Riffelkikkert
Fra : Carsten Wede

Dato : 20-04-03 08:09

Hej

Jeg har et nogle spørgsmål som jeg håber der er nogle som kan hjælpe mig
med.
Jeg har 9500.00 kr. og er meget i tvivl om hvad der er bedst at købe, nogle
siger at Zeiss er det bedste men man skal ikke købe dem der bliver solgt til
6500,00 kr. i forretningerne det er nemlig ikke en rigtig Zeiss kikkert.
1) Er der nogle som kan bekræfte det?
2) Er der nogle som har erfaring med Meopta ?
3) Er der nogle som har et godt forslag til hvad man skal købe?
4) Er det en god ide at købe med lys i eller er det spild af penge?

Med venlig hilsen

Carsten

Fra : John -e

Dato : 21-04-03 09:13

Jeg vil da gerne give lidt gode råd.

Først og fremmest er Carl Zeiss og for den sags skyld Leupold (US) noget af
det ypperste du kan få for penge i dag. Ingen tvivl om, at du i begge får
kikkerter for livet, hvis du passer godt på dem.

Selv er jeg ejer af en Meopta 1½-6 X 42. Der er en kikkert i den mere
moderate prisklasse, men klart en kikkert, der lever helt op til mine høje
forventninger. Jeg vil mene at til dansk jagt er du meget godt stillet med
en Meopta.

Husk at holde dig til max 6x forstørrelse. Går du højere op, er det spild af
forstørrelse, da du under praktisk jagt aldrig vil bruge mere end 4 og max
6. Det er mere vigtigt, at den går langt ned (1½), da den så også kan bruges
til trykjagt, hvor forstørrelsen kun er i vejen.

Uanset hvad dit valg bliver, vil jeg ønske dig rigtig god fornøjelse.

/John

Fra : Danhunters.dk

Dato : 21-04-03 09:43

Jeg har selv en Zeiss kikkert til 6500,- og jeg vil da mene at det er en
"rigtig" Zeiss kikkert ... jeg kan endda finde den på zeiss hjemmeside !
www.danhunters.dk

Fra : J Nielsen

Dato : 21-04-03 11:09

On Sun, 20 Apr 2003 09:08:52 +0200, "Carsten Wede" <cwede@c.dk> wrote:

> [...]
>6500,00 kr. i forretningerne det er nemlig ikke en rigtig Zeiss kikkert.

De kikkerter som nu sælges "billigt" er blot af en ældre (og større + tungere)
model.

>2) Er der nogle som har erfaring med Meopta ?

Jeg har selv en 3-12 x 50. klikfastheden og optikken er OK - alligevel måtte
jeg have min byttet da der havde dannet sig olie/fedt pletter på indersiden
af okkularet, sandsynligvis på grund af varme (en mat-sort kikkert kan blive
særdeles varm i direkte sollys)

>3) Er der nogle som har et godt forslag til hvad man skal købe?

Swarowski, Zeiss eller Leupold.

>4) Er det en god ide at købe med lys i eller er det spild af penge?

Med mindre du har planer om natjagt i Polen eller lignende, vil jeg mene at
det er spild af penge (jeg har selv en Zeiss 3-12x56 med lys). De kikkerter
som kan leveres med lys er som regel særdeles lysstærke til i forvejen.

Så vidt jeg ved kan Swarowski leveres forberedt for lys, men til en højere
pris.

Var jeg dig ville jeg nok benytte mig af Zeiss tilbuddet, så har du stadigvæk
penge tilovers til et sæt ordentlige stålmontager.
--
Knæk og bræk

J. Nielsen

Fra : wisent

Dato : 21-04-03 11:41

re:
hej CW
hummmm
jeg har før skrevet lidt om hvad man kan købe af kikkerter .
Mit råd er forsat det samme :Køb en tysk eller østrisk kikkert for den sags
skyld også Leopol fraUS så er du kørende i mange år frem over. Om det er en
zeiss eller anden kikkert fra ovennævnte lande finder jeg uinteresant.
Hvad man skal vælge af sigte i ens kikkerrt er en smags sag .
Selv sværger jeg til sigte 1 eller 1 A. (den med 3 stolper ).
Fordi det er det bedste til at bedømme afstande med og der med en kæmpe
hjælp i en jagtsituation
Om man skal købe med eller uden lys er også en smagssag .
Selv vil jeg ikke give penge for en yderlig årsag til veligeholdelse .
En allround kikkert hedder 1.5-6x42: Om den hedder Zeiss -S/B eller
Swarowski mv er for den sags skyld ligemeget ,-bare der står "maid in
Germany eller Ostria" på den.
Husk også en god stål montage..

Hunt safe
wisent

Fra : Martin Sørensen

Dato : 21-04-03 18:38

Hej

Jeg har lige investeret i en ny kikkert, og efter lang tids søgen og
research faldt valget på Zeiss. Det skal dog siges at jeg var MEGET tæt på
at købe en Leupold men droppede den da jeg ikke kunne få den model jeg var
lun på med et 30mm rør.
Valget faldt på en Zeiss V 2.5 - 10 x 50, grunden til at det blev lige den
er at den har betydligere bredere synsfelt end andre kikkerter af samme
størrelse det være sig swarowski, leupold, schmidt&bender osv. ydermere
fylder den ikke meget og vejer ca 450 g i modsætning til andre kakkelovns
rør .

Jeg havder kikkerten med ude samme aften jeg fik den, og kigge dyr med den
og jeg må sige den er YDERST lysstærk det er faktisk lidt skræmmende
Jeg har ialfald ikke fortrudt købet selv om det er mange penge at smide i en
kikkert.

Mvh

Martin

Fra : Frans Jensen

Dato : 21-04-03 19:46

On Mon, 21 Apr 2003 19:37:33 +0200, "Martin Sørensen"
<ms@danhunters.dk> wrote:

>Valget faldt på en Zeiss V 2.5 - 10 x 50, grunden til at det blev lige den
>er at den har betydligere bredere synsfelt end andre kikkerter af samme
>størrelse

hvordan vil du få et bredere synsfelt i en bestemt kikkert i
10X50
end i en anden kikkert i samme dimensioner?

for mig lyder det som en fysisk umulighed

--
Der findes to ting, som er uendelige: universet og den menneskelige dumhed.
Og når det gælder universet, er jeg endda ikke helt sikker.

- Albert Einstein -

Fra : Martin Sørensen

Dato : 22-04-03 08:34

Det er meget muligt at det lyder umuligt, men fakta er at Zeiss med deres
nye V kikkert har gjort det.

om det er noget med slibning af optikken eller hvad skal jeg lade være
usagt, men prøv den næste gang du kommer forbi din våben pusher.

/Martin