Hegnslovens §2
Fra : Thomas

Dato : 18-04-03 16:56

Fra Hegnslovens §2:

"Egne hegn må ikke påføre naboen større ulemper end fælleshegn. Som følge
heraf må egne hegn ikke have større højde end fælleshegn med et tillæg
svarende
til afstanden fra hegnet til skellinien ... "

Jeg bor i et nyt rækkehus hvor der netop er plantet avnbøg som fælleshegn
(er endnu blot nogle kviste). Min nabo synes hækken skal holdes i knæhøjde,
men jeg er en rimelig privat person og synes en have omkrandset af 1,8 m høj
hæk ville være ideelt.

Må jeg sætte et eget hegn op mod skel (altså i havens sider) som er 1,8 m
højt (f.eks. et af de færdige hegn af flette pil)?

Som jeg læser §'en skal jeg vente til fælleshegnet er 1,8 m (og så ville det
jo være lige meget) - eller jeg skal vente til fælleshegnet er 80 cm højt og

placere min egen hæk 1 m fra skellinien (haven er kun 6 m bred).

Er der nogen der kan bekræfte eller afkræfte?

Tak,
Thomas

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 18-04-03 17:57

On Fri, 18 Apr 2003 17:56:07 +0200, "Thomas" <denergodnok@hotmail.com>
wrote:

> [...]
>så
>placere min egen hæk 1 m fra skellinien (haven er kun 6 m bred).

Du læser det forkert - når der tales om højde af fælleshegn så menes der
ikke den nuværende højde af hegnet, men den maksimale højde. Efter min
bedste overbevisning i hvert fald.

http://www.gartneriet.dk
Lær af andres fejl
- du lever alligevel ikke længe nok til selv at prøve dem alle.

Fra : Anders B. Hyltoft

Dato : 18-04-03 18:45

"Mads Lie Jensen" <mads@gartneriet.dk> wrote in message
> On Fri, 18 Apr 2003 17:56:07 +0200, "Thomas" <denergodnok@hotmail.com>
> wrote:

jeps. Du må sætte et hegn, som er 180 cm højt, på din side med det samme.

Anders B. Hyltoft

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 18-04-03 23:53

Anders B. Hyltoft <anders@hyltoft.dk> skrev i en
> "Mads Lie Jensen" <mads@gartneriet.dk> wrote in message
>
> jeps. Du må sætte et hegn, som er 180 cm højt, på din side med det samme.

Ja, plus lige så meget højere som afstanden er til skel.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Nick

Dato : 19-04-03 07:38

> Ja, plus lige så meget højere som afstanden er til skel.
x 5...

Ja, så fik vi vist DET på plads

Men hvordan er det så lige, hvis der er en hæk, men den ikke dækker særlig
godt. Kan jeg tvinge bagboen (en campingplads) til at betale halvdelen af
noget nyt (plankeværk, mur, ny hæk etc.)?

/Nick

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 18-04-03 23:53

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 18-04-03 23:53

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 18-04-03 23:53

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 18-04-03 23:53

Fra : Thomas

Dato : 19-04-03 19:29

Tak for hjælpen.
Så er det bare lige at vælge det rigtige hegn.
mvh
Thomas

Fra : Bakke

Dato : 19-04-03 21:00

Du må når som helst sætte et hegn - og altså dermed også en hæk ( købt eller
opvokset på stedet - det er det samme ) - som er højst 1.80 m i selve
skellet.

Sætter du noget højere, skal der rigtig nok være lige så langt til
skellinien som det pågældende hegn er højt.

Se i hegnsloven:

http://www.hegnsloven.dk/

hvis du er i tvivl.

Mvh

Bo

Fra : == J E N S ==

Dato : 19-04-03 10:29

Hej Gruppe.
Hvordan laver man en kapilarkasse til en plantesæk til drivhuset.
Jeg så i tv. engang, at Leth lavede en kasse af flamingo kasser men jeg kan
ikke huske hvordan.
Hilsen Jens

Fra : Aksel

Dato : 19-04-03 22:30

> [...]
knæhøjde,
> men jeg er en rimelig privat person og synes en have omkrandset af 1,8 m

klip fra hegnsloven http://www.hegnsloven.dk/
Hegnsloven indeholder en almindelig regel om hegnspligt i naboskel.
Hegnspligten betyder, at enhver grundejer som udgangspunkt kan stille krav
om, at naboen deltager i arbejdet og udgifterne ved opsætning og
vedligeholdelse af et fælleshegn. Undtagelse gælder dog, hvor ejendommene er
tilstrækkelig adskilt, f.eks. hvor ejendommene er adskilt ved forsvarlig
eget hegn, samt hvor ejendomme grænser op til offentlig eller privat vej,
sti eller arealer, der er udlagt til almindeligt brug. Den grundejer, der
ønsker hegn mod vej m.v., må derfor opsætte et eget hegn.

Det er et bærende princip bag hegnsloven, at grundejerne skal være enige om
fælleshegnet. Udgifter ved fælleshegns opsætning og vedligeholdelse deles
derfor som udgangspunkt lige mellem naboerne.

Efter de almindelige regler i hegnsloven er udgangspunktet ved
boligbebyggelse for fastsættelse af hegnshøjden 1,80 m, og hegnet må ikke
uden naboens samtykke overstige 2 m. Det gælder dog ikke, såfremt der
foreligger ganske særlige forhold for at fastsætte en lavere eller højere
hegnshøjde. Er der ingen aftale eller andet særligt grundlag for en bestemt
hegnshøjde, kan et levende fælleshegn én gang om året forlanges skåret ned
til 2 m. Grundejerne kan således principielt aftale, hvilken hegnshøjde de
vil have, når der ikke er særlige hegnsbestemmelser i servitutter,
lokalplaner m.v.

Din nabo har ikke nogen ret til at kræve at hækken holdes i knæhøjde, hvis I
ikke kan blive enige om andet er normalhøjden 1,8 - 2 m gældende.

Hilsen Aksel