Edmund skrev:
> Jeg er total nybegynder til det her, og har leget lidt med dit
> billed og det undrer mig, at jeg ikke kan få en hvid matte til at
> virke.
>
>
http://home20.inet.tele.dk/edworks/HH/
Her ser du mit logo med blå matte åbnet i Photoshop og vist med
grå baggrund så man kan se hvad der foregår:
<
http://home18.inet.tele.dk/madsen/photoshop/hh/blaa_matte.png>
Her er dit forsøg med hvid matte:
<
http://home18.inet.tele.dk/madsen/photoshop/hh/hvid_paa_blaa.png>
Som du ser så er der ikke sket noget som helst.
*.gif-billeder kan ikke indeholde gennemsigtige pixels. Enten så er
en pixel tændt, eller også en den slukket. Altså enten 1 eller 0.
For at få skrå linier i et logo jævnet lidt ud kan man så lave en
matte og det den gør er at blande de yderste pixels af din grafik
med den farve som du vælger som matte. Det er derfor det er en god
idé at vælge en matte i nogenlunde samme farve som baggrundsfarven
på ens hjemmeside har.
Metoden med at blande de yderste pixels af et stykke grafik med
baggrundsfarven kaldes antialiasing. Det giver en effekt af at de
yderste pixels fader, eller toner ud i baggrunden, men det er altså
blot en blanding af farverne i de yderste pixels.
Hvis du blot henter mit logo med den blå matte, kører det igennem
Photoshop Elements og gemmer med en hvid matte, så får du ikke den
ønskede effekt, for det er ikke den rigtige måde at gøre det på. Den
rigtige måde er at gå tilbage til originallogoet uden matte, gemme
det påny, men vælge hvid matte i stedet for blå. Det er derfor at
man med fordel gemmer originalfilen hvor teksten stadig er vektor-
grafik og hvor lagene ikke er blevet klappet sammen så man ikke
længere kan lave en præcis markering af det man ønsker at arbejde
med.
Prøv f.eks. at se hvilken forskel i kvalitet der er tale om her:
<
http://home18.inet.tele.dk/madsen/photoshop/hh/bitmap.png>
Og her: <
http://home18.inet.tele.dk/madsen/photoshop/hh/vektor.png>
Det øverste er mit logo i bitmapgrafik med den blå matte og det
nederste er originallogoet i Illustrator hvor teksten stadig er
vektorgrafik og fuld redigerbar. Alt andet lige så er det en hel
del nemmere at gå tilbage til Illustrator og lave en ny bitmap til
web end at sidde og fedte med bitmap-logoet i Photoshop.
Dermed ikke sagt at man ikke ville kunne lave et lige så skarpt
logo i Photoshop eller Photoshop Elements. Det gælder blot om at
beholde sin originalfil med tekstlag osv. i behold så man kan gå
tilbage til den og udfra den lave sine kopier til web. Så undgår
man at ens logo bliver forringet for hver gang man ønsker at ændre
på farven på matten f.eks.
> Jeg har ingen anelse om man skal vælge Selective
Fra Photoshops hjælpefil:
| Selektiv: Opretter en farvetabel, der ligner farvetabellen
| Sanselig, men lægger vægten på brede farveområder og bevarelse af
| web-farver. Denne indstilling giver normalt billeder med den
| største farveintegritet.
|
| Sanselig: Opretter en brugerdefineret palet ved at prioritere de
| farver, som det menneskelige øje er mest følsomt over for.
|
| Adaptiv: Opretter en palet ved at hente farver fra det spektrum,
| der er mest almindeligt i billedet. Et RGB-billede, der kun
| indeholder farverne grøn og blå, giver f.eks. en palet, der
| primært består af grønne og blå farver. De fleste billeder
| koncentrerer farver i bestemte områder af spektret. Du kan styre
| en palet mere præcist ved først at markere en del af billedet, som
| indeholder de farver, du gerne vil fremhæve. Photoshop vægter
| konverteringen i forhold til disse farver.
Udover de nævnte har Photoshop også Eksakt, System (Windows), System
(Mac OS), Web, Ensartet, Brugerdefineret og Forrige.
Jeg må nok hellere med det samme indrømme at jeg normalt ikke
nødvendigvis vælger den palettype som forskellige hjemmesider og
manualer siger at jeg bør vælge til en given opgave. I stedet vælger
jeg den som jeg synes giver det bedste resultat. Det er jo forholdsvis
nemt at se hvis man sørger for at stille 'Save for Web' til 'Optimized'
så man direkte kan se hvordan det gemte billede vil komme til at se ud.
> og Diffusion
Det kan du f.eks. bruge til at udjævne de striber som opstår hvis du
prøver at gemme et farveforløb med 'Save for Web'.
Hjælpefilen siger:
| Du kan få vist programrastersimulering i GIF- og PNG-8-billeder.
| I pop-up-menuen Algoritme til rastersimulering kan du vælge en
| rastersimuleringsmetode til billedet. Billeder, der primært
| indeholder rene farver, kan fungere godt, når Rastersimulering er
| indstillet til ingen. Til billeder med halvtonefarver (især
| farveforløb) kræves muligvis rastersimulering for at forhindre
| striber.
|
| Sådan styres programrastersimulering:
|
| Vælg en indstilling i pop-up-menuen Algoritme til rastersimulering:
|
| Ingen rastersimulering anvender ikke programrastersimulering på
| billedet.
|
| Mønster anvender et halvtonelignende kvadratisk mønster til at
| simulere farver, der ikke findes i farvetabellen.
|
| Diffusion anvender et vilkårligt mønster, der normalt er mindre
| iøjnefaldende en rastersimuleringen Mønster.
| Rastersimuleringsvirkningerne spredes over tilstødende pixel.
|
| Diffusionsrastersimulering kan medføre, at fine revner er synlige
| på tværs af udsnitsgrænserne. Ved at sammenkæde udsnit spredes
| rastersimuleringsmønsteret over alle sammenkædede udsnit og
| fjerner de synlige overgange.
|
| Støj anvender en vilkårligt mønstre, der svarer til
| rastersimuleringsmetoden Diffusion, men uden at sprede mønsteret
| over tilstødende pixel. Ingen overgange er synlige med
| rastersimuleringsmetoden Støj.
|
| Hvis du vælger Diffusion som algoritmen til rastersimulering, skal
| du trække skydekontrollen Rastersimulering eller angive en værdi
| for at vælge en rastersimuleringsprocent.
|
| Rastersimuleringsprocenten styrer den mængde rastersimulering, der
| anvendes på billedet. En højere rastersimuleringsprocent giver
| indtryk af flere farver og flere detaljer i billedet, men kan også
| forøge filstørrelsen. Den optimale komprimering opnår du ved at
| bruge den laveste procent for programrastersimulering, som giver
| de ønskede farvedetaljer.
|
| Du kan bruge en alfakanal til at variere rastersimuleringsprocenten
| over et billede. Med denne teknik opnås resultater i højere kvalitet
| i vigtige billedområder, uden at det går ud over filstørrelsen (se
| Brug af kanaler til at ændre rastersimulering).
--
Med venlig hilsen
Madsen.