Transport af MC på en trailer-hvordan?
Fra : Erik

Dato : 16-04-03 23:22

Hej!

Jeg skal på mandag til Tyskland og hente en ZX-10. Men jeg har kun mulighed
for at brugen en trailer til formålet. Så jeg har et spørgsmål om hvordan
jeg smartest kan foretage dette. Jeg skal køre temmelig langt ca. 900 km.

Er det bedst at stille den oprejst og binde den fast?

Jeg har også overvejet at lave en slags ramme i bunden af traileren af træ,
og lave to tværstiver som så skal holde hjulene fast og derudover støtte
maskinen i siderne også med et par brædder derudover med noget reb over.

Hvad med at lægge den på siden, evt. fjerne kåberne og så lægge den oven på
en ordentlig bunke skumgummi?

Hvis der er nogen der har nogen erfaring med denne slags så vil jeg rigtig
gerne høre om det!

Mvh.
Erik

Fra : Hans Joergensen

Dato : 16-04-03 23:28

Erik wrote:
> Hvad med at lægge den på siden, evt. fjerne kåberne og så lægge den oven på
> en ordentlig bunke skumgummi?

Den metode ville jeg droppe på forhånd ... du kan næsten ikke undgå
at skade et eller andet.

// Hans, der skal hente en Russer i tyskland på et tidspunkt..
--
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=43

Fra : D@n Dethlefsen

Dato : 16-04-03 23:38

"Erik" <loonie@surfmail.dk> skrev

> [...]
> jeg smartest kan foretage dette. Jeg skal køre temmelig langt ca. 900 km.
>
> Er det bedst at stille den oprejst og binde den fast?

Helt klart at stille den oprejst
Du kan evt sætte 2 brædder fast i bunden af tralieren så forhjulet ikke kan
bevæge sig sideværts.
Du bruger sådan nogle remme man kan spænde med noget "klik-klik håndtag",
beklager jeg kan ikke huske hvad de hedder.
se også understående foto
http://www.dethlefsens.dk/besk_mc/suzuki_gsxr250/foto/foto_20011231/suzuki_g
sxr250_01.jpg

Dan - DMCN#561
(Ducati 748 + MZ TS250/2)
www.dethlefsens.dk
slet "FJERN" fra adr. ved svar

Fra : D@n Dethlefsen

Dato : 16-04-03 23:42

> se også understående foto

Lige et par foto`s mere

http://makeashorterlink.com/?N25513D34

http://makeashorterlink.com/?M17523D34

------
mvh
Dan Dethlefsen
www.dethlefsens.dk
www.robertsmc.dk

Fra : Erik

Dato : 16-04-03 23:47

Kanon! Super inspirerende billeder. Nu mangler jeg bare at vide hvor lang en
ZX-10 egentlig er, for at se om traileren egentlig er lang nok!
Mange tak
Erik
?Øhh, er der nogen der ved hvor lang en ZX-10 er? Jeg kan simpelthen ikke
finde noget data på den!!?

Fra : Morten Juel

Dato : 16-04-03 23:56

> Kanon! Super inspirerende billeder. Nu mangler jeg bare at vide hvor lang
en
> ZX-10 egentlig er, for at se om traileren egentlig er lang nok!

En ZX-10 er 2170mm lang ! og husk nu spænde stropper nok !!!

Morten --- http://StarChild.dk
Golf II GTI 1.8Ti 8v --- http://Golf2.dk
Jallagryde 320i
DR350SET --- http://DR350.dk
-= girls and sex can't beat binary and hex =-

Fra : Erik

Dato : 16-04-03 23:59

Hej igen!

Tak for de hurtige og gode svar.

Øhh, af en eller anden grund kan jeg ikke
se billederne på dk.binaer.motor, jeg får bare masser af tegn i tekstfeltet!
Kan du maile billederne til mig?
Mvh.
Erik

Fra : Morten Juel

Dato : 17-04-03 00:06

> Tak for de hurtige og gode svar.
selv tak, når der nu endeligt er noget man kan hjælpe med så er det jo
skønt, når man få rmeget god hjælp selv

> Øhh, af en eller anden grund kan jeg ikke
> se billederne på dk.binaer.motor, jeg får bare masser af tegn i
tekstfeltet!
> Kan du maile billederne til mig?
det er hermed sendt herfra )

Fra : Hans Joergensen

Dato : 17-04-03 07:58

Erik wrote:
> Øhh, af en eller anden grund kan jeg ikke
> se billederne på dk.binaer.motor, jeg får bare masser af tegn i tekstfeltet!
> Kan du maile billederne til mig?

Man kan se billeder/film fra dk.binaer.motor her:
http://dfm.nathue.dk/dk.binaer.motor

Opdateres for hver 10 minutter..

Det er jo lige meget nu, men måske en anden gang :)

// Hans
--
http://www.ph33r.dk/ringdingding.mp3

Fra : Morten Juel

Dato : 16-04-03 23:52

> Lige et par foto`s mere
>
> http://makeashorterlink.com/?N25513D34
>
> http://makeashorterlink.com/?M17523D34

Damn det havde jeg ikke turde køre med ! jeg vil sq ha flere remme på, tænk
hvis du skal lave noget undvigemanøvre !!

Fra : Pein

Dato : 18-04-03 22:40

"Morten Juel" skrev ...

> Damn det havde jeg ikke turde køre med ! jeg vil sq ha flere remme på,
tænk
> hvis du skal lave noget undvigemanøvre !!

Det går altså fint Morten. Mere skal der ikke til.
Men jeg er da nogen gange nervøs for, at en rem skal knække, så jeg
overvejer nogen gange at sætte dem i sæt, så der er en ekstra som
backup.

Men rigtige mænd tager som bekendt ikke backup

Jeg bruger 2 foran, og een lille en til baghjulet, som sørger for det
ikke stepper for langt sidelæns. Skulle det steppe lidt, sker der intet,
bare forhjulet bliver på plads.

Engang var der et vejbump der var lidt skarpere end jeg troede, et sted
ovre på midtsjælland, og skidtet lettede, så baghjulet bagefter stod
omkring 30 cm. længere til højre. Men den stod stadig stabilt nok
bagefter.
Det var dengang jeg kun brugte 2 remme. Jeg satte straks en rem til
baghjulet, og har brugt det lige siden, så nu er jeg oppe på 3.

Mvh. Niels

Fra : Armand

Dato : 17-04-03 00:54

D@n Dethlefsen <sotaFJERN@tdcadsl.dk> skrev i en

> [...]
> Du bruger sådan nogle remme man kan spænde med noget "klik-klik håndtag",
> beklager jeg kan ikke huske hvad de hedder.

Jup - Flere stropper skal der ikke til
Efter at have fragtet RGV'en Skandinavien rundt på trailer har jeg dog
fundet ud af at man sparer stropperne for meget slid endsamt risikoen for at
løsne sig, hvis man fæstner under(!) de affjedrede dele!

På GSXR250'eren ses tydeligt at man istedet kan vikle den ene ende af en
skralderem omkring forgaffelbenet lige over yderrøret, og i den anden ende
har jeg (forudsat at hjulene står i et "spor" (á f.eks. et par brædder
skruet i bunden)) aldrig brugt andet end en lang strop fra side til side og
undervejs viklet en gang omkring dæk/fælg for oven (1. gear indlagt for at
hjulet ikke skal rotere undervejs!)

På dén måde spænder man morotcyklen stenhårdt mod traileren, imens at den
alligevel kan stå og vugge i sin egen affjedring! Sidstnævnte kan være en
fordel i sig selv på en primitiv trailer uden seriøs støddæmpning!

--
Armand.
(der aldrig får taget det billede)

Fra : Martin Sørensen

Dato : 17-04-03 09:49

> [...]
> alligevel kan stå og vugge i sin egen affjedring! Sidstnævnte kan være en
> fordel i sig selv på en primitiv trailer uden seriøs støddæmpning!

Ja, jeg prøvede jo din metode da jeg fragtede min MC på trailer sidste år,
og jeg må sige at det virkede ret godt. Den flyttede sig absolut ingen
steder.

signing off.. Martin Sørensen

Fra : Armand

Dato : 17-04-03 22:14

Martin Sørensen <moso01@kom.auc.dk> skrev i en

> [...]
>
> Ja, jeg prøvede jo din metode da jeg fragtede min MC på trailer sidste år,
> og jeg må sige at det virkede ret godt. Den flyttede sig absolut ingen

Jup!
Og du kan tillige bekræfte at støttebensbrug ikke er af det gode

Da vi hentede Mikaels CBR600 i Tyskland gloede ikke mindst sælger på den
sporadiske 3-rems opspænding - Mikael formåede dog at beherske sin mistro
til et
"du ved nok bedst-niveau"; men fakta er at jeg i spejlet anede at stropperne
måske havde sat sig en smule efter 15-20 km hvorfor de lige fik et ekstra
klik inden at vi entrede autobahn'en, og det var det!

Når man surrer på "de uaffjedrede punkter" bliver fastspændingen helt fast
(i modsætning til nedspænding af styret - hvor man trækker teleskopets
fjedre
sammen), og selv ved hjemkomst efter mere end 600km var det traileren man
bevægede når man mengelerede håndfast med motorcyklen!

--
Armand.

Fra : Richard

Dato : 17-04-03 23:20

Armand wrote:
> [...]
> sammen), og selv ved hjemkomst efter mere end 600km var det traileren man
> bevægede når man mengelerede håndfast med motorcyklen!

Og styr og styr er mange ting; et par støbte styrstubbe på en gadecykel
kan måske godt klare belastningen fra cyklens bevægelser, men et
tyndvægget rørstyr i chopper-mega-bredde kan ikke nødvendigvis...

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK
Dk.fritid.motorcykel-info: http://dfm.divvy.dk/richard_pade

Fra : Steen Gruby

Dato : 17-04-03 23:34

On Fri, 18 Apr 2003 00:20:01 +0200, Richard
<richardPUNKTUMpade@mail.dk> wrote:

Hej Richard.

> [...]
>tyndvægget rørstyr i chopper-mega-bredde kan ikke nødvendigvis...

Tyndvægget rørstyr i chopper-mega-bredde ????
Håeh, du mener "Aberibbe"
Den holder sikkert også.

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
oz9zi@(no.spam)gruby.dk
www.gruby.dk

Fra : Richard

Dato : 17-04-03 23:32

Hej Steen,

Steen Gruby wrote:

> Tyndvægget rørstyr i chopper-mega-bredde ????
> Håeh, du mener "Aberibbe"
> Den holder sikkert også.

Tjahh, gør den - ville så foretrække det gode tykke gaffelben, hvis
cyklen endelig skal surres så højt

Fra : Richard

Dato : 17-04-03 23:23

Armand wrote:
> Og du kan tillige bekræfte at støttebensbrug ikke er af det gode

Når blot støttebenet ikke er belastet, kan det jo være ligegyldigt, at
det er slået ud, så cyklen hviler let på det under kørslen. Men cyklen
skal selvfølgelig være spændt forsvarligt op til den modsatte side, så
det er stroppen der, der bærer cyklen vægt, ikke støttebenet IMHO.

Fra : J.C.Kløve

Dato : 18-04-03 17:11

I tråden: b7kqbt$2u1$1@news.cybercity.dk,
Skrev Armand :
> D@n Dethlefsen <sotaFJERN@tdcadsl.dk> skrev i en

[SNIP]
En helt masse rigtigt gode tips !

Har selv stået - alene - med 205 kg død MC, og bilen med trailer - her
ønskes et godt råd !
Hvordan hulen får jeg maskinen på i en almindelig trailer ??

Min løsning var at opgive, leje en trailer med en lang nedfældelig
bagklap, så gik det fint, men det er da trals ikke at have "taget" så
det kan lade sig gøre med den ordinære trailer - så et par listige fif
vil være velkomne.

--
Dun@nt
XJ600 51J

Fra : Armand

Dato : 18-04-03 18:42

J.C.Kløve <Dunant@mail.tele.dk> skrev i en news:b7p95a$eat$1@sunsite.dk...
> I tråden: b7kqbt$2u1$1@news.cybercity.dk,
>
> Har selv stået - alene - med 205 kg død MC, og bilen med trailer - her
> ønskes et godt råd !
> Hvordan hulen får jeg maskinen på i en almindelig trailer ??

Uden fornødent værktøj á slidsker ell. lign. kan man intet gøre alene

I byggemarkeds-kæderne (incl. Harald Nyborg) er der jævnligt
opkørsels-ramper til salg - De mest avancered er er svagt opadbuede og bedst
anbefalelsesværdig!

Men ellers kan et ødelagt stilladsbrædt (forhør dig ved nærmeste
stillads-firma) kortes op til passende (=laddets) længde og har et par fine
kroge i enden til at hænge på den åbne og nedad-hængende ladbagsmæk, hvorved
man har en perfekt rampe at køre op ad!
Det skal dog lige siges at første opkørsel bør foregå med nøje overvågning
af at bunden af kåbe/motor ikke går på knækket imellem rampe og lad!!

En såkaldt kabelstige, af bredde helt ned til 25 cm, er også ganske velegnet
til jobbet - evt . med en form for plade hen over trinene!

> [...]
> bagklap, så gik det fint, men det er da trals ikke at have "taget" så
> det kan lade sig gøre med den ordinære trailer - så et par listige fif

Min trailer blev købt som et belejligt tilbud da jeg i sin tid begyndte med
RR og derfor skulle kunne transportere RGV'en rundt, og først efter at have
fået den hjem opdagede jeg at den, praktisk nok, var med vippelad.
Vippeladdet til trods havde jeg alligevel brug for en hjælpende hånd til at
holde bagenden imod jorden indtil RGV'ens forhjul var kommet op og erstatte
belastningen, så jeg måtte hurtigt opfnde en "flygel-lågs-støttepind" [tag
dén kartoffelavlersøn] til at montere på vangen under ladforenden. Således
kunne ladet holdes tilbagevippet som låget på et flygel - Fidusen er at
pinden akkurat ikke holder ladets bagende helt imod jorden, hvorved at
mc-forhjulets belastning vipper ladet helt op og aflaster "pinden", som
efterfølgende falder på plads på vangen!
I praksis kan man køre endog temmeligt hurtigt op på det opslåede lad, der
under/efter opkørslen vipper ned i vandret position med et drøn!
Med et "cykelstativ" i forenden til at fixere forhjulet i kan man forsigtigt
stige af (ud over forenden af laddet) og egenhændigt stroppe modellen op før
man behøver at bekymre sig om at låse laddet til vangen!

--
Armand.

Fra : Morten Juel

Dato : 16-04-03 23:50

hejsa Erik

Køb nogle transportremme, du ved dem med skraldelåse på, og køb rigeligt da
vi for 14dage siden hentede en suzuki brugte vi 8-9 stykker, de koster 30,-
stykket ! og mit motto er better safe than sorry !!
kig i dk.binaer.motor så kan du se den stå på traileren..

Trickket er at spæne den så meget at du får den presset lidt ned i
affjederingen, så den ikke kan hope nogle steder, vi spænde i hver side af
styret, en der går igennem ved kronrøret, en fra forhjul til front af
trailer, en fra baghjul til røven af traileren, og så en i hver side bag på,
og en over sædet, og så sidst en omkring bagdelen, men igennem og rundt om
ting, og så bare spænde til stropperne er STRAMME ! sæt den IKKE på
støtteben, da du risikere den hopper ned og så vælter den altså, det har man
hørt flere skræk historier om..

Jeg har kørt 2 cykler hjem fra .de på denne måde og uden et stref af at den
prøvede på noget som helst, selv på storebæltsbroen i hård blæst var der
intet !!

En sidste ting, stropperne fastgøre du under traileren på vangerne IKKE de
kroge ude i siden af traileren de kan ikke holde til en skid, og bukker bare
!! ;o(

Fra : Jørgen Klindt Anders~

Dato : 17-04-03 06:44

"Morten Juel" <MP@stofanet.invalid> skrev i en meddelelse
> [...]
da
> vi for 14dage siden hentede en suzuki brugte vi 8-9 stykker, de koster

Som sømand er jeg her nød til at bryde ind, jeg surer (læs binder fast)
mange ting i mit daglige arbejde og har da også transporteret MCér over
mange kilometer.

Surring med 3 stropper (skralderemme)

Stil motorcyklen på skrå i en almindelig trailer, således at forhjulet går i
spænd mod et af de foreste hjørner i traileren.
stil baghjulet overmod den anden side så der er lige vægt.
Tag den første strop hen over sædet eller helst ned mellem sæde og tank så
den ligger direkte på stellet, spænd den således at surringen går fra den
ene side af traileren til den anden og spænd den rigtig godt. Læg evt. et
tyndt bræt under støttefoden så den ikke gnaver sig igennem bunden!
Surring nr 2 skal lige over trailer kanten en gang rundt om forhjulet og
spændes forefter ned i trianglen der går hen til trækket på bilen (kan være
et rør på ældre trailere).
Nr. 3 skal på bagsiden af baghjulet en omgang rundt og fæstnes i begge sider
af traileren,. herefter kan i køre jorden rundt uden at den vælter.

MVH
Klindt

Fra : Morten Juel

Dato : 17-04-03 07:26

> Som sømand er jeg her nød til at bryde ind, jeg surer (læs binder fast)
> mange ting i mit daglige arbejde og har da også transporteret MCér over
> mange kilometer.
>
> Surring med 3 stropper (skralderemme)

ok, hvad så hvis du skal katastrofe bremse ? de fleste remme kan kun hulde
500kg (man kan også få nogle der kan tage 2 tons) hvis du bremser og/eller
drejer meget kraftigt, så har mc'en jo fart på og så bliver dens vægt jo
meget mere pga den kinetiske energi (hedder det ikke det) kan de remme så
holde til det, lad os sige at cyklen vejer 220Kg i sig selv !

Fra : Hans Joergensen

Dato : 17-04-03 07:32

Morten Juel wrote:
> [...]
> meget mere pga den kinetiske energi (hedder det ikke det) kan de remme så
> holde til det, lad os sige at cyklen vejer 220Kg i sig selv !

Hvis man kører ordentligt og holder fornuftig afstand.. så er
chancen for at man skal katastrofebremse 0,00001% (anslået) ;)

// Hans, der sikkert ikke får så mange problemer, da det er en
sidevogns-maskine han skal hente når sparegrisen er fuld. Den vælter
ikke så nemt.. :)
--
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=43

Fra : Pein

Dato : 18-04-03 22:32

Der er sikkert mange måder at binde skidtet fast på, så man kan køre
langt uden at tabe noget.

Men en rem hen over sædet er altså synd for sædet. Jeg har en skade på
mit sæde, som har været der siden en færgetur for meget længe siden. Jeg
bander stadig over, at jeg tillod personalet at binde den i stedet for
at gøre det selv, men jeg troede de havde forstand på det.
Det mener de sikkert selv stadig de har, for jeg gad ikke klage, men jeg
lærte noget den dag.

Og man kan sikkert fint bruge støttefod, men den står endnu bedre fast
uden. Der er nok ingen der er i tvivl om, at man har bedre vejgreb med
sine dæk end med en støttefod.
På en trailer skal mc'en jo ikke bare holde balancen. Den bliver
påvirket af kræfter fra alle sider, og man har derfor brug for
"vej"greb. Så må remmene sørge for det med balancen, for støttefoden
forringer bare vejgrebet.

Mvh. Niels

Fra : Steen Gruby

Dato : 17-04-03 00:03

On Thu, 17 Apr 2003 00:21:32 +0200, "Erik" <loonie@surfmail.dk> wrote:

Hej Erik.

> [...]
>jeg smartest kan foretage dette. Jeg skal køre temmelig langt ca. 900 km.

Tillykke med nyerhvervelsen.

>Er det bedst at stille den oprejst og binde den fast?

Jeg har flere gange transporteret en MC i en almindelig trailer,
senest da vi hentede min nabos XN85 i Göteborg.

Jeg stiller den diagonalt i traileren, således at forhjulet er presset
op i det ene, forreste højre, hjørne.
Selve MC'en lader jeg støtte på sidestøttebenet, således at den hviler
i tre punkter.
Sidestøttebenet blokerer jeg med en bagagestrop gennem forhjulet
således at det ikke kan svippe ind hvis det skulle miste trykket mod
bunden når traileren hopper meget..

Forhjulet får et tov ned under traileren, således at det ikke kan
bevæge sig ud af det hjørne det er presset op i.
Baghjulet får en tilsvarende tur således at det står i spænd mod siden
af traileren.
Så får den en del reb fra trailerens bund, op over forgaflen så den
bliver trykket godt sammen, og ned under bunden igen.
Samme tur over stellet lige over baghjulet, så det er sikkert at
affjedringen står under tryk.
Når MC'ens affjedring er presset godt sammen sikrer det at den ikke
kan "hoppe" under kørslen.
Læg ikke tovværk over sædet, det holder det ikke til.

Da vi hentede nabo's XN85 skulle han absolut køre 120+ med den og
traileren, hvilket i starten fik mine nerver uden på tøjet.
Men hjem kom den uden at have flyttet sig eller at trykket på
affjedringen havde ændret sig.

Husk et kraftigt brædt der kan gøre det ud for slidske til at køre
MC'en op i traileren på, samt et par søm til at sikre at det ikke kan
skride.
Jeg tager brædtet, og slår to 4" søm i ca. 3 cm fra kanten således at
de rager 1½" ud af brædtet.
Når du vender det om kan brædtet ligge på kanten af den åbne bagklap
med sømmene mellem klappen og traileren.
Et 2-3" x 5" brædt passe i højden så det flugter med trailerens bund
--- på en sådan måde at det passer i højden mellem den åbne bagklap og
bunden, så er det let at køre MC'en op i traileren.
Et to meter langt brædt kan sagtens ligge i tarilerens bund under
turen.
Husk at tage godt med tovværk, bagagestroppe og evt. en plastic
presenning til at dække cyklen med.

God tur

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
oz9zi@(no.spam)gruby.dk
www.gruby.dk

Fra : Erik

Dato : 17-04-03 00:26

1000 tak for alle svarene! Kanon med hurtige og gode svar.

Jeg er nu noget mere optimistisk på min kommende køretur til det tyske!

Bedste hilsener
Erik

Fra : Hans L. Baldrian

Dato : 17-04-03 09:48

.....og så lige een ting mere: Sæt den i 1.gear

Mvh

Hans

Fra : Richard

Dato : 17-04-03 11:55

Erik wrote:
> 1000 tak for alle svarene! Kanon med hurtige og gode svar.

Ja, som du ser er det et halvreligiøst emne, der virkelig for folkene op
af stolen Se fx den lignende tråd "At transportere motorcykel på den
ufede måde..." fra efteråret '02.

De to hovedretninger i religionen kan vist koges ned til:
1 - at surre cyklen højest muligt i dens uaffjedrede vægt og så lade
cyklen arbejde i sin affjedring under transporten - især godt på
uaffjedrede trailere
2 - at spænde cyklen ned i sin affjedring mod til gengæld at slide
remmene, når cyklen alligevel bliver kastet op og ned under kørslen.

God tur hjem med cyklen ;)

Fra : Armand

Dato : 17-04-03 21:09

Richard <richardPUNKTUMpade@mail.dk> skrev i en

> [...]
> 2 - at spænde cyklen ned i sin affjedring mod til gengæld at slide
> remmene, når cyklen alligevel bliver kastet op og ned under kørslen.

- - - - for ikke at glemme skrækscenariet: At motorcyklen alligevel sætter
sig så hårdt i fjedrene (ved et bump/opbremsning) at stroppene formedelst
bliver løse => krogen ved trailer-monteringen falder af! =

--
Armand.

Fra : Pein

Dato : 18-04-03 22:52

"Armand" skrev ...

> [...]
formedelst
> bliver løse => krogen ved trailer-monteringen falder af! =

Jamen hallo! Krogene i stropperne skal da sidde på en måde på traileren
så de ikke falder af

Jeg bruger en billig metode: Elledninger (jeg er ikke elektriker) af den
tykke slags man kan forme og de bliver i facon.

Krogen ned i vangen (de små bøjler i trailerkanten er for svage). Et
eller andet sted ovenover er der nok noget på traileren, f.eks. de
dimser til presenningen, hvor noget kan bindes fast.
Elledning gennem krogen og bind fast til noget ovenover. Så kan stroppen
blive så slap det skal være. Krogen bliver hvor den er.

Jeg tager nogle billeder og poster en dag.
Armand; kan du ikke lige forklare *præcist* hvor på forgaffelrørene du
binder fast? Eller er det bare så højt uaffjedret som muligt? Så vil jeg
forsøge at demonstrere dette i en billedserie også. Selvom jeg ikke selv
foretrækker den model. Jeg vil gerne forøge trykket på dækkene.

Mvh. Niels

Fra : Armand

Dato : 19-04-03 02:39

Pein <niels@pein.fjerndette.dk> skrev i en

=

> Jamen hallo! Krogene i stropperne skal da sidde på en måde på traileren
> så de ikke falder af

Hvilket kan være svært at gennemskue hvorledes :-|

> [...]
> eller andet sted ovenover er der nok noget på traileren, f.eks. de
> dimser til presenningen, hvor noget kan bindes fast.

Det allerførste jeg gjorde ved min trailer (da der alligevel var noget
svejsearbejde der skulle udføres inden syn) var at bore Ø60 mm huller í
sidevæggene og efterfølgende popnitte et hydraulikrør tværs henover og
udvendigt som anhugnings-punkt.
Derved satte jeg mig over at skulle stole på de omtalte kroge under bunden.
Meeen, jeg har de også brugt dem ved lejlighed, og det er de ikke blevet
rettet ud af!

Anyhow, så er mit vigtigste befæstigelsespunkt blevet den bøjle der sidder
rundt om positionslysene foran på laddet: Fra forgaflen føres stropperne
frem over forreste ladende og ned til disse bøjler, hvilket giver et
passende træk både fremefter og sideværts!

> Armand; kan du ikke lige forklare *præcist* hvor på forgaffelrørene du
> binder fast? Eller er det bare så højt uaffjedret som muligt?

Dét er faktisk den præcist mulige beskrivelse!

Jeg har med tiden måttet skære nogle stropper op og har i den forbindelse
fået nogle ender som jeg har bundet sammen til en "rund-sling", og dem
bruger jeg til at binde (slyngstik) omkring teleskopets inderrør!
Stroppen vil ikke bide på røret alene hvorfor den naturligt vil glide ned og
ende ved yderrørets begyndelse og dér udgøre et fast anspændingspunkt!
(princippets anvendelse på USD-gafler er af samme grund umulig!)
Den videre anhugning på traileren er beskrevet ovenfor, ligesom at jeg
tidligere har beskrevet "anti stoppie-stroppen" tværs over laddet og henover
bagjulet!

> ....Så vil jeg forsøge at demonstrere dette i en billedserie også.....

Youre welcome! Men jeg må helere også lige sørge for selv at få sagen
foto-dokumenteret til næstgivne lejlighed her på gruppen hhv.
udlånssituationer!!

> Selvom jeg ikke selv foretrækker den model. Jeg vil gerne forøge trykket

> dækkene.

Du skulle prøve den! Jeg tror at du bliver overrasket over fastheden af
opspændingen!!

--
Armand.

Fra : Pein

Dato : 19-04-03 23:04

"Armand" skrev ...

> Du skulle prøve den! Jeg tror at du bliver overrasket over fastheden
> af opspændingen!!

Nu er der så bare det, at offroaderen (DT125R) har Upside Down
forgaffel, og gademaskinen (TransAlp) har de der offroad-agtige
manchetter på gaffelbenene.
Så det kan muligvis ikke lade sig gøre på hverken den ene eller den
anden.

Den opmærksomme læser vil måske påstå, at en DT125R ikke har USD, men
det har min altså

Der kommer måske billeder af mc-på-trailer transport allerede her i
påsken.

Mvh. Niels

Fra : Ukendt

Dato : 21-04-03 01:00

> Den opmærksomme læser vil måske påstå, at en DT125R ikke har USD, men
> det har min altså

Er den købt hos Brdr. Jensen, i Horsens?!

Mvh
Allan

Fra : Jes Vestervang

Dato : 21-04-03 22:54

"Allan" <allan (at) rasmussen.mail.FJERNEdk> wrote:

> Er den købt hos Brdr. Jensen, i Horsens?!

Pein har selv bikset den sammen
Men jeg husker tydeligt hvad Rittig fortalte om Jensen'en der forsøgte at
sælge en YZ125R (cirka) med falsk stelnummer som en DT-R :-/
--
mvh Jes Vestervang - der kender to der har handlet hos brødrene - begge blev
groft røvrendt

Fra : Ukendt

Dato : 22-04-03 14:30

> [...]
> --
> mvh Jes Vestervang - der kender to der har handlet hos brødrene - begge

Kender også to! LOL
Den ene ved salg - fik 12.000 og jeg så den samme eftermiddag (eller var det
dagen efter) i butikken til 21.900,- kr.
Den anden købte et sminket lig af en CB400N til samme pris (21.900)... Den
har dags dato kørt ca. 500 km. og det er ved at være 5 år siden.
Men man skulle da mene at folk efterhånden må blive klogere...

mvh
Allan

Fra : Steen Gruby

Dato : 17-04-03 23:48

On Thu, 17 Apr 2003 12:55:00 +0200, Richard
> [...]

>Ja, som du ser er det et halvreligiøst emne, der virkelig for folkene op
>af stolen Se fx den lignende tråd "At transportere motorcykel på den

Jeg "brøds" mig ikke særlig meget om betegnelsen religion i den
forbindelse.
Der er mange måder at foretage den form for transporter på, og hvert
svar er sikkert baseret på hvad de enkelte har fundet for praktisk.

> [...]
>2 - at spænde cyklen ned i sin affjedring mod til gengæld at slide
>remmene, når cyklen alligevel bliver kastet op og ned under kørslen.

Der findes sikkert flere gode svar på hvorfor "man" gør som beskrevet.
Det vigtigske punkt er imidlertid omtanke, og dermed at få den
optimale efekt ud af de materialer (tovværk, remme o.l.) der er til
rådighed.
Der er en væsentlig forskel på om der anvendes tovværk der surres
omkring trailerens bund, eller remme med "klik" spænde og kroge.
Tovene hopper ikke "bare" af på samme måde som krogene på remmene, men
de giver sig til gengæld således at de bliver mere slatne under
transporten.
Så meddelelsen i topic er:
Læs hvad de andre har gjort, og brug hovedet når du anvender de
remedier du selv har til rådighed når der skal transporteres MC på
trailer.

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
oz9zi@(no.spam)gruby.dk
www.gruby.dk

Fra : D@n Dethlefsen

Dato : 18-04-03 07:00

"Steen Gruby" <oz9zi@(NOSPAM)gruby.dk> skrev
> Så meddelelsen i topic er:
> Læs hvad de andre har gjort, og brug hovedet når du anvender de
> remedier du selv har til rådighed når der skal transporteres MC på
> trailer.

Bedre kan det vist ikke siges

Dan - DMCN#561
(Ducati 748 + MZ TS250/2)
www.dethlefsens.dk
slet "FJERN" fra adr. ved svar

Fra : Richard

Dato : 18-04-03 08:31

Steen Gruby wrote:

> Jeg "brøds" mig ikke særlig meget om betegnelsen religion i den
> forbindelse.

Religion = noget man tror på og derfor praktiserer
- det var ikke anvendt for at fornærme nogen, beklager hvis det kunne
misforstås.

> Så meddelelsen i topic er:
> Læs hvad de andre har gjort, og brug hovedet når du anvender de
> remedier du selv har til rådighed når der skal transporteres MC på
> trailer.

Ja, det burde være tilstrækkelig anvisning

Fra : Steen Gruby

Dato : 18-04-03 11:03

On Fri, 18 Apr 2003 09:30:33 +0200, Richard
> [...]

>Religion = noget man tror på og derfor praktiserer
>- det var ikke anvendt for at fornærme nogen, beklager hvis det kunne

Undskyld - Det var måske også lidt underligt formuleret af mig, men
jeg forsøgte netop at få fjernet din lignelse med "noget man tror på"
for at få flyttet fokus til omtanke.

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
oz9zi@(no.spam)gruby.dk
www.gruby.dk

Fra : Richard

Dato : 18-04-03 12:39

Steen Gruby wrote:

> Undskyld - Det var måske også lidt underligt formuleret af mig, men
> jeg forsøgte netop at få fjernet din lignelse med "noget man tror på"
> for at få flyttet fokus til omtanke.

Ja omtanke og religion har da ikke ... nå, på vej OT, vi lader den ligge
- eller hænge i rebet/pakremmen

Fra : Pein

Dato : 17-04-03 00:02

En motorcykel står forbløffende godt fast på dækkene, også på en
trailer.
Stil den oprejst og bind den fast. Ikke noget med støtteben, slet ikke
centralstøtteben.
Stil den med forhjulet op ad trailerkanten, eller ind i hjørnet, alt
efter længde af mc i forhold til trailer. Selvom forhjulet står lidt
skrå på trailerens forkant, men ikke helt ind i hjørnet, har jeg aldrig
oplevet at det har flyttet sig. Det skulle man ellers tro.

Der er forskellige meninger om hvordan den skal surres fortil. Nogle
surrer i gaffelbenene. Jeg foretrækker at bruge styret, så der kommer
ekstra tryk på forhjulet. Måske er det derfor forhjulet aldrig er
smuttet for mig.
Bagenden surrer jeg næsten ikke spor, men en enkelt gang tog jeg et
vejbump for hurtigt, og baghjulet steppede lidt sidelæns. Forenden stod
dog godt fast, så den gik ingen steder. (ligesom når man kører i sne

Et lille trick: De remme du bruger er vel flade og et par cm. brede.
Hvis de sidder pænt lige fra trailerkant til f.eks. styr, så vil de
komme i svingninger og vibrere i fartvinden. Det støjer og det slider på
remmene der hvor de går hen over trailerkanten.
Sno remmene en halv til en hel omgang, så er aerodynamikken ødelagt, og
de går ikke i svingninger.

Referencer:
Jeg kører en del med offroader på trailer.
Og når gademotorcyklen skal til service bruger jeg traileren, og når
bilen skal til service, tager jeg gademotorcyklen med, så jeg ikke
mangler et køretøj.

Mvh. Niels

Fra : Morten Juel

Dato : 17-04-03 00:09

> [...]
> remmene der hvor de går hen over trailerkanten.
> Sno remmene en halv til en hel omgang, så er aerodynamikken ødelagt, og
Det må jeg sq da lige prøve næste gang ), men vi plejer bare at spænde
remmen 2 hak til så vibrere den ikke mere )))

Fra : Pein

Dato : 18-04-03 22:22

"Morten Juel" skrev ...

> men vi plejer bare at spænde remmen 2 hak til så vibrere den ikke mere
)))

Du kører ikke stærkt nok

Mvh. Niels

Fra : Finn Andersen

Dato : 17-04-03 12:05

Stil den op på sidestøttefoden, sæt fire remme på som du kan stramme op, en
til hvert hjørne, og dyret flytter sig ikke ud af flækken.

Har prøvet det mange gange, uden problemer.

Finn
XV750

Vi ses lige pludselig, be carefull out there.

Fra : Brian W.

Dato : 18-04-03 20:44

Erik wrote:
> [...]
> oven på en ordentlig bunke skumgummi?
>
> Hvis der er nogen der har nogen erfaring med denne slags så vil jeg

Da jeg solgte min gamle honda, blev den fragtet til Fyn på en trailer. Den
stod op, i gear, og på sidestøtten, og så ellers suret godt fast.
Du skal jo ikke ligge og køre rally, så du kan sagtens lad den stå op.
Generelt vil jeg sige at det er en dårlig idé at lade den ligge ned. En
motorcykel bør aldrig ligge ned !

--

Med Venlig Hilsen
Brian Laursen

http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=155

http://home1.stofanet.dk/cashman

Fra : Martin Sørensen

Dato : 19-04-03 12:35

> Generelt vil jeg sige at det er en dårlig idé at lade den ligge ned. En
> motorcykel bør aldrig ligge ned !

Nej, så kan olien løbe ud af motoren, benzinen løbe ud af karburatorerne og
evt. også tankens udluftningshul. Det er noget skidt.
Det er også ret besværligt at pille kåbedele af og transportere dem ved
siden af og undgå at skade dem.

Men nu er der også kommet så mange gode forslag til hvordan den kan
transporteres stående, så det finder han nok ud af.

signing off.. Martin Sørensen