Skærme
Fijala 3554
Fladskærm: Analog - Digital
Fra : Annika Leth-Olsen

Dato : 19-04-03 22:59

Hej NG

Er der nogen som kan fortælle mig forskellen på analog og digital når det
gælder fladskærm ?
Plus et ekstra spørgsmål. Hvordan rengører man bedst en fladskærm. I ved,
fedt-fingre og sådan

kh Annika

Fra : JK

Dato : 21-04-03 12:21

On Sat, 19 Apr 2003 23:59:08 +0200, "Annika Leth-Olsen"
<letholsen@webspeed.dk> wrote:

>Hej NG
>
>Er der nogen som kan fortælle mig forskellen på analog og digital når det
>gælder fladskærm ?

Det analoge er det normale skærmkabel vi kender. Et digitalt kabel er
DVI, grafikkortet skal så have en DVI udgang. Det er et helt andet
stik. Digital Video Interface.

Nå, men baggrunden for snakken er, at en TFT skærm er digitalt
adresseret for billedpunkterne på skærmen. Grafikkortet kører også
digitalt inde på selve kortet.

Men et grafikkort har til den almindelige VGA udgang en digital-analog
konverter, så det kan levere et analogt udgangssignal.

Hvis en TFT skærm modtager over et analogt kabel, så har den indeni
sig en analog-digital konverter. Det er naturligvis ikke smart med 2
gange konvertering, når man køre direkte digitalt ud til skærmen.

DVI kabel og et grafikkort med DVI udgang er derfor det bedste.

Min Eizo TFT skærm har både et analogt og et digitalt kabel. Jeg kan
godt se, at det digitale er det bedste. Farverne er mere ensartede
over store flader.

>Plus et ekstra spørgsmål. Hvordan rengører man bedst en fladskærm. I ved,
>fedt-fingre og sådan

Man skal være forsigtig med meget skrappe midler. Det bedste er nok en
spray med skærmrens og en køkkenrulle til at tørre med. Ellers ville
jeg foreslå varm sulfo vand på en klud.

hilsen

John

Fra : Annika Leth-Olsen