BMW K100RS vs. Suzuki GSX 600/750 F
Fra : Henrik Olsen

Dato : 23-03-01 10:25

Nej vel - de to maskiner kan jo ikke rigtig sammenlignes. Alligevel vil jeg
gerne høre et par kommentarer fra Jer til de to maskiner.

Jeg skal snart ud at købe min første MC, og har meget længe været vild med
BMW'ens stil og lyd. Er ikke til for meget pop og lir. Jeg har mulighed for
at købe en velholdt BMW K100RS fra '86 til en god pris af en bekendt.

Det pirrer mig bare lidt, at jeg kan få en temmelig ny Suzuki GSX 600/750 F
til omkring samme pris. En af de få japsere der siger mig noget - virkelig
flot og stilren med ensfarvet fuldkåbe. Jeg er klar over at BMW'en er
_meget_ tung, men ved ikke hvor slemt det føles i forhold til en moderne GSX
F'er.

Ser frem til nogle kommentarer - for og imod.

Fra : Thomas Makro

Dato : 23-03-01 12:09

On Fri, 23 Mar 2001 10:25:18 +0100, "Henrik Olsen" <ho_maps@e-box.dk>
wrote:

>Ser frem til nogle kommentarer - for og imod.

Nu er det ikke kommentarer du får mest ud af. Der er jo forskel på
hvad forskellige mennesker mener er godt og dårligt.
Du skal ud at prøve de to maskiner. Det er det eneste rigtige.

--
Mvh.Thomas Makro
Honda VFR 750 F

Fra : Per Svein Moland

Dato : 23-03-01 12:37

On Fri, 23 Mar 2001 10:25:18, "Henrik Olsen" <ho_maps@e-box.dk> wrote:

> [...]
>F'er.
>
>Ser frem til nogle kommentarer - for og imod.

GSX-F'ene er relativt gammelmodige i konstuksjonen, så de oppleves
ikke som voldsomt mye nyere ved kjøring. Det hele koker ned til smak
og behag, og dine fysiske mål. BMW'en er relativt høy, så du bør nok
være minst 175cm for å ha god kontroll ved saktekjøring, rundt
bensinpumper etc. Fordelen med BMW'en er at den er relativt uslitelig,
og servicevennlig, + at den har kardang selvfølgelig. GSX600F har
mindre mororkraft enn en symaskin, så glem den hvis du har tenkt deg
på langturer.
--
Per Svein Moland - Hønda ST1100 (for Ekte Livsstilmotorsyklister ®)
Vestnes MC Klubb, http://www.geocities.com/vestnesmc/

Fra : Poul Bekker-Hansen

Dato : 23-03-01 21:15

I dag skal mine cykler være to-taktsraketter, men tidligere prøvede jeg en
K100 og blev først overrasket over at den dykkede ret meget med fronten ved
bremsning men vænnede mig hurtigt til at bremse lidt anderledes så dette
ikke skete. Jeg var positivt overrasket over hvor let den var at manøvrere
ved lav hastighed, bla. vha. gassen. Det skal også nævnes at Motorrad kørte
20.000km skilte den ad og kunne stadigvæk se honemærker i cylinderen,
samlede den igen og kørte 100.000km derefter. Du kan måske finde testen på
Motorrads side eller på biblioteket.

Poul B-H
NSR250SP
"Don't Get a Stroke, Get Two"

Fra : Per Svein Moland

Dato : 23-03-01 21:21

On Fri, 23 Mar 2001 21:14:41 +0100, "Poul Bekker-Hansen"
<pbekkerh@post6.tele.dk> wrote:

> [...]
>bremsning men vænnede mig hurtigt til at bremse lidt anderledes så dette

Dette er ikke min erfaring. Min forrige MC var en 1985 mod. K100RS.
Har også flere kompiser som har samme type, og ingen av dem har erfart
det heller.

> [...]
>20.000km skilte den ad og kunne stadigvæk se honemærker i cylinderen,
>samlede den igen og kørte 100.000km derefter. Du kan måske finde testen på

Resten her derimot kan jeg underskrive på.

Fra : Malik Reiding

Dato : 23-03-01 22:52

hejsa,

min personlige erfaring med alt fra snescooter til mc'er er altså: Køb nyt
for pokker.. sprit hamrende funklende glinsende nyt... chancen for at spare
nogen penge blegner lidt når man står med en udbrændt motor, og en garanti
der udløb i 87'. det er en del nemmere, skulle der gå noget galt at få en
autoriseret forhandler til at erstatte noget.. end karl ejnar, som allerede
har fyret sine kr. 67.000 af på en plæneklipper med 40hk og dobbelt
overliggende knastaksler! det jeg prøver at sige er, det der ligner en god
handel nu, kan hurtigt gå hen og blive noget hø!!
ovenstående går også for en nem dårlig undskyldning for en selv til at tage
et større lån, hehe

ses derude
malik
hayabusa (fra ny(også lånet))

Fra : Armand

Dato : 24-03-01 01:42

Malik Reiding <malikules@mac.com> skrev i en

> [...]
> og en garanti der udløb i 87'...........det der ligner en god handel
> nu, kan hurtigt gå hen og blive noget hø!!

Jeg har her i gruppen ofte manet til besindighed og opfordret til at
sigte lavt i motorcykel-valg, således at man til samme pris anskaffer
sig noget mindre men til gengæld nyere istedet for noget stort og
gammelt/nedslidt!
Som følge deraf vil man få flere glædestimer ud af mc-kørslen, end hvis
man forkøbte sig på noget for stort/billigt og fik overtal af ærgrelser
istedet.
På denne måde kan man selv være den bedste fødselshjælper til noget der
kan gå hen og blive en årelang passion (eller spænde ben for sin egen
spæde interesse om man vil) :-/

Akkurat samme betragtninger kan man udemærket klistre på førstegangskøb
af (for?) tungere modeller :-/

--
Armand.

Fra : Armand

Dato : 24-03-01 01:41

Poul Bekker-Hansen <pbekkerh@post6.tele.dk> skrev i en

> Det skal også nævnes at Motorrad kørte 20.000km skilte den ad og kunne
> stadigvæk se honemærker i cylinderen, samlede den igen og kørte
> 100.000km derefter.

Og for rigtigt at sole sig i begrebet "Deutsches wertprodukt", gjorde
man lige det samme med "den pumpede" (100 ccm mindre og 15-20 hk mere!)
GPZ 900 R!
Desværre stivnede det overbærende smil da den blev åbnet!

Om at starte på en K 100:
Den ER sgu' tung! Og det vil gavne ens egen "indkøring" at snuppe mindst
den første sæson på en mindre og mere letkørt model!
I min bekendskabskreds var der en 18 årig Lars, som ved lejlighed købte
sig en Z1000'er magen til den hans fætter 10 år forinden havde sat
kuller i hovedet på ham med.
Men én ting var at det var hans ubestridte drømmemaskine en anden ting
var at han kørte den som en trillebør p.g.a. manglende rutine fra
lettere motorcykel, samt nærmere frygt end respekt for den store
maskine!
Så markant var hans "trillebørskørsel", at han hurtigt blev kaldt for
Lars Lodret (= "igennem svingene")
Og allerede efter 2. sæson blev 1000'erens status opgraderet(?) til
udstillingsopjekt i hans forstue

For mit eget vedkommende blev min 900'er Ninja gradvis tungere og
tungere at komme op på, efterhånden som mit kørselsmønster faldt - Og
det til trods for at jeg da havde kørt mere end 100.000 km på den

--
Armand.

Fra : Peter Sindrup

Dato : 29-03-01 13:16

Hvor meget har K100RS'eren gået og hvad skal den koste?
Hvis du vil have en cykel der bare køre og køre, så er Bimmeren valget, også
selv om den har et par år og kilometer på bagen.
Det største problem er selvfølgelig vægten - specielt som nybegynder. Få dig
et par prøveture på begge modeller. Hvis sælgeren ikke vil give dig en
prøvetur, så glem ham. Så er han ikke "værdig" til at handle med alligevel.

M.v.h.

--
Peter Sindrup
(remove dot com in E-mail address for reply)

Fra : Henrik Olsen

Dato : 29-03-01 22:01

"Peter Sindrup" <psindrup@merkantildata.dk.com> wrote in message
> [...]
> et par prøveture på begge modeller. Hvis sælgeren ikke vil give dig en
> prøvetur, så glem ham. Så er han ikke "værdig" til at handle med

Det er en rød, velholdt K100RS (passet de sidste år hos Jes hos BMW/Rødovre)
med underkåbe fra '86, som har gået omkring 116.000 KM. Den skal privat
koste ca. DKK 70.000. Det er vist en ok pris for sådan én, omend man jo
stadigt er nærmest chokeret over det høje niveau de brugte bimmere holder.
En K100RS'er vil nærmest bare ikke gå under 70K.

Vægten af K100RS'eren er jeg også blevet advaret om mange gange, men hvor
slemt er det egentligt i forhold til GSXF'eren? Er sidstnævnte nærmest til
at kaste rundt som en almindelig cykel i forhold til, eller?

Må jo indrømme at GSXF'eren er væsentligt mere moderne at se på, men er
altså bare stadigt vild med krammet, stilen og lyden af bimmeren... bare
ærgeligt at den er lidt gammel.

Kan ikke forestille mig, at jeg ikke kan prøve K100RS'eren et par gange. En
GSXF ved jeg ikke lige hvor jeg prøver, men der er sikkert nok af
forhandlere omkring København.

Fra : Peter Sindrup

Dato : 30-03-01 00:41

> [...]
>stadigt er nærmest chokeret over det høje niveau de brugte bimmere holder.

Det lyder som en OK pris.
Har selv importeret en K100RS 1990 med ABS og 42.000 KM på klokken.
Den kommer til at stå mig i ca. 110.000,- når afgiften er betalt

>En K100RS'er vil nærmest bare ikke gå under 70K.

Herligt, når man selv ejer een.

>Vægten af K100RS'eren er jeg også blevet advaret om mange gange, men hvor
>slemt er det egentligt i forhold til GSXF'eren? Er sidstnævnte nærmest til
>at kaste rundt som en almindelig cykel i forhold til, eller?

Aner det ikke.
Men når man først køre på Bimmeren, så syntes jeg ikke man mærker vægten så
meget.

>Må jo indrømme at GSXF'eren er væsentligt mere moderne at se på, men er
>altså bare stadigt vild med krammet, stilen og lyden af bimmeren... bare
>ærgeligt at den er lidt gammel.

Kram, det er det. Det er ikke lige en MC der er kendt for at stå det meste
af tiden på værksted.
Prøv også lige at spørge dig selv: Hvorfor mon politiet (stadig) kører rundt
på BMW? Når der er mange (alle) der er "smartere" og hurtigere
Svaret er lige så enkelt: Fordi det er det eneste der kan holde.

>Kan ikke forestille mig, at jeg ikke kan prøve K100RS'eren et par gange. En
>GSXF ved jeg ikke lige hvor jeg prøver, men der er sikkert nok af
>forhandlere omkring København.

Da jeg trillede de første meter på en K100RS sagde jeg til mig selv: Det
her, det er mig!
Prøv selv, og se om du er enig.

Peter
K100RS