Andet multimedie
bentjuul 3670
hvid baggrund
Fra : Rune Thougaard

Dato : 21-04-03 00:03

Hvordan fjerner jeg den hvide baggrung på et billede
http://www.dalgaards.dk/hh/hh.gif
jeg bruger adobe photoshop og paint shop pro

mvh. Rune Thougaard

Fra : Madsen

Dato : 21-04-03 00:45

Rune Thougaard skrev:

> Hvordan fjerner jeg den hvide baggrung på et billede
> http://www.dalgaards.dk/hh/hh.gif

Hvad skal du bruge billedet til og har du kun *.gif-billedet?
Ønsker du en gennemsigtig baggrund i stedet for hvid, eller hur?

Madsen.

Fra : Rune Thougaard

Dato : 21-04-03 02:38

> Hvad skal du bruge billedet til og har du kun *.gif-billedet?
> Ønsker du en gennemsigtig baggrund i stedet for hvid, eller hur?

Hmm billede skal ligge oven på en baggrund...!! så den skal nok være
gennemsigtig...!!
http://www.dalgaards.dk/hh/index.htm
billede skal ikke have alt det hvide så skal nok være gennemsigtig..!!
hvordan skal det gøres..:??

mvh. Rune Thougaard

Fra : Studio Smalbro

Dato : 21-04-03 08:24

Du skal bruge gif i stedet for jpeg - og hvis du laver billedet i
photoshop - så brug funktionen "gem til web".
Uh - det er altså en grim stavefejl du har i menuen. Det hedder ikke
"konatkt"
Kh
Bjørn

Fra : hcma

Dato : 21-04-03 12:59

"Rune Thougaard" <rune@vinperlen.dk> skrev i en meddelelse

> http://www.dalgaards.dk/hh/index.htm
> billede skal ikke have alt det hvide så skal nok være gennemsigtig..!!
> hvordan skal det gøres..:??
>
> mvh. Rune Thougaard

der er 2 muligheder:
1: lav baggrunden på H'erne så den er magen til den "blåstribede" (nok
ikke en særlig brugbar løsning)
2: Gem som GIF i save for web og lav den hvide gennemsigtig.
m v h
HC

Fra : Rune Thougaard

Dato : 21-04-03 15:24

Jeg er dum til at lave billede behandling så jeg poster lige i dk.binaer så
håber jeg der er en der vil ordne det for mig..!!

mvh. Rune Thougaard

Fra : Madsen

Dato : 21-04-03 22:13

Rune Thougaard skrev:

> Hmm billede skal ligge oven på en baggrund...!! så den skal nok være
> gennemsigtig...!!

Jeg kan se at du har fået en del forslag i dk.binaer, men ingen
af dem er åbenbart klar over at der er noget der hedder 'Matte' i
Save for Web som du finder i File-menuen i Photoshop. Jeg har for
sjov skyld prøvet at smide de forslag som du hidtil har fået ind på
en grå baggrund. <http://home18.inet.tele.dk/madsen/photoshop/hh>

Nu er det svært at undgå at få omridset på H'erne helt knivskarpt,
men man kan i det mindste undgå de tydelige hvide takker som er
kommet fordi at folk glemmer at vælge en matte. Mange kører nok
bare med standardindstillingen som er hvid.

Du kan f.eks. følge denne vejledning:
<news:3EA426E4.7B9AC488@post6.tele.dk> - men i stedet for bare at
vælge File > Save til sidst, så vælg File > Save for Web, hvor du så
enten vælger *.gif eller *.png og husker fluebenet i 'Transparency'.
Samtidig vælger du i feltet 'Matte' den samme farve som du har inde
på din hjemmeside som baggrundsfarve.

Forskellen på at gøre det eller lade være burde kunne ses her:
<http://home18.inet.tele.dk/madsen/photoshop/hh/matte>

Madsen.

Fra : Rune Thougaard

Dato : 22-04-03 14:11

Stor artet mange tak for hjælpen og eksemplerne..!!

mvh. Rune Thougaard

Fra : Rune Thougaard

Dato : 22-04-03 15:35

Vil du ikke nok også lave det med det billede på
www.dalgaards.dk/hh/index.htm
Jeg har lige prøvet men det sker ikke en skid måske fordi jeg er en meget
sjælden bruger at AdobePhotoshop

mvh. Rune Thougaard

Fra : Madsen

Dato : 22-04-03 17:58

Rune Thougaard skrev:

> Vil du ikke nok også lave det med det billede på
> www.dalgaards.dk/hh/index.htm

Hvis jeg skal være ærlig så nej.
For det første så kan det billede som du har liggende på ovenstående
side ikke bruges til noget som helst fornuftigt og det du har sendt
her: <news:3ea41608$0$230$edfadb0f@dread15.news.tele.dk> - kan heller
ikke. Det er fuldstændig ødelagt af den hårde JPEG-komprimering
hvilket gør det umuligt kun at vælge den hvide baggrund og få den
slettet uden at teksten kommer til at ligne noget katten har slæbt
ind. Teksten er jo nærmest ulæselig i forvejen og den bliver ikke
bedre af at man begynder at sidde og fedte med den hvide baggrund.

Hvis det logo nogensinde skal komme til at se ordentlig ud så skal
det rentegnes og gemmes i et tabsløst format som du så laver dine
kopier til web udfra med den farve matte som passer til sidens farve.
Det her med at åbne et i forvejen dårligt billede eller stykke grafik
og tro at man kan udrette mirakler udfra det, er en meget udbredt
misforståelse.

For at kunne rentegne logoet er det en ret god ting at kende navnet
på den font som er brugt i logoet. Det letter i hvert tilfælde
arbejdet en hel del og jeg gider ærlig talt ikke at sidde og pløje
utallige sider op og sider ned for at finde navnet på den font og
efterfølgende bruge en halv til en hel time på at få det sat op så
det ligner originalen og samtidig ser ordentligt ud og da slet ikke
gratis.

Det har ikke noget at gøre med at jeg ikke vil hjælpe dig.
Et eller andet sted synes jeg blot at det er forkert at sidde og
arbejde gratis med noget som jeg ved koster en hel del at få lavet
i en ordentlig kvalitet ude i den virkelige verden.

Jeg kan måske lære dig hvordan du bedst/lettest rentegner det og
hvordan du efterfølgende håndterer det, men du må selv lave det,
eller evt. få en anden til det.

Madsen.

Fra : Rune Thougaard

Dato : 22-04-03 20:32

Jeg kan saktens følge dig i at du ikke vil sidde og lave alt der her... og
jeg er kun taknemlig for al den hjælp jeg og mange andre kan få via disse
nyhedsgrubber..!!
Men kik forbi www.dalgaards.dk/logo/logo.gif
Og hjælp mig med mit logo eller ej... jeg vil være fuldt ud tilfredj
adligevel..!!

mvh. Rune Thougaard

Fra : Madsen

Dato : 23-04-03 02:59

Rune Thougaard skrev:

> Og hjælp mig med mit logo eller ej... jeg vil være fuldt ud tilfredj
> adligevel..!!

Nå, men så skidt da.
Jeg sad og rodede med forskellige font-browsere for lidt siden og
ramlede pludselig ind i en font som ligner den der er brugt i dit
logo. Det er ikke et 100 % match, for noget tyder på at teksten er
skaleret og vredet meget ud af proportioner i dit logo, men jeg har
forsøgt at komme så tæt på den originale som muligt. Prøv et kig
her: <http://home18.inet.tele.dk/madsen/illustrator/hh>

Grunden til at den er svær at ramme 100 % præcis er så at teksten
er vredet og at dit logo, som jeg har brugt til skabelon, er meget
pixeleret og ødelagt i omridset, hvilket er med til at gøre det
sværere at rentegne, men prøv om du kan bruge det. Farverne er blot
taget på øjemål. Jeg kan faktisk ikke tyde om teksten 'rådgivning i
boligindretning...' er skrevet i blå eller sort, men der ser ud som
om at der er lidt blå i den på din side. Altså på:
<www.dalgaards.dk/hh/index.htm>

Man kunne evt. også peppe det lidt op med nogle andre farver hvis
det endelig skulle være.
<http://home18.inet.tele.dk/madsen/illustrator/hh/2>

Den hvide tekst er i mine øjne noget lettere at læse mod den ret
dunkle baggrund end den mørkeblå eller sorte tekst er.

Bemærk at der er lavet en blå matte rundt om logoet som beskrevet
tidligere. Hvis du ændrer baggrundsfarven radikalt på siden, så
burde den matte skiftes ud med den nye farve som du evt. vælger på
siden.

Madsen.

Fra : Morten Lind

Dato : 23-04-03 08:04

Madsen <nospam@madsen.tdcadsl.dk> wrote:

> [...]
> tidligere. Hvis du ændrer baggrundsfarven radikalt på siden, så
> burde den matte skiftes ud med den nye farve som du evt. vælger på

Du er edermanemig en flink fyr, Madsen. Lad os krydse fingre for, at
Rune forstår at værdsætte din indsats og tager ved lære.

Hej fra
Morten, der lige har fået noget af min barnetro tilbage
--
¨"Dit mod er blot din evne til at undertrykke din angst"(ML)
http://www.belzebub.biz

Fra : Storm

Dato : 24-04-03 08:46

Morten Lind <mortenlind@mac.com> wrote:

> Du er edermanemig en flink fyr, Madsen. Lad os krydse fingre for, at
> Rune forstår at værdsætte din indsats og tager ved lære.

Venlig hilsen Nina Storm

Fra : Storm

Dato : 24-04-03 08:46

Morten Lind <mortenlind@mac.com> wrote:

Ja, Madsen er ren opmuntring i dagligdagen

--
Venlig hilsen Nina Storm

Fra : Rune Thougaard

Dato : 23-04-03 12:52

> [...]
> tidligere. Hvis du ændrer baggrundsfarven radikalt på siden, så
> burde den matte skiftes ud med den nye farve som du evt. vælger på

Så vile jeg bare sige mange tak og så endda for 2 eksempler...

mvh. Rune Thougaard

Fra : Edmund

Dato : 23-04-03 16:11

Madsen wrote:

> forsøgt at komme så tæt på den originale som muligt. Prøv et kig
> her: <http://home18.inet.tele.dk/madsen/illustrator/hh>

Jeg er total nybegynder til det her, og har leget lidt med dit billed og
det undrer mig, at jeg ikke kan få en hvid matte til at virke.

http://home20.inet.tele.dk/edworks/HH/

Øverst dit billed
Midt i dit billed tilføjet hvid matte
Nederst Indstillinger i save for Web i Adobe Photoshop Elements

Jeg har ingen anelse om man skal vælge Selective
http://home20.inet.tele.dk/edworks/valg.png

og Diffusion
http://home20.inet.tele.dk/edworks/valg2.png

Sådan står der bare som standard i save for web

--
Mvh Edmund

Fra : Madsen

Dato : 23-04-03 17:59

Edmund skrev:

> Jeg er total nybegynder til det her, og har leget lidt med dit
> billed og det undrer mig, at jeg ikke kan få en hvid matte til at
> virke.
>
> http://home20.inet.tele.dk/edworks/HH/

Her ser du mit logo med blå matte åbnet i Photoshop og vist med
grå baggrund så man kan se hvad der foregår:
<http://home18.inet.tele.dk/madsen/photoshop/hh/blaa_matte.png>

Her er dit forsøg med hvid matte:
<http://home18.inet.tele.dk/madsen/photoshop/hh/hvid_paa_blaa.png>
Som du ser så er der ikke sket noget som helst.

*.gif-billeder kan ikke indeholde gennemsigtige pixels. Enten så er
en pixel tændt, eller også en den slukket. Altså enten 1 eller 0.
For at få skrå linier i et logo jævnet lidt ud kan man så lave en
matte og det den gør er at blande de yderste pixels af din grafik
med den farve som du vælger som matte. Det er derfor det er en god
idé at vælge en matte i nogenlunde samme farve som baggrundsfarven
på ens hjemmeside har.
Metoden med at blande de yderste pixels af et stykke grafik med
baggrundsfarven kaldes antialiasing. Det giver en effekt af at de
yderste pixels fader, eller toner ud i baggrunden, men det er altså
blot en blanding af farverne i de yderste pixels.

Hvis du blot henter mit logo med den blå matte, kører det igennem
Photoshop Elements og gemmer med en hvid matte, så får du ikke den
ønskede effekt, for det er ikke den rigtige måde at gøre det på. Den
rigtige måde er at gå tilbage til originallogoet uden matte, gemme
det påny, men vælge hvid matte i stedet for blå. Det er derfor at
man med fordel gemmer originalfilen hvor teksten stadig er vektor-
grafik og hvor lagene ikke er blevet klappet sammen så man ikke
længere kan lave en præcis markering af det man ønsker at arbejde
med.

Prøv f.eks. at se hvilken forskel i kvalitet der er tale om her:
<http://home18.inet.tele.dk/madsen/photoshop/hh/bitmap.png>

Og her: <http://home18.inet.tele.dk/madsen/photoshop/hh/vektor.png>

Det øverste er mit logo i bitmapgrafik med den blå matte og det
nederste er originallogoet i Illustrator hvor teksten stadig er
vektorgrafik og fuld redigerbar. Alt andet lige så er det en hel
del nemmere at gå tilbage til Illustrator og lave en ny bitmap til
web end at sidde og fedte med bitmap-logoet i Photoshop.
Dermed ikke sagt at man ikke ville kunne lave et lige så skarpt
logo i Photoshop eller Photoshop Elements. Det gælder blot om at
beholde sin originalfil med tekstlag osv. i behold så man kan gå
tilbage til den og udfra den lave sine kopier til web. Så undgår
man at ens logo bliver forringet for hver gang man ønsker at ændre
på farven på matten f.eks.

> Jeg har ingen anelse om man skal vælge Selective

Fra Photoshops hjælpefil:

> [...]
| farver, som det menneskelige øje er mest følsomt over for.
|
| Adaptiv: Opretter en palet ved at hente farver fra det spektrum,
| der er mest almindeligt i billedet. Et RGB-billede, der kun
| indeholder farverne grøn og blå, giver f.eks. en palet, der
| primært består af grønne og blå farver. De fleste billeder
| koncentrerer farver i bestemte områder af spektret. Du kan styre
| en palet mere præcist ved først at markere en del af billedet, som
| indeholder de farver, du gerne vil fremhæve. Photoshop vægter
| konverteringen i forhold til disse farver.

Udover de nævnte har Photoshop også Eksakt, System (Windows), System
(Mac OS), Web, Ensartet, Brugerdefineret og Forrige.

Jeg må nok hellere med det samme indrømme at jeg normalt ikke
nødvendigvis vælger den palettype som forskellige hjemmesider og
manualer siger at jeg bør vælge til en given opgave. I stedet vælger
jeg den som jeg synes giver det bedste resultat. Det er jo forholdsvis
nemt at se hvis man sørger for at stille 'Save for Web' til 'Optimized'
så man direkte kan se hvordan det gemte billede vil komme til at se ud.

> og Diffusion

Det kan du f.eks. bruge til at udjævne de striber som opstår hvis du
prøver at gemme et farveforløb med 'Save for Web'.

Hjælpefilen siger:

Madsen.

Fra : Edmund

Dato : 24-04-03 19:41

Madsen wrote:
> [...]
> yderste pixels fader, eller toner ud i baggrunden, men det er altså
> blot en blanding af farverne i de yderste pixels.

Tak for en grundig forklaring, jeg har så prøvet at lege lidt mere.

Rune Thougaards oprindelige 2 H´er på hvid baggrund er ikke længere
tilgængelig, så jeg har lavet et rødt lyn.

På f.eks. en hvid og en gul baggrund virker det fint
http://home20.inet.tele.dk/edworks/lyn/gul.htm

men på en blå og en grøn baggrund laver den meget mørke overgange(matte)
http://home20.inet.tele.dk/edworks/lyn/blaa.htm
http://home20.inet.tele.dk/edworks/lyn/groen.htm

Jeg har brugt denne til at lave matte til de 3 baggrundsfarver
http://home20.inet.tele.dk/edworks/lyn/lyn.psd ( 143 KB )

Er det Adobe Photoshop Elements der er dårlig til det, eller er der bare
farver der slet ikke dur.

Men det er måske dumt ikke at definere en baggrundsfare:

>Hvis du blot henter mit logo med den blå matte, kører det igennem
>Photoshop Elements og gemmer med en hvid matte, så får du ikke den
>ønskede effekt

Egentlig underligt at man ikke kan lave om på matten, for der er jo også
en slags matte når man tegner en skrå streg i photoshop.
Her et lille forstørret udsnit af lyn.psd
http://home20.inet.tele.dk/edworks/lyn/matte.png

> Udover de nævnte har Photoshop også Eksakt, System (Windows), System
> (Mac OS), Web, Ensartet, Brugerdefineret og Forrige.

Disse har jeg også, hvis jeg vælger file / save as / gif, men ikke inde
i save for web menuen

> Hjælpefilen siger:

Man skal vist lige læse lidt om grafik, før man forstår hjælpefilen, der
er en del fremmedord/ fagudtryk

--
Mvh Edmund

Fra : Madsen

Dato : 24-04-03 02:27

Rune Thougaard skrev:

> Så vile jeg bare sige mange tak og så endda for 2 eksempler...

Velbekom.
Først nu slår det mig at du egentlig burde have Illustrator-filerne.
Jeg har ikke noget at bruge dem til i hvert tilfælde.

Nu ved jeg ikke om du har adgang til Illustrator, men ellers kunne
det jo være at du kender en der har. Du kan også blot åbne dem i
Photoshop. Udfra disse originaler kan du så lave kopier med andre
farver, med en anden matte eller hvad du nu end ønsker at gøre ved
dem.

<http://home18.inet.tele.dk/madsen/illustrator/hh/logo1.pdf>
<http://home18.inet.tele.dk/madsen/illustrator/hh/logo2.pdf>

Du må gerne lige give lyd fra dig når du har hentet dem så jeg kan
få dem fjernet fra serveren igen.

Madsen.

Fra : Rune Thougaard

Dato : 24-04-03 13:28

TAK for det jeg har hentet dem nu..!!

mvh. Rune Thougaard

Fra : Madsen

Dato : 24-04-03 13:59

Rune Thougaard skrev:

> TAK for det jeg har hentet dem nu..!!

Ok.

Madsen.

Fra : Madsen

Dato : 26-04-03 18:39

Edmund skrev:

> På f.eks. en hvid og en gul baggrund virker det fint
> http://home20.inet.tele.dk/edworks/lyn/gul.htm

Ja, for hvis du blander den gule farve som du har valgt til baggrund
i den røde, og det er jo det du gør når du vælger en gul matte i samme
farve som baggrunden, så vil du få orange toneovergange. Orange er
lysere end rød, så det vil ikke give en mørkere kant på lynet.
<http://home18.inet.tele.dk/madsen/photoshop/matte/roed_til_gul.png>

> men på en blå og en grøn baggrund laver den meget mørke
> overgange(matte) http://home20.inet.tele.dk/edworks/lyn/blaa.htm

Den blå baggrundsfarve blandet med rød giver lilla toneovergange og
det resulterer i en mørk kant.
<http://home18.inet.tele.dk/madsen/photoshop/matte/roed_til_blaa.png>

> http://home20.inet.tele.dk/edworks/lyn/groen.htm

Grøn blandet med rød giver også en mørkere grøn.
<http://home18.inet.tele.dk/madsen/photoshop/matte/roed_til_groen.png>

> Er det Adobe Photoshop Elements der er dårlig til det, eller er
> der bare farver der slet ikke dur.

Det er blot et spørgsmål om hvad der sker når du blander forskellige
farver. Prøv at holde øje med farvetabellen inde i Save for Web.
Den viser dig hvilke blandingsfarver du opnår når du f.eks. har et
rødt lyn og vælger en grøn matte.

Du har mulighed for at markere en eller flere af farverne i
farvetabellen og slette dem ved at trække dem ned i, eller klikke
på papirkurven i bunden af tabellen og på den måde få den mørke kant
knap så tydelig, men bivikningen ved at gøre det er som regel at du
får en mere takket kant på grafikken, for når du sletter nogle af
blandingsfarverne imellem lyn og baggrund, så fjerner du også noget
af den jævne toneovergang imellem de to farver.
Du kan også ændre på enkelte farver i farvetabellen ved blot at
dobbeltklikke på dem og justere på farven, men det er ikke nemt at
opnå et tilfredsstillende resultat med de farvesammensætninger som
du har valgt her.

Det bedste er helt at undgå at lave den slags farvesammensætninger.
Jeg vil nu heller ikke just sige at det røde lyn og den grønne
eller den blå baggrund er farvesammensætninger som ligefrem klæder
hinanden.

> Men det er måske dumt ikke at definere en baggrundsfare:

Du behøver ikke at definere en matte hvis det grafik du skal gemme
kun har lodrette eller vandrette linier. Det er først når du har
skrå linier at du får et problem, for så opstår den takkede grafik
hvis du ikke blander de yderste pixels med baggrundsfarven.

> [...]
> jo også en slags matte når man tegner en skrå streg i photoshop.
> Her et lille forstørret udsnit af lyn.psd

Den antialiasing du ser inde i Photoshop f.eks. er en hel del
smartere end hvad du kan opnå med *.gif-formatet.
Hvis du laver et stykke grafik på en gennemsigtig baggrund som du
har gjort på 'lyn.psd' i Photoshop, så kan Photoshop finde ud af at
gøre de yderste pixels af grafikken gradvist mere og mere gennem-
sigtige så omridset på grafikken vil fremstå jævnt når du ser det
på din skærm. Når du kører det stykke grafik igennem Save for Web
og vælger *.gif-formatet, så vil Save for Web erstatte de delvist
gennemsigtige pixels med en blanding imellem den farve som du vælger
som matte og baggrundsfarven, for du kan som nævnt tidligere ikke
have delvist gennemsigtige pixels i *.gif-formatet.

Du kan have delvist gennemsigtige pixels hvis du gemmer i *.png
i stedet for *.gif. Problemet er bare at ikke ret mange browsere
understøtter transparens som det ser ud pt.

Du kan godt lave om på matten på et stykke grafik som du har givet
en matte og gemt som *.gif, men du bliver så fald nødt til at åbne
*.gif'en i f.eks. Photoshop, lave billedet om til RGB-farver og
derefter skal du så have fjernet de pixels som er fremkommet sidste
gang du lavede en matte på grafikken.
Det vil jo komme til at se ret usmart ud hvis du f.eks. bestemmer
dig for at 'lyn_blaamatte.gif' i stedet skal placeres på en gul
baggrund og du så samtidig ikke sørger for at få fjernet de blå
og lilla pixels som du har i 'lyn_blaamatte.gif inden du gemmmer
lynet påny med Save for Web. Det er derfor at det er en hel del
lettere at gå tilbage til originalen, som i dette tilfælde er
'lyn.psd', og udfra den lave en ny kopi til web med den ønskede
farve som matte.

Madsen.

Fra : Edmund

Dato : 27-04-03 20:06

Madsen wrote:

> [...]
>
> Du har mulighed for at markere en eller flere af farverne i
> farvetabellen og slette dem ved at trække dem ned i, eller klikke

Der er åbenbart ikke en farvetabel i Adobe Photoshop Elements.
Inde i "save for web" ser der sådan ud
http://home20.inet.tele.dk/edworks/lyn/element.png

Jeg tror så jeg har fundet den samme funktion ved at åbne
lyn_blaamatte.gif, og i den almindelig menu-linje vælge enhance / color
/ Replace color.
Men som du siger så er det svært, selv med masser af forsøg, lykkedes
det kun at reducere den mørke overgang med højst 25%

> [...]
> Jeg vil nu heller ikke just sige at det røde lyn og den grønne
> eller den blå baggrund er farvesammensætninger som ligefrem klæder

Ja, det er ikke noget smart design, men jeg ville holde det stort og
enkelt, så jeg nemmere kunne forstå de forklaringer der måtte komme.
Så tak for en glimrende forklaring på et dårligt oplæg.

> [...]
> *.gif'en i f.eks. Photoshop, lave billedet om til RGB-farver og
> derefter skal du så have fjernet de pixels som er fremkommet sidste

I denne og i en anden forbindelse, tænkte jeg på, om det var mulig at
ligge en tynd streg rundt om et markeret område.
F.eks de markerings-streger som Magic wand tool og Magnetic lasso tool
laver, og der sige at stregen skal være rød og 1,2 eller 3 pixel bred

--
Mvh Edmund

Fra : Madsen

Dato : 27-04-03 20:46

Edmund skrev:

> http://home20.inet.tele.dk/edworks/lyn/element.png

I Photoshop (7) ser det sådan her ud:
<http://home18.inet.tele.dk/madsen/photoshop/save_for_web.png>

> Jeg tror så jeg har fundet den samme funktion ved at åbne
> lyn_blaamatte.gif, og i den almindelig menu-linje vælge enhance /
> color / Replace color.

Er det inde i Save for Web du finder det?

> I denne og i en anden forbindelse, tænkte jeg på, om det var mulig
> at ligge en tynd streg rundt om et markeret område.

Det vil ikke hjælpe noget for den tynde streg vil også komme til
at ligne trappetrin da den også er opbygget af pixels.

Madsen.

Fra : Edmund

Dato : 27-04-03 21:40

Madsen wrote:

> I Photoshop (7) ser det sådan her ud:
> <http://home18.inet.tele.dk/madsen/photoshop/save_for_web.png>

> Er det inde i Save for Web du finder det?

Nej, i den almindelige menulinje.
Jeg har et menu punkt som du ikke har, det hedder Enhance.

http://home20.inet.tele.dk/edworks/enhance.png
og det åbner følgende
http://home20.inet.tele.dk/edworks/enhance1.png

> Det vil ikke hjælpe noget for den tynde streg vil også komme til
> at ligne trappetrin da den også er opbygget af pixels.

Jeg tænkte at det ville overskrive de mørke farver.
Jeg kunne også godt tænke mig at lære funktionen, sådan i almindelighed,
uden det har noget med matte at gøre.
--
Mvh Edmund

Fra : Madsen

Dato : 28-04-03 00:30

Edmund skrev:

> Jeg har et menu punkt som du ikke har, det hedder Enhance.
>
> http://home20.inet.tele.dk/edworks/enhance.png
> og det åbner følgende
> http://home20.inet.tele.dk/edworks/enhance1.png

Nå den.
Den har Photoshop også, men menuen hedder ikke Enhance, men i stedet
Image > Adjust > Replace Color eller Billede > Justeringer > Erstat
farve: <http://home18.inet.tele.dk/madsen/photoshop/erstat_farve.png>

> Jeg tænkte at det ville overskrive de mørke farver.

Det vil det også, men hvad så når du skal have lavet en jævn overgang
imellem den rødlige streg og den blå baggrund når du gemmer med Save
for Web igen? Så får du igen lilla farver hvis du vælger en matte i
samme farve som baggrunden.

> Jeg kunne også godt tænke mig at lære funktionen, sådan i
> almindelighed, uden det har noget med matte at gøre.

Hvilken funktion? Det her med at undgå at du får en mørkere kant når
du f.eks. vil have det røde lyn på en blå baggrund?

Madsen.

Fra : Edmund

Dato : 28-04-03 05:21

Madsen wrote:
> Hvilken funktion? Det her med at undgå at du får en mørkere kant når
> du f.eks. vil have det røde lyn på en blå baggrund?

Det med at lægge en streg rundt om noget.

--
Mvh Edmund

Fra : Madsen

Dato : 28-04-03 13:36

Edmund skrev:

> Det med at lægge en streg rundt om noget.

Ok.
Nu kender jeg så som sagt ikke Photoshop Elements, men i Photoshop
ville jeg åbne 'lyn.psd', trykke Ctrl-tasten ned og klikke på det
lille minaturebillede af lynet i lagpaletten. I Photoshop gør det
at du får selve lynet markeret. Herefter kan man så evt. skjule
markeringen med Ctrl + H, så den ikke forstyrrer "udsynet".

Herefter ville jeg klikke på forgrundsfarven i bunden af værktøjs-
paletten og vælge den farve som skal bruges til streg og når det
er gjort så Rediger > Optegn langs markering > Forgrundsfarve hvor
man kan vælge om stregen skal tegnes midt på myrestien, indenfor
eller udenfor.

<http://home18.inet.tele.dk/madsen/photoshop/optegn_langs_markering.png>

Madsen.

Fra : Edmund

Dato : 28-04-03 20:34

Madsen wrote:

> er gjort så Rediger > Optegn langs markering > Forgrundsfarve hvor
> man kan vælge om stregen skal tegnes midt på myrestien, indenfor
> eller udenfor.

Jeg var heldig jeg havde den, men det hedder Stroke på engelsk
Edit / Stroke

<http://home18.inet.tele.dk/madsen/photoshop/optegn_langs_markering.png>

Præcis det samme som her.
Ret smart med midt, indenfor eller udenfor.
Jeg havde ikke regnet med at der var et værktøj der kunne opfylde mit
ønske så godt.

Så tak igen Madsen.

--
Mvh Edmund