Rodendronbed
Fra : Claus Johannsen

Dato : 20-04-03 21:14

Jer vil gerne lave et rodendron bed.
Hvordan gør jeg det bedst. Jeg regner med et større bed med op til en 8-10
store planter.
Er der evt nogle link med gode anvisninger

Claus

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 20-04-03 21:31

On Sun, 20 Apr 2003 22:13:40 +0200, "Claus Johannsen"
<landkaergaard@tiscali.dk> wrote:

>Jer vil gerne lave et rodendron bed.
>Hvordan gør jeg det bedst. Jeg regner med et større bed med op til en 8-10
>store planter.

Det nemmeste er et hævet bed. Lav en kant af f.eks marksten eller klyner
(spagnumblokke) og fyld det op med en spagnumblanding.

Husk at de fleste store rhododendron trives bedst i halvskygge, så bedet
kan passende indrettes under ældre træer eller lign. Men husk også at de
ikke er glade for at tørre ud. Det kan dog nemt klares med en siveslange
som graves ned i bedet.

>Er der evt nogle link med gode anvisninger

Jeg har en gang for længe siden skrevet lidt om det på
http://www.gartneriet.dk/landsbladet/artikler/23/

http://www.gartneriet.dk
Lær af andres fejl
- du lever alligevel ikke længe nok til selv at prøve dem alle.

Fra : Peter Ole Kvint

Dato : 21-04-03 08:47

Mads Lie Jensen wrote:

> Det nemmeste er et hævet bed. Lav en kant af f.eks marksten eller klyner
> (spagnumblokke) og fyld det op med en spagnumblanding.

træ flis er bedre, da det ikke tøre så nemt ud.

> Husk at de fleste store rhododendron trives bedst i halvskygge,

Hvilken rododendron vil trives bedre i halvskygge end i sol?
Nævn bare en.

> så bedet
> kan passende indrettes under ældre træer eller lign. Men husk også at de
> ikke er glade for at tørre ud. Det kan dog nemt klares med en siveslange
> som graves ned i bedet.

i naturen kan rododendron klare et halvt års tørke.
Det kan ny plantede rododendron selvføligt ikke.

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 21-04-03 16:44

On Mon, 21 Apr 2003 09:46:38 +0200, Peter Ole Kvint
<dsl90720@vip.cybercity.dk> wrote:

>Hvilken rododendron vil trives bedre i halvskygge end i sol?
>Nævn bare en.

Jeg kunne da ellers nok liste en vældig lang liste op?

Rhododendron catawbiense 'Grandiflora', R. 'Cunninghams White' - fortsæt
selv.

Fra : Claus Johannsen

Dato : 22-04-03 12:06

Fra : Peter Ole Kvint

Dato : 21-04-03 00:04

Claus Johannsen wrote:

> Jer vil gerne lave et rodendron bed.
> Hvordan gør jeg det bedst. Jeg regner med et større bed med op til en 8-10
> store planter.
> Er der evt nogle link med gode anvisninger

Jeg har podet jorden hvor de står med nogen svampe,
fra fyretræer, og så kan de leve.

Fra : Claus Johannsen

Dato : 22-04-03 12:08

> Jeg har podet jorden hvor de står med nogen svampe,
> fra fyretræer, og så kan de leve.
>
> Det kunne jeg godt tænke mig at høre mere om hvordan det foregår.

Claus

Fra : Frederiksen

Dato : 21-04-03 18:10

> Jer vil gerne lave et rodendron bed.
> Hvordan gør jeg det bedst. Jeg regner med et større bed med op til en 8-10
> store planter.

Først og fremmest skal du købe spagnum på en palle og ikke i 300 l sække,
som jeg har gjort. Vi er nu oppe på 23 sække, og det er altså DYRT. Jeg
gravede bare ud i 50 cm dybde hvor jeg ville have bedet, og da jeg har
valgt store Rhododendron, så skal de stå med ca 2 meter i mellem, så resten
giver sig selv. Man kan også hæve bedet, men jeg er ikke til kanter, der
skal klippes for at se pæne ud.

Da Rhododendron ikke købes store (jeg gjorde ikke) så har jeg fyldt ud med
lyng, bunddække, og nogle lave tyttebær. Så ligner det da lidt et bed indtil
Rhododendronerne vokser til.

Mvh Maria

Fra : Claus Johannsen

Dato : 22-04-03 12:40

"Frederiksen" <mf@easyfrag.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Rhododendronerne vokser til.
>
> Mvh Maria
>
> Det er i den stil jeg havde tænkt mig. Folien i havebasinet er punkteret
for tredje gang, og nu fjerner jeg det og planter det til med rodendendron.
Jeg har hørt at fyrrenåle fra skovbund er godt at ligge som top.

Claus.

Fra : jan

Dato : 23-04-03 20:36

fey er sgu da for let at give op der du , du må jo nok indse at du ikke har
været omhyggelig nok fra starten .. og hvad var det nu du sparede ved det
hva? :\)