Synsklargøring
Fra : Jan Madsen

Dato : 18-04-03 18:39

Hi

Jeg er ved at klargøre min nyindkøbte XS400 til syn. Jeg har dog ikke
tilmeldt den til syn endnu. (Er der lang ventetid?)

Jeg er lidt til tvivl med hensyn til de gummimanchetter der sidder midt på
forgaflen. (Mener det er støvdæksler).
Må de gerne være revnede?
Kan jeg komme igennem syn med dem selv om de er revnede?

--
/ Jan

If it works, tear it apart and find out why!

Fra : Richard

Dato : 18-04-03 18:46

Jan Madsen wrote:
> Jeg er ved at klargøre min nyindkøbte XS400 til syn. Jeg har dog ikke
> tilmeldt den til syn endnu. (Er der lang ventetid?)

Det varierer fra stedt til sted - ring rundt hvis du har flere
synssteder i overkommelig afstand.

> Jeg er lidt til tvivl med hensyn til de gummimanchetter der sidder midt på
> forgaflen. (Mener det er støvdæksler).
> Må de gerne være revnede?

Synsmanden vil nok rynke på brynene hvis olien pisser ud, når forgaflen
arbejder - men hvis du synes de er slemme, og alligevel ikke vil
skifte støvkapperne, kan du så ikke bare lukke revnerne med et eller
andet - matsort neglelak dækker mange skavanker på sort gummi?

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK
Dk.fritid.motorcykel-info: http://dfm.divvy.dk/richard_pade

Fra : Jan Madsen

Dato : 18-04-03 19:33

Richard wrote:

> Det varierer fra stedt til sted - ring rundt hvis du har flere
> synssteder i overkommelig afstand.

Ja, det var nok en god ide.

> [...]
> ikke vil skifte støvkapperne, kan du så ikke bare lukke revnerne med
> et eller andet - matsort neglelak dækker mange skavanker på sort

De er lidt for slemme til at jeg kan lappe dem, men de er ikke utætte.

Fra : Morten Juel

Dato : 18-04-03 18:54

> Jeg er lidt til tvivl med hensyn til de gummimanchetter der sidder midt på
> forgaflen. (Mener det er støvdæksler).

Jeg har aldrig oplevet at de har chekket den slags ting !

Morten --- http://StarChild.dk
Golf II GTI 1.8Ti 8v --- http://Golf2.dk
Jallagryde 320i
DR350SET --- http://DR350.dk
-= girls and sex can't beat binary and hex =-

Fra : Steen Gruby

Dato : 18-04-03 19:00

On Fri, 18 Apr 2003 19:39:02 +0200, "Jan Madsen" <jms_dk@yahoo.com>
wrote:

Hej Jan.

>Jeg er lidt til tvivl med hensyn til de gummimanchetter der sidder midt på
>forgaflen. (Mener det er støvdæksler).
>Må de gerne være revnede?
>Kan jeg komme igennem syn med dem selv om de er revnede?

Jeg tror ikke der er nogen der vil gø af at de er revnede med minder
olien driver ned ad gaffelbenene.
Men hvorfor ikke skifte dem - Det tager ikke mange minutter.

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
oz9zi@(no.spam)gruby.dk
www.gruby.dk

Fra : Jan Madsen

Dato : 18-04-03 19:36

Steen Gruby wrote:

> Jeg tror ikke der er nogen der vil gø af at de er revnede med minder
> olien driver ned ad gaffelbenene.

Jeg har ikke set nogle utætheder så det er intet problem.

> Men hvorfor ikke skifte dem - Det tager ikke mange minutter.

Et par minutter??
Hvordan det????

(Jeg troede at jeg skulle skille hele forgaflen ad.)

Fra : Steen Gruby

Dato : 18-04-03 19:46

On Fri, 18 Apr 2003 20:35:58 +0200, "Jan Madsen" <jms_dk@yahoo.com>
wrote:

Hej Jan.

>Et par minutter??
>Hvordan det????

Simpelt.
Forhjul og bremsekalibre af, og så et gaffelben ad gangen nedenud.
Ny støvhætte og benet tilbage på plads.
Næste ben sammeprocedure.
Forhjul og kalibre på igen.
Grunden til at du kun skal tage et ben ad gangen er, at det minimerer
chancen for at paralelliteten mellem gaffelbenene forskubber sig.
Keine hexerei, nur behändickheit.

>(Jeg troede at jeg skulle skille hele forgaflen ad.)

Næ, det er kun når der er tale om simmerringe.
Og det er en ganske anden sag

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
oz9zi@(no.spam)gruby.dk
www.gruby.dk

Fra : Jan Madsen

Dato : 18-04-03 19:58

Steen Gruby wrote:
> [...]
>
> Hej Jan.

> Simpelt.
> Forhjul og bremsekalibre af, og så et gaffelben ad gangen nedenud.

Vil det sige at gaffelbenet er lige til at trække af??
Æhhhh....... vælter olien ikke ud. Det forstår jeg ikke, så jeg må hellere
studere en eksploderet tegning af sån en forgaffel for at forstå det.

> Keine hexerei, nur behändickheit.

> Næ, det er kun når der er tale om simmerringe.
> Og det er en ganske anden sag

Ok, men nu er jeg nysgerrig, Hvad er en simmerring?
Er det tætningen i gaflen?

Fra : Steen Gruby

Dato : 18-04-03 20:09

On Fri, 18 Apr 2003 20:58:27 +0200, "Jan Madsen" <jms_dk@yahoo.com>
wrote:

Hej Jan.

>Vil det sige at gaffelbenet er lige til at trække af??
>Æhhhh....... vælter olien ikke ud. Det forstår jeg ikke, så jeg må hellere
>studere en eksploderet tegning af sån en forgaffel for at forstå det.

Støvhætterne er blot til for at forhindre skidt og møg i at lægge sig
på gaffelbenenes pakninger (simmeringe).
De sidder nedenunder og er låst med en låsering.
Støvhætterne har ikke noget med forgaflens ædlere dele at gøre, de er
nærmest til pynt

>Ok, men nu er jeg nysgerrig, Hvad er en simmerring?
>Er det tætningen i gaflen?

Ja, det er de pakninger der holder olien inde i benet.
Og med mindre man har prøvet at skifte sådan noget før ville jeg
overlade det til en prof.

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
oz9zi@(no.spam)gruby.dk
www.gruby.dk

Fra : Jan Madsen

Dato : 18-04-03 22:13

Steen Gruby wrote:
> [...]
> De sidder nedenunder og er låst med en låsering.
> Støvhætterne har ikke noget med forgaflens ædlere dele at gøre, de er

Ja, klart

Jeg mente bare at kunne huske forlænge siden at der var nogen der skrev
noget om de støvdæksler mht. syn af mc'en. Men jeg har heldigvis husket
forkert.

> Ja, det er de pakninger der holder olien inde i benet.
> Og med mindre man har prøvet at skifte sådan noget før ville jeg
> overlade det til en prof.

Dem havde jeg nu heller ikke tænkt mig at røre ved. (Lige nu

Fra : Steen Gruby

Dato : 18-04-03 22:32

On Fri, 18 Apr 2003 23:12:49 +0200, "Jan Madsen" <jms_dk@yahoo.com>
wrote:

Hej Jan.

>Jeg mente bare at kunne huske forlænge siden at der var nogen der skrev
>noget om de støvdæksler mht. syn af mc'en. Men jeg har heldigvis husket
>forkert.

Uden at være alt for sikker, tror jeg at de beskadigede støvdæksler
højst vil afstedkomme en "klasse 1" anmærkning og dem skal du have
nogle stykker af før det betyder omstilling.
Men for søren, når du nu ved det, og det er noget der alligevel skal
fixes, hvorfor så ikke få det lavet før et syn?

>Dem havde jeg nu heller ikke tænkt mig at røre ved. (Lige nu

Det kan være noget af et job at få en forgaffel skilt ad på det
niveau.
Her kan der virkelig være tale om rå vold

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
oz9zi@(no.spam)gruby.dk
www.gruby.dk

Fra : Jan Madsen

Dato : 19-04-03 19:53

Steen Gruby wrote:
> [...]
> Men for søren, når du nu ved det, og det er noget der alligevel skal
> fixes, hvorfor så ikke få det lavet før et syn?

Jo, det har du nok ret i. Det er skrevet på listen

> Det kan være noget af et job at få en forgaffel skilt ad på det
> niveau.
> Her kan der virkelig være tale om rå vold

Hm.. Nu er jeg en ikke voldelig person. Det kan alle dem jeg har banket
skrive under på når de får gipsen af

Tak for svaret.

Fra : Armand

Dato : 18-04-03 19:04

Jan Madsen <jms_dk@yahoo.com> skrev i en news:b7pd82$gut$1@sunsite.dk...

> Jeg er lidt til tvivl med hensyn til de gummimanchetter der sidder midt på
> forgaflen. (Mener det er støvdæksler).
> Må de gerne være revnede?
> Kan jeg komme igennem syn med dem selv om de er revnede?

Som sådan er det kun utætheder at bilinspektionen er intereseret i, og
selvom du helt fjernede støvkapperne ville de ikke anmærke det!!

--
Armand.

Fra : Jan Madsen

Dato : 18-04-03 19:37

Armand wrote:
> Jan Madsen <jms_dk@yahoo.com> skrev i en

> Som sådan er det kun utætheder at bilinspektionen er intereseret i, og
> selvom du helt fjernede støvkapperne ville de ikke anmærke det!!

Så er jeg mere rolig. Så er dette problem ude af verden

Fra : tyyde

Dato : 19-04-03 19:35

I tirsdags - (15/4) fik jeg at vide at der er ca. 1 måmeds ventetid til MC
syn i Københavnsområdet...

Måske kan de skaffe en afbudstid...

Arne Sørensen
Valby Snart Honda VF1000R

Fra : Richard

Dato : 19-04-03 20:33

tyyde wrote:
> I tirsdags - (15/4) fik jeg at vide at der er ca. 1 måmeds ventetid til MC
> syn i Københavnsområdet...

Har du forhørt dig i Fr.sund?

Fra : Steen Gruby

Dato : 19-04-03 20:49

On Sat, 19 Apr 2003 21:33:27 +0200, Richard
<richardPUNKTUMpade@mail.dk> wrote:

Hej Richard.

>Har du forhørt dig i Fr.sund?

Hvis de har go' tid i Fr. Sund er det forståeligt.
Jeg ville ikke komme der om det så var sidste chance for et syn.

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
oz9zi@(no.spam)gruby.dk
www.gruby.dk

Fra : Christian Knudsen

Dato : 19-04-03 22:47

Steen Gruby skrev:

> Hej Richard.

> Hvis de har go' tid i Fr. Sund er det forståeligt.
> Jeg ville ikke komme der om det så var sidste chance for et syn.

Hvordan kan det være ???
Er de da specielt dårlige / emsige eller hvad ???

mvmch
christian, med to tider i Fr. Sund (gulp?!?)

Fra : Richard

Dato : 19-04-03 23:14

Hej Steen,
??
Steen Gruby wrote:

> Hvis de har go' tid i Fr. Sund er det forståeligt.
> Jeg ville ikke komme der om det så var sidste chance for et syn.

?? Fortæl, fortæl - det var et tip jeg fik af en forhandler.
Er der nogen uden for Kø'strup du kan anbefale til syn af mc'er i
stedet? - forudsat de er hurtigere at komme til. (GibBernakken skal
snart til toldsyn).

Fra : Steen Gruby

Dato : 19-04-03 23:47

On Sun, 20 Apr 2003 00:13:44 +0200, Richard
> [...]

>Er der nogen uden for Kø'strup du kan anbefale til syn af mc'er i
>stedet? - forudsat de er hurtigere at komme til. (GibBernakken skal

Det er såmænd meget enkelt.
Jeg er, efter min mening, blevet skidt behandlet.
Jeg stillede til syn med min bil i Fr. Sund - Første befalede syn.
Først fik jeg et par meget højrøvede påtaler for noget der ikke har
noget med køretøjets færdselssikkerhed at gøre, så som en revne i en
gearknop, som var i restordre hos Mercedes, og derfor ikke udskiftet.
Næste "lille" hændelse, så tager synsmanden min bil med ud på en
prøvetur hvor han katastrofebremser med den, så alt hvad jeg har i
bagagerummet vælter rundt.
Der ligger udstyr for flere gange bilens værdi.
Han kunne i det mindste have fortalt hvad han havde gang i, og da jeg
påtalte det grinde han blot ad mig.
Heldigvis skete der ikke noget med grejet, men hvis der var, hvem
skulle så betale?
Jeg viste ham hvad mit bagagerum indeholdt, og spurgde om han stod
inde for det?.
Han var faktisk ret ligeglad - Det var dømt til at være mit problem.
Jeg overlader min private ejendom i deres hænder, og så hæfter de
sørme også for den, og der står ingen steder skrevet i den indkaldelse
vi får at de vil køre som idioter med køretøjet.
(Jeg HAR lært at stille med et tomt bagagerum).
Hvad han virkelig skulle have set var, at jeg havde en fælg der var så
skæv at dækket var totalt ødelagt, hvilket jeg til min skræk fandt ud
af et par dage senere.
Da jeg klagede over behandlingen kiggede han på mig og sagde: Der er
forresten også lige nogle bremserør der skal skiftes - Tag den.
Havde han påtalt dem under den normale gennemgang havde jeg ikke
opfattet det som chickane.
Jeg er helt på det rene med at vi skal stille med trafiksikre
køretøjer, og at det er SBI's opgave at påtale fejl og mangler.
Men på den anden side er jeg også "kunde" i deres butik, og har dermed
krav på at blive behandlet ordenligt - om ikke med respekt, så da som
et menneske.
Den behandling jeg fik hos SBI Fr. Sund appelerede bestemt ikke til at
komme tilbage som kunde i den butik - Jeg vil mene at selv franskmænd
ikke kunne have optrådt mere arrogant end den person jeg var landet
hos deroppe.
Alt hvad jeg senere har synet har jeg fremstillet i Avedøre.
Og om deres behandling af kunder er der fra min side fem stjerner
Som koriosum kan jeg tilføje, at da min bil i år var indkaldt til syn
i Fr. Sund ringede jeg omgående og fik en tid i Avedøre.
Den venlige dame i telefonen spurgde hvorfor jeg ville derhen, og jeg
kvitterede med den foranstående forklaring.
Lidt stille kom det fra damen: Jeg sidder faktisk i Fr. Sund og det
gør mig ondt at høre.
Jeg forklarede hende meget stille, at det kunne jeg ikke vide men, at
det ikke ændrede mit synspunkt.
Den butik har jeg sat mine ben i for sidste gang.

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
oz9zi@(no.spam)gruby.dk
www.gruby.dk

Fra : Richard

Dato : 21-04-03 22:23

Steen Gruby wrote:
> Det er såmænd meget enkelt.
> Jeg er, efter min mening, blevet skidt behandlet.
<SNIP>
> Den butik har jeg sat mine ben i for sidste gang.

Det lyder jo, som om I nåede at rigtig godt på kant af hinanden, i to
Men tænk, at synsmanden ikke var mere professionel, end at han
skulle gribe til en "bremserørsstraf", det er da pinligt for etaten.
Jeg forstår godt, du holder dig væk. Hmm, tror du, han havde mc-kort?

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK

Fra : Post

Dato : 21-04-03 23:00

> [...]
> noget med køretøjets færdselssikkerhed at gøre, så som en revne i en
> gearknop, som var i restordre hos Mercedes, og derfor ikke udskiftet.

Arogant satan. 8o)

Næste "lille" hændelse, så tager synsmanden min bil med ud på en
> prøvetur hvor han katastrofebremser med den, så alt hvad jeg har i
> bagagerummet vælter rundt.
> Der ligger udstyr for flere gange bilens værdi.

Hmm pakker man ikke atid sine dyre ting sådan i bagagerummet
at de ikke tager skade ved en katastrofebremsning.

> Han kunne i det mindste have fortalt hvad han havde gang i, og da jeg
> påtalte det grinde han blot ad mig.
> Han var faktisk ret ligeglad - Det var dømt til at være mit problem.

Igen arogant men det er jo dit problem 8o)

> Jeg overlader min private ejendom i deres hænder, og så hæfter de
> sørme også for den, og der står ingen steder skrevet i den indkaldelse
> vi får at de vil køre som idioter med køretøjet.

Hvordan skulle de ellers tjekke den

> [...]
> forresten også lige nogle bremserør der skal skiftes - Tag den.
> Havde han påtalt dem under den normale gennemgang havde jeg ikke

Ja de har magt de sataner.

> [...]
> Men på den anden side er jeg også "kunde" i deres butik, og har dermed
> krav på at blive behandlet ordenligt - om ikke med respekt, så da som

Helt enig.

Carsten