Mac OS X for personer med synshandicap
Fra : Peter Gersmann

Dato : 23-03-01 06:10

Halløjsa

Et af de programmer som leveres på cd'erne til udviklere hedder Pixie og
er... et digitalt forstørrelsesglas. Da Erik Richard er ADC medlem (og
andre fine ting) har han allerede Pixie.

Så selvfølgelig kan også de personer med synshandicap installere Mac OS

//Peter

Fra : Pete

Dato : 23-03-01 11:29

LOL!!!!!!

/peter
--
Vikings? There ain't no vikings here. Just us honest farmers. The
town was burning, the villagers were dead. They didn't need those

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 23-03-01 14:09

Hej Peter

Ja, det er der! - men det er ikke noget forstørrlsesprogram i sig selv, men
et værktøj til at lave et sådant. - Og hvilke brugere - handicappede eller
normale - tror du kan så meget programmering, at de kan lave/ændre i et
givet program, så det får en indbygget zoom-vindue, for det er det eneste,
Pixie kan bruges til.

mvh. Erik Richard

Peter Gersmann wrote:

> [...]
> andre fine ting) har han allerede Pixie.
>
> Så selvfølgelig kan også de personer med synshandicap installere Mac OS

Phone: (+45) 8625 0963, Fax: (+45) 8625 0962

Fra : Peter Gersmann

Dato : 23-03-01 15:47

In article <3ABB4ACC.4A11101C@mail1.stofanet.dk>,
kml.ers@mail1.stofanet.dk wrote:

> Ja, det er der! - men det er ikke noget forstørrlsesprogram i sig selv,
> men et værktøj til at lave et sådant.

Nu skal vi ikke foregribe Mac OS X, men som jeg har hørt det, kan Pixie
fortstørre ting. Desuden hører jeg at Mac OS X - i modsætning hvad du
har tudet os ørene fulde med - har både talesyntese og -genkendelse som
Mac OS 9. Måske er der nogle 3. parts programmer som ikke virker, men
det er ikke Apples skyld - folk har i 3 år vidst det her.

//Peter

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 24-03-01 01:13

Hej Peter

For det første skriver du jo i dit opr. indlæg, at det er på developer
CD'erne, programmet ligger. Og det er ingen garanti for, at den allerede er
færdigudviklet, så den er med i den OS X, der nu frigives, og jeg tvivler
på, at ret mange af dem, der har brug for forstørrelsessystemer, vil blive
ADC medlemmer og betale det hvide ud af øjnene for at få Pixie.

Og mht. talesyntese. Ja, der er en X version af TTS og SR med i OS X, men
indtil videre skulle den _kun_ virke på systemet og ikke på andet. Det er
oplysninger, jeg har efter at have haft flere telefonsamtaler med Apple
Danmark og efter adskillege skriverier med ADC ledelsen.

- Så indtil videre arbejder jeg videre på mit eget projekt med at ændre
CloseView, så den kan bruges. Og lykkes det, så bliver der også
forstørrelsessystemer for X brugere?

mvh. Erik Richard

Fra : Peter Gersmann

Dato : 24-03-01 06:20

In article <3ABBE684.4E3460D9@mail1.stofanet.dk>,
kml.ers@mail1.stofanet.dk wrote:

Yahoo, det er lørdag, og så kan jeg jo godt tale om Mac OS X

> For det første skriver du jo i dit opr. indlæg, at det er på developer
> CD'erne, programmet ligger. Og det er ingen garanti for, at den allerede
> er færdigudviklet, så den er med i den OS X, der nu frigives

Yep, og den cd kommer selvfølgelig med Mac OS X. Det står også på
www.apple.com/macosx. Ellers havde jeg ikke skrevet mit indlæg.

> Og mht. talesyntese. Ja, der er en X version af TTS og SR med i OS X, men
> indtil videre skulle den kun virke på systemet og ikke på andet.

Tjah, du kunne jo have installeret den ADC skive du fik. Det virker.

Så Erik Richard - du havde på intet punkt ret, men alligevel vinder du.
Det er nemlig muligt for dig at bruge Mac OS X.

//Peter

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 24-03-01 15:10

Hej Peter

Det med at have ret eller ikke, det lader jeg stå lige nu. Det kommer jeg
tilbage til i et andet svar på denne mail.

Det jeg er interesseret i lige nu, er, - VIRKER forstørrelsessystemet på andet
end selve systemet? - Det er det, der er afgørende for brugeren. For hvis det
kun er på systemet, er dedet alligevel ubrugeligt....

mvh. Erik Richard

Fra : Peter Gersmann

Dato : 24-03-01 20:46

In article <3ABCAA96.513A0158@mail1.stofanet.dk>,
> [...]

> forstørrelsessystemet på andet end selve systemet? - Det er det,
> der er afgørende for brugeren. For hvis det kun er på systemet,

Som jeg forstod det er du ADC medlem, og du sagde at du havde talt med
Apple og ADC flere gange...

Jo, det virker, og nu ligger det på forsiden af det web-site jeg
vedligeholder. Du kan også springe direkte til:

http://www.attention.dk/363

I øvrigt har IBM meddelt af Via Voice selvfølgelig kommer til X indenfor
2-3 måneder. Din melding var at det ikke kom. Duh!

//Peter

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 25-03-01 01:54

Hej Peter

Peter Gersmann wrote:

> Som jeg forstod det er du ADC medlem, og du sagde at du havde talt med
> Apple og ADC flere gange...

Ja, og jeg er ærlig talt en smule knotten over, at de så svarer, at det
ikke virker, når det så alligevel gør det!

Og jeg har kun en undskyldning for dem, - at det er ca. en måned siden, jeg
snakkede med dem i København og via mails direkte til ADC, og at de ikke på
det tidspunkt vidste, om det kom nu eller først senere.

Men det glæder mig, og det glæder mig endda særdeles meget. Apple er hermed
det første firma, der nu opfylder den amerikanske lovs bestemmelser omkring
nyudviklet software! - At det skal kunne bruges af handicappede - herunder
også synshandicappede. Og uden at vide det, så tror jeg faktisk også nu, at
talesyntesen virker som den skal.

> [...]
>
> I øvrigt har IBM meddelt af Via Voice selvfølgelig kommer til X indenfor
> 2-3 måneder. Din melding var at det ikke kom. Duh!

Duh! ja! - Men hvad hulen skal man sige, når man får besked fra IBM om, at
det ikke kommer foreløbig hvis nogensinde...? - Det var faktisk bedre, om
firmaerne så helt holdt kæft og sagde, at de ikke ville udtale sig på
nuværende tidspunkt...osv... - De sætter jo os, der sidder med problemerne
over for de handicappede i en gevaldig kattepine. Jeg synes ikke det er
spor morsomt, at jeg nu skal til at kontake dem, jeg har sagt, at de skulle
indtil videre undlade opgradering og sige, at jo, det kan I godt gøre
alligevel, for tingene er der alligevel.

Jeg synes, det er noget svineri af softwarefirmaerne at behandle os på den
måde.

mvh. Erik Richard

Phone: (+45) 8625 0963, Fax: (+45) 8625 0962

Fra : Jan Oksfeldt Jonasen

Dato : 25-03-01 01:59

> Ja, og jeg er ærlig talt en smule knotten over, at de så svarer, at det
> ikke virker, når det så alligevel gør det!

Måske du egenligt kunne havde fået et auto reply. Som sælger burde du
måske undersøge dine kilder bedere.

> Og jeg har kun en undskyldning for dem, - at det er ca. en måned siden, jeg
> snakkede med dem i København og via mails direkte til ADC, og at de ikke på
> det tidspunkt vidste, om det kom nu eller først senere.

Siden jeg ofte har fundet nogle krav at stille til udviklere hos Apple,
så kunne det da være rart med en direkte mail adresse til dem. Dem må du
gerne gøre tilgængelige for os andre.

> [...]
> det ikke kommer foreløbig hvis nogensinde...? - Det var faktisk bedre, om
> firmaerne så helt holdt kæft og sagde, at de ikke ville udtale sig på

Under ingen omstændigheder! Der er ikke noget mere belastende end
fimaer, hvor det ikke vides hvilken retning de vil gå i. Det er pt. det
største problem hos Apple, Jobs vil gerne have WOW faktoren, men det gør
at alle andre skal holdes hen i spænding, og siden de fleste
virksomheder ikke vil basere deres valg på spådommer, så vil de forlade
platformen. Ikke mere WOW til Jobs, der er ikke nogen tilbage til at
skabe det.

--
Mvh/re Jan Jonasen
jonasen (at) it (dot) dk

You'll get two operating systems in one! (Kommende reklame slogan)

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 25-03-01 04:14

Jan Oksfeldt Jonasen wrote:

> Måske du egenligt kunne havde fået et auto reply. Som sælger burde du
> måske undersøge dine kilder bedere.

Jeg fik personlig svar dagen efter, at autoreplyen var kommet med meddelelsen
om, at mailen var sendt videre til den ansvarlige.

> Siden jeg ofte har fundet nogle krav at stille til udviklere hos Apple,
> så kunne det da være rart med en direkte mail adresse til dem. Dem må du
> gerne gøre tilgængelige for os andre.

Det ville jeg gerne, men hvis du sender et spørgsmål til ADC får du først en
autoreply, derefter et 'menneskeligt' svar med et referencenr.. Dette ref.nr.
skal du så bruge i den videre 'konversation' med dem - den person, der har
svaret dig. Stiller du så et nyt spørgsmål, får du en ny autoreply + en mail -
højst sandsynlig fra en helt anden person, men stadig med et ref.nr. til det nye
emne, og så skal du maile videre med denne nye person, osv.osv.... - Så der er
ikke nogen fast mailadresse at kontakte - udover den, der er på ADC siderne.

> [...]
> virksomheder ikke vil basere deres valg på spådommer, så vil de forlade
> platformen. Ikke mere WOW til Jobs, der er ikke nogen tilbage til at

Jeg kan godt se din pointe, men det hjælper jo stadig ikke os over for
klienterne / kunderne....

mvh. Erik Richard

Phone: (+45) 8625 0963, Fax: (+45) 8625 0962

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 25-03-01 03:09

Hej Peter

Jeg har lige nu været inde og kigge. Det ser godt ud! - Og jeg skal nok
lade linket gå videre til dem, der tidligere har spurgt.

- Og så venter vi blot på en X version af MLP, - så har de her 'kære'
offentlige myndigheder ikke nogen plausibel undskyldning længere for ikke
at ville bevilge Mac'er til andre end afasi-patienter. Der er jo allerede
et godt dansk talesynteseprogram, der er TTS og SR kompatibelt - InfoVox
210W.

mvh. Erik Richard

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 25-03-01 16:40

> - Og så venter vi blot på en X version af MLP

MLP?

--
Venlig hilsen Morten Reippuert Knudsen

Hjælp! Jeg er boligløs i København fra 1 april

Fra : Martin Edlich

Dato : 25-03-01 16:57

In article <1eqtfbh.1wc16i3fq7pq7N%reippuert@mac.com>,
reippuert@mac.com (Morten Reippuert Knudsen) wrote:

> MLP?

MacLink Plus, måske.

--
MVH
Martin Edlich

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 25-03-01 17:37

Hej Morten

MLP = MacLinkPlus. Den nyeste ver. 12Deluxe kan kun køre på
'almindelige' systemer, - måske i 'Classic Mode', men den kan ikke køre
i ren X mode.

mvh. Erik richard

> MLP?

Phone: (+45) 8625 0963, Fax: (+45) 8625 0962
- Do it The Nisus Way - Nisus Writer, The Best Textprocessor in The
World

Fra : Peter Gersmann

Dato : 25-03-01 18:17

In article <3ABE1EC0.932A9AEC@mail1.stofanet.dk>,
kml.ers@mail1.stofanet.dk wrote:

> MLP = MacLinkPlus. Den nyeste ver. 12Deluxe kan kun køre på
> 'almindelige' systemer, - måske i 'Classic Mode', men den kan ikke køre
> i ren X mode.

Jeg har skrevet til DataViz for at høre dem. Sjovt nok rummer AppleWorks
6.1 Preview et MacLink modul netop til Mac OS X.

//Peter

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 26-03-01 04:40

Hej Peter

Ja, det opdagede jeg lige, så selv her er der håb forude -)

mvh. Erik Richard

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 26-03-01 07:00

> MLP = MacLinkPlus. Den nyeste ver. 12Deluxe kan kun køre på
> 'almindelige' systemer, - måske i 'Classic Mode', men den kan ikke køre
> i ren X mode.

Det anede mig. Jeg vil så sige at MLP 12 filtrene faktisk _er_ delvist
caboniserede!

Under mac OS X Public Beta er det i al fald ikke nødvending at starte
Classic.app for at gemme/åbne fra AW 6 (carbon) med MLP filtrene - Det
kræver selvfølgelig en XTND->MLP brigde fra en ældre udgave af MLP.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 24-03-01 11:25

> [...]
> på, at ret mange af dem, der har brug for forstørrelsessystemer, vil blive
> ADC medlemmer og betale det hvide ud af øjnene for at få Pixie.

X består af 3stk CD'ere: "Mac OS X", "Mac OS 9.12 _og_ "Developer", tjek
dine facts!

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 24-03-01 11:25

Peter Gersmann <moof.immerfreundlich@mail.tele.dk> wrote:

> [...]
> Mac OS 9. Måske er der nogle 3. parts programmer som ikke virker, men
> det er ikke Apples skyld - folk har i 3 år vidst det her.

og i modsætning til disse tidligere påstande _er_ IBM i fuld gang med
ViaVoice til Mac OS X (og har været det i lang tid)