Andet multimedie
bentjuul 3670
Nedfotografering fra A4 til A5
Fra : Karsten Jensen

Dato : 20-04-03 23:30

Hvis noget skal nedfotograferes eller nedskaleres fra A4 til A5 - hvor
mange procent bliver det så nedfotogaferet? Findes der en tabel - også
mht. til pkt.-størrelse i skrifttyper for op og nedfotograferinger?

--

Med venlig hilsen fra

Karsten Jensen
k-j_absolute_no_spamming@direkte.org

Fra : hcma

Dato : 21-04-03 00:08

"Karsten Jensen" <k-j_absolute_no_spamming@direkte.org> skrev i en
meddelelse news:2p76avcj7kr3fq4iksfig9p6vofdd5cp2s@4ax.com...
> [...]
> mange procent bliver det så nedfotogaferet? Findes der en tabel - også
> mht. til pkt.-størrelse i skrifttyper for op og nedfotograferinger?

da A5 er halvdelen af A4 må nedskaleringen blive 50% i metermål. Dette
behøver ikke at være ensbetydende med at dpi skal ændres tilsvarende da dpi
(eller ppi) er opløsningen, som ikke har noget at gøre med størrelsen på
arket.
m v h
HC

Fra : Anders Rehhoff

Dato : 21-04-03 00:45

70%

210mm / 297mm = 70,7% (det nye mål divideret med det gamle mål)

Mvh
Anders

Fra : JMo.

Dato : 21-04-03 08:52

"Anders Rehhoff" <artryk@post11.tele.dk> wrote in

> 70%
>
> 210mm / 297mm = 70,7% (det nye mål divideret med det gamle mål)

Eller hvis vi skal være heeelt præcise:

1/(sqr(2))

Forklaring: I A-formaterne er forholdet mellem de to sider som 1 til
sqr(2). Når man går et A-format ned halverer man arealet ved at dele midt
på den lange side. Skal man gå et format ned vil det derfor altid være
1/(sqr(2)), og skal man et format op, vil det være sqr(2) man skal gange
med.

[sqr = kvadratrod]

Fra : kjaer

Dato : 21-04-03 12:02

"Anders Rehhoff" <artryk@post11.tele.dk> skrev i en meddelelse
> 70%
>
> 210mm / 297mm = 70,7% (det nye mål divideret med det gamle mål)

Men så bliver arealet altså også 50% mindre.

Fra : Karsten Jensen

Dato : 21-04-03 12:34

On Mon, 21 Apr 2003 01:44:52 +0200, "Anders Rehhoff"
<artryk@post11.tele.dk> wrote:

>70%
>
>210mm / 297mm = 70,7% (det nye mål divideret med det gamle mål)

ok. Dvs. at at en 12 pkt. der er lavet på en A4, der er
nedfotograferet til A5, er blevet til 8,4 pkt, ikke?

Fra : hcma

Dato : 21-04-03 12:54

"Karsten Jensen" <k-j_absolute_no_spamming@direkte.org> skrev i en
meddelelse news:oml7avs7lupq96p6hijcil2lr1t63srbur@4ax.com...
> On Mon, 21 Apr 2003 01:44:52 +0200, "Anders Rehhoff"
> <artryk@post11.tele.dk> wrote:
>

> ok. Dvs. at at en 12 pkt. der er lavet på en A4, der er
> nedfotograferet til A5, er blevet til 8,4 pkt, ikke?

Nej, 50% af 12pkt = 6 pkt.

Fra : Lars Schaumburg-Müll~

Dato : 21-04-03 13:16

hcma wrote:
> "Karsten Jensen" <k-j_absolute_no_spamming@direkte.org> skrev i en
> meddelelse news:oml7avs7lupq96p6hijcil2lr1t63srbur@4ax.com...

> Nej, 50% af 12pkt = 6 pkt.

Det er arealet der halveres, højde og bredde, og dermed punktstørrelse,
bliver 70,7% mindre.

Mvh Lars

Fra : Storm

Dato : 21-04-03 13:17

"hcma" <hcma@has.dk> skrev i en meddelelse

> "Karsten Jensen" <k-j_absolute_no_spamming@direkte.org> skrev i en
> meddelelse news:oml7avs7lupq96p6hijcil2lr1t63srbur@4ax.com...

> Nej, 50% af 12pkt = 6 pkt.

Det holder ikke.
Hvis du skal skalere fra A4 til A5 er det som Anders skriver:
(og som JMo udbygger videnskabeligt

"210mm / 297mm = 70,7% (det nye mål divideret med det gamle mål)"
Som jeg har lært at bruge et regnehjul var huskeregelen:
Ønsket størrelse divideret med originalens mål.

Selvom det er halv størrelse er proportionerne parvis ikke 50%.
Formatets retning ændres jo ikke.
Her er 70,7% svaret, og jo en 12 pkt bliver til en 8,48 pkt.

--
Venlig hilsen Nina

Fra : Karsten Jensen

Dato : 21-04-03 13:20

On Mon, 21 Apr 2003 13:54:25 +0200, "hcma" <hcma@has.dk> wrote:

>Nej, 50% af 12pkt = 6 pkt.

Hvis jeg udskriver en tekst i eks. Times, sat med 12 pkt, men
reducerer udskriften til 70 pct. (dvs. tilmærmelsesvis A5-format) og
udskriver en times i pkt. 8.6 og udskriver det 100 pct. ligner de
hinanden i størrelse. Skriver jeg en tekst i 12 pkt. og udskriver i 70
pct. og sammen ligner det med 6 pkt. i 100 pct. bliver 6pkt, altså
noget mindre.

Fra : Lars Schaumburg-Müll~

Dato : 21-04-03 13:11

Karsten Jensen wrote:

> ok. Dvs. at at en 12 pkt. der er lavet på en A4, der er
> nedfotograferet til A5, er blevet til 8,4 pkt, ikke?

> [...]

Hej Karsten
Det er korrekt, højde og bredde, og dermed også punktstørrelser, bliver
på A5 70,7% af A4.

Mvh Lars