/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Fjeder i Forgaffel
Fra : Sand


Dato : 23-03-01 11:02

Hej,
I går afmonterede jeg mine støddæmpere på Bol d'Oren for at skifte
pakdåser, og da jeg så tog propperne af, undrede det mig at der i det
ene gaffelben var placeret et afstandsstykke på 4 cm ovenpå fjederen.
Jeg målte fjedrene og der var kun 4mm forskel i længden (slap tilstand
.
Er der nogle der kan fortælle mig hvorfor man har gjort det ? Det
burde give en uens forspænding/belastning af forgaflen.

Jeg kan se i min HAYNES manual, at der dog er en model (CB750US), som
har et afstandsrør i, men mon ikke det er i begge rør så!
--
Mvh. Sand
|| Bol d'Or || - " A' fatter heller aller en ski' !"



 
 
Brian (23-03-2001)
Kommentar
Fra : Brian


Dato : 23-03-01 13:35

Hey Sand.

Jeg har selv afmonteret de forreste støddæmper på min cb900 , men fandt
aldrig nogen afstands dippidut??.Nu har jeg så kikket i Haynesbogen, for cb
750 & cb900 doch fours. 1978~1984, og der er altsp ikke noget at se på
tegning eller tekst.Ihvertfald ikke noget der skal være 4 cm som du
beskriver.
Mit bud er at den forrige ejer( hvis der har været såen en) har monteret den
klods selv, som en slags styredæmper eller lign.

Brian W. cb900 f 1984

som har adskilt hele foregaflen

p.s skriv endelig hvis du finder andet sjovt som ikke ser originalt ud
--
*****W.A.F.....Wife Approvable Factor*****


Sand <a.pedersen@tricon.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:99f724$gg1$1@sunsite.dk...
> Hej,
> I går afmonterede jeg mine støddæmpere på Bol d'Oren for at skifte
> pakdåser, og da jeg så tog propperne af, undrede det mig at der i det
> ene gaffelben var placeret et afstandsstykke på 4 cm ovenpå fjederen.
> Jeg målte fjedrene og der var kun 4mm forskel i længden (slap tilstand
> .
> Er der nogle der kan fortælle mig hvorfor man har gjort det ? Det
> burde give en uens forspænding/belastning af forgaflen.
>
> Jeg kan se i min HAYNES manual, at der dog er en model (CB750US), som
> har et afstandsrør i, men mon ikke det er i begge rør så!
> --
> Mvh. Sand
> || Bol d'Or || - " A' fatter heller aller en ski' !"
>
>



Sand (23-03-2001)
Kommentar
Fra : Sand


Dato : 23-03-01 14:58

"Brian" <brian.W@mail.stofanet.dk> wrote in message
news:zqHu6.3384$t_.146719@news101.telia.com...
...
Nu har jeg så kikket i Haynesbogen, for cb
> 750 & cb900 doch fours. 1978~1984, og der er altsp ikke noget at se på
> tegning eller tekst.Ihvertfald ikke noget der skal være 4 cm som du
> beskriver.
...
Som jeg skrev tidligere er der een af gaflerne (CB750US), som har en
"spacer" siddende ovenpå fjederen (vist som venstre gaffelben).

....
> Mit bud er at den forrige ejer( hvis der har været såen en) har
monteret den
> klods selv, som en slags styredæmper eller lign.
....
Det kunne sagtens være, for spaceren ser heller ikke helt original ud
- men ligefrem som styredæmper kan jeg ikke lige se funktionen??

....
> p.s skriv endelig hvis du finder andet sjovt som ikke ser originalt ud

....
Nu har jeg snart været hele cyklen igennem, så jeg håber de værste
overraskelser er kommet.
Men jeg skal nok give lyd!

Mvh. Sand
|| Bol d'Or || - " Med en klods om benet "



Søren Johansen (23-03-2001)
Kommentar
Fra : Søren Johansen


Dato : 23-03-01 16:34

"Sand" skrev:
> Det kunne sagtens være, for spaceren ser heller ikke helt original ud
> - men ligefrem som styredæmper kan jeg ikke lige se funktionen??

Nej, du har selvfølgelig ret i at en "spacer" på toppen af fjederen ikke kan
fungere som styredæmper.
Hvis der ligger et "uoriginalt" afstandsstykke ovenpå fjederen er det
sikkert en "fattigmands-reparation" af en en fjeder der er blevet lidt slap
med tiden!
Det er dog mere almindeligt at gøre i begge sider (men sikkert ikke strengt
nødvendigt på din type forgaffel).

Mvh,
Søren
Ducati 888 S



Armand (24-03-2001)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 24-03-01 01:35


Søren Johansen <sjohansen@vip.cybercity.dk> skrev i en
news:99fqhl$vrj$1@news.cybercity.dk...
> "Sand" skrev:
> > Det kunne sagtens være, for spaceren ser heller ikke helt original
> >ud - men ligefrem som styredæmper kan jeg ikke lige se
> > funktionen??
> Nej, du har selvfølgelig ret i at en "spacer" på toppen af fjederen
> ikke kan fungere som styredæmper.
> Hvis der ligger et "uoriginalt" afstandsstykke ovenpå fjederen er det
> sikkert en "fattigmands-reparation" af en en fjeder der er blevet lidt
> slap med tiden!

Jvf. Sand, var der ikke nævneværdig forskel på fjederlængden!

> Det er dog mere almindeligt at gøre i begge sider (men sikkert ikke
> strengt nødvendigt på din type forgaffel).

Jo, netop!
I forhold til dagens standard, er den dengang så stolte Bol d'Ors
forgaffel noget tyndt blik. dette gælder også vurderingen af broerne,
som er dem der skal optage den forskel der måtte forekomme de to
teleskop-ben iblandt!

Jeg vil betegne forekomsten af spaceren, som endnu en godt eksempel på
begrebet "forskruethed"

--
Armand.








Claus Rittig (24-03-2001)
Kommentar
Fra : Claus Rittig


Dato : 24-03-01 11:39

"Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev i en meddelelse
news:99gqjg$2g1k$6@news.cybercity.dk...

> > Det er dog mere almindeligt at gøre i begge sider (men sikkert ikke
> > strengt nødvendigt på din type forgaffel).

> I forhold til dagens standard, er den dengang så stolte Bol d'Ors
> forgaffel noget tyndt blik. dette gælder også vurderingen af broerne,
> som er dem der skal optage den forskel der måtte forekomme de to
> teleskop-ben iblandt!

> Jeg vil betegne forekomsten af spaceren, som endnu en godt eksempel på
> begrebet "forskruethed"

Jeg ville ikke være særlig nervøs over at fjederen pga. spaceren i det ene
ben var lidt hårdere end den anden, det har næppe haft nogen større praktisk
betydning.
På moderne KTM motocross og enduro modeller har man ladet
kompressionsdæmpning (ind-dæmpning) foregå i det ene ben og returdæmpning
(ud-dæmpning) i det andet ben.

Vurder om fjederen har været for slap eller hård i den tid du har kørt på
cyklen, og lav ens spacere i begge ben (eller udelad dem).

Rittig



Armand (25-03-2001)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 25-03-01 20:32


Claus Rittig <ClausRittig@Hotmail.Com> skrev i en
news:99hu13$enh$1@news.inet.tele.dk...
> "Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev i en meddelelse
> news:99gqjg$2g1k$6@news.cybercity.dk...
>
> > I forhold til dagens standard, er den dengang så stolte Bol d'Ors
> > forgaffel noget tyndt blik. dette gælder også vurderingen af
> > broerne, som er dem der skal optage den forskel der måtte
> > forekomme de to teleskop-ben iblandt!
> Jeg ville ikke være særlig nervøs over at fjederen pga. spaceren i det
> ene ben var lidt hårdere end den anden, det har næppe haft nogen
større
> praktisk betydning.

Rigtigt nok: Sand (såvel som den tidligere ejer) har jo ikke kunnet
mærke noget til dags dato!

> På moderne KTM motocross og enduro modeller har man ladet
> kompressionsdæmpning (ind-dæmpning) foregå i det ene ben og
> returdæmpning (ud-dæmpning) i det andet ben.

På "Kun Race's" YSR 80'ere er der endda kun fjeder og dæmper i ét ben -
og de har ovenikøbet forgaffelbroer, som en Puch Maxi ville skamme sig
over
Til gengæld styrer de markant mere stabilt når man smider en fjeder i
det andet ben også!!

--
Armand.






Sand (26-03-2001)
Kommentar
Fra : Sand


Dato : 26-03-01 07:02

Hej igen,

Tak for svarene!
I weekend samlede jeg gaflerne uden "spaceren" og hold da kæft den så
harsk ud med dykket forende , - men da den så kom på vejen var
den succesoplevelse ovre.
Spaceren skal i igen, men jeg tror nu nok at jeg laver 2 ens.

--
Mvh. Sand
|| Bol d'Or || - " Snart med løftet venstre! "



Finn Bentzen (25-03-2001)
Kommentar
Fra : Finn Bentzen


Dato : 25-03-01 08:35

Det er for at gøre gaflen mere hård.Og de skal være i begge
rør.www.mcimport.subnet.dk

"Sand" <a.pedersen@tricon.dk> skrev i en meddelelse
news:99f724$gg1$1@sunsite.dk...
> Hej,
> I går afmonterede jeg mine støddæmpere på Bol d'Oren for at skifte
> pakdåser, og da jeg så tog propperne af, undrede det mig at der i det
> ene gaffelben var placeret et afstandsstykke på 4 cm ovenpå fjederen.
> Jeg målte fjedrene og der var kun 4mm forskel i længden (slap tilstand
> .
> Er der nogle der kan fortælle mig hvorfor man har gjort det ? Det
> burde give en uens forspænding/belastning af forgaflen.
>
> Jeg kan se i min HAYNES manual, at der dog er en model (CB750US), som
> har et afstandsrør i, men mon ikke det er i begge rør så!
> --
> Mvh. Sand
> || Bol d'Or || - " A' fatter heller aller en ski' !"
>
>



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177527
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408696
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste