åbne sigtemidler (pistol)

Muncken