Sapphire 9500 pro Overclockings problem
Fra : Kim Nielsen

Dato : 20-04-03 10:07

Hej

Jeg har lige modtaget mit 9500 pro, og er imponeret af ydelsen.
Billedkvalitet overstiger langt mit tidligere Gforce 2, og når smooth-vision
2 (Antialiasing oganisotopisk filter slås til, tror man næsten ikke sine
øjne.

Utrolig let og hurtig driver installering (Den medfølgende fra Sapphire med
efterfølgende opdatering til Catalyst 3.2 incl. kontrolpanel) 3dmark 2001
siger
ca. 9600 på xp 1900, nforce 2.

Jeg har dog 2 problemer :

1. Når jeg forsøger at overclocke kortet via Sapphires Redline 1.2 Tweak
Utility, resetter maskinen, uden at ændringen foretages.

2. I opløsningen 1152 x 864 kan jeg kun sætte opdateringsfrekvensen til 75HZ
i 85 hz flimre billedet. Ingen problemer i f.eks 1280 x 960 med 85 HZ

Hjælp (På forhånd tak for evnt. svar.)

Fra : Hellfire

Dato : 21-04-03 01:14

De fleste 9500Pro kort er låst mod OC i kortets BIOS. Kan dog afhjælpes med
en hacked BIOS....

Fra : kim

Dato : 21-04-03 06:13

> [...]
> Billedkvalitet overstiger langt mit tidligere Gforce 2, og når
> smooth-vision 2 (Antialiasing oganisotopisk filter slås til, tror

Præcist hvor og med hvilket program kan du se forskellen når du
slår Antialiasing til ?
Jeg er nemlig også lige skiftet fra GF2 til et Radeon 9500 pro..

> Utrolig let og hurtig driver installering (Den medfølgende fra
> Sapphire med efterfølgende opdatering til Catalyst 3.2 incl.
> kontrolpanel) 3dmark 2001 siger ca. 9600 på xp 1900, nforce 2.

Mit 9500 Pro vil ikke æde Catalyst 3.2 men derimod gerne 3.1 ?
Hvad er specifikationerne på din maskine ?

> 1. Når jeg forsøger at overclocke kortet via Sapphires Redline 1.2 Tweak
> Utility, resetter maskinen, uden at ændringen foretages.

Har du et link hvor man kan DL Sapphires Redline 1.2 Tweak Utility ?

Mvh Kim

Fra : Kim Nielsen

Dato : 21-04-03 12:18

"kim" <no@spam.dk> skrev i en meddelelse
> "Kim Nielsen" <mail4kim@mail.dk> skrev
>
> Præcist hvor og med hvilket program kan du se forskellen når du
> slår Antialiasing til ?

Forskellen kan ses i spil. Hvis du vælger at sætte antialiasing til
eksembelvis
4x og anisotopisk filtering til 8x i driveren (quality) vil effekten være at
se ved at
kanter er mindre hakkede og textures mere skarpe uanset hvilken vinkel de
ses fra i 3d spil.
Det koster dog en del ydelse et fald for mit vedkommende på ca 2000 marks i
3dmark 2001
(til ca 7000) men grafikken er så detaljeret og skarp i eksembelvis 1280 x
960 at mine spil
som Mafia og Return to Castle Wolfenstein næsten ikke kan genkendes fra mit
gamle
Gforce 2 pro (OK overdrivelse) Spillene kører stadigt flydende.

> Mit 9500 Pro vil ikke æde Catalyst 3.2 men derimod gerne 3.1 ?
> Hvad er specifikationerne på din maskine ?

Har ikke forsøgt med Catalyst 3.1, men kan det skyldtes at du ikke får
fjernet den gamle driver helt
når du forsøger med 3.2.? Med kort fra Nvidia kunne der let opstå problemer
i den retning ved driver opdateringer.

Mine specifikationer Athlon xp1900
Asus A7n8x
512 DDR 333 Dual

> Har du et link hvor man kan DL Sapphires Redline 1.2 Tweak Utility ?

Med mit kort medfulgte en cd kaldet Redline tweak, men jeg vil tro du kan
downloade den fra Sapphires hjemmeside.

Fra : kim

Dato : 21-04-03 16:26

> [...]
> som Mafia og Return to Castle Wolfenstein næsten ikke kan
> genkendes fra mit gamle Gforce 2 pro (OK overdrivelse)

Okay, måske nok fordi det er et syykke tid siden jeg spillede
Mafia og Return to Castle Wolfenstein , dem må jeg ha frem
igen og prøve at se...
Men jeg har observeret at hvis jeg sætter antialiasing og anisotopisk
filtering til i Blach Hawn Down, det vil spillet ikke "æde", så er det
jeg kan undre mig over hvorfor de ikke laver de nye spil så de kan ?

> Har ikke forsøgt med Catalyst 3.1, men kan det skyldtes at du
> ikke får fjernet den gamle driver helt når du forsøger med 3.2.?

Jamen jeg går jo bare ind i Tilføj/Fjern og fjerner dem derfra,
burde det ikke være nok ?
Eller er der en anden måde at fjerne dem på 100% ( ikke format C:\) ?

> Med mit kort medfulgte en cd kaldet Redline tweak, men jeg vil tro du kan
> downloade den fra Sapphires hjemmeside.

Med mit medfulgte der 2 stk:
Power DVD XP 4.0 incl key og Saphire Driver CD Ver. 12-002..
Og Redline tweak kan jeg ikke finde på deres hjemmeside:
www.sapphiretech.com ?

Mvh Kim

Fra : CeeJay

Dato : 25-04-03 09:23

> [...]
>
> 1. Når jeg forsøger at overclocke kortet via Sapphires Redline 1.2 Tweak
> Utility, resetter maskinen, uden at ændringen foretages.

Jeg har lige overclocket samme type kort .. du kan skrive hvis du behøver
hjælp.
Uden en hacket bios så resetter maskinen hvis man prøver at overclocke ..
ret dårligt synes jeg når der følger et overclockingprogram med kortet.

Jeg brugte RageTweak fra Rage3d.com til at tune og overclocke med.
Biosen fandt jeg her :
http://www.3dchipset.com/bios/ati/warp11/index.php

Jeg brugte ATi Radeon 9500 Pro Beta BIOS som virker fint men af en eller
anden grund identificerer kortet sig nu som et 9700 - Det bytyder dog ikke
noget .. det virker jo.

Flashrom jeg kan ikke hitte lige nu .. men søg efter det.
Jeg lavede en bootdisk med det på .. lavede en backup af den originale bios
og derefter flashede den nye.