Købeloven og brugte reservedele
Fra : SLP/JM

Dato : 19-04-03 19:09

Jeg vil lige høre, om man har returret på en brugt reservedel, som muligvis
ikke er den rigtige? Sælger hævder, at delen er til en bestemt mc-model, men
den passer ikke på og er ikke magen til den originale del. I følge
købelovens §76 burde det så vidt jeg kan forstå være en mangel ved
genstanden, og købeloven gælder vel også for brugte ting?

Helt konkret vil sælger ikke give det fulde beløb tilbage til trods for, at
delen ikke har været brugt. Er der noget, man kan gøre i en sådan situation?

På forhånd tak.

--
Mvh Susanne

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 19-04-03 19:24

SLP/JM skrev:

>Jeg vil lige høre, om man har returret på en brugt reservedel, som muligvis
>ikke er den rigtige?

Der er ikke returret medmindre der er tale om fjernhandel, men du
har helt ret i at købeloven gælder. Der er ingen specielle regler
for brugte ting.

>Sælger hævder, at delen er til en bestemt mc-model, men
>den passer ikke på og er ikke magen til den originale del.

Så kan du hæve handelen, og det betyder at du skal have det fulde
beløb tilbage. Sælger har nemlig leveret noget andet end det var
aftalt.

>I følge købelovens §76 burde det så vidt jeg kan forstå være en mangel ved
>genstanden, og købeloven gælder vel også for brugte ting?

Ja.

>Helt konkret vil sælger ikke give det fulde beløb tilbage til trods for, at
>delen ikke har været brugt. Er der noget, man kan gøre i en sådan situation?

I praksis kan det blive svært fordi en (urealistisk) retssag er
sidste udvej.

--
Bertel

Fra : iddqd@worldonline.dk

Dato : 19-04-03 20:08

SLP/JM wrote:
> [...]
> købelovens §76 burde det så vidt jeg kan forstå være en mangel ved
> genstanden, og købeloven gælder vel også for brugte ting?

Er sælger en privat eller et firma?

Mvh

Bruno

Fra : SLP/JM