Hurtig hjælp ønskes montering laderelæ (GS~
Fra : Anders Thorup

Dato : 19-04-03 10:46

Jeg har fået fat i et laderelæ fra en GS500.

Men ledningsfarverne er ikke de samme, så hvordan skal det nye relæ
forbindes??

Nuværende:
Rød, sort, hvid/blå, hvid/rød, gul

Nyt relæ:
Rød, sort, gul, gul, gul

hvordan pokker ved jeg hvilke gule ledninger jeg skal montere hvor??
Den røde og sorte ledning giver sig selv. Men betyder de 3 gule ledninger
at det er ligegyldigt hvordan de forbindes med henholdsvis hvid/blå,
hvid/rød og gul??

håber på et hurtigt svar, da jeg allerede har gjort mig beskidt

--
MVH/Best Regards
Anders Thorup

Fra : wheeler

Dato : 19-04-03 11:03

"Anders Thorup" <Nospam@it.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Den røde og sorte ledning giver sig selv. Men betyder de 3 gule ledninger
> at det er ligegyldigt hvordan de forbindes med henholdsvis hvid/blå,

[KLIP]

Tjek lige din Haynes(?) (strømdiagrammet på en af de bagerste sider), at det
nyerhvervede relæ's ledningsfarver ikke optræder dér, og at det rent faktisk
er en "uorg." du har haft monteret hidtil!

Hvis du ikke har afmonteret det gamle (forhåbentlig ikke?), kan du jo bare
følge ledninger og se hvilke de forbindes med (og holde dette op i mod
ledningsdiagrammet) - det burde være logisk!

Wheeler
--
http://dfm.divvy.dk/default.asp?id=65

Fra : wheeler

Dato : 19-04-03 11:07

"wheeler" <bernhard_wheeler[remove this]@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]

Hvis de tre gule aller er fase - så burde det være ligegyldigt, men det ved
jeg ikke.
På RD'eren går der eksempelvis 3 hvide ledninger fra stator - alle fase

Wheeler
--
http://dfm.divvy.dk/default.asp?id=65

Fra : Anders Thorup

Dato : 19-04-03 12:16

> Hvis de tre gule aller er fase - så burde det være ligegyldigt, men det
ved
> jeg ikke.
> På RD'eren går der eksempelvis 3 hvide ledninger fra stator - alle fase

Det er de tilsyneladende. Jeg har lige monteret det, og umiddelbart ser det
ud til at funke. Men jeg er ikke sikker endnu, da mit batteri er næsten
fladt. Spændingen over polerne er omkring 11,7 - 11,85V når motoren snurre
med 3500rpm (virker det helt i skoven eller hvad?), så jeg har lige smidt
det på en lader(4amp. ved godt den er for stor, men det er det eneste jeg
har, og i manualen, står der at den kan lade batterier fra 12-60AH, og mit
er et 12AH). Spændingen over polerne på batteriet, når det er sat til
laderen er 12,25V(lyder det ikke ok for et fladt batteri?).

Jeg håber meget at det virker, ellers er jeg lidt på bar bund igen. (så er
der vel næsten kun statoren tilbage).

ps. har tjekket haynes. Det er tilsyneladende et originalt der sad på, for
ledningsfarverne passer(hvid/blå osv.) fint med hvad der står i
ledningsdiagrammet.

Fra : Anders Thorup

Dato : 19-04-03 17:13

> [...]
> er et 12AH). Spændingen over polerne på batteriet, når det er sat til
> laderen er 12,25V(lyder det ikke ok for et fladt batteri?).

Jeg har nu fået opladet mit batteri og startet skidtet, men men men!!!!

Spændingen er ubelastet ca. 12,7V på mit batteri, og så snart jeg starter
falder spændingen til ca. 12,4V
Uden tændt lys og ca 12,2V med lyset tændt.

Jeg har nu målt og målt efter alle Haynes's foreskrifter, og jo mere jeg
måler jo mere undres jeg.

De 3 faser fra generatoren ubelastet 5000Rpm(målt med multimeter sat på
vekselstrøm):
fase 1-2 = 30V (Alt for lidt ifølge Haynes, skal være over 75V)
fase 1-3 = 65V (igen i underkanten)
fase 2-3 = 62V (i underkanten)

Målinger på ensretter/laderelæ:
Modstandsmålingerne er helt i skoven, da modstanden er uendelig mellem de 3
gule ledninger indbyrdes og målt op imod rød og sort. Rød og sort er
ligeledes uendelig modstand indbyrdes. (ja, jeg har tjekket at mit
multimeter virker, og det gør det!!). Får det samme resultat når jeg måler
på mit gamle relæ (er de virkelig begge 2 defekte???)

Modstandsmåling på faser fra generatoren (her finder jeg noget interresant,
but puzzling!?!?)
fase 1-2 = 0 ohm (sådan skal det også være ifølge Haynes)
fase 1-3 = 0 ohm
fase 2-3 = 0 ohm

fase 1-stel = 0 ohm (se, her burde der være uendelig modstand!!!)
fase 2-stel = 0 ohm
fase 3-stel = 0 ohm

hmm er min generator nu fuldstændig brændt sammen???
Det kan jeg ikke få til at passe når jeg har målt ca. 65V på 2 ud af 3
faser!! ergo må den jo generer lidt strøm.

kan også se at spændingen stiger med omkring 0,4V over batteriet, når der
gives gas fra tomgang til ca 5000rpm. så hvad hulen er i stykker??

Faktum er at jeg kan kører ca 10 dage med et frisk opladet batteri før jeg
må sætte det til opladning igen! (jeg bruger den hver dag!)

Jeg giver en omgang bajer til den der kan fortælle mig hvad jeg skal gøre(og
nej, jeg vil ikke køre den i havnen)

Fra : Steen Gruby

Dato : 19-04-03 19:13

On Sat, 19 Apr 2003 18:13:07 +0200, "Anders Thorup" <Nospam@it.dk>
wrote:

Hej Andres.

>det

Batteriet fejler formentlig ikke noget, men det ser ud til at
generatoren ikke "hælder på".

>Spændingen er ubelastet ca. 12,7V på mit batteri, og så snart jeg starter
>falder spændingen til ca. 12,4V
>Uden tændt lys og ca 12,2V med lyset tændt.

Dit ladesystem har forladt dig.

> [...]
>vekselstrøm):
>fase 1-2 = 30V (Alt for lidt ifølge Haynes, skal være over 75V)

Det ser ud til at der er kortsluttede viklinger på 1. spole.

> [...]
>multimeter virker, og det gør det!!). Får det samme resultat når jeg måler
>på mit gamle relæ (er de virkelig begge 2 defekte???)

Glem det lidt, der er en generator der har første prioritet lige nu.

> [...]
>but puzzling!?!?)
>fase 1-2 = 0 ohm (sådan skal det også være ifølge Haynes)

Du kan ikke måle mellem vindingerne med et almindeligt ohm-meter.
Det er modstanden alt for lav til, så det vil ikke afsløre en
kortsluttet vikling.
Der skal et milli ohm-meter til og det har du sikkert ikke
Dene første spændingsmålinger giver lidt af svaret.

>fase 1-stel = 0 ohm (se, her burde der være uendelig modstand!!!)
>fase 2-stel = 0 ohm
>fase 3-stel = 0 ohm

Hvis blot een af viklingerne er kortsluttet til stel vil alle vise
fejlen da de er inbyrdes forbundet.
Men da fase 1 i tilgift viser for lav spænding (kortsluttet vikling)
så er det sikkert også den der har kortslutningen til stel.

>hmm er min generator nu fuldstændig brændt sammen???
>Det kan jeg ikke få til at passe når jeg har målt ca. 65V på 2 ud af 3
>faser!! ergo må den jo generer lidt strøm.

Du må som minimum nok affinde dig med at det hedder en ny stator.
Om regulatoren er gået med i døden kan du først afgøre når selve
generatoren er i orden.

Altså 1. skridt = ny stator eller omvikling af den gamle.
Så kan du teste regulatoren på den.
Regulatoren kan være beskadiget - du kan kun håbe det bedste.

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
oz9zi@(no.spam)gruby.dk
www.gruby.dk

Fra : Anders Thorup

Dato : 19-04-03 20:18

">
> Batteriet fejler formentlig ikke noget, men det ser ud til at
> generatoren ikke "hælder på".

> Dit ladesystem har forladt dig.

*PIV* det lyder ikke godt

> Det ser ud til at der er kortsluttede viklinger på 1. spole.

Øv, det lyder dyrt!!

> Glem det lidt, der er en generator der har første prioritet lige nu.

Ok, det prøver jeg så på. Jeg har målt på begge 2 når de har været
afmonteret, er det korrekt?
Haynes nævner ikke noget om at motorcyklen skal være startet når jeg måler
(det er jo også lidt svært at måle det tilsuttet!!)

> [...]
> Der skal et milli ohm-meter til og det har du sikkert ikke
> Dene første spændingsmålinger giver lidt af svaret.

Det var også mest for at teste at der er forbindelse mellem viklingerne, så
jeg er sikker på at der ikke er knækket en vikling

> [...]
> Men da fase 1 i tilgift viser for lav spænding (kortsluttet vikling)
> så er det sikkert også den der har kortslutningen til stel.

Som Armand plejer at sige,, Suzuki's ladesystemer er noget hø!!

> Du må som minimum nok affinde dig med at det hedder en ny stator.
> Om regulatoren er gået med i døden kan du først afgøre når selve
> generatoren er i orden.

Ok, her kommer 1000kr's spørgsmålet hvor finder jeg min stator/generator(har
kigget i Haynes og er ikke blevet klogere) tænker på om jeg selv kan
afmontere den, og i så fald, hvordan kommer jeg ind til den??
Jo mere jeg selv kan lave, jo billigere bliver det jo, altså forhåbentligt
ihvertfald

> Altså 1. skridt = ny stator eller omvikling af den gamle.
> Så kan du teste regulatoren på den.
> Regulatoren kan være beskadiget - du kan kun håbe det bedste.

Det gør jeg så det gør jo altid ondt i pengepungen når noget er gået i
stykker

Fra : wheeler

Dato : 19-04-03 20:34

"Anders Thorup" <Nospam@it.dk> skrev

1. Og du HAR målt modstanden på stator? - både kold og ved driftstemp. ? -
værdierne står i din Haynes!)

2. Skaf en aftrækker (svinghjulet(rotor)

3. Erik Snabel Kronborggade 2200 N - en omvikling plejer at koste i omegn af
en tusse

Wheeler
(med en tre dag gammel stator + pick.up ))
--
http://dfm.divvy.dk/default.asp?id=65

Fra : Anders Thorup

Dato : 19-04-03 21:01

"wheeler" <bernhard_wheeler[remove this]@hotmail.com> wrote in message

> "Anders Thorup" <Nospam@it.dk> skrev

> 1. Og du HAR målt modstanden på stator? - både kold og ved driftstemp. ? -
> værdierne står i din Haynes!)

Det er vel den jeg måler på, når jeg måler på de 3 faser fra generatoren

> 2. Skaf en aftrækker (svinghjulet(rotor)

ok, men jeg har brug for noget mere grundliggende, såsom hvor den er rent
fysisk, og hvad der skal afmonteres for at komme til den.

> 3. Erik Snabel Kronborggade 2200 N - en omvikling plejer at koste i omegn
af
> en tusse

Det er for dyrt en ny koster 831kr igennem MC-nøglen

Fra : wheeler

Dato : 19-04-03 22:00

? -

> Det er vel den jeg måler på, når jeg måler på de 3 faser fra generatoren

Næppe...måle på 3 faser...øhhh?
Farverne er beskrevet i haynes(?) ligesom farverne til Pick-.up (2 stk.
ledninger).

Prøv at vær' lidt systematisk i din fejlsøgning ...Haynes beskriver en
5-6 punkter i det elektriske førend du kommer til CDI-boksen!

Wheeler
--
http://dfm.divvy.dk/default.asp?id=65

Fra : Steen Gruby

Dato : 19-04-03 22:33

On Sat, 19 Apr 2003 22:59:42 +0200, "wheeler" <bernhard_wheeler[remove
this]@hotmail.com> wrote:

Hej Bernhard.

>Prøv at vær' lidt systematisk i din fejlsøgning ...Haynes beskriver en
>5-6 punkter i det elektriske førend du kommer til CDI-boksen!

Hvad har CDI boksen med ladeensretter / regulator at gøre?
CDI boksen tager sig af tænding og andre spændende ting, hvor
ensretter/regulator er generatorens følgesvend.
Pick-up spolerne befinder sig oftest samme sted som generatoren, men
har intet med den at skaffe.

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
oz9zi@(no.spam)gruby.dk
www.gruby.dk

Fra : wheeler

Dato : 19-04-03 22:50

"Steen Gruby" <oz9zi@(NOSPAM)gruby.dk> skrev

> [...]
> ensretter/regulator er generatorens følgesvend.
> Pick-up spolerne befinder sig oftest samme sted som generatoren, men

Helt korrekt, men nu foreslog jeg bare Anders, at følge Haynes almindelige
systematik i forsøg på at finde fejl i en elektrisk komponent. Haynes
starter vist med tændrør og bevæger sig derfra over tændspoler, stator,
pick-up og tilsidst CDI'en(?)

Wheeler
--
http://dfm.divvy.dk/default.asp?id=65

Fra : Armand

Dato : 20-04-03 12:19

Steen Gruby <oz9zi@(NOSPAM)gruby.dk> skrev i en
> [...]
> ensretter/regulator er generatorens følgesvend.
> Pick-up spolerne befinder sig oftest samme sted som generatoren, men

Wheeler er i mine øjne groet fast i svinghjuls-modellen!
Dels sidder GSX'ens pick-up's seperat og på den anden ende af krumtappen, og
dels virker generatoren ved at den knytnævestore magnetkerne sidder monteret
på krumtappen og kører rundt inde(!) i viklingerne som sidder fast på
generatorskjoldet og har form som en "skål" der omslutter magneten!

--
Armand.

Fra : Hekto

Dato : 20-04-03 19:34

In article <b7tvun$8tt$2@news.cybercity.dk>, Armand says...
> [...]
> på krumtappen og kører rundt inde(!) i viklingerne som sidder fast på
> generatorskjoldet og har form som en "skål" der omslutter magneten!

Omvendt! ... ;0)
Magneterne sidder inden i en 'skål' der roterer uden om statoren, der
iøvrigt 'sidder' i motorolien.

Nogle er på 12 poler og kræver 8-polet magnet, andre er på 18 poler og
kræver en 12-polet magnet. Det skal passe sammen, for at fungere.
Polernes antal på magneterne kan kontrolleres fx med en skruetrækker.

--
/Hekto

Suzuki LS650 + GS450E
Drømmecykel: Ducati 500 SL Pantah - Yamaha SR/SRX/SZR
www.dkfritidmotorcykel.dk/hekto
http://dfm.nathue.dk/Hekto

.... What about www.mc-portalen.com ?

Fra : Armand

Dato : 20-04-03 20:21

Hekto <bs@MAPSONhekto.dk> skrev i en
> In article <b7tvun$8tt$2@news.cybercity.dk>, Armand says...
> >
> Omvendt! ... ;0)
> Magneterne sidder inden i en 'skål' der roterer uden om statoren,

*bladre - bladre - bladre*
You're damn' right!

Gad vide hvorfra jeg så har billedet på nethinden af "knytnæven" fra? :-/

--
Armand.

Fra : Hekto

Dato : 21-04-03 16:26

In article <b80f90$osa$1@news.cybercity.dk>, Armand says...

> [...]
> You're damn' right!
>
> Gad vide hvorfra jeg så har billedet på nethinden af "knytnæven" fra? :-/

Tjaaaa ... det sidste du så af konens kærlige kærtegn ... i går???? ;0)

Fra : wheeler

Dato : 21-04-03 20:27

"Armand" <armand@mcSTREGchaufførerne.dk>

> Wheeler er i mine øjne groet fast i svinghjuls-modellen!

[KLIP]

Så så..du
Med det jeg skrev, prøvede jeg bare at fortælle Anders, at Haynes i sine
fejlsøgningsforslag (i kapitlet "det elektriske system") foreskriver en
systematisk fejlsøgnings-metode (startende med manglende gnist -> til fejl i
CDI-boks). Mit forslag var derfor alene, at Anders i sit forsøg på af
diagonsticere sine strømproblemer skulle undersøge/besvare de spørgsmål
Haynes stiller, hvorved fejlkilden måske kunne findes.

Hvis du læste mit indlæg igen. Ville du ikke finde noget sted, hvor jeg har
foreslået, at fejlen skulle findes i CDI-boks endsige Pick-up. Dette på
trods af, at jeg efter 3 mdr endelig har fået knallerten til at te sig

Wheeler
--
www.dkfritidmotorcykel.dk/Bernhard_Wheeler

Fra : Armand

Dato : 22-04-03 01:09

> [...]
har
> foreslået, at fejlen skulle findes i CDI-boks endsige Pick-up.

Når jeg brugte udtrykket: "groet fast" er det i høj grad fordi at en
GSX250'er, såvel som alle andre firetaktsmodeller, ikke har CDI-tænding, men
derimod batteri-tænding, ligesom at du parrer pick-up'erne med svinghjulet,
hvor pick-up'erne på GSX'eren sidder for sig selv i den anden ende af
krumtappen!

--
Armand.

Fra : Anders Thorup

Dato : 20-04-03 18:14

"Steen Gruby" <oz9zi@(NOSPAM)gruby.dk> wrote in message
> On Sat, 19 Apr 2003 22:59:42 +0200, "wheeler" <bernhard_wheeler[remove
> this]@hotmail.com> wrote:
>
> Hej Bernhard.

> Hvad har CDI boksen med ladeensretter / regulator at gøre?

ingenting, gik også udfra at han mente regulator/ensretter

Fra : Armand

Dato : 20-04-03 20:11

> "Steen Gruby" <oz9zi@(NOSPAM)gruby.dk> wrote in message

> en

> ingenting, gik også udfra at han mente regulator/ensretter

Bernies hjerne er blodt lidt to-taktsos omtåget!

--
Armand.

Fra : wheeler

Dato : 21-04-03 20:35

"Armand" <armand@mcSTREGchaufførerne.dk>

> Bernies hjerne er blodt lidt to-taktsos omtåget!

[KLIP]
Jepper, har næsten fået brændt en liter af her i Påsken

Btw. var lige på Linien i eftermiddags.
Talte med en ejeren af endnu en forskruet RD'er (hjemmemalet sølv/grå 31K
model).
Køret af H... til men monteret med bagfælg + aluprofilbagsvinger fra en TZR
250 -

Wheeler
--
www.dkfritidmotorcykel.dk/Bernhard_Wheeler

Fra : Anders Thorup

Dato : 20-04-03 18:13

> ? -

> Næppe...måle på 3 faser...øhhh?

Jeps, der er tre ledninger der kommer ud fra motoren, alle fase!!

> Farverne er beskrevet i haynes(?) ligesom farverne til Pick-.up (2 stk.
> ledninger).

Farverne er ikke mit problem længere.

> Prøv at vær' lidt systematisk i din fejlsøgning ...Haynes beskriver en
> 5-6 punkter i det elektriske førend du kommer til CDI-boksen!

naeej, faktisk kun gennemåling af stator! ihverfald i min Haynes

Fra : Steen Gruby

Dato : 19-04-03 21:10

On Sat, 19 Apr 2003 21:17:30 +0200, "Anders Thorup" <Nospam@it.dk>
wrote:

Hej Anders.

>*PIV* det lyder ikke godt

Du ved det jo godt

>Øv, det lyder dyrt!!

Den spændingsmåling du har foretaget, med eller uden belastning viser
at den ene fase ligger langt under det forventede.
Da den i følge dine egne målinger ikke er afbrudt, er den mest
sandsynlige årsag en kortsluttet vikling.
Det vil belaste den pågældene fase ret kraftigt, og da dine senere
målinger mod stel også viser en kortslutning der, der der vist ikke
meget mere at sige til det

> [...]
>Haynes nævner ikke noget om at motorcyklen skal være startet når jeg måler
>(det er jo også lidt svært at måle det tilsuttet!!)

Det er svært at måle på en ensretter/laderelæ med et ohmmeter.
Det nemmeste er at sætte enheden på en MC hvor generatoren virker.
En anden metode er, at have en trefaset transformer fra 3x400 volt ned
til 3x20 volt og så tilkoble den til ensretter/regulator.
Så føder transformeren enheden i stedet for generatoren.
Metoden er lidt farlig, idet reguleringen på mange generatorer
foretages med en thyristor der kortslutter en fase, og dermed
"staller" generatorens magnetfelt.
Regulatorer til generatorer med roterende anker (visse Yamaha, Suzuki
og biler) kan ikke testes på den måde.
Det skal gøres på en anden måde.

>Det var også mest for at teste at der er forbindelse mellem viklingerne, så
>jeg er sikker på at der ikke er knækket en vikling

Den er også god nok.

>Som Armand plejer at sige,, Suzuki's ladesystemer er noget hø!!

Tjaeh, det kan du mene, men skidtet er ikke diminsioneret til at slæve
en MC med konstant lys på - Det kom først senere.
Første gang jeg så den form for regulering slog jeg også korsets tegn
for mig - Det bras kan ikke holde.
men sandheden er faktisk at det er "godt nok"

> [...]
>afmontere den, og i så fald, hvordan kommer jeg ind til den??
>Jo mere jeg selv kan lave, jo billigere bliver det jo, altså forhåbentligt

Statoren sidder for det meste i et sidedæksel på motoren.
Så der hvor ledningerne der fører til regulatorenheden kommer ud af
motoren, der sidder statoren..
Så er det blot at demontere dækslet, så kommer resten med ud.
Du skal enten stille cylken skråt, eller tappe olien af, ellers får du
et royalt oliesvineri

>Det gør jeg så det gør jo altid ondt i pengepungen når noget er gået i
>stykker

Bernhard skrev det gyldne ord: Schnabel.
prøv det - Hans regulatorer er simpelthen sagen, og hvis han kan lave
et lige så fint stykke håndværk når der omvikles statorer er han
sagen.

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
oz9zi@(no.spam)gruby.dk
www.gruby.dk

Fra : wheeler

Dato : 19-04-03 21:50

"Steen Gruby" <oz9zi@(NOSPAM)gruby.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Så er det blot at demontere dækslet, så kommer resten med ud.
> Du skal enten stille cylken skråt, eller tappe olien af, ellers får du

[Øhh]

Jeg kender ikke GSX 250...men.....
Hvornår kommer den famøse aftrækker ind i billedet = (?)

Stator sidder som Gruby skriver bag det cirkel-formede dæksel (sidder der
ikke 3-4 stjerneskruer og holder dækslet fast?),,,alternativt må du kunne
følge det fra CDI-boksen (under tanken/sadlen og tilbage til stator?).

Stator/pickup, som befinder sig bag svinghjulet ("det magnetisk felt") har
ikke kontakt med olie, tværtimod skal området holdes helt rent!. Derfor er
jeg ikke helt med, når Gruby skriver, at der kan forekomme olie-griseri?

Jeg gentager gerne budskabet: En aftrækker er absolut en nødvendighed for at
kunne udføre nærværende udskiftning!

Wheeler

Ps. Har du søgt i index under "Regulator/Rectifier" i din Haynes?
--
http://dfm.divvy.dk/default.asp?id=65

Fra : Steen Gruby

Dato : 19-04-03 22:27

On Sat, 19 Apr 2003 22:50:29 +0200, "wheeler" <bernhard_wheeler[remove
this]@hotmail.com> wrote:

Hej Bernhard

>Jeg kender ikke GSX 250...men.....
>Hvornår kommer den famøse aftrækker ind i billedet = (?)

Jeg kender ikke noget specielt til GSX250, men mere generelt til
Suzuki's generator.
Som jeg skrev i en tidligere tråd, er der flere forskellige generator
konstruktioner.
De fleste nyere MC har en generator hvor ankeret er et antal
permanente magneter placeret i en rotor.
De kan så være udformet således at de kører som et "anker" inden i
statoren, eller som en "magnetskål" (svinghjul) der løber omkring
statoren - Noget lig knallerten.
Den generator producerer spænding som funktion af omdrejningstallet.
Højere omdrejninger = Højere spænding.
Reguleringen foretages i begge tilfælde ved at kortslutte en eller
flere faser når de har nået den ønskede spænding.
En anden konstruktion er den hvor det roterende anker virkelig er
beviklet og har kul (slæberinge).
Den findes på flere mid 80'er maskiner og de fleste biler.
En afart af den konstruktion er en generator med et felt som vi kender
det, et fastsiddende anker omgivet af en roterende skål med påler der
kan magnitiseres af det indvendige anker, hvilket sparer kullene.
Den type findes bl.a. på Yamaha XS500.
Reguleringen på den (de) type generator foretages ved at kontrollere
formagnitiseringen af det roterende anker.
Metoden er mindre voldelig end den først beskrevne, idet en ringe
strøm i ankeret regulerer en meget stor strøm (spænding) ud af
generatorens tre faser.
Og så er det blot at ensrette det.
Om en aftrækker patout skal ind i billedet afhænger i høj grad af
generatorens konstruktion.

Er det en konstruktion med et roterende magnetisk anker der kører inde
i feltet er det ikke nødvendigt at demontere noget med en aftrækker.
Er det en med en "svinghjulsmagnetisering" hvor magneterne roterer
omkring feltet er der to muligheder:
1) Skålen sidder på en aksel med den åbne ende udaf således at feltet
der sidder i dækslet "stikkes" ind i dennne ved montage (Min XN85 er
bygget således, og dermed også de fleste Suzuki GS motorer).
2) Feltet er påskruete krumtaphuset, og skålen med magneterne er
monteret på en aksel med en central bolt bagefter.

Den første behøver ikke nogen aftrækker, men nummer to gør i regelen.

Hvis der er tale om en generator med formagnetiseret eller roterende
felt hvor dette skal demonteres kan der være behov for en aftrækker.
Altså afhænger behovet for en aftrækker helt af generatorens
konstruktion.

>Stator sidder som Gruby skriver bag det cirkel-formede dæksel (sidder der
>ikke 3-4 stjerneskruer og holder dækslet fast?),,,alternativt må du kunne
>følge det fra CDI-boksen (under tanken/sadlen og tilbage til stator?).

Meget enkelt

> [...]
>jeg ikke helt med, når Gruby skriver, at der kan forekomme olie-griseri?

På Suzukis GS motorer vælter hele møllen rundt i olie, og det gør den
forresten på mange andre fabrikater.
Hvis jeg rykker generatordækslet af Turbo'en bliver der vådt på
gulvet, og det samme gør der på Ducati'en
På begge cykler sidder statoren i sidedækslet og bliver demonteret
sammen med dette - meget enkelt.

>Jeg gentager gerne budskabet: En aftrækker er absolut en nødvendighed for at
>kunne udføre nærværende udskiftning!

Jeg tør ikke dømme i sagen, idet jeg ikke kender den specifikke
generators konstruktion.
Hvis du kender den, og mener at en aftrækker er et must, står det til
troende.

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
oz9zi@(no.spam)gruby.dk
www.gruby.dk

Fra : wheeler

Dato : 19-04-03 22:56

> [...]

> monteret på en aksel med en central bolt bagefter.
>
> Den første behøver ikke nogen aftrækker, men nummer to gør i regelen.

[klip]

Jeg tror det er her vi er

> Steen Gruby wrote:
> Jeg tør ikke dømme i sagen, idet jeg ikke kender den specifikke
> generators konstruktion.

[KLIP]
Jamen det gør jeg jeg heller ikke...:omvendt tvivler jeg på at jeg ikke ved
hjælp af en Haynes manual over en GSX kunne afgøre det rimeligt
hurtigt...det kan du sku da også Anders -/

Wheeler
--
http://dfm.divvy.dk/default.asp?id=65

Fra : Anders Thorup

Dato : 20-04-03 18:34

> [...]
ved
> hjælp af en Haynes manual over en GSX kunne afgøre det rimeligt
> hurtigt...det kan du sku da også Anders -/

Jaja, rolig nu
Min Haynes virker da godt nok lidt kryptisk på dette punkt, da den eneste
illustration der overhovedet indeholder en stator, er illustrationen med
"Start-motor koblingen" som sidder i umiddelbar forlængelse af hele
molevitten.

Fra : Anders Thorup

Dato : 20-04-03 18:31

> [...]
> De kan så være udformet således at de kører som et "anker" inden i
> statoren, eller som en "magnetskål" (svinghjul) der løber omkring

Sådan ser det ud som om min er lavet, det er ihvertfald hvad jeg får ud at
illustrationen i Haynes

> [...]
> der sidder i dækslet "stikkes" ind i dennne ved montage (Min XN85 er
> bygget således, og dermed også de fleste Suzuki GS motorer).

Det tror jeg også min er ifølge Haynes

> [...]

> gulvet, og det samme gør der på Ducati'en
> På begge cykler sidder statoren i sidedækslet og bliver demonteret

Det lyder jo godt. Jeg tager ingen chancer, så jeg må hellere lige tappe
olien af først.

Fra : Anders Thorup

Dato : 20-04-03 18:26

> Bernhard skrev det gyldne ord: Schnabel.
> prøv det - Hans regulatorer er simpelthen sagen, og hvis han kan lave
> et lige så fint stykke håndværk når der omvikles statorer er han
> sagen.

Jammen jeg vil da lige kontakte ham så snart jeg får pillet den stator ud,
for at høre hvad han kan gøre ved sagen.

Fra : Armand

Dato : 20-04-03 11:46

> *PIV* det lyder ikke godt

> Øv, det lyder dyrt!!
>
> Som Armand plejer at sige,, Suzuki's ladesystemer er noget hø!!

Jup!
Og derfor burde det ikke "være dyrt", eftersom at enhver Suzuki-ejer burde
have pengene stående klar på en konto til den dag at ladesystemet går

> [...]
> Jo mere jeg selv kan lave, jo billigere bliver det jo, altså forhåbentligt

Generatoren befinder sig inde bag det motordæksel hvor de tre ledninger
løber ind !
Jeg husker ikke hvorvidt den løber "tørt" eller i olien, så vær beredt på at
der løber olie ud ved adskillesen (tilt motor/motorcykel grundigt til
modsatte side)!

--
Armand.

Fra : Anders Thorup

Dato : 20-04-03 18:37

> [...]
> Og derfor burde det ikke "være dyrt", eftersom at enhver Suzuki-ejer burde
> have pengene stående klar på en konto til den dag at ladesystemet går

Jaja, og jeg har hørt at nogle grønne frøer er giftige, men derfor at du vel
ikke altid antiserum parat vel??

Hvis jeg havde den slags penge stående, havde jeg slet ikke denne her
motorcykel.

> [...]
at
> der løber olie ud ved adskillesen (tilt motor/motorcykel grundigt til

oki, nu bruger jeg cyklen hver dag på arbejde(ca 45km) og skal opereres her
på næste Mandag d. 28, og jeg er også på arbejde her i påsken, men næste
weekend skal jeg nok få skidtet skilt ad

Fra : Armand

Dato : 20-04-03 20:09

> "Armand" <armand@mcSTREGchaufførerne.dk> wrote in message

> Jaja, og jeg har hørt at nogle grønne frøer er giftige, men derfor at du
vel
> ikke altid antiserum parat vel??

Det er sågu' da ikke mit problem!
Giftigheden angår dem Lillefrøen ligger(læs: hopper!) i røven af!

--
Armand.

Fra : Anders Thorup

Dato : 20-04-03 20:36

> vel
>
> Det er sågu' da ikke mit problem!
> Giftigheden angår dem Lillefrøen ligger(læs: hopper!) i røven af!

Apropos hopper, så mindes jeg at der var lidt gyngehest over din frø!?!
Har du fikset bagdæmperen??

Fra : Armand

Dato : 21-04-03 11:40

> Apropos hopper, så mindes jeg at der var lidt gyngehest over din frø!?!

> Har du fikset bagdæmperen??

Det var nu også lige dét jeg hentydede til
"Peter respekt" havde nærmest tårer i øjnene af at køre bag Lillefrøen på
nogle af Sydfyns mindste veje i fredags - Mange stræk skulle(!) køres med
røven lettet og knæene som aktiv støddæmpning; men hvergang skulle jeg lige
sendes 1/4-ballistisk før jeg indså det for den enkelte strækning

Støddæmper er da heldigvis noget man ka købe sig til, men der skal penge
til, og budgettet kræver p.t. de 9 ud af 10 dagsbetalinger på understøttelse

Kommer råd komer tid!!

--
Armand.

Fra : Hekto

Dato : 20-04-03 10:12

In article <b7rb4o$3i9$1@news.cybercity.dk>, Anders Thorup says...

> [...]
>
> ps. har tjekket haynes. Det er tilsyneladende et originalt der sad på, for
> ledningsfarverne passer(hvid/blå osv.) fint med hvad der står i

Statoren skal give 80 volt ved 5.000 omdr. når den ikke er tilsluttet
noget.
Ohm-måling imellem viklingerne skal give 0.7 ohm, imellem alle
kombinationer af de 3 viklinger.
http://ezwebz.com/gs-classic/index1e.htm

Hvis ladereguleringen er af den originale type (shunt-regulering),
forbinder du den bare til de eksisterende ledninger. Rækkefølgen er
ligegyldig, da hver af de 3 faser er ens.
Er det en 'Schnabel' (serie-regulering), kobler du de tre gule
ledninger direkte til de tre ledninger fra statoren.
Originalt er den ene statorvikling koblet op igennem lyskontakten, for
at spare varme/efekt når man ikke kører med lys.

Statoren koster 835,- fra MAX (MC-Nøglen)
Schnabel vikler nogle rigtigt fine nogen.
Skal du alligevel have læderet op af baglommen, så invester i en
schnabel-regulator!

Du sætter cyklen så den hælder til højre, så løber olien ikke ud.
Af med sidedækslet, og ud med den gl. stator. Klip ledningerne af,
omkring gummiproppen/gennemføringen, og kom gummiproppen i kogende
vand, så du kan få ledningerne ud.
Rens pakfladerne, monter statoren, vær omhyggelig med ledningsføringen,
saml ledningerne, og ca. 2 timer efter er du ude at køre igen.
--
/Hekto ... der lige har leget ovenstående 'juleleg'!!!

Fra : Allan Bojesen

Dato : 19-04-03 12:27

Anders Thorup wrote:
> [...]
> Den røde og sorte ledning giver sig selv. Men betyder de 3 gule
> ledninger at det er ligegyldigt hvordan de forbindes med henholdsvis

På Vibekes gsx-r250 er der 3 gule ledninger fra generator til laderelæ.
Hvordan de 3 gule forbindes indbyrdes er vist ligegyldigt.

Allan Bojesen