Rykkergebyr <=> Påkravsgebyr ????
Fra : Ny bmw ejer

Dato : 21-04-03 10:56

Hejsa

Jeg har et lille spørgsmål. Jeg er for nyligt flyttet ind i helt nyt
byggeri. Der stod i lejekontrakten at der var klar til indflytning pr
1.marts. Da jeg havde opsagt min tidligere lejlighed var jeg nødsaget til at
flytte ind i det nye byggeri tiltrods for mange mangler. Der stod dog også i
lejekontrakten at bygherren havde en måned ekstra til at færdiggører det
hele dvs 1.april.

1. Da jeg flyttede ind var der intet gjort rent, dvs jeg har selv brugt over
20 timer på rengøringen, kan jeg kræve kompensation for dette ??

2. Vi har nu den 20 april og der er stadig masser af mangler, + haven er
endnu ikke påbegyndt dvs den ligner en mark end ikke indhegnet, "kan dette
være rimeligt"

her er en liste over de ting der var galt ved indflytningen dette brev er
afsendt til dem der står for lejemålet:

Fejler og mangler ved selvstændigt syn 2 dage efter indflytning på
xxxxxxxxxxxxxxxxxx.

Knaster i gulvene overalt, mange holder måske 1 år hvorefter reparation er
nødvendig. Lejer påtager sig ikke dette ansvar, da kvaliteten af gulvet ikke
holder længere og ville gå i stykker på trods af ganske almindeligt slid.

"lejer foreslår dog at såfremt udlejer påtager sig reparation /afhøvling af
gulve ved evt. udflytning, at der intet bliver lavet nu"

Malingen i to værelser 1.sal. Vindueskarme skal males helt om.
Huller/mangler og helligdage.

Slangen til vaskemaskinen i køkkenet skal afkortes så skabet kan bruges.

To store huller i loftet ved trappen. Ca. 15 x 3 cm2.

Der mangler afdækning ved ALLE radiatorer i gulvet.

I badeværelset på første sal er der:

1. stort hul ved ventilation i badet skal stoppes og males om.

2. Der er placeret en stikkontakt BAG spejlet, denne skal flyttes ud til
siden.

2. vandet driver igennem og morgenen på vinduet så der sejler i
vindueskarmen. Dette er karakteristisk for 5 vinduer i hele huset.

Hængsel til højre for emhætte i køkken bukket og skruet helt forkert i. Skal
flyttes + plus hul stoppes og males.

Toilettet stuen, tapet på sidste stykke ved varmerør over skabet + maling.
Samt rørene skal afdækkes.

Tapetet er flækket i entreen og der er et stort hul over døren.

Hoveddøren er vind og skæv, der er hul for neden gaber og varmen suser ud,
plus det er til gene at den ikke lukker ordentligt.

Tapetet flækket i stuen ved loft.

Dette er ikke en fyldestgørende liste men en over midlertidige mangler. Der
er taget billeder af alle fejl og jeg forventer da at alt er rettet inden 1
april jvf. lejekontrakten.

Desuden forventes der kompensation for rengøring, da alt ser frygteligt ud.
Disse mangler og fejler, er under al kritik når man betaler 35.000 Dkr for
at flytte ind i nyt byggeri.

Det orienteres om at der foreligger digital billeder af alle fejl og mangler
om disse ønskes.

Med venlig hilsen

XXXXXXXXX

Da jeg efter dette brev ingen respons fik valgte jeg ikke at betale min
husleje, desuden har jeg afsendt brev om at haven ikke er klar endnu og at
parkeringspladsen tilhørende huset endnu ikke er lagt..

Hvad skal jeg gøre og hvilken form for kompensation kan jeg forlange. Jeg
har pr 1 dec betalt 35.000 dkr i dep og forventer da også at tingene er
iorden ved indflytning.

Til sidst vil jeg lige høre hvor højt et gebyr der må tillægges første
rykker. Jeg har fået opkrævning på den ubetalte husleje for april og hertil
er lagt et PÅKRAVSGEBYR på 233 dkr. Huslejen incl aconto varme (500) lyder
på 7345 Dkr

Mvh

Ole Poulsen

Jeg vil selvfølgelig betale imorgen men hvad kan jeg kræve i hele denne
situation, havde regnet med en måned fri husleje i kompensation - varme
(6845 dkr)