Økser og skafter
Fra : Finn Hybjerg Hansen

Dato : 23-03-01 11:36

Hej

Jeg vil gerne høre lidt erfaringer med hvilken type økse folk her i
gruppen helst vil bruge til at kløve brænde med.

Årsagen er at vi fik brændeovn i november 2000 og netop har
savet-kløvet-stablet 20 rummeter brænde, hvilket har slidt en del på min
flækøkse fra et 2-økser-og-en-kile-for-100-kroner sæt, selvom vi også
brugte en flække-maskine en del. Økse hovedet sidder simpelthen ikke
særlig godt fast mere og skaftet har også fået en del knubs på grund af en
del forbi'ere inden vi fik rettet sigtekornet ind.

Der er forskellige typer:

Flækøkse (som min), langt smalt hovede, typisk 2,5 kg.

Skovhammer, bredt hoved, typisk 3,5 kg, med et lille næb på skæret, så
man kan bruge øksen til at trække et stykke brænde hen til sig.

Flækøkse, ligner mest en alm. stor økse, men har udbygget kiler på hver
side af øksehovedet. Er der nogen der har brugt sådan en?

Og så er der jo skaftet: Skal det være af glasfiber eller træ?!

Jeg har på fornemmelsen at de fleste bruger en skovhammer, men vil MEGET
gerne høre om folks erfaring med alle typer økser til flækning.
Og om glasfiber skafter holder bedre end træskafter?!

--
Mvh. Finn

Fra : Bendt Rasmussen

Dato : 23-03-01 19:30

"Finn Hybjerg Hansen" <fhh@kom.auc.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> gerne høre om folks erfaring med alle typer økser til flækning.
> Og om glasfiber skafter holder bedre end træskafter?!

En skovhammer / Flækhammer er det eneste rigtige !

Den med kilerne er vist kun til at grine over - det gjorde min bedstefar -
men han har også været skovløber i 30 år. Når du har banket øksen så langt
ned, at kilerne har nogen effekt, så er træet flækket forlængst.

Jeg anvender selv en skovhammer og er snart igennem mine 16 rummeter, og
hovedet sidder stadig hvor det skal.

Jeg har ikke prøvet en med glasfiberskaft, men jeg har en ide om, at
træskaftet bedre kan absorbere slaget, så det ikke banker igennem til
hænderne.

mvh
Bendt

Fra : Palle Holck

Dato : 25-03-01 15:18

Jeg har tidligere haft store problemer med løse skafter på div. økser,
hammere og mukkerter, men løste problemet ved at lade dem blive ude i et
koldt cykelskur stående direkte på fliserne. Ved at oliere metallet
forhindres rust og løse skafter er en saga blot.

M.v.h.

Palle

Fra : Kurt Hansen

Dato : 25-03-01 17:07

On Fri, 23 Mar 2001 11:36:24 +0100, Finn Hybjerg Hansen wrote:

>Jeg vil gerne høre lidt erfaringer med hvilken type økse folk her i
>gruppen helst vil bruge til at kløve brænde med.

Min flækøkse stammer tilbage fra min oldefar og er gået i arv til
førstfødte søn. Min bedstefar satte nyt skaft på og min far satte nyt
hoved på

Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : S.B.

Dato : 31-03-01 21:31

Jeg ahvde samme problem, med ødelagt skaft på min flækøkse, især tæt på
hovedet.
Der var så en der fortalte mig at man kunne vikle de første 10 cm. af
skaftet meget tæt ind i flagstangssnor. det der så vil have beskadiget
skaftet, går nu istedet ud over snoren, og man kan købe meget snor for de
120 kr. et nyt skaft koster.
Det er nu 3 år siden, og har flækket ca. 80 m. træ i den tid.
Mit skaf ser stadig ud som nyt, men det har kostet for 40 kr. snor

/Søren

Fra : H. Olesen

Dato : 06-04-01 12:54

Nu da vi er ved økser så vil jeg benytte lejligheden til at spørge om
min, som jeg yderst sjældent bruger.

Den er meget gammel og meget sløv. Kan man få den slebet op et eller
andet sted (og i så fald hvor i Kbhs området) og kan det betale sig
prismæssigt i forhold til hvad en ny økse vil koste?

--
mange havehilsener
Helle

Fra : havesider.dk

Dato : 07-04-01 02:10

"H. Olesen" <helle@fjernhavesiden.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
sig
> prismæssigt i forhold til hvad en ny økse vil koste?

Hej Helle!

Enhver tømrer eller snedker kan slibe en økse.
Du kan evt. også forsøge på et maskinsndkeri eller hos en smed.
Hvis det er en gammel økse, er den vel fra den tid da der blev
lavet godt værktøj, så kan det vist godt betale sig.

med venlig hilsen
Leif Johansen
--
Hjemmesiden for havefolket, både nybegynderen og den mere erfarne
http://www.havesider.dk