dyk i furesøen.
Fra : TJOR

Dato : 18-04-03 23:06

Er der nogen der ved om det er muligt og evt. hvor det så ville være muligt
at dykke i Furesøen.

Tjor

Fra : Peter Kjær

Dato : 19-04-03 07:45

Hej Tjor,

Ja der er skam muligt, men har kun sekv prøvet det en enkelt gang. Sigten er
generelt meget dårlig der, og på 10 meter er der sort som en kulkælder så
husk lygten.

Se evt. undervandskort over søen her : http://hfk.dk/images/foto/Fure3D.jpg

--
Ses,

Peter Kjær

www.dacor.dk - Min hjemmeside om dykning, med stort online billedgalleri.

Fra : Allan Hansen

Dato : 19-04-03 09:16

"Peter Kjær" <peterFJERNES@dacor.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
er
> generelt meget dårlig der, og på 10 meter er der sort som en kulkælder så

Ja, man kan lave natdyk om dagen En anden ting er at man skal have
tilladelse fra den lokale "statsskovfoged"

Allan Hansen

Fra : Peter Kjær

Dato : 19-04-03 09:53

> Ja, man kan lave natdyk om dagen En anden ting er at man skal have
> tilladelse fra den lokale "statsskovfoged"
>
> Allan Hansen

Statsskovfoged? er det ikke nok at få lov til at hoppe i søen fra en af dem
der bor omkring den, altså hvis man hopper i fra deres have?

Fra : Allan Hansen

Dato : 19-04-03 11:43

> [...]
dem
> der bor omkring den, altså hvis man hopper i fra deres have?

Nej, søen tilhører staten og administeres af skovdistriktet. Jeg har aldrig
hørt nogen har fået nej. Så specielt hvis man også vil have en båd med motor
med så følg reglerne og der er ingen problemer.

Allan Hansen

Fra : Jan Birk

Dato : 19-04-03 10:06

> Er der nogen der ved om det er muligt og evt. hvor det så ville være muligt
> at dykke i Furesøen.

Det er bestemt muligt, dog er der lige et par administrative ting som
skal overståes. Vi har dykket der 2 * 2 gange sidste sommer og det var
en anderledes oplevelse. Sigten bør være bedst på denne tid af året.

Der er flere muligheder for at dykke, alle kræver at du har tilladelse fra:

1) Skovfogeden, Lars Stubkjær Nielsen (Email: LSN@sns.dk)

Hvis du skal sejle på søen med motor, skal du ligeledes have tilladelse
til dette, igen fra Lars Stubkjær Nielsen.

2) Hvis du vil sætte båden i vandet (!!) skal du have adgang via
Furesøbadet, dette kan du få ved at henvende dig til inspektøren,
Michael Olsen, 44953551.

3) Hvis du ikke vil have båd i vandet, skal du enten slæbe udstyret
eller kører det. Hvis du vil køre det, skal du have tilladelse til
dette. Denne tilladelse er svær at opnå, men igen skal du have
tilladelse fra Skovfogden og den videre planlægning skal ske i
samarbejde med Fiskebæk Naturskole.

Et par hits til selve dykningen.

Med båd:
Hvis du sejler, kan du sejle til det vestligeste peek og droppe folk,
som kan tage en kompaskurs mod det mere østlige peek og der kan du så
samle op. Drop en bøje på den østligeste peek, som kursen kan tages
efter. (Peekne er meget nemme at se på søkortet og på ekkolodet)

Denne tur er 3-500 meter og giver et godt indblik i søens fauna, da
dybden starter på 4-5 meter, kan nå omkring 28 meter på vejen og slutter
igen på 4-5 meter.

Uden Båd:
Hvis du ikke har en båd til rådighed, kan jeg anbefale at dykke fra
bredden umiddelbart øst for 'Fandens mose'. En nordøstlig kurs ud fra
bredden vil give dybder til omkring 26-30 meter inden for 2-300 meter.

Stedet er mægtigt godt, med en lille bålplads hvor det er meget nemt at
komme i vandet. Fra 0-10 meter er der masser af krebs, små fisk og
'grøntsager'. Fra 10-20 slukkes lyset og de meget gode lygter skal i
brug. Sigten under 20 meter er fin, lige så langt som din lygte kan lyse
op. Her finder du diverse ting på bunden (forstenede muslinger,
nedfaldne små-træer og grene mm.) og forbavsende mange aborrer!

Håber at det har givet dig blod på tanden til et par gode dyk!

Mvh

Jan Birk

Ps. Rygtet om at der skulle befinde sig en flyver i søen er iflg.
personalet på Fiskebæk naturskole noget overdrevet, det skulle alene
dreje sig om en ekstra benzintank som blev droppe før en nødlanding.

Fra : Lars Villebæk

Dato : 19-04-03 11:44

Ja, det er muligt (se andre svar) men PAS NU PÅ den sultne Architeuthis Dux,
der bor i den nordlige ende af søen.
http://www.dykkerforum.com/html/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=161
&sid=206a870f19d5c16400070c0330db0058

Lars

Fra : Allan Hansen

Dato : 19-04-03 13:23

"Lars Villebæk" <lars@dykkerforum.com> skrev i en meddelelse
> Ja, det er muligt (se andre svar) men PAS NU PÅ den sultne Architeuthis
> [...]

Det er samme sted hvor der grotter ind under Stavnsholt, har jeg hørt !

Allan Hansen

Fra : Lars Villebæk

Dato : 19-04-03 13:43

Ja, det er korrekt.
Rygterne vil vide, at mexikanske huledykkere kommer hertil i næste måned for
at penetrere de dybeste sektioner.
Nu ER de blevet advaret!!!

Fra : TJOR

Dato : 19-04-03 22:26

Jeg takker for de mange brugbare svar. Nu skal turen så bare planlægges og
jeg lover at vi nok skal passe på at vi ikke skræmmer Architeuthis Dux.