| 
					
							
        
    
        
						
			 | 
			
			
					    
					
        
         
          
         
	
            | Påhængsmotor sprøjter ikke så meget mere (~ Fra : Allan Johansen | 
  Dato :  19-04-03 08:33 |  
  |   
            Hej NG!
 
 Det er nok vores egen skyld, men efter at motoren har ligget vinteren over,
 skulle vi nu endelig ud at sejle. Efter ca. 500 m. så stoppede motoren (tog
 gassen af og gik så ud). Den var godt varm kunne vi se. Efter ca. 5 min.
 tændte vi den så igen, her lagde jeg så mærke til at den fine stråle der
 plejede at være ud fra motoren af var væk. Eller det dryppede kun lidt ud i
 hvert fald. Den har ikke været gjort vinterklar eller lignende... Er der
 nogen der ved hvad det skyldes og hvad man kan gøre?
 
 Jeg forestiller mig at det saltvand der har været i motoren vinteren over på
 en eller anden måde "har sat sig fast", hvilket gør at motoren ikke bliver
 kølet ordentligt. Har jeg ret?
 
 Det er forresten en Yammaha 15 hk. påhængsmotor m. 2 cylindre.
 
 Håber hverkelig at i kan hjælpe.
 
 Mvh. Alan
 Fjern "FJERNDETTE" i min mail, hvis du vil skrive til mig privat:)
 
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Lars Clement (19-04-2003) 
         
	
            | Kommentar Fra : Lars Clement | 
  Dato :  19-04-03 08:54 |  
  |   
            Den " fine stråle " er kontrolstrålen, der viser at kølingen er OK. fra egen
 erfa. tror jeg det er din impeller der er groet fast i vinterens løb, og
 derfor revet i stykker ved opstart. Det passer fint med de 500 meters
 sejlads, inden motoren bliver for varm, når den er uden køling. Impelleren
 kan man godt selv skifte: på min gamle johnson var jeg efter det 3 gange før
 det virkede.
 
 --
 Med venlig hilsen
 
 Lars Clement
 clement@post9.tele.dk
 "Allan Johansen" <admin@FJERNDETTElinuxweb.dk> skrev i en meddelelse
 news:3ea0fb96$0$52111$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
 > Hej NG!
 >
 > Det er nok vores egen skyld, men efter at motoren har ligget vinteren
 over,
 > skulle vi nu endelig ud at sejle. Efter ca. 500 m. så stoppede motoren
 (tog
 > gassen af og gik så ud). Den var godt varm kunne vi se. Efter ca. 5 min.
 > tændte vi den så igen, her lagde jeg så mærke til at den fine stråle der
 > plejede at være ud fra motoren af var væk. Eller det dryppede kun lidt ud
 i
 > hvert fald. Den har ikke været gjort vinterklar eller lignende... Er der
 > nogen der ved hvad det skyldes og hvad man kan gøre?
 >
 > Jeg forestiller mig at det saltvand der har været i motoren vinteren over
 på
 > en eller anden måde "har sat sig fast", hvilket gør at motoren ikke bliver
 > kølet ordentligt. Har jeg ret?
 >
 > Det er forresten en Yammaha 15 hk. påhængsmotor m. 2 cylindre.
 >
 > Håber hverkelig at i kan hjælpe.
 >
 > Mvh. Alan
 > Fjern "FJERNDETTE" i min mail, hvis du vil skrive til mig privat:)
 >
 >
 >
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Jesper Hansen (19-04-2003) 
         
	
            | Kommentar Fra : Jesper Hansen | 
  Dato :  19-04-03 11:15 |  
  |   
            Hej Alan,
 
 Jeg oplevet et par gange med min gamle Mercury. Typisk efter
 længere tids stilstand. På min var det en "prop" der sad i selve
 ståleafgangen. Jeg har med held lirket skidtet ud med et stykke ståltråd.
 Det er ret hurtigt at prøve af.
 
 Hvis det ikke hjælper, gætter jeg på et problem med impelleren. Jeg har ikke
 prøvet at skifte/rense den, men det er efter sigende et overkommeligt job.
 
 Mvh. Jesper
 
 
 
 "Allan Johansen" <admin@FJERNDETTElinuxweb.dk> wrote in message
 news:3ea0fb96$0$52111$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
 > Hej NG!
 >
 > Det er nok vores egen skyld, men efter at motoren har ligget vinteren
 over,
 > skulle vi nu endelig ud at sejle. Efter ca. 500 m. så stoppede motoren
 (tog
 > gassen af og gik så ud). Den var godt varm kunne vi se. Efter ca. 5 min.
 > tændte vi den så igen, her lagde jeg så mærke til at den fine stråle der
 > plejede at være ud fra motoren af var væk. Eller det dryppede kun lidt ud
 i
 > hvert fald. Den har ikke været gjort vinterklar eller lignende... Er der
 > nogen der ved hvad det skyldes og hvad man kan gøre?
 >
 > Jeg forestiller mig at det saltvand der har været i motoren vinteren over
 på
 > en eller anden måde "har sat sig fast", hvilket gør at motoren ikke bliver
 > kølet ordentligt. Har jeg ret?
 >
 > Det er forresten en Yammaha 15 hk. påhængsmotor m. 2 cylindre.
 >
 > Håber hverkelig at i kan hjælpe.
 >
 > Mvh. Alan
 > Fjern "FJERNDETTE" i min mail, hvis du vil skrive til mig privat:)
 >
 >
 >
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Claus Tersgov (19-04-2003) 
         
	
            | Kommentar Fra : Claus Tersgov | 
  Dato :  19-04-03 12:16 |  
  |   
            
 "Allan Johansen" <admin@FJERNDETTElinuxweb.dk> skrev i en meddelelse
 news:3ea0fb96$0
 
 > Det er nok vores egen skyld, men efter at motoren har ligget vinteren
 over,
 > skulle vi nu endelig ud at sejle. Efter ca. 500 m. så stoppede motoren
 (tog
 > gassen af og gik så ud). Den var godt varm kunne vi se. Efter ca. 5 min.
 > tændte vi den så igen, her lagde jeg så mærke til at den fine stråle der
 > plejede at være ud fra motoren af var væk. Eller det dryppede kun lidt
 ud i
 > hvert fald. Den har ikke været gjort vinterklar eller lignende... Er der
 > nogen der ved hvad det skyldes og hvad man kan gøre?
 
 Når sladrestålen er væk, er det netop et signal om, at der ikke er
 cirkulation i kølevandet, subsidiært ingen vandindtagelse. Nede ved
 udstødningen, over propellen, er der et hul med en studs. Det er
 vandindtaget til motoren. Skru denne studs af og monter en vandslange,
 ofter følger der en special skyllestuds med motoren, skru så op for
 vandet, så du får skyllet systemet igennem. Det er næsten altid her, at
 der sidder skidt og forstoppelse.
 
 Ofte kan det gøres ved, blot at sætte vandslangen direkte over hullet.
 Trykluft kan også være en mulighed, men vær varsom med det, hvis der er
 meget skidt.
 
 Det er ikke ret ofte impelleren bliver  ødelagt på en påhængsmotor, fordi
 den er ret solid og ofte meget utilgængelig på små motorer, fordi den er
 en integreret del af motoren.
 
 Når motoren bliver meget varm, er det manglende vandindtag, og det hjælper
 derfor ikke meget at rense det lille hul ved sladrestrålen, det kan du
 gøre hvis der ingen sladrestråler er og hvis motoren alligevel køler
 normalt...
 
 Claus
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Allan Johansen (21-04-2003) 
         
	
            | Kommentar Fra : Allan Johansen | 
  Dato :  21-04-03 07:18 |  
  |   
            Hej igen.
 
 Nu er dagen kommet hvor jeg skal ud at kiggen på motoren, så jeg ville bare
 lige høre lidt om den impeller der... hvis det nu skulle være den. Hvor den
 sidder henne/hvordan den ser ud?
 
 Og tak for alle svarene, det er meget rart at have noget at gå efter:)
 
 Mvh. Allan Johansen
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Leon Hulstrøm \(4220~ (21-04-2003) 
         
	
            | Kommentar Fra : Leon Hulstrøm \(4220~ | 
  Dato :  21-04-03 10:35 |  
  |   
            den sidder sikkert forrest på motoren, men følg slangen fra
 hoved-ventilen/søfilteret til motoren. Der hvor slangen er skruet på motoren
 er med stor sikkerhed saltvandspumpen.
 
 HUSK at lukke søventilen inden du tager dækslet af (skulle jo nødigt lave en
 "hævert"), dækslet er sikkert en tyndplade med x antal skruer, pas på ikke
 at ødelægge pakningen.
 
 Hvis det er en påhængsmotor så sidder den i hælen og det er en helt anden
 historie.
 
 -Leon
 
 
 "Allan Johansen" <admin@FJERNDETTElinuxweb.dk> wrote in message
 news:3ea38cbe$0$52114$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
 > Hej igen.
 >
 > Nu er dagen kommet hvor jeg skal ud at kiggen på motoren, så jeg ville
 bare
 > lige høre lidt om den impeller der... hvis det nu skulle være den. Hvor
 den
 > sidder henne/hvordan den ser ud?
 >
 > Og tak for alle svarene, det er meget rart at have noget at gå efter:)
 >
 > Mvh. Allan Johansen
 >
 >
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
            Allan Johansen (21-04-2003) 
         
	
            | Kommentar Fra : Allan Johansen | 
  Dato :  21-04-03 11:41 |  
  |   
            > Hvis det er en påhængsmotor så sidder den i hælen og det er en helt anden
 > historie.
 
 Det er en påhængsmotor, Yamaha 15 hk.
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
             Leon Hulstrøm \(4220~ (21-04-2003) 
         
	
            | Kommentar Fra : Leon Hulstrøm \(4220~ | 
  Dato :  21-04-03 19:45 |  
  |  
 
            ak.... så skal hælen/gearkassen af....
 Det er ikke fordi det er så slemt.
 Start med at skrue gear-akslen fra hinanden (gevindstykket i hullet på
 benet) på den skal du senere justerer dit gearskifte.
 Det sidder 4-6 bolte underhælen og sikkert også en undet tærer klodsen,
 benet skulle ret let og smertefrit glide fra hinanden. Så skulle gerne sige
 sig selv...
 Mvh
 Leon
 Tidligere Yanaha 30 Autolobe, 20 Johnson, 9.9 Honda, nu 4.5 Susuki og 5.7L
 v8 Ford Windsor
 www.vandsport.org
www.fourwinds.dk
"Allan Johansen" <admin@FJERNDETTElinuxweb.dk> wrote in message
 news:3ea3ca4e$0$52166$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
 > > Hvis det er en påhængsmotor så sidder den i hælen og det er en helt
 anden
 > > historie.
 >
 > Det er en påhængsmotor, Yamaha 15 hk.
 >
 >
            
              |   |   
            
        
 
    
 
					
					 
			 | 
			
				
        
			 |