Byte til GB
Fra : Jens Andersen

Dato : 23-03-01 03:59

Jeg prøver at vise den fri diskplads i GB men for ikke samme resutat som
windows hvad gør jeg forkert ??

Her er min kode

Option Explicit
Dim fso As New FileSystemObject
Dim Drev As Drive
Dim GB As Single

Private Sub Command1_Click()
Set Drev = fso.GetDrive("C:")
GB = Drev.FreeSpace / 1024
GB = GB / 1024
GB = GB / 1000

MsgBox Format(GB, "0.00")
End Sub

Mvh Jens

Fra : Niels G

Dato : 23-03-01 09:35

For at få en rigtig GB beregning skal du dividere med 1024 alle tre gange.
Men om det giver det samme resultat som Windows exploere er et helt andet
spørgsmål.

- Niels

Fra : Tomas Christiansen

Dato : 23-03-01 10:57

Niels G skrev:
> For at få en rigtig GB beregning skal du dividere med 1024 alle tre gange.
> Men om det giver det samme resultat som Windows exploere er et helt andet
> spørgsmål.

Det giver samme resultat som min Windows 2000 Explorer, men om det er
rigtigt eller ej... ?

F.eks. er de tal som harddisk producenter opgiver typisk udregnet med
enhederne Mega=1.000.000 og Giga=1.000.000.000. Måske det er én af grundene
til at man aldrig får det ud af harddisk, som man gik og forventede..

-------
Tomas

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 23-03-01 15:26

"Tomas Christiansen" <toc@blikroer.removethis.dk> wrote in message

> [...]
grundene
> til at man aldrig får det ud af harddisk, som man gik og forventede..

Det er *altid* i step af 1024 - alt andet er "forkert"

mvh/Peter Lykkegaard

Fra : Jens Andersen

Dato : 23-03-01 16:58

Tak for de mange gode svar

Mvh
Jens

Fra : Tomas Christiansen

Dato : 23-03-01 23:15

Peter Lykkegaard skrev:
> Det er *altid* i step af 1024 - alt andet er "forkert"

Nej!
Jeg fortæller jo lige, at harddisk-producenterne bruger faktor 1000 og ikke
1024.
Faktor 1000 bruges f.eks. også, når man taler om kommunikationshastigheder.

Husk på at det kun er indenfor EDB (i dag mest kaldet IT), at man er blevet
enige om at "omdefinere" enhederne kilo, mega, giga osv. - og så er man
alligevel ikke engang enige om det alle steder!

Det "rigtige" i den sammenhæng er, hvad man selv definerer som værende
rigtigt, men skal man lægge sig op af den gængse standard i
DOS/Windows-verdenen mht. harddisk/filstørrelser er faktoren 1024 (for det
meste).

-------
Tomas

Fra : Niels

Dato : 24-03-01 15:29

Som tidliger sagt/skrevet så er faktor 1024 den korrekte faktor når
man beregner KB, MB, GB, TB osv. Når man harddisk producenterne
snakker om hvor meget fri plads der er på deres diske snakker de om
uformateret diske. Der er et overhead når du formatere en harddisk,
dette er til check sum osv., og at dette passer meget godt over ens
med en faktor 1000. Med andre ord, når vi arbejder med harddisk
størrelser bruger vi en faktor 1024, men når vi køber må vi regne med
at den er angivet i faktor 1000.

- Niels G.

Fra : Tomas Christiansen

Dato : 24-03-01 21:15

Niels skrev:
> Som tidliger sagt/skrevet så er faktor 1024 den korrekte faktor når
> man beregner KB, MB, GB, TB osv.

Citat fra Seagtes hjemmeside:

"Capacity is the amount of data that the drive can store, after formatting.
Most disc drive companies, including Seagate, calculate disc capacity based
on the assumption that 1 megabyte = 1000 kilobytes and 1 gigabyte=1000
megabytes."

Capaciteten på Seagates diske er altså angivet EFTER formattering og med en
faktor på 1000...

Skam jer Seagate! Jeg gider ikke at checke de øvrige producenters
hjemmesider

....og så tror jeg ikke, at jeg fortsætte med til at tærske langhalm på dette
emne - det er trods alt VB det handler om (indrømmet: det var mig selv, som
startede diskusionen).

-------
Tomas

Fra : Christian R. Larsen

Dato : 25-03-01 13:10

"Jens Andersen" <infojens@mail.dk> wrote in message
> GB = GB / 1000

Ud over, at dette er forkert, er der det problem ved Explorer, at hvis
filsystemet er FAT32 beregner den ikke free space ud fra, hvad der ligger på
disken, men derimod ud fra nogle tællere i FAT-tabellen. Disse tællere kan
imidlertid være forkerte, fordi en opdatering er svipset. Hvis din maskine
går ned, lige efter at en fil er slttet, bliver freespace-tælleren ikke
korrigeret, og vupti: Du får et forkert resutat.

Fra : René Svane Christens~

Dato : 27-03-01 21:23

Èn af grundende til det "forkerte" resultat er muligvis fordi der i Windows
bliver skelnet mellem brugt plads plads, og reelt brugt plads. Feks fylder
en fil på 1K ikke kun 1K, men derimod f.eks 8K, hvis HD'en bruger blokke af
8K. Med mange filer på sin HD, bliver der nogen forskel på de to former
tilbagemeldinger

Mvh

René Christensen