Afgiftsberegning brugtimport
Fra : Jan Jensen

Dato : 16-04-03 18:46

Dette emne har været vendt utallige gange, men jeg har et spørgsmål, som
nogen af jer måske ved noget om. I alt fald er iderigdommen nok større end
den, man kan få ved at ringe til Told & Skat....

En ny (dyr) MC har overvintret hos en forhandler fra 2001. Han må ikke sælge
den til nedsat pris, grundet den tvungne avance, kun et par tusinde kan
reddes. Der er kun solgt 2-3 af denne model her i landet. Hvis maskinen
eksporteres kan jeg godt presse forhandleren yderligere måske en 5.000
(afgiftsfrit) da både han og importøren er trætte af at have den stående.
Hvis jeg køber den uden afgift og eksporterer den til f.x. England (hvor
svigerforældrene bor) og om nogle måneder importerer den igen som brugt,
hwa´ så? Så er det en brugt maskine, som man skal finde en afgift på. Er der
nogle regler om hvor langt den skal have kørt for at blive behandlet som
brugt? Man kan jo komme langt med en boremaskine på en analig
kilometertæller! Hvordan vil Væsenet finde afgiften når denne model aldrig
har været handlet som brugt i DK (det er vitterligt rigtigt!)? Er der
overhovedet nogle regler for f.x. nogen form for %-nedslag pr år, og kan
Væsenet se af nogle dokumenter at maskinen ikke har været solgt i 2001, og
af en eller anden grund først fået plade i England i 2003, eller evt. aldrig
har været registreret i udlandet? Naturligvis er hele øvelsen noget bøvlet,
men kan man overhovedet forestille sig at man ikke på en eller anden måde
vil kunne spare i alt fald nogen afgift på denne øvelse?
Input søges med kyshånd! Naturligvis vil man spare, men hvis man i den
sidste ende alliwl kommer til at betale samme afgift som på en ny maskine er
det også surt at undvære cykel i måske et par måneder og så ikke have fået
noget ud af det!

Mvh

Jan
pt. TDM 850 årg. 2000

Fra : Bjørn S

Dato : 16-04-03 19:02

Jan Jensen wrote:

> Dette emne har været vendt utallige gange, men jeg har et spørgsmål, som
> nogen af jer måske ved noget om. I alt fald er iderigdommen nok større end
> den, man kan få ved at ringe til Told & Skat....

Snip en hel masse finurligheter
------

For at få den indregistrert i DK skal du jo ha den orginale
registreringsatest, i dette tilfælde fra UK hvor den så skal
førstegangsregistreres...for at få dette til skal der vel foreligges en
eksport/import attest fra DK/UK.... og så er stelnummeret i T&S sin
besiddelse allerede ?? - og det er vel heller ikke gratis at få den
registrert der over ? Kender ikke deres prisleje, men de har vel nogle
lignende regler som os, altså en høj registreringsafgift, siden den kommer
inde fra EU, sikkert angiveligt pålagt for at bl.a. sikre hjemmemarkedet

--
/Bjørn

Fra : Richard

Dato : 16-04-03 19:14

Jan Jensen wrote:
> En ny (dyr) MC har overvintret hos en forhandler fra 2001. Han må ikke sælge
> den til nedsat pris, grundet den tvungne avance, kun et par tusinde kan
> reddes. Der er kun solgt 2-3 af denne model her i landet.

?? Hvilken cykel er disse krumspring værd ??

> Hvis jeg køber den uden afgift og eksporterer den til f.x. England (hvor
> svigerforældrene bor) og om nogle måneder importerer den igen som brugt,
> hwa´ så? Så er det en brugt maskine, som man skal finde en afgift på.

Ja, og husk at den alder, som afgiften tager udgangspunkt i, er dens
første indregistreringsdato/år - altså bliver den afgiftet som en
2003'er ikke en 2001'er. Bemærk at afgiftsatsen ændres årligt de første
6 år - se evt. T&S' side om afgiften.

> Er der
> nogle regler om hvor langt den skal have kørt for at blive behandlet som
> brugt?

Husker/ved jeg ikke, men hvis den ikke er typegodkendt og ej heller i
samme stenummerserie som en, der i forvejen er enkeltgodkendt herhjemme,
skal den hav være indreg. i et EU-land i 3 mdr (6? - slå det op) for at
komme ind uden krav om enkeltgodkemndelse, støjattest mv. Og det koster
hurtigt 4-6.000 kr. Men hvis der er indreg. 1-2 af modellen i forvejen,
er det jo ikke noget problem.

> Hvordan vil Væsenet finde afgiften når denne model aldrig
> har været handlet som brugt i DK (det er vitterligt rigtigt!)?

Som for alle andre brugtimporterede køretøjer ud fra dens vurderede pris
på markedet herhjemme - bare rolig, de meget kyndige vurderingsfolk skal
nok finde en værdi ud fra oplysninger fra importøren om dens oprindelige
nysalgspris og tendensen for mærket og evt. lignende modeller
Du skal jo ikke nødvendigvis fremvise din cykel til vurdering, det kan
du bedst afgøre, når du ser din forhåndsvurdering.

> [...]
> af en eller anden grund først fået plade i England i 2003, eller evt. aldrig

Som sagt tager de udgangspunkt i datoen for dens første registrering. Et
nedslag pga alder - hvis modellen holder sin værdi på markedet bliver
der slet ikke tale om nedslag pga alder - måske tværtimod hvis værdien
vurderes at stige fx hvis de nyeere modeller er steget kraftigt - kun
dens stand. Der er ingen tommelfingerregel, det afhænger helt af
modellen og din cykels stand ifht vurderingsfolkenes meneing om det
generelle billede for modellen.

> Naturligvis er hele øvelsen noget bøvlet,

Ja hvis du ikke har andet formål med at have den indreg. i UK, er den da :)

> men kan man overhovedet forestille sig at man ikke på en eller anden måde
> vil kunne spare i alt fald nogen afgift på denne øvelse?

Du er langt fra den først som prøver at omgå/udnytte reglerne kreativt -
om nogen har fået noget ud af det må svarene vise.

> [...]
> det også surt at undvære cykel i måske et par måneder og så ikke have fået

IMHO vil et par måneder næppe spare dig noget af betydning pga første
indreg.datos betydning for vurderingen, med mindre du får transport
ud/ind af landet, indreg. og forsikring i UK etc. gratis. Men lad os
høre, om andre har et tip.

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK
Dk.fritid.motorcykel-info: http://dfm.divvy.dk/richard_pade

Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 16-04-03 19:24

> om nogle måneder importerer den igen som brugt, hwa´ så? Så er det en
> brugt maskine, som man skal finde en afgift på. Er der nogle regler
> om hvor langt den skal have kørt for at blive behandlet som brugt?

Ja - afir er det mindst 6 måneder og 5000km - men check hellere selv med
told&skat da jeg ikke er mere end 75% sikker. Desuden skal den have
været indregisreret i udlandet. Ved senere indregistrering her i landet
skal de udenlandske papires fremlægges. Du risikerer at de kalder det en
2003 da de bruger dato for første registrering og ikke produktionsår når
de beregner afgift.

Jeg har fornyligt forespurgt på en 96 aprilia pegaso der først var
indregistret flere år senere. Afgiften på den var huld i hovedet da de
pga lavt km tal og den sene indregistrering satte afgiften til næsten
det samme som en realistisk brugtpris. Afgiften blev sat til 41656kr, og
samtidigt stod en 97'er (sikkert også modelår 96) til 44500 i dba. Det
på en maskine der koste 70kkr fra ny - med afgift.

> [...]
> sidste ende alliwl kommer til at betale samme afgift som på en ny
> maskine er det også surt at undvære cykel i måske et par måneder og

Du skal da naturligvis have uk plader på den og på mc-ferie (du må bare
ikke køre i dk på uk plader) Så får du da noget glæde af den.

/A

Fra : D@n Dethlefsen

Dato : 16-04-03 21:30

<AndersDOTMajland@jyde.dk> skrev

> Ja - afir er det mindst 6 måneder og 5000km - men check hellere selv med
> told&skat da jeg ikke er mere end 75% sikker.

Næsten korrekt.
En MC skal have været indreg. i et andet EU land i mindst 6 måneder og der
skal stå mindst 6000 km på klokken for at modellen kan indføres unden at der
skal betales moms til T&S.

---
mvh
Dan Dethlefsen
Ducati 748 / MZ250ES
www.dethlefsens.dk

Fra : Armand

Dato : 17-04-03 00:41

Jan Jensen <janjensen@mail.dk> skrev i en
> [...]
> eksporteres kan jeg godt presse forhandleren yderligere måske en 5.000
> (afgiftsfrit) da både han og importøren er trætte af at have den stående.

Du har blot fået en sludder for en sladder
Selvfølgelig kan modeller sættes ned når de begynder at brænde på
lagerlisten - Det sker hele tiden:
Ducati importøren gør det jævnligt og har endda gjort det to på hinanden
efterfølgende gange med den sorte 750SSie, som ellers var billig nok i
forvejen.
Senest er det Kawasaki-importøren der har sat sidste års ZX9'er
gevaldigt(!) ned for at give plads til den nye på samme prisleje

T&S har allerede papirer og dermed øje på modellen, og hvis man kan sælge
den til én pris for eksport, så kan man også sælge den til dig til samme
pris!
Lad være at påtænke alskens krumspring på baggrund af sådant noget
forhandler-BS :-|

--
Armand.

Fra : Jan Jensen

Dato : 17-04-03 14:25

Tak for in-put.

Det er jo nok som jeg havde set i ånden for bøvlet til at det kan lade sig
gøre i praksis.

Men:

1.
Armand, der er da regler for minimum-avance. Nu kender jeg det godt nok mest
fra biler, men det må vel være det samme for MC. Og er billig-modellerne fra
f.x. Ducati og Kawasaki netop ikke importeret billigere end normalt, således
at avance-kravene opfyldes? Det er i alt fald tilfældet for nogle af de
billige Kawa´er i år, jeg har netop købt en til konen, og dén model ved jeg
er importeret billigere end normalt.

2.
Er der nogen der har styr på reglerne om salg af indregistrerede
demo-modeller? Dette har været/er brugt af bilforhandlere. For et stykke tid
siden var der i alt fald en polemik om at forhandlerne pro forma
indregistrerede biler som demo og derefter solgte den billigt, men hvordan
det lige hang sammen på papiret ved jeg ikke.

Mvh

Jan
TDM 850 årg. 2000

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 17-04-03 15:53

Jan Jensen wrote:

> [...]
> indregistrerede biler som demo og derefter solgte den billigt, men hvordan
> det lige hang sammen på papiret ved jeg ikke.

Se det er nemlig det det hele drejer sig om. Ved demobiler, og vel også
motorcykler, sælger importøren bilen billigere til forhandleren. Med T&S
tilladelse. Til gengæld skal den indregistreres i forhandlerens navn i mindst
tre måneder.

Ib Jakobsen

Fra : Armand

Dato : 17-04-03 22:17

> [...]
model ved
> jeg er importeret billigere end normalt.

Den regel omkring minimum-avance er noget mærkeligt noget, og i praksis kan
T&S vel kun anskue det som årets totale avance :-/
Når man er i stand til at afskrive usolgte varer som tab, må det da være en
fordel for T&S at de bliver solgt til blot en decimeret pris frem for helt
afskrevet :-/

Nedsættelser foregår ejheller i forhandler-regi (der er dårligt de omtalte
10% fortjeneste til forhandlerne på nye køretøjer), men derimod på
importør-plan, og man skal ikke være blind for at dé må have deres avance at
beskære af!
Ingen af de af mig nævnte to modeller er "special-importerede". Begger er
slet og ret gamle varer hvis pris er i vejen for samme prissætning på nyere
varer!!

--
Armand.