Forslag til motherboard til C3 CPU
Fra : Peter Andersen

Dato : 21-04-03 08:34

Jeg har en mindre server kørende til fil, ftp, www, http og meget andet og
det kører glimrende på en aflagt P2-233 under Linux.
Problemer er at den trækker uroligt meget strøm og det skal jeg ha
begrænset.

Hvilket board skal man vælge hvis jeg skal til at køre med en C3 CPU? er det
bedst at vælge board fra VIA eller kan det også være andre? Det skal siges
at serveren kører temmelig mange applicationer, men med lille belastning.

Boardet skal være ATX, men IKKE miniATX.

--
Vh. Peter Andersen

Fra : Morten L.

Dato : 21-04-03 16:08

"Peter Andersen" <peterandersen@mespilus.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> at serveren kører temmelig mange applicationer, men med lille belastning.
>
> Boardet skal være ATX, men IKKE miniATX.

Hvis en PII-233 kan klare opgaven, kan en Pentium classic 166 MHz også...
- og de bruger betydeligt mindre strøm...

IMHO
Morten

Fra : Hans Joergensen

Dato : 21-04-03 16:20

Morten L. wrote:
> Hvis en PII-233 kan klare opgaven, kan en Pentium classic 166 MHz også...
> - og de bruger betydeligt mindre strøm...

VIA C3 1ghz bruger ca. 10watt, P166 MMX bruger 8 ...

Jeg ved godt hvad jeg ville vælge af overstående... ;)

// Hans
--
5:16pm up 69 day(s), 26 min(s), 1 user, load average: 0.11, 0.12, 0.10

Fra : Peter Andersen

Dato : 21-04-03 17:18

Hans Joergensen wrote:

> VIA C3 1ghz bruger ca. 10watt, P166 MMX bruger 8 ...
>
> Jeg ved godt hvad jeg ville vælge af overstående... ;)

Du kunne jo skrive hvad du vælger samt en saglig begrundelse af dit valg...

Ideen er jo at få opgraderet maskinen, få onboard ATA100 controllere osv. En
C3 1ghz yder omtrentlig som en Celeron 600 hvilket stadig gir en betydelig
hastighedsforøgelse.

Spørgsmålet er bare hvilket mobo der er egnet til det.

--
Vh. Peter Andersen

Fra : Hans Joergensen

Dato : 21-04-03 18:49

Peter Andersen wrote:
> Spørgsmålet er bare hvilket mobo der er egnet til det.

Jeg har faktisk et projekt kørende med at bygge sådan en maskine
til hjemmebrug, med en C3-cpu ..

Det eneste bundkort jeg har kunnet finde med over en PCI-slot er VIA
C3M266 (ok, jeg har ikke søgt særlig meget), det har onboard IDE133,
LAN, lyd og VGA .. samt 3 PCI-slots..

Iøvrigt kører Linux ganske glimrende på sådan en maskine, stabilt og
ikke for langsomt..

// Hans
--
Desert Eagle .50 hardballpistol med blowback og hopup og sådan
til salg for højeste bud over 1000, mail for billeder.

Fra : Morten L.

Dato : 21-04-03 19:09

> [...]
> Desert Eagle .50 hardballpistol med blowback og hopup og sådan
> til salg for højeste bud over 1000, mail for billeder.

Der har for nyligt været en længere tråd om VIA kortenes ikke alt for gode
stabilitet ved 24*7*52 drift
VIA processorne findes mig bekendt KUN på VIA's egne kort, og måske på andre
industri-kort, da den er loddet fast!!!
- og da kortet skulle overholde ATX, udelukker det ligesom alle
VIA-kortene, som er ITX.....

Så... IMHO er Pentium Classic stadig den bedste - de findes vist endda i
low-power modeller - og med de rigtige bundkort med ordentlig switch-mode
regulator til CPUen er effektforbruget ret beskedent (de fleste Pentium kort
bruge bare en serie-regulator, som bliver f... varm)

Nåja - maskien er som regel ret støjsvag - og kan fås for en håndfuld øl -
en kasse i hver hånd

/Morten

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 21-04-03 19:27

"Morten L." <morten.lyckegaard.nonospam@mail.dk> skrev i en meddelelse
> Der har for nyligt været en længere tråd om VIA kortenes ikke alt for
gode
> stabilitet ved 24*7*52 drift

Hvor?

> - og da kortet skulle overholde ATX, udelukker det ligesom alle
> VIA-kortene, som er ITX.....

Mini-ITX, svjv blev der aldrig lavet et ITX kort

--
Martin Højriis Kristensen - http://makr.starthotel.dk
Usenetstatistik 2002/2003 - http://www.f2.dk/ (TEST)

Fra : Jesper Krogh

Dato : 21-04-03 19:35

I dk.edb.hardware.server, skrev Morten L.:
> [...]
> stabilitet ved 24*7*52 drift
> VIA processorne findes mig bekendt KUN på VIA's egne kort, og måske på andre

Det må du hellere fortælle min lille server her bag skrivebordet.
[jesper@luke jesper]$ ssh r2d2 cat /proc/cpuinfo
processor : 0
vendor_id : CentaurHauls
cpu family : 6
model : 5
model name : VIA Ezra
stepping : 8
cpu MHz : 930.981
cache size : 64 KB
fdiv_bug : no
hlt_bug : no
f00f_bug : no
coma_bug : no
fpu : yes
fpu_exception : yes
cpuid level : 1
wp : yes
flags : fpu de tsc msr cx8 mtrr pge mmx 3dnow
bogomips : 1854.66

Den sidder i et mikroATX kabinet på et mikroATX board.. kan ikke lige huske
hvilket mærke.
[jesper@luke jesper]$ ssh r2d2 uptime
8:34pm up 62 days, 13:10, 0 users, load average: 0.07, 0.09, 0.09
[jesper@luke jesper]$

> Nåja - maskien er som regel ret støjsvag - og kan fås for en håndfuld øl -
> en kasse i hver hånd

Det kan man så ikke helt sige om VIA tingen.

--
../Jesper Krogh, jesper@krogh.cc
Jabber ID: jesper@jabber.krogh.cc

Fra : Jesper Krogh

Dato : 21-04-03 19:44

I dk.edb.hardware.server, skrev Jesper Krogh:
> Den sidder i et mikroATX kabinet på et mikroATX board.. kan ikke lige huske
> hvilket mærke.

Det er et: chaintech 6via5t

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 21-04-03 20:11

"Jesper Krogh" <jesper@krogh.cc> skrev i en meddelelse
> 8:34pm up 62 days, 13:10, 0 users, load average: 0.07, 0.09, 0.09

Well, jeg har ustabilt skrammelhardware der har kørt siden jeg sidst
flyttede det, hvilket vil sige 3-4 måneder.
Men det har fejlet uprovokeret før og gør det uden tvivl igen.
Uptime er nok den mest intetsigende parameter i den sammenhæng.

Fra : Jesper Krogh

Dato : 21-04-03 20:18

I dk.edb.hardware.server, skrev Martin Højriis Kristensen:
> [...]
> Men det har fejlet uprovokeret før og gør det uden tvivl igen.
> Uptime er nok den mest intetsigende parameter i den sammenhæng.

Tjo, men den er nem at få fat i

Jeg vil så sige at den er meget mere stabil end den dual celeron 400 jeg
havde før.

Fra : Hans Joergensen

Dato : 21-04-03 20:07

Morten L. wrote:
> Der har for nyligt været en længere tråd om VIA kortenes ikke alt for gode
> stabilitet ved 24*7*52 drift

Det kan da godt være, men den maskine jeg har kørende lige nu har da
kørt fint i den måned jeg har brugt den..

> VIA processorne findes mig bekendt KUN på VIA's egne kort, og måske på andre
> industri-kort, da den er loddet fast!!!

Den er ikke loddet på det bundkort med 3 PCI-slots.

> - og da kortet skulle overholde ATX, udelukker det ligesom alle
> VIA-kortene, som er ITX.....

Det nævnte bundkort er ATX.

> [...]
> regulator til CPUen er effektforbruget ret beskedent (de fleste Pentium kort
> bruge bare en serie-regulator, som bliver f... varm)

Understøtter bundkort til Pentium Classic IDE100 ?

// Hans

Fra : Peter Jespersen

Dato : 21-04-03 21:04

On Mon, 21 Apr 2003 09:34:05 +0200, Peter Andersen wrote:

> [...]
>at serveren kører temmelig mange applicationer, men med lille belastning.

VIA har en liste over verificerede bundkort på deres side,

http://www.via.com.tw/en/viac3/vml.jsp

Jeg ville selv foretrække et med et VIA chipsæt, på - fx et CLE266, da det
er specielt fremstillet til C3-familien og findes i en mængde ATX, baby-ATX,
mini.-ATX og endda mini-ITX, ellers er det ikke et problem med et std
sokkel370 bundkort, så længe det er listet på VIA's side, for eksempel Asus
TUSL2 der benytter et Intel chipsæt -

Se fx http://www.retel.dk/showreview.php?id=1&page=1 for en lille historie
omkring en C3 baseret server

Men jeg ville sørge for at processoren benytter den nyeste core, dvs Nehmiah
og ikke den gamle Ezra-T der indeholder en FPU der pga en for høj
varmeudvikling var neddrosslet...... og du må max kompilere din kernel til
i586, da GCC går hele vejen hvis du vælger i686 og benytter PII upcodes og
ikke kun PPro upcodes - her mangler C3 support for en 8-10 upcodes som intel
tilføjede med PII.

Live long and prosper...
Peter Jespersen, member of Team OS/2 Denmark, Linux User #221493
flywheel@illogical.dk
http://www.illogical.dk
Do not attempt to traverse a chasm in two leaps.

Fra : Hans Joergensen

Dato : 21-04-03 20:11

Peter Jespersen wrote:
> http://www.via.com.tw/en/viac3/vml.jsp

Oh, den har jeg ikke kunnet finde ... :)

> Jeg ville selv foretrække et med et VIA chipsæt, på - fx et CLE266, da det

Ditto .. det lyder til at være et ganske glimrende chipset.

// Hans
--
Support the Demo Scene: http://se2k.dk
Scene Event 2003 - Dude you're getting a demo

Fra : Peter Andersen

Dato : 21-04-03 21:43

Peter Jespersen wrote:

> [...]
> benytter PII upcodes og ikke kun PPro upcodes - her mangler C3
> support for en 8-10 upcodes som intel tilføjede med PII.

Tak, godt at vide! Hvad vil upcodes sige?

--
Vh. Peter Andersen

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 21-04-03 23:23

On Mon, 21 Apr 2003 22:43:23 +0200, "Peter Andersen"
<peterandersen@mespilus.dk> wrote:

> Tak, godt at vide! Hvad vil upcodes sige?

Peter mente "OpCodes", der er kort for (assembler) "operating
codes", hvilket basalt set betyder "instruktioner som processoren
forstår". Et eksempel kunne være 'læg tallet i Register X og Y
sammen' (ADD).

Intel har det med at tilføje flere instruktioner til nyere
processorer.

Men om det har nogen som helst betydning for en som bruger,
afhænger af, om man har software, der benytter de OpCodes til
noget som helst.

-A
--
http://www.hojmark.org/

Fra : Peter Andersen

Dato : 22-04-03 08:11

Asbjorn Hojmark wrote:
> [...]
>
> Men om det har nogen som helst betydning for en som bruger,
> afhænger af, om man har software, der benytter de OpCodes til

Ok, så er jeg med

Men det vil sige at der så i bund og grund ikke er nogen grund til at gå
efter et VIA motherboard i stedet for at bruge listen Peter J. kom med,
finde et board der der passer til ens brug, og så kører med det?
Det der irriterer mig er at hvis jeg skal ha fat i et VIA i alm. ATX bliver
der med onboard lys og LAN og sikkert en masse mere som jeg ikke har brug
for.

Er der anbefalinger af ikke-VIA board til C3? jeg tænkte på at kigge på Epox
board. Havde et engang der kørte utrolig godt!

--
Vh. Peter Andersen

Fra : Lars Balker Rasmusse~

Dato : 21-04-03 21:55

"Peter Andersen" <peterandersen@mespilus.dk> writes:

> Tak, godt at vide! Hvad vil upcodes sige?

Peter mener nok op-codes (operation), der er maskinkodeinstruktioner.
--
Lars Balker Rasmussen                  "S.M.R.T."