God net-kogebog
Fra : Herb

Dato : 21-04-03 10:20

Hej!

Jeg er lidt træt af, at hver gang jeg skal finde en god opskrift, så er jeg
nødt til at starte på google og få mange hits som jeg alligevel ikke kan
bruge.. Det er efterhånden mange gode opskriftssamlinger på nettet, og jeg
synes jeg støder ind i en ny en hele tiden.. Ikke fordi jeg er konservativ
eller noget men kan I ikke anbefale mig en god "net-kogebog" hvor der
både er nemme dagligdagsting og også de lidt mere spændende og krævende
opskrifter? Kort sagt, jeg mangler en god all-round-madopskrifts-hjemmeside,
som jeg kan bruge som udgangspunkt, når jeg skal finde en ny opskrift..

/Herb

Ps. Jeg er meget glad for denne gruppe! I er nogle gode sparingspartnere,
når det hele pludselig "brænder på"! Min mor er også ude at rejse for
tiden, og så er det jo rart, at man kan stille alle de "dumme" spørgsmål
her!

---

Fra : Heidi

Dato : 21-04-03 10:33

Herb wrote:
> Kort sagt, jeg mangler en god all-round-madopskrifts-hjemmeside, som
> jeg kan bruge som udgangspunkt, når jeg skal finde en ny opskrift..

http://www.hoi.mobilixnet.dk/ Birthes madside siger selv, at
de har Danmarks største private opskriftssamling på nettet -
såvidt jeg kan se omkring 5500 stk.
Jeg har ikke prøvet nogen af dem, men der burde da være mulighed
for at finde lidt af hvert, og de er også inddelt i kategorier, som skulle
være nemme at gå til.
Måske den kan bruges?
--
Mvh. Heidi
BEMÆRK: private mails bliver besvaret i gruppen,

Fra : Kim

Dato : 21-04-03 22:40

> http://www.hoi.mobilixnet.dk/ Birthes madside siger selv, at
> de har Danmarks største private opskriftssamling på nettet -
> såvidt jeg kan se omkring 5500 stk.

Det er jo osse nemt, når de blot har nappet hele den originale
"Mortens opskriftsamling" og lagt den ud...
Jeg kan se det, fordi de opskrifter jeg i sin tid lagde ud i
"Mortens opskriftsamling" ligger på den....
Så særlig original er den sgu ikke

Mvh, Kim Spur

Fra : Padmé Amidala

Dato : 21-04-03 11:53

Hvad med www.madgal.dk ? Den har jeg selv brugt meget...

Padmé Amidala

Fra : B&P

Dato : 21-04-03 11:59

www.food4u.dk

Den bruger jeg meget og den er nem at bruge

Bente

Fra : tw

Dato : 21-04-03 22:44

"B&P" <bente76@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> www.food4u.dk
>
> Den bruger jeg meget og den er nem at bruge
>
> Bente

www.maduniverset.dk

Torben w

Fra : Peter W. Bosse

Dato : 22-04-03 04:45

"Herb" <Herbert@web-developer.dk> skrev i en meddelelse...

> kan I ikke anbefale mig en god "net-kogebog"

'Mortens' opskriftssamling har alt mellem himmel og jord:
http://mp.sol.dk/madogvin/ el.
http://mp.sol.dk/madogvin/samlingen/main.html

> Ps. Jeg er meget glad for denne gruppe!

Det kan du da ikke mene?? ..

> og så er det jo rart, at man kan stille alle de "dumme" spørgsmål
> her!

"Dumme" spørgsmål her!..
Næh tak! Helst ikke mere af den slags. - Vi har vist haft rigeligt med
fladpandede spørgsmål i gruppen den sidste måned, det sidste halve
til hele år!! ..
For ca. 2-3 år siden var her ca. 5-6 indlæg i døgnet, nu er der mellem 50-70,
- og vil derfor vove at påstå, at 80-85% af alle de nuværende indkomne
indlæg, godt kunne sigtes fra som værende, ubrugelige!

PS: Det må bemærkes, at det er tilladt at kigge lidt i en god kogebog eller
på nettet først, inden man poster sit indlæg. Mange af spørgsmålene har
jo været besvaret op til flere gange, og virker efterhånden så trivielt, at
mange af de 'såkaldte' tidligere/nuværende koagulering- videnskabs-
og madeksperter, mesterkokke, bager & conditor samt kogekoner og
økonomaer osv. vælger at forsvinde langsomt og stille fra gruppen her.

Undskyld Herbert! - at jeg benyttede lejligheden til påmindelser.

--
Mvh.
Peter W. Bosse

Den nydende GOURMAND fortaber sig i et uendeligt dyb
af egoisme. Pragtfuld ensomhed i en fuldendt treenighed:
Maden, velsmagen, som spiller åndens rolle - og én selv.
Kvinden ville aldrig kunne nå dertil; hendes hjerte eller
hendes forfængelighed ville forhindre hende. - Ejler Jørgensen

Fra : Palle Jensen

Dato : 24-04-03 08:10

On 22 apr 2003, Peter W. Bosse wrote something like this :

> [...]
> mellem 50-70, - og vil derfor vove at påstå, at 80-85% af alle
> de nuværende indkomne indlæg, godt kunne sigtes fra som værende,

Har nu selv siddet og "bladret" grupen igennem og du forekommer mig
en smule arrogant hr, Bosse. Find dog et forum på dit eget niveau
hvis det irriterer dig så meget med at de "fladpander". Jeg fatter
intet af at lave mad og har sgu ikke lyst til at spørge herinde hvis
jeg på forhånd ved jeg skal hakkes i af en som dig. Det er et
offentligt rum, så prøv at tilpas dig lidt. Lur mig om du ikke på et
tidspunkt selv har stillet et "fladpandet" spørgsmål.

--
Palle Jensen

Fra : Peter W. Bosse

Dato : 25-04-03 05:58

"Palle Jensen" <invalid@invalid.00> skrev i en meddelelse...

> Find dog et forum på dit eget niveau ..

Denne gruppe skulle jo lige netop gerne være noget for mig, idet jeg
selv har været indenfor fødevarebranchen i flere år.

> Det er et offentligt rum, så prøv at tilpas dig lidt.

Nyhedsgruppen her, hedder jo også noget med "Kultur", ..og hvad er
"kultur" så egentlig for noget..? .. Det er vel ikke bare Bamse og Kylle
el. Pizza og Pasta-sauce det hele??

Alle de nye klienter som er kommet med nu, vil også om et par år kede
sig, når de har hørt de samme spørgsmål tilstrækkeligt mange. Så derfor
siger jeg beskedent, .. Søg først på kultur.mad+drikke groups, eller kig
lidt i kogebogen, inden man poster sit indlæg.
Det lyder da meget fornuftigt, ikke?

PS: Helt gemene spørgsmål om mad osv. i det daglige, kan man
godt regne med, har været oppe at vende i gruppen flere gange.

Og som tidligere nævnt, hvis ikke niveauet holdes nogenlunde
jævnt og interessant, så forsvinder alle 'såkaldte kloge hoveder,
og så har vi kun Bamse og Kylle tilbage! ;-((

Du er velkommen til at skrive .. du behøver ikke at holde dig
tilbagelænet. Vi er generelt meget flinke og rare, men nogle
gange kan man godt blivet meget ophisset, - men også ind
imellem, med et lille glimt i øjet.

--
Mvh.
Peter W. Bosse

Hvis man vil drikke alkohol og samtidig undgå at få kræft, er det klogt
at begynde at løbe. Amerikanske forsøg med rotter har vist, at jogging
mindsker risikoen for kræft og reducerer alkohols skadelige virkning.
www.ubrugelig.dk

Fra : Palle Jensen

Dato : 25-04-03 08:27

On 25 apr 2003, Peter W. Bosse wrote something like this :

> Denne gruppe skulle jo lige netop gerne være noget for mig, idet
> jeg selv har været indenfor fødevarebranchen i flere år.

- Helt klart! Faktisk er det jo vigtigt at holde de gode folk inde i
grupperne. enig.

> Nyhedsgruppen her, hedder jo også noget med "Kultur", ..og hvad
> er "kultur" så egentlig for noget..? .. Det er vel ikke bare
> Bamse og Kylle el. Pizza og Pasta-sauce det hele??

- nej med det er det OGSÅ. Sat på en spids så er det vel om alt der
kan ædes Jeg hæfter mig bare ved at gruppen ikke hedder noget med
dk.mad.kultur.højt-niveau. med en fundats hvor der står noget med at
man ikke må spørge om noget der er en selvfølge for Klaus Meyer.
Selvfølgelig er det god skik at se gruppen igennem, for spørgsmål
inden man spørger. Men det er også god skik at svare med en god og
sober tone. Ellers er der en gruppe der hedder
dk.snak.mudderkastning.

> [...]
> kultur.mad+drikke groups, eller kig lidt i kogebogen, inden man
> poster sit indlæg. Det lyder da meget fornuftigt, ikke?

- Bestemt lyder det fornuftigt. Men husk selv at være lidt mere blid
når du belærer folk. Den lidt barske tone kan virvel lange tråde af
sig. Se nu bare mig der blander mig

> [...]
> jævnt og interessant, så forsvinder alle 'såkaldte kloge
> hoveder, og så har vi kun Bamse og Kylle tilbage! ;-((

- Vi er 100% enige. Bare der også er plads til os der ikke er noget
meget længere end pasta og ketchup. Vi skulle gerne kunne lære noget
af Jer proffi's.

Husk også på en anden ting. Nu følger jeg med i mange grupper. Også
grupper hvor der sidder computernørder, som ved alt om newsservere,
retentioner og newsreadere. Nu skal jeg passe på! Men det er ikke
sikkert at alle dem som bruger dk.kultur.mad+drikke ved at deres
newsprogrammer sletter indlæg efter 3 dage, ellers at andre tekniske
forhold gør at de ikke kan se alle de indlæg som du kan se. Det er
ikke nødvendigvis fordi folk er dumme. Der skal være plads til alle,
og i den grad også plads til at man siger til folk hvis de gør noget
forkert. Bare man gør det på en sober måde.

> Du er velkommen til at skrive .. du behøver ikke at holde dig
> tilbagelænet. Vi er generelt meget flinke og rare, men nogle
> gange kan man godt blivet meget ophisset, - men også ind
> imellem, med et lille glimt i øjet.

Det lyder lækkert. Jeg ved der er nogen i huset her der gerne ville
have jeg rørte mere i gryderne Men hun følger også med i gruppen
her, så hun kan se når man har fået hjælp jo..

Jeg havde ikke luret dit "glimt i øjet". Havde jeg det villedet have
forholdt sig noget anderledes.

Men lad os ikke dvæle mere i det..

God weekend!

--
Palle Jensen

Fra : Svend Andersen

Dato : 22-04-03 08:12

"Kim" <No@mail.dk> writes:
> [...]
>Jeg kan se det, fordi de opskrifter jeg i sin tid lagde ud i
>"Mortens opskriftsamling" ligger på den....

Den påstår jo heller ikke at være original.
Kun at være den største samling.
Samtidig giver men jo en korrekt kildeangivelse, så jeg kan ikke blive
forarget over det

hilsen Svend A