Opsigelse af lejere i værelsere?
Fra : Søren Jensen

Dato : 19-04-03 22:05

Hej alle sammen.
Jeg håber at der er et klogt hovde her inde, der kan hjælpe mig.

Problemmet er den, at jeg ejer en ejerlejlighed på fire værelser. Jeg
startet med at leje to af værelserne ud til to jeg kender. Efter et
stykketid, blev jeg enig med mig selv om, at jeg ligså godt kunne leje det
værelse ud som jeg selv bode på ud.
Og så bruge det sidste værelse som en slaks fæles stue for de tre mensker
der bor der nu.
Kort sagt, jeg er flyttet, også min adresse.
Nu er problemmet så, at jeg gerne vil tilbage og bo allene i min lejlighed.
Og jeg giver derfor alle sammen en opsigelse på 3 mdr. hver.
Så er det problemmet kommer.

De vil ikke flytte, de mener at min opsigelse er ugyldig. Og de har krav på
1 års opsigelse, da det ikke længere er et værelse de har lejet, men det er
nu blevet til et klubværelse.
1) Jeg spørg så kort og godt, kan jeg virklig ikke få dem ud. Andet der er
gådet 1 År.
2) I leje kontrakten, har jeg fåde indføret at fælles stuen, til en hver tid
kan opsiges med 1 mdr. varsel. Kan jeg stadig det, eller er det nu også
ugyldigt. Da jeg overvejet at komme ind i min lejlighed af den vej. Og så
sige dem op.
3) Hvis ingen af de første to løsninger kan lade sig gøre, kan jeg så ikke
varsel ombygning af fælles stuen. Flytte køkken der ind(Har været der før)
Og så hvor køkkenet er nu, kan der være et nyt værelse. Jeg ved godt det
lyder lidt langt ud, men jeg har sku ingen andre steder at bo.

Jeg håber der er en her inde der kan give et godt svar, da jeg ikke magter
at blive ved med at diskotere.

Med Venlig Hilsen

Søren Jensen

Fra : Torup & Bachmann

Dato : 19-04-03 22:39

"Søren Jensen" <hvidtfeldt@tiscali.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

> nu blevet til et klubværelse.
> 1) Jeg spørg så kort og godt, kan jeg virklig ikke få dem ud. Andet der er

Det tror jeg de har meget ret i. Da du selv boede der var det et accessorisk
enkeltværelse, hvor opsigelsesvarslet er 1 måned, men når du ikke selv bor
der er det klubværelser, som de rigtig nok siger. Jeg kan dog godt blive i
tvivl om, det er forholdene ved kontraktens indgåelse, der er afgørende,
eller den nuværende situation.

> [...]
> kan opsiges med 1 mdr. varsel. Kan jeg stadig det, eller er det nu også
> ugyldigt. Da jeg overvejet at komme ind i min lejlighed af den vej. Og så

Sådan en klausul har jeg aldrig hørt om, så det skal jeg ikke kunne sige.

> [...]
> Og så hvor køkkenet er nu, kan der være et nyt værelse. Jeg ved godt det
> lyder lidt langt ud, men jeg har sku ingen andre steder at bo.

En sådan manøvre, er jeg ret sikker på, at de vil gå i huslejenævnet med og
jeg har meget svært ved at tro, at huslejenævnet vil acceptere det som en
opsigelsesgrund. Huslejenævnet vil formentlig bede dig om at redegøre for,
hvorfor en sådan ombygning er nødvendig.

> Jeg håber der er en her inde der kan give et godt svar, da jeg ikke magter
> at blive ved med at diskotere.
>
> Med Venlig Hilsen
>
> Søren Jensen

MVH Rikke