Generatordæksel som driller
Fra : John de Summer-Braso~

Dato : 20-04-03 12:32

Stator'en på min store Katana skal skiftes - og det er ganske vidst! Den
vise Schnabel har selv målt efter, og her er ingen tvivl: fraset enkelte
spastiske udladninger virker statoren ikke. Til påskens småture har jeg
monteret et ladestik, så jeg med en ombygget mobillader - 500 mA - kan lade
dyret "dokke", når det er hjemme ved en stikkontakt. Men det holder
naturligvis ikke i længden.
Nu kommer problemet: efter et styrt for 2 år siden, hvor jeg rev hul i
generatordækslet, er dækslet blevet letmetalsvejset. Svejsningen fik dækslet
til at trække sig 1 mm's penge. For at holde det hele tæt har jeg udover
alm. pakning omhyggelig limet såvel motorblokken som generatordækslet med
sort RVP silikone - og det har holdt. Men pissebesværligt! Nu hvor jeg skal
til det engang til: vil det være en fordel at lade generatordækslet
planslibe og spare den sirlige RVP silikonestreg? Der burde være plads.
Eller hvad?

Mange Påskehilsner,
John de Summer-Brason
(læs mc-anmeldelser på www.pol.dk/biler)

P.S.
Manglende omhu med silikonepakninger er helt fatalt. Besøgte for et par
siden en mand, en mekaniker, der i Tyskland havde erhvervet en Katana. På
turen hjem brændte den sammen på Autobahn'en. Efterfølgende ligsyn
afslørede, at den kort inden salget var hovedrepareret (gosh!) med sort
silikonepakning. Under topbelastningen havde de lange overskydende trevler
langs samlefladerne som olien pludselig skyllede af samlet sig i filteret i
sumpen. Det lignede grangiveligt spaghetti (og derfor jeg fik lov at købe
centralstøtteben og bagfodhvilere)

Fra : Steen Gruby

Dato : 20-04-03 13:35

On Sun, 20 Apr 2003 13:32:12 +0200, "John de Summer-Brason"
<brason@get2net.dk> wrote:

Hej John.

> [...]
>monteret et ladestik, så jeg med en ombygget mobillader - 500 mA - kan lade
>dyret "dokke", når det er hjemme ved en stikkontakt. Men det holder

Kunstigt åndedræt

> [...]
>til det engang til: vil det være en fordel at lade generatordækslet
>planslibe og spare den sirlige RVP silikonestreg? Der burde være plads.

Selvfølgelig kan man planslibe dækslet, blot det gøres med
forsigtighed.
Der må ikke tages for meget af, og der skal helst fjernes (næsten)
lige meget materiale hele vejen rundt.
Hvis dækslet bliver skævt risikerer du at ankeret kommer for tæt på
statoren når du samler det igen.
Noget andet er, at det måske vil være tilstrækkeligt at slibe dækslet
med carborondum på en glasplade når det nu ikke er mere end du
beskriver?

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
oz9zi@(no.spam)gruby.dk
www.gruby.dk

Fra : Armand

Dato : 20-04-03 13:39

Steen Gruby <oz9zi@(NOSPAM)gruby.dk> skrev i en
> On Sun, 20 Apr 2003 13:32:12 +0200, "John de Summer-Brason"
> <brason@get2net.dk> wrote:
>

> Hej John.

> Kunstigt åndedræt

- - - siger manden hvis ene motorcykel bruger respirator!

--
Armand.

Fra : John de Summer-Braso~

Dato : 21-04-03 08:57

Mange tak til Steen og Armand. Jeg forsøger forsigtigt med carborundom på
glas.
John

Fra : Armand

Dato : 20-04-03 13:36

John de Summer-Brason <brason@get2net.dk> skrev i en

> [...]
> til det engang til: vil det være en fordel at lade generatordækslet
> planslibe og spare den sirlige RVP silikonestreg? Der burde være plads.

Det er vel ikke mere end under 1mm (læg dækslet på en plan flade (glas?) og
mål ved at støde søgerblade af stigende tykkelse ind under!), så mon ikke
:-/
Ellers kan en tykkere pakning (evt. 2 stk.!?) gøre det!
Vigtigst af alt er at det ikke bliver skævt, således at statoren kæntrer
over rotoren (kontakt/slid) !!

--
Armand.

Fra : Andrew

Dato : 20-04-03 16:06

--
---

"Intet kommer af intet - undtagen lommeuld"

---