Andet multimedie
bentjuul 3670
Grafikkort/skærmopdatering?
Fra : Morten Lind

Dato : 19-04-03 14:49

Hej.....

Jeg sidder med en håndfuld billeder, som jeg skal
ødelægge.....personer/møbler og den slags skal skæres fri.

Det gør jeg i Photoshop 7.0.1 og når jeg gør det, bruger jeg flittigt
zoomfunktionen.

Min skærm er en 17"StudioDisplay CRT - den der udgik i 2000/2001 - med
en opløsning på 1056x792 med en opdateringsrate ved 96 Hz

Maskinen er en G4DA - den der udgik medio 2001 - 733 MHz med 1280 MB RAM
og 1MB level 3 cache. Photoshop er tildelt 80% af RAM´en - mellem 800 og
900 MB - Photoshop har fået tildelt en 12GB scratch-disk.

Grafikkortet er et nVidia GeForce2 MX m. 32MB videoRAM.

Når jeg (ind i mellem, eller en gang i mellem) scroller et 200/300%
forstørret billede sideverts, opstår der en sprække/revne i billedet,
som om opdateringen ikke kan følge med - billedet flytter sig godt nok,
men som om det hele ikke følger med - 5% mangler - og de 5% bliver
"stående" på sin plads og så ser det ud som om der er to billeder.

Er der nogle af jer, der har været ude for noget lignende, eller kan
gætte på, hvad det er - jeg selv mistænker det for at være
hardwarebaseret. Grafikkort eller skærm.

P.S. Billederne er ikke specielt "tunge" - omkring 2,5 - 3 MB ad gangen.

P.P.S. Krydsposted/dk.edb.grafik

På forhånd tak
Morten

--
¨"Dit mod er blot din evne til at undertrykke din angst"(ML)
http://www.belzebub.biz

Fra : Madsen

Dato : 19-04-03 15:08

Morten Lind skrev:

> Er der nogle af jer, der har været ude for noget lignende, eller kan
> gætte på, hvad det er - jeg selv mistænker det for at være
> hardwarebaseret. Grafikkort eller skærm.

Nu kender jeg ikke så meget til MAC, men hvis det var en PC så ville
jeg sige at driveren til dit grafikkort har skylden. Jeg har oplevet
noget lignende engang på en PC og fik problemet til at forsvinde ved
at installere en nyere driver til grafikkortet.

Madsen.

Fra : [5220] maciek

Dato : 19-04-03 18:05

Madsen <nospam@madsen.tdcadsl.dk> wrote:

> [...]
> noget lignende engang på en PC og fik problemet til at forsvinde ved
> at installere en nyere driver til grafikkortet.

Det er dårlig programmering fra adobes side af. Jeg har oplevet et
lignende problem. Det, man skal gøre er at flytte lidt mere rundt med
billedet, indtil det ser rigtigt ud.
Det som der sker, er at MacOSX komprimerer vinduet rent grafik-mæssigt
(det gør den ved alle vinduer). Når man så skal flytte på et vindue
eller indholdet af et vindue, bliver det dekomprimeret delvist (noget,
quartz kan). Her er det så, det går galt for Photoshop. Mon ikke det
snart bliver udbedret...? GraphicConverter kan godt i hvert fald.

Fra : Madsen

Dato : 19-04-03 18:15

[5220] maciek skrev:

> Det er dårlig programmering fra adobes side af.

Hmm, det ser i mine øjne mærkeligt ud at man så kan få problemet
til at forsvinde ved at installere en anden driver, men det er da
muligt at det er noget helt andet på MacOSX.

Madsen.

Fra : Morten Lind

Dato : 20-04-03 13:48

Madsen <nospam@madsen.tdcadsl.dk> wrote:

> Hmm, det ser i mine øjne mærkeligt ud at man så kan få problemet
> til at forsvinde ved at installere en anden driver, men det er da
> muligt at det er noget helt andet på MacOSX.

Ja, Madsen & maciek.....det kan vel både være det ene og det andet?
Jeg tror nok ikke på driveren, Madsen - det rent tekniske omkring en
driver véd jeg ikke så meget om, men der er - undskyld, jeg har aldrig
været ude for driverbøvl på en Machintosh.

Jeg véd heller ikke, om man kan give Adobes kobning skylden, men maciek
er inde på noget med quartz extreme, som er det der styrer brugerfladen
i Mac OS X - og Photoshop er jo ikke et cocoaprogram endnu - så der
kunne måske være en pointe der - (cocoa = native Mac OS X
programmering).....

Jeg véd det s´gu´ ikke.....jeg mangler seksten billeder, så må vi se, om
den gør det igen.....bare underligt, for jeg har haft gang i
betydeligere større projekter - uden den slags - og så bliver man jo
nervøs, ikk´?

Tak for interessen fra
Morten

Fra : Madsen

Dato : 20-04-03 14:15

Morten Lind skrev:

> Ja, Madsen & maciek.....det kan vel både være det ene og det
> andet?

Ingen tvivl om det. :)

> Jeg tror nok ikke på driveren, Madsen - det rent tekniske
> omkring en driver véd jeg ikke så meget om, men der er - undskyld,
> jeg har aldrig været ude for driverbøvl på en Machintosh.

Det er muligt at det ikke forekommer på en MAC, men jeg ved at
specielt Nvidia-kortene kan være en plage på PC-platformen. For det
første så er det en jungle at finde rundt i deres drivere fordi at
der er så uhyre mange forskellige driver-versioner og for det andet
så er det langt fra alle versionerne som kører lige godt. Det skulle
undre mig meget hvis de er 100 % fejlfrie på MAC-platformen.

> [...]
> brugerfladen i Mac OS X - og Photoshop er jo ikke et cocoaprogram
> endnu - så der kunne måske være en pointe der - (cocoa = native

Det kan der være noget om. Måske problemet forsvinder sporløst med
Photoshop 8. ;)

> [...]
> se, om den gør det igen.....bare underligt, for jeg har haft gang
> i betydeligere større projekter - uden den slags - og så bliver

Forståeligt og dengang jeg oplevede problemet var det heller ikke
ved specielt tunge billeder at det skete. Det skete ofte når jeg
havde zoomet godt ind på et billede og "trak" mig rundt i billedet
med Space-tasten. Det skal dog siges at det er flere Photoshop-
versioner siden. Jeg mener at det var i Photoshop 5 at jeg kæmpede
med det, men en nyere driver fra Matrox fik som sagt problemet til
at forsvinde. (Jeg har stort set altid brugt grafikkort fra Matrox).

Madsen.

Fra : Morten Lind

Dato : 20-04-03 14:48

> [...]

> med det, men en nyere driver fra Matrox fik som sagt problemet til
> at forsvinde. (Jeg har stort set altid brugt grafikkort fra Matrox).

Jeg er begyndt at spare sammen til ATI 9700PRO m. 256MB DDRRAM
M.

Fra : Madsen

Dato : 20-04-03 14:53

Morten Lind skrev:

> Jeg er begyndt at spare sammen til ATI 9700PRO m. 256MB DDRRAM

Det er vist heller ikke så ringe endda. :)

Madsen.

Fra : Morten Lind

Dato : 20-04-03 15:25

Madsen <nospam@madsen.tdcadsl.dk> wrote:

> Det er vist heller ikke så ringe endda. :)

Hæ, hæ.....men hundedyrt.....hvis du har fem minutter, så kig lidt på
den der quartz, som macie refererede til.....vi er temmelig godt
hjulpne, synes jeg
http://www.apple.com/macosx/jaguar/quartzextreme.html

Hej fra
Morten

Fra : Madsen

Dato : 20-04-03 15:39

Morten Lind skrev:

> ..hvis du har fem minutter, så kig lidt på den der quartz, som
> macie refererede til.....vi er temmelig godt hjulpne, synes
> jeg

Og også selvom Quartz måske er årsagen til dine problemer?

Har du egentlig prøvet at rode med Photoshops Cache Levels inde i
Edit > Preferences > Memory & Image Cache? Den funktion har bla.
noget at gøre med genoptegningshastigheden af skærmbilledet i
Photoshop. Måske det kan konflikte med Quartz, men hvad ved jeg.
Det kunne jo ikke ske noget ved at stille den ned eller op for at
se om det gør en forskel. Husk at genstarte Photoshop efter at du
har ændret på tallet.

> http://www.apple.com/macosx/jaguar/quartzextreme.html

Jeg har det sådan at jeg sjældent tager reklamer for gode varer
før at jeg ser en test af produktet fra en uafhængig tredjepart,
men interessant ser det da ud. :)

Madsen.

Fra : Morten Lind

Dato : 20-04-03 15:59

Madsen <nospam@madsen.tdcadsl.dk> wrote:

> Og også selvom Quartz måske er årsagen til dine problemer?

Hæ, hæ.... Ja, sådan set, for så er det jo egentlig ikke quartz, men
PS, ikk´? Og jeg har for fem minutter siden afsluttet yderligere fem
billeder og der har indtil nu ikke været noget.

Som jeg vist skrev tidligere, har jeg heller ikke været ude for det
tidligere. Jeg synes, Adobe har været meget om sig mht. til vores nye
styresystem. Jeg er i hvert fald ikke utilfreds.

Naturligvis kan meget gøres bedre - men hva´ - nu kommer Acrobat, og
senere forhåbentlig GoLive(den er "næsten" håbløs), og alt imens får vi
små opdateringer - så jeg tror, de er meget opmærksomme på os, selvom
nogen ikke kan få det hurtigt nok - helst igår

> [...]
> Det kunne jo ikke ske noget ved at stille den ned eller op for at
> se om det gør en forskel. Husk at genstarte Photoshop efter at du

Ja, den står til 4 - men jeg tror ikke, jeg nogensinde har ændret på
den? Det ku´ jeg naturligvis prøve - jeg tænkte godt nok på det igår,
men kom fra det igen, da jeg skrev første indlæg

> Jeg har det sådan at jeg sjældent tager reklamer for gode varer
> før at jeg ser en test af produktet fra en uafhængig tredjepart,
> men interessant ser det da ud. :)

Det kan jeg godt forstå, Madsen - sund holdning

Hej fra
Morten

Fra : Madsen

Dato : 20-04-03 16:04

Morten Lind skrev:

[Cache Levels]

> Ja, den står til 4 - men jeg tror ikke, jeg nogensinde har ændret på
> den?

4 er standardindstillingen. Jeg kører normalt med 8, men er der
problemer med skærmbilledet så skal man nok nærmere ned frem for op.

Madsen.

Fra : Morten Lind

Dato : 20-04-03 16:17

> [...]

> 4 er standardindstillingen. Jeg kører normalt med 8, men er der
> problemer med skærmbilledet så skal man nok nærmere ned frem for op.

OK - jeg prøver med 2 - tak, Madsen
M.

Fra : Storm

Dato : 21-04-03 13:26

"Morten Lind" <mortenlind@mac.com> skrev

> [...]
> gætte på, hvad det er - jeg selv mistænker det for at være
> hardwarebaseret. Grafikkort eller skærm.

Nu har du fået nogle tips, jeg har ATI grafikkort (og OSX) og synes
ikke jeg har problemet med Photoshop, men afhjælper en hurtig:
Æble-alt-punkum ikk problemet?

--
Venlig hilsen Nina

Fra : Morten Lind

Dato : 21-04-03 14:27

Storm <Ninzen@ofir.dk> wrote:

> [...]
>
> Nu har du fået nogle tips, jeg har ATI grafikkort (og OSX) og synes
> ikke jeg har problemet med Photoshop, men afhjælper en hurtig:

Jo da....men jeg bryder mig ikke om afhjælpning Du véd: "Det siger
sjovt fra gearkassen...."

"Ja, ja - så ska´ du bare træde hårdt på koblingen, dreje rattet til
venstre og tænde blæserne - så går det væk".

Det skal virke, skal det Hvad er det for et kort, du har? Men det
skulle da for f..... ikke betyde en døjt, hvilket kort, der sidder i?

Da min maskine blev præsenteret på keynote´en, var det med dette
grafikkort - den blev præsenteret som den første "supercomputer" og
øvelserne blev foretaget i Photoshop.

Apple véd udmærket, at vi bruger Photoshop, så de kommer ikke et kort i,
der ikke virker.

Jeg har leget lidt med cacheindstillingerne og sætter jeg niveauet for
højt, kommer det oftere, end hvis det står lavt.

Nu skrev jeg godt nok, at det var når jeg scrollede - jeg mener
"formel1-scrolling" - altså, jeg tager fat i bar´en med markøren og
tvangshiver bar´en modsat - meget hurtigt - et kvart sekund fra den ene
side til den anden side.

Hvis jeg blot benytter scrollpilene, gør den det ikke

Det er nok mig, der er for hurtig.

Tak for interessen, Nina.

M., der gerne vil vide, hvilket kort du bruger?

Fra : Storm

Dato : 21-04-03 16:00

Morten Lind <mortenlind@mac.com> wrote:

> [...]
>
> Jeg har leget lidt med cacheindstillingerne og sætter jeg niveauet for
> højt, kommer det oftere, end hvis det står lavt.

Det var altså et godt tip.

> [...]
> side til den anden side.
>
> Hvis jeg blot benytter scrollpilene, gør den det ikke

Eller mig der er for langsom, dit kort skulle vist være hurtigere end
mit.

> Tak for interessen, Nina.

Du ved, det er jo ofte hjælp til selvhjælp også. - Så jeg kigger da over
skulderen. Jeg har altså lært at affinde mig med afhjælpning nu og da.
Men jeg forstår alt for godt hvad du mener.

> M., der gerne vil vide, hvilket kort du bruger?

Her kommer jeg hurtigt til kort, men du kan se her:

http://home19.inet.tele.dk/storms/devices.gif

--
Venlig hilsen Nina Storm

Fra : Morten Lind

Dato : 21-04-03 16:54

Storm <Ninzen@ofir.dk> wrote:

> Det var altså et godt tip.

Ja da

> http://home19.inet.tele.dk/storms/devices.gif

Ja, så er mit hurtigere, men ikke hurtigt nok

Projektet er på 42,5MB og det er vel ikke så (forfærdeligt) meget?

Hej fra Morten