Sjørring Rally Race Report
Fra : dots

Dato : 20-04-03 13:48

Jaaah, så lykkedes det mig at gennemføre et løb
Og jeg fik endda en præmie - for dagens dårligste tid, men dog gennemført !

Vi startede fra Snedsted MC's klubhus, delt op i 4 hold, og jeg kørte med en
gruppe ud til prøve 2.
Det blev en blid start, to omgange på en skovprøve uden de store trængsler.
Dog lå der et par træstammer på tværs, men de så ikke slemme ud, så jeg
besluttede mig for at gi' Honda gas og køre lige over - og slap heldigt fra
det
Videre fuld fart til prøve 1.
I en grusgrav af en slags, med alt fra sand til store sten. Rundt 2 gange på
banen, og jeg har stadig problemer med sand - lodret op i en stor sandbakke,
der gik lidt kludder og Honda var lige ved at smække mig af, men jeg fik
reddet den og nedad igen, ligeså stejlt, anden runde gik lidt bedre.
Afsted med fuld fart, og de kører sg hurtigt de drenge, så jeg mener fuld
fart !
Til prøve 3-4.
Ups, nu begynder jeg at blive lidt bekymret. Den ene prøve har nogle stejle
opogned-kørsler, den anden er en trialprøve med lisså stejle"toppe". Jeg
klarede den første, men det var nær gået galt i anden omgang. Jeg fik pillet
ved forbremsen i nedkørslen og kunne godt mærke at baghjulet kom op at svæve
og fik sluppet i en fart.
Trialprøven tilbage ... Det dér slipper jeg ikke godt fra, det ved jeg
bare... Tre stejle "toppe" i begyndelsen af banen. Min tur, første top gik,
anden top gik i kludder og jeg tiltede nedad - for en gangs skyld var det
mig der slog mig og ikke Honda, tredie top klarede jeg på forunderlig vis.
Det gik galt igen efter top fire, og resten er ikke værd at nævne ...
Det var osse her på trialprøven at Mads Formand nær havde druknet sin cykel,
noget der ser ud til at være et mindre mudderhul, viste sig at være en ret
dyb grøft, boble .. boble ..
Prøve 6-7. Noget der ligner en gammel grusgrav. Stejle skrænter med græs og
to hastighedsprøver. Her skal der samles mod og jeg trækker tiden ud. Jeg er
en "anelse" bange, men jeg må jo til det. Det gik også nogenlunde, jeg
væltede da ikke ... Men for pokker da, det var stejlt visse steder.
Prøve 8 er helt anderledes. Meget snæver bane mellem træer, et sted mellem
to træer der står så tæt, at mit styr er for bredt og jeg må kante mig
igennem.Meget! snævre sving, Honda er for lang til at jeg kan komme rundt og
jeg må mase os rundt, jeg har endnu ikke fundet ud af hvordan jeg få svinget
med baghjulet .. Man skulle køre en omgang her på tid og ramme samme
omgangstid i næste runde. 2.06 første gang, 1.57 næste gang, det var da
nogenlunde.
Ræs ned til klubhuset og hælde en sodavand i hovedet og hen til prøve 5 -
igen en snæver bane rundt mellem træer, på 51 sek. Jeg kom igennem med et
helt rundt minut for meget, jeg måtte en tur i mulden. Og så var
strabadserne overstået for mig
Drengene skulle køre Røverheat ude i grusgraven. Med fællesstart og to
runder ad gangen, de sidste 3 skilt fra - indtil der kun var 5 mand tilbage.
Og der blev kørt til ! En sort KTM lavede det værste styrt jeg har set, han
ramte en stor sten og tiltede, var nær blevet kørt over af ham bagved, som i
sin undvige også væltede. Utroligt at der ikke skete noget med nogen af dem,
KTM'en havde store buler i begge fælge og andre skrammer, manden kørte bare
i cowboybukser uden beskyttelse af nogen art og var sluppet med
forskrækkelsen, heldigt !!!
Fest i klubhuset om aftenen, og stor tak til Snedsted MC Klub for et
alletiders arrangement

- dots -
Honda CRM125 R
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=216

Fra : Steffen Rasmussen

Dato : 20-04-03 16:34

hehehehe

Lyder absolut som om man en eller anden dag må prøve det der Off-road sjov..

Tak for beretningen..

-steffen

Fra : Claus Rittig

Dato : 20-04-03 17:34

"dots" <dots@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

Snip: Fin historie!

Skulle vi lige supplere med at Lars Riskoger, tidligere medlem i Aalborg
Off-Road MC Klub, vandt løbet?

> Drengene skulle køre Røverheat ude i grusgraven. Med fællesstart og to
> runder ad gangen, de sidste 3 skilt fra - indtil der kun var 5 mand
tilbage.

Og her kunne vi nævne at Gamle Ole Stifinder, Aalborg Off-Road MC Klub,
vandt. Endda selvom han kom elendigt fra start næsten hver gang, fordi den
gamle Honda ikke er ret vild med at starte.

Rittig

Fra : dots

Dato : 20-04-03 19:16

> [...]
>
> Snip: Fin historie!
>
> Skulle vi lige supplere med at Lars Riskoger, tidligere medlem i Aalborg

Jeg er lidt stolt over resultatet, kun lidt under 300 sek efter
sidstemanden, ifølge resultatlisten !
Efter kun at ha kørt mc et halvt år og som eneste pige

dots

Fra : Pein

Dato : 20-04-03 18:40

"dots" skrev ...
> Jaaah, så lykkedes det mig at gennemføre et løb

Tillykke med det. Fin historie.
Og et "rigtigt" enduroløb er såmænd normalt ikke sværere end Sjørring.
Bare længere.

> [...]
bare
> i cowboybukser uden beskyttelse af nogen art og var sluppet med

Det synes jeg tit man ser. Det er det der er så fedt ved at køre
offroad. Det er vildt, men af mystiske årsager sker der normalt ikke
noget.
(ja ja - det _kan_ gå galt)

Mvh. Niels

Fra : dots

Dato : 20-04-03 19:12

"Pein" <niels@pein.fjerndette.dk> skrev i en meddelelse
> "dots" skrev ...
> >
> Tillykke med det. Fin historie.
> Og et "rigtigt" enduroløb er såmænd normalt ikke sværere end Sjørring.
> Bare længere.
> Mvh. Niels

Orv, så tror jeg godt at jeg _kan_ køre et enduroløb, for jeg var faktisk
ikke træt

dots

Fra : Pein

Dato : 20-04-03 23:58

"dots" skrev ...

> Orv, så tror jeg godt at jeg _kan_ køre et enduroløb, for jeg var
> faktisk ikke træt

Ja gu kan du så hvis du vil.
Men der er selvfølgelig også det med hastigheden. Sådan een som mig
ligger ca. midt i feltet til et løb som Sjørring (har dog kun været med
1 gang), men næsten i bunden i breddeklassen til et enduroløb.

Og enduroløb kan opdeles i 2 typer: Type 1 er løbene med flere
forskellige specialprøver der tages een ad gangen, type 2 er
langdistanceløbene i lukket terræn (Grand National, Wild West,
Sønderjysk Terræncross).

Type 1 indeholder ofte (men ikke altid) nogle momenter af høj teknisk
sværhedsgrad, og er der bare een ting man ikke klarer, så er det slut
for den dag. Der kan være enkelte skræmmende ting for en begynder.
Sjørring minder om et type 1 enduro, bare noget kortere, og kørerne er
generelt langsommere.
I et type 1 enduro har man en chance (risiko?) for at komme hjem næsten
uden at være blevet beskidt.

I type 2 løb får man ingen pauser. Til gengæld er de lettere at
gennemføre hvis materiellet holder, for der er som regel ingen passager
der er meget tekniske.
Dog skal man have en fidus til mudderhuller, da der ofte indgår seriøst
mudder i et type 2 enduro, specielt til GN. Jeg er selv udgået i et
mudderhul i Finderup terrænnet engang (Grand National 2001 - afbrændt
kobling).
I et type 2 enduro er der garanti for at blive grundigt beskidt.

Jeg foretrækker helt klart type 2 enduro, for det er ligesom en intens
offroadtur.
Hvis du har mod på det, kan jeg anbefale at løse licens til halv pris
efter 1. august, og så deltage i Wild West (Holstebro) 28. september
og/eller Sønderjysk (Søgård lejren) 2. november.

Du kan selvfølgelig prøve Nakskov Enduro 30. august, men der bliver du
muligvis sendt ud over nogle stejle nedkørsler, der får jordbunken i
Kolding til at ligne et normalt bølgende landskab.
(teknikken er: just do it)

Mvh. Niels

Fra : dots

Dato : 21-04-03 09:32

> "dots" skrev ...

> Ja gu kan du så hvis du vil.

Tak for tilliden

> Men der er selvfølgelig også det med hastigheden. Sådan een som mig
> ligger ca. midt i feltet til et løb som Sjørring (har dog kun været med
> 1 gang), men næsten i bunden i breddeklassen til et enduroløb.

Ja, så er der ingen tvivl om hvor jeg kommer til at ligge :-/ Men der var
noget med en off-roadklasse ??

> [...]
> generelt langsommere.
> I et type 1 enduro har man en chance (risiko?) for at komme hjem næsten

Så er man da næsten blevet snydt

> [...]
> kobling).
> I et type 2 enduro er der garanti for at blive grundigt beskidt.

Hehe, jeg har opdaget at Honda og jeg har det ganske fint med mudder, til
Trangia var der en god sump og vi kørte lige igennem og siden er det ikke
noget der har bekymret mig ... men det kommer vel an på dybden og størrelsen
af mudderpølen ...

> [...]
> muligvis sendt ud over nogle stejle nedkørsler, der får jordbunken i
> Kolding til at ligne et normalt bølgende landskab.

Jeg er ikke sikker på mit mod, jeg mangler så meget teknik og ganske simple
ting for jer andre, kan volde mig store kvaler, både ang sving og
op/nedkøsler, og sådan noget som gearskift .. Jeg har ladet mig fortælle at
I andre ikke bruger koblingen derude, det gør jeg jo - en af prøverne i
Sjørring kørte jeg med total krampe i koblingshånden, det gjorde ondt !
Det gik lige an i Sjørring, det skulle ikke have været stejlere. Det store
hop i Kolding var mit største problem, jeg fandt aldrig ud af at komme ned,
op var ingen sag.
Nogle af opkøslerne i Sjørring var stejlere end noget jeg har prøvet før,
jeg kom da op, men åbenbart med rædslen malet i ansigtet, for en af drengene
fra Snedsted MC kom hen og gav mig et par go'e råd og småsnakkede
beroligende til mig, inden næste prøve som var spækket med stejle op/ned'er.
Tak til ham, jeg kan ikke huske hvad han hed, men det hjalp

dots

Fra : Claus Rittig

Dato : 21-04-03 13:22

> Ja, så er der ingen tvivl om hvor jeg kommer til at ligge :-/ Men der var
> noget med en off-roadklasse ??

Jeg er ikke sikker på at den er blevet godkendt. Jeg har ihvertfald ikke
hørt noget. Skidt med det, stil op i bredde og KÆMP!

> Så er man da næsten blevet snydt

he, he, he, he... Tag du bare til Nakskov enduro, der bliver du ihvertfald
IKKE snydt for noget.

> [...]
> Trangia var der en god sump og vi kørte lige igennem og siden er det ikke
> noget der har bekymret mig ... men det kommer vel an på dybden og

De mudderpøle Niels taler om, er den slags hvor man hele løbet igennem ser
kørere sidde fast. Jeg har et par fange oplevet at kun sæde, tank og styr af
en fastkørt cykel var over vandspejlet. Mudderhuller kan være ret svære. At
kaste sig ud i det, er ikke svært, og ofte er der måske 50% chance for at
det går godt. Men at slippe godt (og hurtigt) igennem _hver_ gang kræver
meget stor erfaring. Der er en masse ting man skal vide:
- Larvefods-spor skal man køre i. Køretøjet er tungt, og sporet der derfor
med fast bund.
- Mose. Vælg et nyt spor hver gang, undgå de slidte spor. Før eller senere
går baghjulet gennem det faste øverste lag, og så er der blødt neden under.
- Stor sø betyder ikke nødvendigvis dyb sø. Hold øje med dybden når de andre
kører gennem.
- Der kan være hvadsomhelst under vandoverfladen. Kampesten, dybe spor,
bundløst ler. Ser du en kører finde et godt spor, så kør der. Ikke 5 cm ved
siden af, det kan være der det 2m dybe spor er.
- Det spor som 500 kørere har kørt før dig, er DYBT!
- Er vandhullet kort, så kan recepten: Op med forhjulet og 200km/t igennem,
være god. Bagefter ved du så også lidt om bund-forholdene, værdifuld
information til næste omgang.
- Nåja: Hold ALTID øje efter gode spor, også selvom du har fundet et rigtig
godt spor gennem vandhullet. På næste omgang sidder der en kører fast i dit
"gode spor", og så er det rart at have alternative kort på hånden. Plus:
Sporet bliver slidt i løbet af løbet, du kan blive nødt til at søge andre
spor.
- Alle kører der hvor det ser lettest ud - så der bliver vandhullet først
slidt.
- Det er meget svært at accelerere i knæhøjt mudder. Fart på inden du når
det svære stykke.
- Taber cyklen fart og baghjulet graver sig ned? LAD VÆRE med at give
bundgas. Det redder dig ikke, når baghjulet først ER begyndt at grave, det
graver kun cyklen længere ned, og gør den endnu sværere at løfte fri.
- Vær opmærksom på brinkerne. Nogle gange kan man kaste cyklen op i brinken,
og bruge den som et oplagt sving, nærmest køre "dødsdrom" rundt i kanten af
vandhullet, og helt slippe for at komme i mudderet.
- Står der mange tilskuere? Så er det svært! Tilskuere stimler ikke sammen
hvor det er let at komme igennem. Samtidig: Tilskuere står typisk ikke i
knæhøjt mudder, så kør efter tilskuerne. De kommer for at få spænding, og
DET skal de have.
- Er der dybe spor over det hele, så kan man med fordel køre på tværs af
sporene. Ikke sådan en 10 graders vinkel, det går helt sikkert galt, men 30
grader eller mere, så er der pludselig masser af bid.
- Og den indlysende, men ofte oversete: Kan man køre op på brinken og UDENOM
mudderhullet?

Specielt om å'er er der et par ting... Der er som regel en brink NED til
åen, og det er ikke slemt, men der er også en brink OP fra åen, og den er
sværere end den ser ud. Nogle gange er der fast bund i åen, og bid nok til
at kaste forhjulet op på brinken, men det er tit en bedre ide at hoppe over
åen. Teknikken er: Masser af fart, gynge i fjedrene, og sætte af lige på
brinken. Det er svært, men det kan ofte betale sig at tage et styrt (når du
rammer modsatte brink), for det er hurtigere at rejse cyklen, end at grave
den fri af en å og løfte den op på modsatte bred.

Når det er sidst på løbet, og din energi slap op for timer siden, så kan det
være en god ide at stoppe op, og vente på en kører der skal igennem
vandhullet. Slap han over et sted der så let ud? Så prøv der. Satte han sig
fast? Så ved du hvor du ikke skal prøve... En fastkørsel kan i den situation
betyde "udgået" (tjek med Pein), og hellere spilde 30 sekunder på at vente
og samle kræfter, end udgå.

> [...]
> I andre ikke bruger koblingen derude, det gør jeg jo - en af prøverne i
> Sjørring kørte jeg med total krampe i koblingshånden, det gjorde ondt !

Et par off-road tures træning er nok ingen skade til. Langt de fleste
gearskift bruger vi ikke kobling til, til gengæld bruger vi den flittigt på
bakker og i sving (til at få "skudt" cyklen ud af svinget).

> Det gik lige an i Sjørring, det skulle ikke have været stejlere. Det store
> hop i Kolding var mit største problem, jeg fandt aldrig ud af at komme
ned,
> op var ingen sag.

Du vil faktisk for det meste ikke opleve enduroerne sværere end Sjørring
Off-Road Løbet, blot skal du forestille dig at prøverne skal køres _mange_
gange. Sjørring giver dig 5-10 minutters race-time totalt, mens et typisk
enduro giver 2-4 timers race-time.

> [...]
op/ned'er.
> Tak til ham, jeg kan ikke huske hvad han hed, men det hjalp

Jeg er imponeret over at du forstod ham. For mig lyder de gutter mest som
aaee oooauei oorueaaææseø øør guueaiaaa... Jeg har flere gange oplevet at en
af dem sagde 3-4 sætninger til mig, før han gav op. Men de er da nemme at
kende, de har alle sammen de der fjollede hatte på med ører. Er "Dyret"
stadig med i arrangør gruppen? Nåja, og hvis en af deres søde små piger
kommer hen og spør om du vil være med til at slå søm, aå lad dig ikke
charmere af hendes fine feminine træk og små søde øjne, de tøser slår søm
bedre end en 120kg nordjysk tømrer!

Rittig

Fra : dots

Dato : 21-04-03 17:37

.. Skidt med det, stil op i bredde og KÆMP!

Århja ! Skal gøre mit bedste, føler mig bare ikke klar ! )

> he, he, he, he... Tag du bare til Nakskov enduro, der bliver du ihvertfald
> IKKE snydt for noget.

Det tør jeg ikke !, Pein skrev noget om, at alt det andet ville ligne et
normalt bølgende landskab i forhold til ... Meen jeg kører da ned å kigger.

Teknikken om mudder - printer jeg ud og lærer udenad

> Jeg er imponeret over at du forstod ham.

Det var ikke så slemt, jeg havde jo været der fra om torsdagen og vænnet mig
lidt til dialekten, som forekommer mig særdeles hyggelig og med stort lune.
Når de så lige blev ivrige omkring et eller andet internt, ja så fattede jeg
da ikk en skid.

.. Er "Dyret"
> stadig med i arrangør gruppen?

Ja, Dyret blev nævnt, jeg fandt aldrig ud af hvem det var, eller hvad nogen
af de andre hed, så vidt strakte mit sprogøre sig ikke

> [...]
> kommer hen og spør om du vil være med til at slå søm, aå lad dig ikke
> charmere af hendes fine feminine træk og små søde øjne, de tøser slår søm

Bor du indenfor byzone ? Piger på landet har tit brug for at ku
håndtere hammer eller andet stk værktøj, det er jeg også ret hjemmevant med,
herude på bøhland sjælland

dots/"med egen flækøkx på 3 kg - å den er go

Fra : Pein

Dato : 22-04-03 00:21

"dots" skrev ...

> [...]
et
> normalt bølgende landskab i forhold til ... Meen jeg kører da ned å

Du skal jo ikke lade dig skræmme af noget jeg påstår, men her tror jeg
at jeg har ret.
Hvis de har det der materialedepot (eller hvad det er) med igen, så er
der dømt teknik! Nakskov Enduro 2001 var vist mit fjerde løb som
begynder, og prøve 2 dernede var første og hidtil eneste gang jeg følte
mig direkte bange. Jeg overvejede at opgive efter første omgang. I dag
ville jeg ikke have nogen problemer med det, men den dag var jeg meget
nervøs (og jeg slog mig også og brækkede et bremsegreb).
Nedkørslerne var seriøst stejle, vi skulle hen over en træls stendynge,
og et sted skulle vi op på en stejl top, dreje 45 grader og ned på den
anden side. Een gang fik jeg ikke lige drejet på toppen, så jeg røg
direkte ud over en 1,5 meter lodret kant og landede lige på forhjulet.
Af ukendte årsager styrtede jeg ikke, men det gjorde nas som bare, da
jeg slog hoved og overkrop ned i cyklen.

Resten af prøverne var ren spas. Hamrende sjovt løb.

> Teknikken om mudder - printer jeg ud og lærer udenad

Claus glemte faktisk en enkelt ting:
De der hulveje, hvor der kun er plads til et enkelt køretøj i
bil-bredde, og skrænter op på begge sider. Når der kommer et mudderhul,
vil mange søge ud i kanten af refleks.
Men bilerne kan jo på sådan en hulvej ikke træde lige i midten. Så der
er god chance for, at der er dybest i kanten, men næsten ingen vand lige
midt i.

I Viborg (Grand National) har jeg haft stor success med at køre frisk
igennem lige præcis (det skal helst være præcist) i midten, for så at
finde ud af, at der næsten ikke var noget vand eller mudder.
Og så husk det til næste omgang, for der er ikke ret mange der bruger
den der "midt i" taktik, så sporet virker nok stadig næste gang også.
Det gælder kun de vandhuller på hulveje.

Og Claus har et vigtigt punkt i den med at undgå de slidte spor. Det
sted der så værst ud på 1. omgang kan sagtens være det bedste spor på 4.
omgang, for der er de gode spor blevet _meget_ dårlige.

Men Wild West har ikke været nær så slem med seje mudderhuller som Grand
National de sidste 2 år.
Wild West er nok igen i år et kanon spor lagt af en kanon offroadkører.

/Niels

Fra : Claus Rittig

Dato : 22-04-03 17:52

> Claus glemte faktisk en enkelt ting:

Ork, jeg har nok glemt meget!

> Wild West er nok igen i år et kanon spor lagt af en kanon offroadkører.

Ja, det er virkelig toppen af dansk enduro-løbs-arrangører der laver det
løb, og derfor er det hamrende godt HVER gang! Jeg glæder mig helt vildt!

Rittig

Fra : Claus Rittig

Dato : 21-04-03 12:44

> [...]

> ligger ca. midt i feltet til et løb som Sjørring (har dog kun været med
> 1 gang), men næsten i bunden i breddeklassen til et enduroløb.

HA! Jeg ligger typisk i toppen af Bredde klassen i enduro, og forrige gang
jeg kørte Sjørring Løbet sluttede jeg næstsidst! Jeg blev nr. 53.

> [...]
> for den dag. Der kan være enkelte skræmmende ting for en begynder.
> Sjørring minder om et type 1 enduro, bare noget kortere, og kørerne er

Ja, ulempen ved Type 1 løbene er lidt at sværhedsgraden godt kan være
_meget_ høj nogle steder. I Aalborg enduro 2002 var der en enkelt der udgik
fordi han ikke kunne komme op ad sandskrænten i Frejlev grusgrav. Det ER
også en ond skrænt, og det er klart sådan noget man skal træne, før man bare
lige kan køre op i et løb. Hver gang vi er i grusgraven træner vi
sandskrænter - De der var tilstede ved Aalborg Enduro 2002 kan nok huske den
sandskrænt man kørte nedad midt i grusgraven? Den træner vi i at køre opad
nu, men det er vist endnu ikke lykkedes nogen at komme op på en 125'er, er
det?

> I et type 1 enduro har man en chance (risiko?) for at komme hjem næsten
> uden at være blevet beskidt.

Jeg er kommet hjem fra flere uden at være synderligt beskidt, men jeg husker
især en grusgravs-prøve i Næstved... Jeg blev ikke beskidt, for vejret var
fantastisk, men jeg var ved at skide en grøn på flere af de op- og
ned-kørsler. Især en af nedkørslerne var så stejl, at selvom jeg hang i
bremserne det bedste jeg har lært (og det er jeg ret god til), så føltes det
som frit fald. Der var kun 6-7 meter ned, men min forgaffel bundede hver
gang.

> [...]
> kobling).
> I et type 2 enduro er der garanti for at blive grundigt beskidt.

Det svære ved at gennemføre et Type 2 enduro, er at man skal køre et tempo,
så man ikke bliver brugt op i utide - OG man skal køre så motorcyklen holder
hele vejen hjem. Man skal ikke stille til start med en halvdefekt
motorcykel, for så slutter festen før tid.

> Jeg foretrækker helt klart type 2 enduro, for det er ligesom en intens
> offroadtur.

Sådan har jeg det også. Jeg har ofte svært ved at finde en god rytme på de
meget forskellige prøver i Type 1 enduro'er. Jeg har været ude for et
Kolding enduro, hvor en prøve var i dybt sand. Jeg fik en fin rytme og en
okay tid. Næste prøve var i dug-vådt græs. Jeg kom fra tungt, sejt bid hvor
gassen skulle være på fra indgangen af hver kurve, til en græs-prøve hvor
jeg gled, skred og smuttede hver gang jeg så meget som tænkte på at give
gas. Flere gange gled cyklen væk under mig i nedbremsninger ind mod sving,
og jeg oplevede at accelerere fra Bo Birkemose op ad en langside. Jeg kørte
Yam WR200, han kørte Hon CR500. Jeg tror han græd. Selv fik jeg bøllebank af
Poul Bundgaard på Yam TT350, det var den eneste prøve han slog mig på den
dag, men det eneste der kunne finde bid i den omgang sæbe, var en lille svag
4-takter, selv min ellers lille og svage 2-takter var en prøvelse at få til
at tage ved.

Det fedeste enduro arrangement jeg nogensinde har været med til... Nånej,
det NÆSTfedeste (Pansartrofen i Sverige var det fedeste), var
sæson-afslutningen 2000 (tror jeg det var) - et to-dages arrangement i
Sønderjylland. Sønderjysk Terræn Cross, som jo er et af årets fedeste Type 2
løb, var om søndagen, så hvad var mere naturligt, end at lave et Type 1 løb
om lørdagen? To enduroløb to dage i træk! Jeg var en af mange der ikke kørte
ret stærkt om søndagen, fordi der stort set ikke var en muskel der ikke
gjorde ondt lige fra starten, men jeg gennemførte begge løb.
Lørdagens løb var et Type 1... Der var 3 prøver, og kun ganske lidt
transport mellem dem - helt perfekt i mine øjne. Prøve 1 var et skovspor
helt som STC plejer at være, som tog lidt over en time, Prøve 2 var en
motocross bane som tog 25 min. (samme længde som et normalt motocross heat)
og prøve 3 var skovsporet igen, blot modsat vej rundt - denne gang tog det
ca. 1 time og et kvarter. Da vi var færdige havde vi været i sadlen mellem
2½ og 3 timer, og der var stort set ikke andet end race-time. DET var et
fedt løb!

Rittig

Fra : dots

Dato : 21-04-03 19:33

> [...]
det
> som frit fald. Der var kun 6-7 meter ned, men min forgaffel bundede hver

Men hvad skal man gøre på de nedkørsler ??? I Kolding fik jeg at vide at jeg
skulle tage forbremsen "lille smule" og bagbremsen symbolsk. I Sjørring
siger de til mig at jeg skal holde snitterne fra forbremsen og _skal_ jeg
bremse, bruger jeg bagbremsen ?? Jeg kan ikke få nogen af delene til at
fungere, det går allerbedst hvis jeg bare trækker koblingen og lader løbe

dots

Fra : Claus Rittig

Dato : 21-04-03 20:41

> [...]

> bremse, bruger jeg bagbremsen ?? Jeg kan ikke få nogen af delene til at
> fungere, det går allerbedst hvis jeg bare trækker koblingen og lader løbe

Ja, se det er et rigtig godt spørgsmål!
Rådgiverens referenceramme bliver her ret afgørende, for der kan være mange
korrekte svar, som er dybt forskellige.
Ham der siger: "Rør ikke forbremsen, og brems alt hvad du kan med
bagbremsen", han er ikke ret god til at køre. Men han kan godt give dig et
godt og brugbart råd alligevel, for hvis du ere en klovn til at bruge
forbremsen, og let kommer til at blokere forhjulet, så er hans råd godt, og
du bør rette dig efter det - så slipper du nemlig for at styrte, når dit
blokerede forhjul forsvinder under dig!
De fleste af os er startet med at lave nogle grimme forhjulsblokeringer på
grus eller jord, og mange uerfarne off-rødder vil derfor mene, at man skal
undgå forbremsen, når man kører udenfor asfalten.

Men så øver man sig lidt mere, og opdager, at hvis man doserer forbremsen
fornuftigt, så kan man bremse meget hårdere med begge bremser, end med
bagbremsen alene. Og så går man over til altid at bremse på den måde. Altså
let bagbremse, og forsigtigt doseret forbremse. Det du fik at vide i
Kolding, tog udgangspunkt i at du er begynder i Breddeklassen i enduro,
altså en erfaren off-rod. Hvis det er der du er, så er det sådan du skal
gøre! Bagbremsen symbolsk og forbremsen en "lille smule" - det dækker over
at det er forbremsen der står for 90% af bremseeffekten, men den skal
doseres meget precist, for den skal være meget tæt på blokering, uden dog at
blokere.

Så øver man sig, og bliver bedre og bedre til at dosere den forbremse, og så
opdager man 2 ting:
- Forhjulet blokerer en gang imellem, selvom man passer på. Der skal jo
bremses hårdt!
- Baghjulet blokerer nogle gange selvom man kun bruger den symbolsk, og det
kan være ret svært at mærke hvornår. Det sker bare.
Det afføder to ting. Den ene er at man giver sig til at droppe den der
bagbremse i flere og flere situationer, for det der sker når man får
baghjulsblokering, er at man mister balancen og cyklen skrider ukontrolleret
ud - og det er som regel noget lort. Man tør ikke stole på bagbremsen mere,
mange dropper den helt. Den anden ting er at man begynder at øve sig i at
køre med blokeret forhjul, for at lære at bevare kontrollen over cyklen,
selvom man får en 5-6m forhjulsblokering. Det øves bedst på plan, jævn
grusvej.
Man bruger nu oftest kun forbremsen til nedbremsninger, men i visse
situationer supplerer man med bagbremse, fx. sving, hvor man bruger
baghjulsblokering til at dreje cyklen. Eller MEGET stejle nedkørsler, hvor
man blokerer baghjulet lige idet man triller ud over kanten, og holder
blokeringen (sammen med meget intens forhjulsbremsning) de første meter,
derefter (når farten bliver for høj) slipper man bagbremsen, for at kunne
styre mens man bremser.

Og så når man bliver helt vildt god (her er jeg ikke kommet til endnu, og
kommer det nok heller aldrig) finder man ud af at man faktisk godt kan mærke
hvornår baghjulet blokerer, og så går man over til igen at bruge begge
bremser i de fleste nedbremsninger. Nåja, og man bruger jo også
baghjulsblokering (sammen med kobling) til at afkorte hop der er ved at
blive for lange. Hvis man i luften over et hop kobler ud (for ikke at
stall'e motoren) og jokker på bagbremsen, så dykker næsen på cyklen nedad,
og hoppet afkortes lidt. Man kan også bruge forbremsen, men den virker ret
kraftigt, og ... det er noget skidt hvis man ikke får sluppet bremsen i
tide. (Og så er der noget med stabiliteten, når forhjulet står stille, men
det er jeg ikke ret klog på).

Eller med andre ord: Ham der giver dig råd, skal vide hvilket niveau du er
på, for at kunne rådgive dig. Det tror jeg nok en eller anden klog dansker
skrev noget om engang, og det citat ville jeg fyre af nu, hvis jeg kunne
huske det. Noget med at være ydmyg nok til at kunne sætte sig i spørgerens
sted...

Rittig

Fra : dots

Dato : 22-04-03 09:16

> Man bruger nu oftest kun forbremsen til nedbremsninger, men i visse
> situationer supplerer man med bagbremse, fx. sving, hvor man bruger
> baghjulsblokering til at dreje cyklen. >
> Rittig

Den er printet ud til grundig læsning Jeg kommer ikke ud at køre enduro
i år, det er jeg temmelig sikker på, der er meget at øve sig på !
Du fik lige nævnt "baghjulsblokering til at dreje cyklen" - det har jeg haft
brug for at kunne, jeg ved bare ikke _hvordan_ jeg skal bruge det ?

dots

Fra : Claus Rittig

Dato : 22-04-03 18:19

> Du fik lige nævnt "baghjulsblokering til at dreje cyklen" - det har jeg
haft
> brug for at kunne, jeg ved bare ikke _hvordan_ jeg skal bruge det ?

Det skal selvfølgelig øves, før det lige dur. Men i al sin enkelthed...
Lad os sige du skal lave et 180 graders sving, fx. rundt om et træ. Du ræser
ned mod træet, i passende afstand begynder du så en maksimal nedbremsning
som skal times med at ca. når du har forhjulet ud for træet, så slipper du
forbremsen og blokerer baghjulet med et fast jog på bagbremsen. Samtidig
hælder du cyklen let ind mod træet. Nu vil bagenden skride ud, og dreje
cyklen rundt ret hurtigt. Mens cyklen drejer, giver du gas og holder
koblingen - og du har selvfølgelig fundet et passende gear (typisk 2.)
inden. Når cyklen har drejet sig ca. 60 grader, smider du koblingen, og
cyklen vil sende den "ukontrollerede" udskridning over i en kontrolleret
slide - en broadside. Fra denne broadside er det let lige at justere lidt på
retningen til den passer. Man vinder utrolig mange meter ved at bruge den
teknik istedet for at "køre" cyklen rundt i den slags sving, men det kræver
en del øvelse, for ellers vil man bruge alt for mange kræfter på at redde
for voldsomme udskridninger, eller ramme træerne, eller tilte, eller ...
Det er en teknik man kun bruger i lavhastigheds sving og meget skarpe sving,
men den gør en voldsom forskel.

Rittig

Fra : dots

Dato : 22-04-03 21:01

og
> cyklen vil sende den "ukontrollerede" udskridning over i en kontrolleret
> slide - en broadside.> Rittig

hehe, så fandt jeg endelig ud af _hvad_ en broadside er
Og der blev koblet endnu et kapitel på, i min Off-Roadlære pr.korrespondance

dots

Fra : Pein

Dato : 22-04-03 22:25

Jeg er ikke sikker på jeg har ret, men som een næsten nybegynder til en
anden, vil jeg mene at dots nok bør træne dette i 2 tempi.

Den første del, at komme skridende med baghjulet ind i svinget, og på
den måde komme i hvert fald halvt rundt, er ikke så svært, og det er da
en god start til at komme hurtigt rundt i et meget skapt sving. Man får
i det mindste drejet cyklen uden at skulle bakke.

Den anden del, at være i rigtigt gear og smide koblingen på det rigtige
tidspunkt, så man går direkte over i en kontrolleret broadside, er efter
min mening en hel del sværere.
Og jeg synes ikke det gør det nemmere at spinne baghjulet når man kører
en lille 125'er uden bundtræk.

Jeg har ikke selv lært det (har heller ikke trænet det direkte), men jeg
har indtryk af, at man let får brug for at holde det meste af cyklens
vægt på det inderste ben, hvis man er bare lidt ude af balance. Og at
det derfor er nødvendigt med stærke ben i forhold til cyklens vægt. Ikke
et problem for mig, men måske lidt for dots. Kommentarer Claus?

Jeg må prøve det en dag. Jeg føler det kræver _meget_ øvelse, og har
hidtil stillet mig tilfreds med at skride ind i svinget, og så sætte i
gang derfra. Ikke optimalt, men bedre end at skulle bakke.

Mvh. Niels

Fra : Claus Rittig

Dato : 23-04-03 15:50

> Jeg er ikke sikker på jeg har ret, men som een næsten nybegynder til en
> anden, vil jeg mene at dots nok bør træne dette i 2 tempi.
> Kommentarer Claus?

Enig. Man skal jo træne alting i det tempo man er klar til næste skridt. Når
man kommer dertil at man synes det med at skride bagenden ind i svinget
føles sikkert, så kommer næste del med broadside'n lige pludselig af sig
selv, den dag man har lidt travlt med at indhente en konkurrent.

> Jeg må prøve det en dag. Jeg føler det kræver _meget_ øvelse, og har
> hidtil stillet mig tilfreds med at skride ind i svinget, og så sætte i
> gang derfra. Ikke optimalt, men bedre end at skulle bakke.

Tjah, nu skal man jo også huske at det kun er _nogle_ sving man med fordel
tager på denne måde. Det er fx. vigtigere at kunne køre spor-kørte sving,
for dem oplever man oftere. Og man træner vel det man mener man har mest
behov for?

Rittig

Fra : Arne Lorenzen

Dato : 22-04-03 15:25

Claus Rittig
skrev i news:3ea447f9$0$245$bc7fd3c@news.sonofon.dk
> "dots" <dots@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

snip

> [...]
> klog dansker skrev noget om engang, og det citat ville jeg fyre af
> nu, hvis jeg kunne huske det. Noget med at være ydmyg nok til at

Det er nok ham her du mener (Har været bragt før, men derfor ikke mindre
gyldig klog snak nu):

"At man, når det i sandhed skal lykkes en at føre et menneske hen til et
bestemt sted først og fremmest må passe på at finde ham der, hvor han er
og begynde der.

Dette er hemmeligheden i al hjælpekunst, enhver, der ikke kan det, er
selv en indbildning, når han mener at kunne hjælpe andre.

For i sandhed at kunne hjælpe en anden må jeg forstå mere end han, men
dog først og fremmest forstå det, han forstår.

Når jeg ikke gør det, så hjælper merforståelse ham slet ikke.

Vil jeg alligevel gøre min merforståelse gældende, så er det fordi jeg
er forfængelig eller stolt, at jeg i grunden i stedet for at gavne ham
egentlig vil beundres af ham, men al sand hjælp begynder med en
ydmygelse.

Hjælperen må først ydmyge sig under den, han vil hjælpe og derved
forstå, at det at hjælpe ikke er at herske, men at tjene, at det at
hjælpe ikke er at være den herskesygeste, men den tålmodigste, at det at
hjælpe er villighed til indtil videre at finde sig i at have uret og
ikke forstå hvad den anden forstår."

Søren Kierkegaard (1813 - 1855)

--
Mfh - Arne Lorenzen - FZS 600
www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=183

Fra : Claus Rittig

Dato : 22-04-03 18:10

"Arne Lorenzen" <alonospam@esenet.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> hjælpe ikke er at være den herskesygeste, men den tålmodigste, at det at
> hjælpe er villighed til indtil videre at finde sig i at have uret og

JA! Det er nemlig lige nøjagtig det skriv jeg tænkte på!
Selvom det er skrevet for halvandet hundreder år siden, så er det
ualmindelig kloge ord, som altid vil gælde. Hvorfor kan JEG aldrig finde på
sådan noget...

Rittig
(Som gerne vil citeres for noget klogt en dag. Nå, jeg er da nået et stykke
af vejen. Jeg bliver tit citeret...)

Fra : Pein

Dato : 22-04-03 22:03

"Arne Lorenzen" skrev ...

> Det er nok ham her du mener :

snip - kloge ord fra:

> Søren Kierkegaard (1813 - 1855)

Passer fint med at det er det modsatte af nr. 1 på top-10 listen over
hvad instruktøren _ikke_ bør sige til kursisten, hvor fristende det end
kan være:

"Jeg kan give dig forklaringen igen, men jeg kan ikke give dig evnen til
at forstå det."

Mvh. Niels Pein

Fra : Jes Vestervang

Dato : 21-04-03 22:36

Claus Rittig wrote:

> [...]
> den sandskrænt man kørte nedad midt i grusgraven? Den træner vi i at køre
> opad nu, men det er vist endnu ikke lykkedes nogen at komme op på en

Var det den jeg prøvede på at komme op af som det allerførste?
Den kunne Mads jo godt orme MTX'en op ad, dog med lidt 'Flintones-drev' de
sidste 5 meter
--
mvh Jes Vestervang
FZS600 og MTX125R

Fra : Pein

Dato : 21-04-03 23:44

"Jes Vestervang" skrev ...

> Var det den jeg prøvede på at komme op af som det allerførste?

Hvis MTX'eren kom op, var det ikke den

Nu var jeg jo ikke med da I var ude at lege, men den mest populære
skrænt, er den der ligger i venstre side. Til venstre for den er kun
noget endnu ingen er kommet op ad (men det blev brugt til hill-climb
KM).

Den stejle vi snakker om ligger vinkelret på til højre for. Ikke så
rasende svær at køre ned ad, men det kræver en cykel med guf at komme
op. Jeg har set en WR200 komme op med besvær, men ikke mindre cykler.

Jeg har svært ved den "lette" skrænt på min DT125, og det kræver tilløb.
Men på Poul's crosser, selv med slidte dæk, så var det ingen sag.

Mvh. Niels

Fra : Jes Vestervang

Dato : 22-04-03 00:18

Pein wrote:

> "Jes Vestervang" skrev ...

> Hvis MTX'eren kom op, var det ikke den

Hehe, ok, jeg tænkte det nok

> Nu var jeg jo ikke med da I var ude at lege, men den mest populære
> skrænt, er den der ligger i venstre side.

Venstre? Jeg har det lidt bedre med verdenshjørner

> Til venstre for den er kun
> noget endnu ingen er kommet op ad (men det blev brugt til hill-climb
> KM).

Skægt

> Den stejle vi snakker om ligger vinkelret på til højre for.

Nåja, der er noget stejlt der. Puha, det tør jeg slet ikke tænke på at køre
op ad =

> [...]
> op. Jeg har set en WR200 komme op med besvær, men ikke mindre cykler.
>
> Jeg har svært ved den "lette" skrænt på min DT125, og det kræver tilløb.

Jeg forsøgte jo også som det allerførste, da jeg kom ud i grusgraven, men
jeg nåede kun 1/3 op, så døde den. Derved lærte jeg at man skal huske at
geare ned på vej opad

> Men på Poul's crosser, selv med slidte dæk, så var det ingen sag.

Hvad er det nu han kører på?

Fra : Pein

Dato : 22-04-03 00:36

"Jes Vestervang" skrev ...

> Venstre? Jeg har det lidt bedre med verdenshjørner

Så opad mod øst da.
Det er den til venstre når man kører ad den mere normale vej ind i det
store hul hvor skrænterne går op/ned.
Og den stejl går så opad mod syd.

> Hvad er det nu han kører på?

Jeg mener det var en YZ250'er han lånte mig. Jeg brød mig egentlig ikke
så meget om den, men for pokker den var god til skrænterne.
Så lånte han min DT'er og kørte lige så hurtigt som de andre på det
bette øg. Uden bagbremse! Dumme knægt

/Niels

Fra : Jes Vestervang

Dato : 23-04-03 21:28

Pein wrote:

> "Jes Vestervang" skrev ...

> Så opad mod øst da.

Det var bedre!

> Jeg mener det var en YZ250'er han lånte mig. Jeg brød mig egentlig ikke
> så meget om den, men for pokker den var god til skrænterne.

Pga. mere power?

> Så lånte han min DT'er og kørte lige så hurtigt som de andre på det
> bette øg. Uden bagbremse! Dumme knægt

*lol*

Fra : Claus Rittig

Dato : 22-04-03 18:05

> "Jes Vestervang" skrev ...

> Hvis MTX'eren kom op, var det ikke den

Jo, det var faktisk den. Men Mads trak den nærmest de sidste 10 meter.

Rittig

Fra : Pein

Dato : 22-04-03 22:28

"Claus Rittig" skrev ...
> "Pein" ...

> Jo, det var faktisk den. Men Mads trak den nærmest de sidste 10 meter.

Hold da k... godt gået.
Frisk tilløb?

Mvh. Niels

Fra : Mads Lund

Dato : 23-04-03 07:59

> Hold da k... godt gået.
> Frisk tilløb?

Kald det motorvejs speed, og så med 2 nedgaringer undervejs. Jeg havde
faktisk satset p åat jeg kunne få den helt op, men så faldt kæden af 2 gange
og jeg måtte indstille rekord forsøgene.

Den rigtig stejle skrænt til højre på YZ426'eren er ren underholdning, og
giver man den lidt gas så laver man flyver man oppe på toppen. Og når jeg
får taget mig sammen til at montere nyt bagdæk skal vi prøve de lodrette
skrænter

Det skal retfærdigvis siges at på lerskrænten lavede jeg et ægte 360°
backflip med cyklen (uden mig på en lidt kikset opkørsel.

Mads Lund
YZ426 legetøj

Fra : Armand

Dato : 23-04-03 10:26

Mads Lund <Mads.L@*nospam*Martin.DK> skrev i en

> Det skal retfærdigvis siges at på lerskrænten lavede jeg et ægte 360°
> backflip med cyklen (uden mig på en lidt kikset opkørsel.

Yeah! Ægte hill-climb'er-stil!

--
Armand.

Fra : Claus Rittig

Dato : 23-04-03 15:55

> Yeah! Ægte hill-climb'er-stil!

Ja, vi må lokke noget mere med Mads på de skrænter, for jeg så det ikke. Jeg
havde for travlt med at rejse min egen cykel op...
Den skrænt hvor Mads Backflip'ede er meget stejl forneden og med ret dårlige
tilløbsmuligheder - og så går den over i lodret på den sidste tredjedel. Jeg
var så træt til sidst, at jeg på forhånd vidste at jeg ville tilte, men jeg
tiltede da i det midste EFTER jeg var kommet op, hver gang.
Det er en rigtig god legeplads vi har der, og jeg spår at vi får maaaange
gode timer derude i år!

Rittig

Fra : Jes Vestervang

Dato : 23-04-03 14:52

Pein wrote:

> "Claus Rittig" skrev ...

> Hold da k... godt gået.

Det er jo også en yderst kompetent cykel!
Om ikke andet, så er der ihvertfald nogle hidsige knopdæk på

> Frisk tilløb?

Meget

Fra : Claus Rittig

Dato : 21-04-03 12:18

"Pein" <niels@pein.fjerndette.dk> skrev i en meddelelse

> Tillykke med det. Fin historie.
> Og et "rigtigt" enduroløb er såmænd normalt ikke sværere end Sjørring.
> Bare længere.

Meget, _meget_ længere!

> Det synes jeg tit man ser. Det er det der er så fedt ved at køre
> offroad. Det er vildt, men af mystiske årsager sker der normalt ikke
> noget.
> (ja ja - det _kan_ gå galt)

Ja, det kan det jo. Jeg har set det "gå galt" et par gange. 9 ud af 10 gange
går det ikke mere galt end at tingene heler igen uden det store bøvl, men
den 10. gang har det omkostninger der går det der øjebliks overmod til en
umådelig dum disposition.
Derfor er jeg lidt Knud den Hellige omkring brugen af sikkerhedsudstyr. Man
kører ikke motorcykel uden styrthjelm, og man kører ikke off-road uden
knæbeskyttere.

Rittig

Fra : Jes Vestervang

Dato : 21-04-03 21:58

Claus Rittig wrote:

> Man kører ikke motorcykel uden styrthjelm, og man kører ikke off-road uden
> knæbeskyttere.

Uick! Jeg skriver lige til Søren...
--
mvh Jes Vestervang - knæbeskytterløs...