temperatur måling
Fra : Hans H. Pedersen

Dato : 20-04-03 02:14

Jeg har leget lidt med loddekolben, og fået lavet et lille kredsløb til
temperatur aflæsninger gennem Com porten. Jeg fandt diagrammet på denne
side.
http://www.vss.co.nz/new/gadgets/onewire.htm
sensorerne ( DS1820 ) er koblet på den samme ledning, sammen med
temperaturaflæsningen, sender de en identitetskode, hvorved aflæsningerne
kan adskilles
Der er et lille demo program, som kan downloades fra hjemmesiden, det er
lavet i Delphi, og sorcekoden er der også, desværre kender jeg intet til
Delphi, så jeg kan ikke bare "rette" programmet til, så det passer til mit
behov.
Jeg skal så have lavet mit eget program, og det skal nødvendigvis være i VB.
da det er det eneste programering som jeg har leget med (ver. 5.0)
Jeg tænkte mig om der var nogle her i gruppen som har prøvet noget lignende
som kunne hjælpe mig igang.
Eller som ved hvor på nettet jeg kan finde noget om denne "One wire" teknik
i forbindelse med VB.

MVH.
Hans H.

Fra : Jesper

Dato : 07-05-03 10:51

Juhuuu. Intet svar fra dig. Har sendt dig en privat mail....

Jesper....

---

Fra : Troels Thomsen

Dato : 09-05-03 07:18

Jeg er uenig med skribenten på den omtalte side om at OneWire teknologien er
let at implementere på en pc. Den er meget timings afhængig (se selv i
databladet til ds1820'eren) og derfor _ikke_ særlig rar. Jeg brugte selv en
ds1820'er for et stykke tid siden vha. en lille microcontroller.
Derimod sælger Dallas/Maxim en seriel interface chip til 1-wire nettet. Jeg
fik to vareprøver ved at udfylde en formular på websiden, måske kan man
stadig det.
Denne chip bruges også i et "starters kit" hos Farnell / RS-Components. Den
koster nok 500 kr men kan sikkert også spare én for en masse bøvl. Den var
dog i restordre da jeg bestilte den for et års tid siden. Jeg ved ikke om de
har fået den igen.
Til denne interface chip, findes et helt 1wire libary til c og java. Det er
da en oplagt chance til lige at lære et nyt programmeringssprog !!!

Nej du skal selvfølgelig starte forfra, men mon ikke Delphi koden kan hjælpe
dig til at gætte hvordan det virker? Du har jo også databladet til
ds1820'eren.

mvh Troels

Fra : Hans H. Pedersen

Dato : 10-05-03 21:40

Jeg har faktisk svaret på din mail. Jeg kan se svaret i min "sendt post"
bakke, så jeg ved ikke hva' der er gået galt, men her er svaret

DS1820'erne har jeg købt hos RS-components til ca 20 kr/stk
de har også DS1621 til ca 25 kr
Du kan finde firmaet på nettet
www.rs-components.dk
telf: 38169999
de har også en butik i Kbh.

Har du et diagram til den opstilling du omtaler, for jeg kan ikke få noget
indput i programmet med det hardware jeg har lavet, der mangler nok noget
converterings haløj.

hilsen Hans

Fra : Troels Thomsen

Dato : 09-05-03 07:43