Mirabeller og hyben på den 118ende måde..
Fra : D. R. Sijm

Dato : 18-04-03 06:26

Kære Gruppe,

I syltesæsonen (ja, jeg ved god jeg er tidligt ude, men med 4000 m2 have
hylder jeg paraolen; vær beredt) står jeg (blandt andre gode sager) i en
sådan overflod af mirabeller (af god kvaliet) og hyben at jeg trænger til
nye ideer for anvendelse:

P.t. dækker jeg familiens årsforbrug af saftevand hvad angår
mirabeller -plus jeg selvfølgelig fryser en masse til frugtgrød - jeg HAR
prøvet at sylte dem..det dur ikke..der er for meget saft og for lidt kød..af
samme årsag dur de heller ikke til at blive tørret.Jeg tænkte om de måske
blev til en god vin? Og i så fald, hvilken type, nogen forslag?

Hvad angår hyben, laver jeg saft og marmelade, andre forslag?

mvh
Dyveke

Fra : Padmé Amidala

Dato : 18-04-03 08:15

"D. R. Sijm" <dyveke@sandvej.dk> wrote in message
> [...]
> sådan overflod af mirabeller (af god kvaliet) og hyben at jeg trænger til

Hvad med at sende dem til mig det var da en ny anvendelsesmåde...

Vh
Padmé Amidala

Fra : Bo Warming

Dato : 18-04-03 14:20

> [...]
> blev til en god vin? Og i så fald, hvilken type, nogen forslag?
>
> Hvad angår hyben, laver jeg saft og marmelade, andre forslag?

Blommerne i min have lavede jeg i årevis til marmelade med masser af sukker
og husblas -min mors og mormors opskrift - - men arbejdet med at udstene var
for træls

Nu lægger jeg dem i solen på malertilddækningsfolie og når de er varme så et
lag folie ovenpå og så smadrer jeg dem med hammer og hæl og fisker så
stenene væk med fingrene og lar dem soltørre et døgn og kan så bruge meget
mindre sukker og det fylder mindre og smager mere intenst.

Alle forsøg på efter kogning at dekantere stenene fra - altså få dem til at
gå til bunds - eller filtrere pr grov sigte har desværre virket dårligt

Desuden spiser jeg sjældent franskbrød med smør så jeg vil hellere have
noget koncentreret marmelade med stærk smag, som jeg kan putte i havregryn
med mælk, eller bruge som tilbehør til kød
Husblas var for store husholdninger, hvor det skulle strækkes og fortyndes
og koste meget lidt.
Købemarmelade er god og skal man købe frugt er det underskudsforretning at
lave marmelade selv.

Fra : Mads Thorning Peders~

Dato : 19-04-03 06:29

"D. R. Sijm" <dyveke@sandvej.dk> skrev i en meddelelse
> Hvad angår hyben, laver jeg saft og marmelade, andre forslag?

Kan man ikke tørre dem og bruge dem til the?

Mvh Mads