Dumme Ris
Fra : JS

Dato : 19-04-03 19:45

Nej det er ikke Bjarne jeg tænker på det er jo med to i'er...

Jeg har fået fat i nogle Basmati ris som opfører sig underligt.
Selv med så lille en mængde som 1 dl i en 3L gryde bobler det op, skummer
nærmest, og render ned af siden af gryden ??
Bruger samme vand,gryde og komfur som altid, så det er lidt underligt
hvorfor det opfører sig sådant.
I øvrigt bliver risene heller ikke løse som de plejer men klumper sammen.

Andre som har oplevet noget lignende ??

mvh/JS

Fra : Heidi

Dato : 19-04-03 20:38

JS wrote:
> [...]
> skummer nærmest, og render ned af siden af gryden ??

> Bruger samme vand,gryde og komfur som altid,

Måske du skulle overveje at skifte vandet en gang imellem så

--
Mvh. Heidi
BEMÆRK: private mails bliver besvaret i gruppen,

Fra : Tina

Dato : 19-04-03 21:14

"JS" <mr_nobody@nowhere.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> hvorfor det opfører sig sådant.
> I øvrigt bliver risene heller ikke løse som de plejer men klumper sammen.

Basmatiris skal skylles af flere omgange, før de koges. Helt rigtigt skal de
både skylles et bestemt antal gange, og stå i blød et bestemt antal
minutter, samt koges med nogle bestemte krydderier, for at få den helt
rigtige smag og konsistens af risene. Som alm. løse ris kan man undlade en
del af showet, og bare skylle dem et par gange, og derpå koge dem som
normalt. Helt løse bliver de ikke, da basmatiris normalt spises med
fingrene. Men de smager godt alligevel.

Mvh

Tina

Ps. Har desværre ikke den helt rigtige fremgangsmåde liggende, men det har
min mor, så såfremt det ønskes, kan jeg sikkert få den af hende, i løbet af
søndagen eller mandagen. :)

Fra : JS

Dato : 19-04-03 22:51

"Tina" <misstinadk@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> del af showet, og bare skylle dem et par gange, og derpå koge dem som
> normalt. Helt løse bliver de ikke, da basmatiris normalt spises med

Nu da jeg tog mig sammen og læste brugsforvirringen på posen, så står der
jo faktisk en lidt anden metode end jeg plejer at bruge
Har nu før kogt ris som gik under betegnelsen basmati, på min sædvanlige
måde, dvs med afmålt mængde vand som koges helt væk, men disse må så være
anderledes.
Det kan så forklare at de blev klistrede, men stadigt lidt underligt hvorfor
vandet næsten skummede som om der var sæbe i, men måske jeg ikke skyllede
dem grundigt nok.

mvh/JS

Fra : Bo Warming

Dato : 19-04-03 22:52

"JS" <mr_nobody@nowhere.com> wrote in message
> [...]
> hvorfor det opfører sig sådant.
> I øvrigt bliver risene heller ikke løse som de plejer men klumper sammen.

Japanerne er hysterisk nationalistiske og regeringen sælger nu kun japansk
og californisk ris blandet.
De kan smage at det ikke er den ægte vare. selvom det er samme plante!

Min kone gider ikke fare byen rundt og købe særlig ris, og har fundet ud af
at GRØDRIS er fremragende som løs ris når den koges kun kort tid. Prøv det.

Fra : Hans Chr. Vang

Dato : 21-04-03 01:12

Grødris er noget helt andet end Basmati... jeg har prøvet tidligere med
grødris, og nej.. det fungerer ikke efter min mening.. men jeg er også
autentisk fanatiker, når jeg spiser østlandsk mad.

HC

Fra : Bo Warming

Dato : 21-04-03 03:15

"Hans Chr. Vang" <arno@duksedrengen.dk> wrote in message
> Grødris er noget helt andet end Basmati... jeg har prøvet tidligere med
> grødris, og nej.. det fungerer ikke efter min mening.. men jeg er også
> autentisk fanatiker, når jeg spiser østlandsk mad.

Selvironi er klædelig. "Jeg er fanatisk snob"
Som Nietzsches læremester La Rochefouceauld skrev "Når vi kritiserer os
selv, føler vi at andre ikke har ret til at kritisere os - eller vi ønsker
at blive rost to gange"

Kan du forklare hvorfor ren stivelse smager bedre i Basmati-kostbarheden end
i anden ris.?

(glem parboiled ris, som vel er for husmødre der så status i at ris blev
LØS)
(glem sorte og brune ris - sidstnævnte kogt i trykkoger("sprængt") serveret
i Vestre Fængsel da jeg sad der, er de bedste ris jeg har smagt)

Det er især til sushi min kone bruger grødris - der selvfølgelig ikke koges
længere end højst nødvendig.

Apropos østerlandsk mad, så købte vi i Tokyo en carrysovs-koncentrat i
plastpose der var afsindig velsmagende - ikke stærk af chili men af andet.
Og min kone sagde at de har kemikalie-hemmeligheder, de dygtige
konserves-firmaer, og det glæder man sig kun ved på de kanter.

Fra : Anders

Dato : 20-04-03 15:52

"Bo Warming" <XUMPEYFQNLVX@spammotel.com> skrev i en meddelelse
> [...]
af
> at GRØDRIS er fremragende som løs ris når den koges kun kort tid. Prøv

Er du nogensinde istand til at svare på et indlæg, og holde dig til emnet??

Anders

Fra : Jan Bøgh

Dato : 21-04-03 10:01

> [...]

> hvorfor det opfører sig sådant.
> I øvrigt bliver risene heller ikke løse som de plejer men klumper sammen.

Prøv at skylle risene grundigt i koldt vand i en sigte (dørslag) først.
Hvis der er meget løst rismel forhindrer det at risene bliver løse.

vh
Jan