fotofælder
Fra : Simon Vognsen

Dato : 23-03-01 15:00

Nogle siger Ja, andre siger Nej

Nu spørger jeg jer:

Kan fotofælderne i Århus registrere en MC ???

Simon

Fra : Thomas Makro

Dato : 23-03-01 15:29

On Fri, 23 Mar 2001 15:00:16 +0100, "Simon Vognsen"
<simon@mail1.stofanet.dk> wrote:

>Nogle siger Ja, andre siger Nej
>
>Nu spørger jeg jer:
>
>Kan fotofælderne i Århus registrere en MC ???

Når nu de her foto-varevogne kan, så kan de nye stationære i Århus
formentlig også. Det er vel kun et spørgsmål om at justere følsomheden
på dem.

Men de får et problem med at identificere føreren, da der tages
billede forefra.

--
Mvh.Thomas Makro
Honda VFR 750 F

Fra : Brian

Dato : 23-03-01 15:54

Hmm jeg har hørt at, af hensyn til motorcyklister vil der bliver taget foto
i begge retninger, så de ikke kunne "slippe".

> [...]
> på dem.
>
> Men de får et problem med at identificere føreren, da der tages

Hvis de kun tager et billed forefra, har de jo ikke nogen at sende bøden
til.Så derfor tager de i begge retninger. Hvordan det virker vides ikke.Men
der sidder vel en sensor der registrere at du køre for hurtigt, eller over
for rødt, oxo selvom der kun er placeret en fotofælde pegende kun i den
retning.

Fra : Uffe R. B. Andersen

Dato : 23-03-01 16:19

On Fri, 23 Mar 2001 15:53:57 +0100, "Brian" <brian.W@mail.stofanet.dk>
wrote:

<snip>
>Hmm jeg har hørt at, af hensyn til motorcyklister vil der bliver taget foto
>i begge retninger, så de ikke kunne "slippe".

Man bli'r paranoid, som motorcyklist, men i dette tilfælde bliver vi
faktisk ikke forfulgt.
<snip>

> [...]
>for rødt, oxo selvom der kun er placeret en fotofælde pegende kun i den

De nye fotofælder i Århus ta'r to billeder: Et bagfra, der skal vise
køretøjets position i krydset, samt køretøjets nummerplade - og et
forfra, der skal bruges til identifikation af føreren. Det er altså
ikke for at være specielt ondskabsfulde overfor motorcyklisterne, at
der tages billeder både forfra og bagfra.

Fotofælderne i Århus kan sagtens registrere en motorcykel, men det
ændrer jo ikke på spørgsmålet om entydig identifikation af føreren.

-- Kilde: Ingeniøren 4/01 - 26/1 2001.

--
Med venlig hilsen - Sincerely
http://www.twe.net/

'Loud pipes save lives' - sandheden om fri udblæsning.

Fra : Uffe Overgaard Koch

Dato : 23-03-01 19:02

"Uffe R. B. Andersen" wrote:
> [...]
>
> Fotofælderne i Århus kan sagtens registrere en motorcykel, men det
> ændrer jo ikke på spørgsmålet om entydig identifikation af føreren.

Hmmm, Jeg læste godt nok også artiklen i Ingeniøren, og er MEGET
forsigtig med at korrigere min navnebroder (åbenbart også interesse- og
fag-fælle i sager vedr. fotofælder, for større autoritet på området
findes der ikke i DK (udenfor etaten), men: på websiten om "forsøget" i
Århus står der:
<quote>
Hvis der er kørt for stærkt eller over for rødt, bliver der taget to
billeder. Ét når bilen passerer stoplinjen og ét når den er ude i
krydset. På billederne kan man aflæse hastigheden og man kan se, at det
røde lys var tændt. Billederne bliver taget FORFRA, så føreren er synlig
og man kan aflæse nummerpladen. Passagersiden bliver altid dækket af et
sort felt.
</quote>
-- kilde: http://www.sikker-by.dk/htm/frameset.htm

Men jeg giver dig helt ret i spørgsmålet om identifikation af fører.

mvh
/Uffe Koch
xj600

Fra : Kenneth

Dato : 23-03-01 22:24

> [...]
> -- kilde: http://www.sikker-by.dk/htm/frameset.htm
>
> Men jeg giver dig helt ret i spørgsmålet om identifikation af fører.

Og ikke mindst "Passagersiden bliver altid dækket af et sort felt"

????

--
Venligst
Kenneth

Fra : Steen Schmidt

Dato : 24-03-01 16:14

> Passagersiden bliver altid dækket af et
> sort felt.

Hehe, så skal man bare sætte sig over på det andet forsæde i bilen...
(eller investere i en engelsk bil)

Mvh
Steen

Fra : Christian Stidsen

Dato : 25-03-01 17:03

"Uffe Overgaard Koch" <uffe@data-dealeren.dk> skrev i en meddelelse
[KLIP]
> [...]
> røde lys var tændt. Billederne bliver taget FORFRA, så føreren er synlig
> og man kan aflæse nummerpladen. Passagersiden bliver altid dækket af et
[KLIP]
Hvis billederne skal kunne bruges til noget som helst, vil det så ikke
kræve, at der også bliver taget et billede BAGFRA ?
På et billede taget FORFRA, vil det ikke være muligt at se, hvor vidt der er
rødt, gult eller grønt lys!

M.v.h.

Christian

Fra : Thomas Lund

Dato : 23-03-01 16:20

Simon Vognsen wrote:

> Nogle siger Ja, andre siger Nej
>
> Nu spørger jeg jer:
>
> Kan fotofælderne i Århus registrere en MC ???
>
> Simon

Nej.
Der er kun placeret et kamera som tager billedet forfra.
Så det i aktion så sendt som for 2 timer siden, havde lige kørt igennem
et kryds med fotofælde da jeg kiggede i sidespejlet og pludselig kom der
et glimt fra den boks der var sat op. Der må jo have været en stakkel
blandt de modkørende der havde lidt for meget fart på.
De tager muligvis også billeder af MC'er, men der kan jo ikke sendes en
bøde p.g.a. at de ikke kan finde ejeren når de ikke har noget reg.
nummer.

MvH Thomas.

Fra : ZQ

Dato : 23-03-01 23:52

Så vidt jeg ved foretages disse kun med bemanding, dvs nummerplade aflæses
manuel efter passage (hvis de kan nå det !!!).

Godt nyt er: ingen auto fotofælder for MC !!!

Peter

Fra : KIM HANSEN

Dato : 24-03-01 11:32

Jeg har set i et dokumentar program hvor de fortalte at i en fotofælde skal
de have billed af ens ansigt før billedet er gyldigt (du må hænge mig op på
det ) Men de kan jo heller ikke bevise at det er dig der køre når de har et
billed af en styrthjelm?

Fra : Stig H. Jacobsen

Dato : 24-03-01 14:24

KIM HANSEN wrote:

> [...]
> det ) Men de kan jo heller ikke bevise at det er dig der køre når de har et

Endnu et godt argument for at køre med integrahjelm!

Stig

Fra : Susanne Lund Pederse~

Dato : 24-03-01 14:29

"Stig H. Jacobsen" <shj@bigfoot.com> skrev i en meddelelse
> Endnu et godt argument for at køre med integrahjelm!

Føl dig nu ikke alt for sikker - vi er flere her i ng'en, der har fået
en fotohilsen med tilhørende bøde fra politiet.

Susanne
GSX-R 400 R

Fra : Rasmus Rosenquist

Dato : 24-03-01 16:20

> Føl dig nu ikke alt for sikker - vi er flere her i ng'en, der har fået
> en fotohilsen med tilhørende bøde fra politiet.

Men har du prøvet at bestride identifikationen? Det er da klart at politiet
sender ejeren af MC'en et girokort, for går den så går den. Og langt de
fleste betaler sikkert bare bøden! (Eftersom de sikkert VAR fører af MC'en
på det pågældende tidspunkt)

--
Rasmus

Alle dyr er lige... Men nogen dyr er mere lige end andre!

Fra : Susanne Lund Pederse~

Dato : 24-03-01 19:58

"Rasmus Rosenquist" <fjernrasmus@fjernrovdyr.dk> skrev

> Men har du prøvet at bestride identifikationen?

Det gjorde jeg faktisk med det resultat, at der kom en betjent hjem til
mig for at få en udtalelse om, hvorvidt det var mig eller en anden, der
førte mc'en, da billedet blev taget. Han sagde, at der var ingen tvivl
om, at det var min mc, og så måtte jeg jo vide, hvem det var, der havde
kørt på den. Han var selv motorcyklist og ku' godt forstå mine
synspunkter, så han foreslog, at jeg ku' hive det i retten. Men det
endte med, at jeg betalte bøden - eller rettere halvdelen, da jeg fik
studierabat.

Susanne

Fra : KIM HANSEN

Dato : 25-03-01 10:31

Hej Susanne
En af mine gode venner oplevede det samme men tog det til retten og sagde at
motorcyklen var til salg og det var en der var ude og få en prøvetur men
kendte ham kun ved fornavn. Han fik ikke nogen bøde fordi de kunne ikke
bevise det modsatte?

M.V.H. Kim
GSX-R 750T

Fra : Susanne Lund Pederse~

Dato : 25-03-01 11:59

"KIM HANSEN" <skellet@get2net.dk> skrev > En af mine gode venner
> [...]
men
> kendte ham kun ved fornavn. Han fik ikke nogen bøde fordi de kunne

Det er selvfølgelig meget godt, hvis det virkelig var tilfældet. Man
udtaler sig trods alt under strafansvar, eller hvad det nu hedder.

Susanne

Fra : Michael K. S.

Dato : 25-03-01 12:38

On Sun, 25 Mar 2001 12:59:03 +0200, "Susanne Lund Pedersen"
<susanne@groenjord.dk> wrote:

>Det er selvfølgelig meget godt, hvis det virkelig var tilfældet. Man
>udtaler sig trods alt under strafansvar, eller hvad det nu hedder.

Du skal så lige tænke på, at du som anklaget har ret til at lyve lige
så meget du vil og det er anklageren der skal bevise det
modsatte,noget helt andet er hvis man udtaler sig som vidne i en
andens sag,der kan man blive straffet for falsk vidneforklaring.

Vh
-Michael
Nr.xx - Pax Deorum....

Fra : Uffe R. B. Andersen

Dato : 25-03-01 13:35

On Sun, 25 Mar 2001 13:38:08 +0200, Michael K. S. <Michaelks@image.dk>
wrote:

> [...]
>modsatte,noget helt andet er hvis man udtaler sig som vidne i en
>andens sag,der kan man blive straffet for falsk vidneforklaring.

Min advokat har nu fortalt mig, at man ikke må *lyve* overfor
dommeren, hvad enten man er tiltalt eller ej. Man er dog ikke
forpligtet til at udtale sig, hvis man mener man derved stiller sig
selv ringere. Men lyve må man altså ikke.

Fra : Michael K. S.

Dato : 25-03-01 14:08

On Sun, 25 Mar 2001 14:35:11 +0200, Uffe R. B. Andersen <urb@twe.net>
wrote:

>Min advokat har nu fortalt mig, at man ikke må *lyve* overfor
>dommeren, hvad enten man er tiltalt eller ej.

Altså i princippet skal man da tale sandt,men du får da ingen
ekstrastraf for at lyve.I så tilfælde ville man jo få tilkendt
ekstrastraf hvis man erklærer sig uskyldig og derefter bliver dømt,
for så har man jo løjet,tilsvarende hvis man i en straffesag taler
usandt,så vil det indgå i bedømmelsen af skyldsspørgsmålet,men ikke i
sig selv udløse en hårdere straf.
Taler man derimod usandt som vidne kan man blive idømt en straf
udelukkende for det.

Vh
-Michael
Nr.xx - Pax Deorum....

Fra : Steen Schmidt

Dato : 25-03-01 15:16

> Altså i princippet skal man da tale sandt,men du får da ingen
> ekstrastraf for at lyve.I så tilfælde ville man jo få tilkendt
> ekstrastraf hvis man erklærer sig uskyldig og derefter bliver dømt

Det gør man sådan set også. Man får ofte en lavere straf i tilståelsessager
end i domssager.

Mvh
Steen

Fra : Michael K. S.

Dato : 25-03-01 15:31

On Sun, 25 Mar 2001 16:16:28 +0200, "Steen Schmidt"
<SSchmidt@nospam.dk> wrote:

>Det gør man sådan set også. Man får ofte en lavere straf i tilståelsessager
>end i domssager.

*LOL* så får man lavere bøder også eller hva' ??

Vh
-Michael
Nr.xx - Pax Deorum....

Fra : Steen Schmidt

Dato : 25-03-01 15:48

> *LOL* så får man lavere bøder også eller hva' ??

Nej, sorry
Her tænker jeg på frihedsstraf. Bøder pilles der som regel ikke ved, hvorved
risikoen for at føre sage i retten ikke er så stor.

Mvh
Steen

Fra : Armand

Dato : 05-04-01 03:43

Michael K. S. <Michaelks@image.dk> skrev i en

> *LOL* så får man lavere bøder også eller hva' ??

Tilsyneladende ikke!
Dette eftersom at en betalt bøde er at regne for en tilståelses-sag !

--
Armand.

Fra : Michael K. S.

Dato : 25-03-01 15:41

<SSchmidt@nospam.dk> wrote:

>Det gør man sådan set også. Man får ofte en lavere straf i tilståelsessager
>end i domssager.

Mere et spørgsmål om at udnytte den straframme der er, forskelligt,
end om om man har løjet eller ej.Som tiltalt er ethvert udsagn du
kommer med et partsindlæg og tillægges så også sandhedsværdi som
sådan,bl.a derfor vægtes politiets vidneforklaringer mere end hvad som
helst man selv kan komme med.Problemet med AHK mod motorcykler i den
nuværende form ,er netop at man kan fremkomme med en række mulige
forklaringer på ,at det netop ikke er en selv der har ført cyklen,og
at det for politiet kan være meget vanskeligt at modbevise, sålænge en
klar identifikation af føreren ikke er mulig.

Vh
-Michael
Nr.xx - Pax Deorum....

Fra : KIM HANSEN

Dato : 25-03-01 17:52

AHK???

Fra : Michael K. S.

Dato : 25-03-01 18:03

On Sun, 25 Mar 2001 18:52:15 +0200, "KIM HANSEN" <skellet@get2net.dk>
wrote:

>AHK???

Automatisk HastighedsKontrol,samme problematik som evt. foto ved
rødkørsel....Identifikation ikke entydig mulig med de nuværende
procedurer.

Vh
-Michael
Nr.xx - Pax Deorum....

Fra : KIM HANSEN

Dato : 25-03-01 18:09

Tak

Fra : Armand

Dato : 05-04-01 03:41

Uffe R. B. Andersen <urb@twe.net> skrev i en

> Min advokat har nu fortalt mig, at man ikke må *lyve* overfor
> dommeren, hvad enten man er tiltalt eller ej.

Det er først en løgn i det øjeblik at den modbevises!
Indtil da er det en påstand.

Det drejer sig om at have skudsikre påstande at fremlægge!

--
Armand.

Fra : Henry

Dato : 28-03-01 13:38

Er man som køretøjsejer ikke ansvarlig for ens køretøj og dets handlinger
når det udlånes? Jeg mener jeg så en udsendelse med en MC'ist der blev
filmet med video men undslap og blev først kontaktet hjemme på adressen,
hvorefter han nægtede at have ført køretøjet, at det havde været en kammerat
som han iøvrigt ikke ville oplyse navnet på. Han slap med en bøde der
passede til hastigheden men beholdte sit kort.

Henry

Fra : boe

Dato : 28-03-01 14:56

"Henry" <henry@mail.removethis.dk> wrote in message
> Er man som køretøjsejer ikke ansvarlig for ens køretøj og dets handlinger
> når det udlånes?

Absolut ikke. Man er kun ansvarlig for, at køretøjet er i lovlig stand.

> [...]
> som han iøvrigt ikke ville oplyse navnet på. Han slap med en bøde der
> passede til hastigheden men beholdte sit kort.

Muligt, men det er ikke efter reglerne. Politiet SKAL bevise hvem føreren
er. Man kan få en bøde, hvis man uden lovlig grund nægter at oplyse navnet
på føreren, men man kan ikke få en bøde for overtrædelse af
hastighedsbestemmelser med mindre politiet beviser, at man førte køretøjet.

Bo, VF1000F