konfiskation af pcer eller rlign
Fra : Jørn

Dato : 18-04-03 15:18

Hvis man kører ulovligt på en knallert bliver de ulovlige dele konfiskeret
(under forudsætning af at politiet snupper en)

Hvorfor konfiskere politiet så folks computere hvis de mener de har begået
noget ulovligt hacking eller lign

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 18-04-03 15:21

"Jørn" <dsl2780@vip.cybercity.dk> skrev:

> Hvorfor konfiskere politiet så folks computere hvis de mener de
> har begået noget ulovligt hacking eller lign

For at finde beviser på maskinen.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Reino Andersen

Dato : 18-04-03 16:37

Jørn skrev:

> Hvorfor konfiskere politiet så folks computere hvis de mener de har begået
> noget ulovligt hacking eller lign

Det gør de heller ikke - de beslaglægger den.

--
Reino

Fra : Martin Moller Peders~

Dato : 18-04-03 17:45

In <VWUna.72$fd4.9@news.get2net.dk> "Reino Andersen" <reinoFJERNMIG@get2net.dk> writes:

>Det gør de heller ikke - de beslaglægger den.

Retten kan vel konfiskere computeren, som en del af dommen.

/Martin

Fra : Reino Andersen

Dato : 18-04-03 17:53

Martin Moller Pedersen skrev:

> Retten kan vel konfiskere computeren, som en del af dommen.

Ja, retten kan - men nu var det jo politiet, som var nævnt.

--
Reino

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 18-04-03 18:20

In article <r2Wna.79$bO4.39@news.get2net.dk>, Reino Andersen wrote:

> Ja, retten kan - men nu var det jo politiet, som var nævnt.

Jeg mener ikke de med rimelighed kan konfiskere andet end medier,
dvs CD og DVD skiver, bånd, harddiske etc.

Der er sager hvor de konfiskerer skærme m.m., og jeg mener ikke de kan
gøre dette medmindre sagen drejer sig om tyveri eller hæleri af
disse genstande. Men man skal nok stille sig på bagbenene for at
undgå det.

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 18-04-03 18:46

meddelelse news:slrnba0cth.2iq.povlhp@povl-h-pedersens-computer.local...
> Men man skal nok stille sig på bagbenene for at
> undgå det.

Hvordan gør man det i praksis og har det opsættende virkning?

Jeg forestiller mig scenariet:
En virksomheds forretningskritiske server er blevet misbrugt som proxy i
et angreb.
Politiet er interesset i at kigge på den for at finde beviser
Virksomheden er ikke vildt glad for at undvære deres server.

--
Martin Højriis Kristensen - http://makr.starthotel.dk
Usenetstatistik 2002/2003 - http://www.f2.dk/ (TEST)

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 18-04-03 20:08

In article <3ea039ca$0$148$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk>, Martin Højriis Kristensen wrote:
> [...]
> Politiet er interesset i at kigge på den for at finde beviser
> Virksomheden er ikke vildt glad for at undvære deres server.

I en sådan situation vil sandsynligvis skaffe sig en kopi
af de databærende medier, eller konfiskere disse. Forretningen
kan så retablere deres backup.

Hvis der ikke er backup er serveren ikke forretningskritisk,
eller også er firmaet lukket inden sagen er afgjort :)

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 18-04-03 22:25

meddelelse news:slrnba0j8c.2k5.povlhp@povl-h-pedersens-computer.local...
> I en sådan situation vil sandsynligvis skaffe sig en kopi
> af de databærende medier, eller konfiskere disse. Forretningen
> kan så retablere deres backup.

De edb-praktiske ting er ikke relevante her. Hvad gør man rent juridisk
hvis politiet tropper op og forlanger en server udleveret og ikke vil
lade sig nøjes med en kopi?

Fra : Georg

Dato : 19-04-03 03:06

Så udleverer man serveren, starter reserveserveren op, og kører
videre....Hvis man ikke har en reserve, ja så er serveren ikke vigtig....Man
skal ALTID have to systemer, hvis det aldrig må gå ned.

Fra : Niels Callesøe

Dato : 19-04-03 07:28

Georg wrote in

> [...]
> videre....Hvis man ikke har en reserve, ja så er serveren ikke
> vigtig....Man skal ALTID have to systemer, hvis det aldrig må gå

Det er ligesom at sige at man altid skal have hagesmæk på fordi man
ikke bryder sig om at spilde. Der er andre måder at undgå at spilde,
end lige hagesmæk. På samme måde er der andre måder at sikre høj
oppetid på end fuld fysisk redundans.

I øvrigt kan man meget let forestille sig en situation hvor et firma
kun har råd til én Sun $bignum boxen[0], og så i øvrigt tager deres
backup remote eller til noget båndværk. Hvis politiet så løber væk med
Sun'en, så er det typisk rimeligt begrænset hvad man kan bruge nok så
gode backups til.

Men.. alle disse overvejelser er nærmest komplet off-topic, da hverken
du eller jeg jo berører Martin's *egentlige* pointe. Ønsker du at
forsætte diskussion om redundans, flyt venligst til en relevant
gruppe[1].

[0]: Inklusive den store serviceaftale, selvfølgelig
[1]: Eller måske 2..

--
Niels Callesøe - nørd light @work

give($me,"liberty") or die();

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 19-04-03 07:23

In article <3ea06d29$0$153$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk>, Martin Højriis Kristensen wrote:
> [...]
>
> De edb-praktiske ting er ikke relevante her. Hvad gør man rent juridisk
> hvis politiet tropper op og forlanger en server udleveret og ikke vil

Du godtgør at der vil være et økonomisk tab i forbindelse med
fjernelse af serveren, og politiet der tænker på statens ve
og vel vil søge at minimere den periode de skal låne dine servere.

Husk at udgifterne ikke må overdrives.

Det vil være dyrt for samfundet såfremt et firma må lukke pga at
de pga inkompetence har ladet onde personer misbruge deres server.
Så det søger politiet at undgå.

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 19-04-03 07:52

meddelelse news:slrnba1qqn.2mv.povlhp@povl-h-pedersens-computer.local...
> Så det søger politiet at undgå.

Ja, det har jeg tiltro til vil ske i langt de fleste tilfælde.
Jeg er dog stadig interesseret i hvad man rent faktisk gør for at undgå
eller udsætte en beslaglæggelse, såfremt politiet ikke er til at hugge
eller stikke i (de kan jo ikke uden at undersøge serveren vide at det
ikke var en reel bruger på serveren der lavede angrebet)