Forslag til 'hjemmeserver'-kabinet
Fra : Anders Petersen

Dato : 21-04-03 03:33

Vil gerne have sat min egen server op (på en seperat maskine vel at mærke,
kører nogle gange en IIS fra min egen), og ville høre, om nogen havde gode
råd ang. et rimeligt kabinet/støjsvag opsætning.

Planen er blot at køre en apache server, MySQL og ellers blot have mulighed
for at have en masse diskplads online. Vil muligvis fast hoste en blog og
et par mindre projekter, men trafik og ydelse er ikke altafgørende. Mere
afgørende er det, at den (modsat min egen maskine) kan køre 24/7, hvorfor
den gerne må larme og varme så lidt som muligt. Overvejer (igen afhængig af
størrelsen) at smide den enten i et køkken ell. evt. i en gang og lade
netadgang ske vha. wifi.

Men hvad er mulighederne? Jeg har ikke i første omgang lyst til at poste
alt for mange penge i hardware, så et basic setup er rigeligt. Spørgsmålet
er, hvad jeg skal gå efter, om der evt findes små 'pakker' til formålet med
fx. et mindre kabinet og en passivt kølet processor eller noget... Mener
fx. at have hørt om specialimporterede koreanske maskiner, der blot er små
færdigpakkede bokse, der udvikler minimal varme og næsten ikke larmer, og
som blot har plads til et par alm. diske og et par indstikskort.

Generelle gode råd samt evt. erfaringer/henvisninger modtages med glæde!

På forhånd tak - og fortsat god påske :)

/Anders

Fra : Steen Suder, privat

Dato : 21-04-03 14:42

Anders Petersen wrote:
> Vil gerne have sat min egen server op (på en seperat maskine vel at mærke,

<KLIP>

> Generelle gode råd samt evt. erfaringer/henvisninger modtages med glæde!

Jeg har flyttet min server fra AMD TBird over på en VIA Epia 800 (800MHz
C3) med gode resultater.
Systemet kører Linux (hvad ellers? og belaster CPUen meget lidt.
Godt nok er der ikke megen plads i kabinettet og på bundkortet, men der
er rigeligt da der er LAN onboard.
Kabinettet er et Procase Cubid 2688
(<http://www.highgreen.nl/products/pccases/itx/cubid_2688.htm>).

Jeg har to af disse systemer; den anden boks er firewall (også Linux).
Heri er der monteret et risercard med et fireports netkort.

--
Mvh. / Best regards,
Steen Suder      <http://www.suder.dk/>