/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
cx500 problemer
Fra : Nikolaj Marquart


Dato : 18-04-03 17:11

Hej gruppe!

Jeg er løbet ind i et problem med min cx500 (gyllepumpen).
Problemet opstår først når den er blevet godt varm, efter ca en en ½ times
frisk kørsel, får den problemer med at tage gas.Det virker som om den enten
drukner, eller i hvert tilfælde ikke tænder ordenligt.
Det skal siges at der ingen problemer er over hovedet når den letter
hjemmefra.
Det er ikke kaburatorene for dem har jeg været hele vejen omkring, og
desuden køre den jo fint når den ikke er helt varm (jeg går ud fra at
kaburatorene står forholdsvis ok så)
Desuden er problemet kun hvis man giver den rigeligt med gas, køre man
langsomt kan den fint tage gasssen (men den er et helvede at få op i fart)
Tænding osv. fungere så vidt jeg kan komme mo ved ok, det eneste som jeg kan
komme på er at det måske er tændspolerne som ikke er hvad de har været...
problemet er kommet hen af vejen men det er begyndt at eskalere, i starten
var det kun når den fik fuldrulle at den kunne finde på at sætte ud.

er der nogen der har oplevet ligende ?
kan det være tændspolerne?
hvis nej.. bum bum. . . hva helvede er det så?

håber i kan hjælpe mig så vi kan komme ud at køre ordenligt igen !!

MvH Nikolaj Marquart



 
 
Hans Paulin (18-04-2003)
Kommentar
Fra : Hans Paulin


Dato : 18-04-03 17:39



Nikolaj Marquart wrote:
> Hej gruppe!
>
> Jeg er løbet ind i et problem med min cx500 (gyllepumpen).

snip

....hmnn - du er ikke ved at suge tanken flad - med andre ord: kan
den få luft gennem tankdækslet?
--
Med venlig hilsen
Hans
Suzuki 1100 E(Z) -82




Richard (18-04-2003)
Kommentar
Fra : Richard


Dato : 18-04-03 18:14

Nikolaj Marquart wrote:
> Problemet opstår først når den er blevet godt varm, efter ca en en ½ times
> frisk kørsel, får den problemer med at tage gas.Det virker som om den enten
> drukner, eller i hvert tilfælde ikke tænder ordenligt.

Hvis du er stensikker på at karburatoren er OK: Prøv at se ledningerne
til tændspolen efter for spændingsfald; havde en gang et tilsvarende
problem med en Morris Mascot, der ikke ville trække, når den blev varm.
Det viste sig at være kabelskoen på primærledningen til tændspolen, der
ikke klemte ordentligt, endnu mindre, når den blev varm.
Men du har jo CDI, så det eldningerne til og fra den og spolen, du bør
checke - og gerne også spændingsværdierne i drift, hvis du har dem.


--
Richard Pade, Sorgenfri, DK
Mc: '85 VF750S Veffer Dancer & '89 GB500 Clubman GibBernakken
Dk.fritid.motorcykel-info: http://dfm.divvy.dk/richard_pade
Paypal: https://www.paypal.com/refer/pal=2VGEY2W2TV2V2


klaus nielsen (18-04-2003)
Kommentar
Fra : klaus nielsen


Dato : 18-04-03 18:29



> > Problemet opstår først når den er blevet godt varm, efter ca en en ½
times
> > frisk kørsel, får den problemer med at tage gas.Det virker som om den
enten
> > drukner, eller i hvert tilfælde ikke tænder ordenligt.
>
hvad med nogen nye tændrør ? uanset hvad kan det ikke skade.
cx'eren har to sæt induktionsgivere (pickup) til hver cylinder.(muligvis
viklet på samme kerne. den ene spole bruges ved lave omdrejninger og den
anden ved høje omdrejninger. hvilkes omdrejningstal det skiller ved husker
jeg ikke. de leverer ikke samme spænding ved et vist omdrejningstal. dvs at
den bruger det til tændningsavanceringen så den tænder lidt tidligere ved
høje omdrejninger. er der en af dem brændt af, vil det kunne give udslag ved
manglende gnist i høje omdrejninger.. evt kun på den ene cylinder


--
mvh
klaus nielsen
klaus_nielsen@tdcspace.dk
vfr750 og xl600r



Nikolaj Marquart (19-04-2003)
Kommentar
Fra : Nikolaj Marquart


Dato : 19-04-03 12:46

Tak klaus, jeg tror du har fat i den lange ende, for når først problemet
komer er det præsis ved samme omdrejningstal (ca 6000), og det virker som
det kun er det ene cylinder der sætter ud,
Jeg skal lige have fundet manualen så jeg kan se hvad det er jeg skal have
skiftet præsis så får vi se om det giver resultat.

Tak for hjælpen Nikolaj Marquart





Armand (19-04-2003)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 19-04-03 13:25


Nikolaj Marquart <gass@pedal.dk> skrev i en
news:vGaoa.22499$y3.1970783@news010.worldonline.dk...
> Tak klaus, jeg tror du har fat i den lange ende, for når først problemet
> komer er det præsis ved samme omdrejningstal (ca 6000), og det virker som
> det kun er det ene cylinder der sætter ud,
> Jeg skal lige have fundet manualen så jeg kan se hvad det er jeg skal have
> skiftet præsis så får vi se om det giver resultat.

Hvis du kan registrere at det kun er den ene, og i så fald: Hvilken, så er
du
langt i din egen fejlsøgning!
Fortsæt ved at ombytte de enkelte komponenter (tændspoler, tændkabler,
tændrør, tændrørshætter, pick-up's o.a.!) for de to kredsløb én af gangen,
og genkend derved ved hvilken komponent at problemet flytter over til den
anden cylinder!!

--
Armand.





Nikolaj Marquart (19-04-2003)
Kommentar
Fra : Nikolaj Marquart


Dato : 19-04-03 14:16

hej Armand
Jeg kan ik rigtig sige hvilken cylinder der sætter ud, men efter hvad jeg
kan dømme på lyden osv. osv. er det kun det ene cylinder. jeg har skiftet
tændrør(med nye) og byttet hætterne om og så videre men jeg synes ikke at
kunne registrere en forskel. Jeg har den bemærket at porcelænet på det ene
tændrør er blevet brunt nede i kanten, jeg går ud fra at det er fordi det er
tændrøret som er defekt(har jeg ret i det?) og har skiftet det med et nyt
igen. men problemet er der stadigt.
Min plan er nu at nappe manualen oppe på biblioteket ( åbner desværre først
tirsdag) og finde ud af hvad det helt præcist er jeg har gang i, derefter
smutte ud til den lokale ophugger, som jeg ved lige har fået en cx500 ind
med kun 30k km på uret og så snuppe de dele som jeg tror kan give problemer,
og så starter med at skifte dem ud som du foreslår

andre lyse ideer?

Mange tak Nikolaj



Armand (19-04-2003)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 19-04-03 16:26


Nikolaj Marquart <gass@pedal.dk> skrev i en
news:u_boa.22671$y3.1979040@news010.worldonline.dk...
>
> .......smutte ud til den lokale ophugger, som jeg ved lige har fået en
> cx500 ind med kun 30k km på uret og så snuppe de dele som jeg tror kan
give
> problemer, og så starter med at skifte dem ud som du foreslår

Det er jo ikke(!) det jeg foreslår!
Min ide er at bytte rundt på højre og venstre cylinders tændings-komponenter
stk for stk. indtil fejlen flytter med!!
Det lyder endog meget sandsynligt at det er én af de dobbeltvirkende
pick-up's; så start bare med dem!

Det kán være svært at genkende hvilken cylinder der halter efter, ikke
mindst eftersom at CX'erens udstødninger mixes godt sammen i "madkassen"
under motoren; men kan du komme til at låne en tændingslampe (stroboskop) så
kan du v.h.a. det konstantere når tændingen på et tændkabel forsvinder ved
nævnte omdrejningstal, og derved forsikre dig om i hvilken "side" at fejlen
ligger!

--
Armand.






Knorsfis (19-04-2003)
Kommentar
Fra : Knorsfis


Dato : 19-04-03 21:03

Hej Nikolaj
Et godt forslag er, at gå ind på cx-klubbens hjemmeside og søge i det
forum evt selv lægge en post der.

Mvh
Jesper

Per L (19-04-2003)
Kommentar
Fra : Per L


Dato : 19-04-03 17:40


"Nikolaj Marquart" <gass@pedal.dk> skrev i en meddelelse
news:vGaoa.22499$y3.1970783@news010.worldonline.dk...
> Tak klaus, jeg tror du har fat i den lange ende, for når først problemet
> komer er det præsis ved samme omdrejningstal (ca 6000), og det virker som
> det kun er det ene cylinder der sætter ud,

Hej Nikolaj,

Jeg må nok bedrøve dig med at det er din stator/ primære tændingsspole der
er kaput. Problemet opstår typisk når mc er varm, og sker ved præcis det
omdrejningstal du beskriver.... (din cx'er er fra før '83 ??) - der skiftede
de tændingsanlæg som aldrig får det problem.
Fødespolerne til tændingen sidder i sammenhæng med statoren, og der er ikke
andet at gøre, end at ta motoren af, åbne den i bagenden og montere en
renoveret generator. (du kan ikke købe en ny længere, de er udgået fra
Honda's lager. - godt det samme - den sidste kostede ca 6000,-) prøv
www.mc-elektro.dk han er ekspert i at renovere netop den type stator.

venligst Per L




Armand (20-04-2003)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 20-04-03 10:58


Per L <per.lading@email.dk> skrev i en
news:b7ru48$rqj$1@news.cybercity.dk...
>
> Jeg må nok bedrøve dig med at det er din stator/ primære tændingsspole der
> er kaput. Problemet opstår typisk når mc er varm, og sker ved præcis det
> omdrejningstal du beskriver.... (din cx'er er fra før '83 ??) - der
skiftede
> de tændingsanlæg som aldrig får det problem.
> Fødespolerne til tændingen sidder i sammenhæng med statoren, og der er
ikke
> andet at gøre, end at ta motoren af, åbne den i bagenden og montere en
> renoveret generator. (du kan ikke købe en ny længere, de er udgået fra
> Honda's lager. -

www.davidsilverspares.co.uk !

--
Armand.



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177516
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408629
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste