Udbedring af skader på PSU efter fejl i co~
Fra : Frodo Nifinger

Dato : 18-04-03 03:06

Så vidt jeg har forstået, er en computer at betragte som en samling løsdele,
såfremt den ikke er indkøbt færdigsamlet hos en enkelt forhandler.
Er den indkøbt færdigsamlet, er forhandleren nødt til at udbedre evt.
følgeskader efter en komponents fejl, da computeren er et samlet apperat.
Jeg har selv prøvet at få ødelagt en AMD MP1600+ CPU på grund af en
svigtende kølerblæser og få den erstattet under reklamationsretten hos
SHG.dk uden vrøvl.

Men nu har jeg en sag, hvor tingene forholder sig anderledes.
For ca. 4 uger siden skiftede jeg bundkortet ud til et Iwill MPX2 dual AMD
bundkort.
Efter omhyggelig montering startede systemet fint op, og jeg havde stor
fornøjelse af mit nye bundkort.
Efter 14 dage ville skæbnen det imidlertid anderledes.
Iwill MPX2 bundkortet understøtter både ATX og EPS standarderne for
tilslutning af PSU'er.
Jeg benytter en 500 W Leadman Powmax ATX PSU.
Forskellen på ATX og EPS består i at stikket til EPS består af 24 pins, hvor
ATX kun består af 20 pins.
Man tilslutter ATX til EPSstikket ved at undlade at benytte de 4 af pins'ene
i den ene side af EPSstikket. ATXstikket fra PSU'en sidder med andre ord
forsat fra midten, og dermed er låsen, der låser de 2 stik sammen sat ud af
funktion. (På EPSstikket sidder låsen midt på sikket og det samme gør det på
ATXstikket.)

Skæbnen ville, at efter 14 dages drift havde ATXstikket fra PSU'en arbejdet
sig 2½ mm ud af bundkortets stik, hvilket medførte overspænding og
nedsmeltning af begge stik, samt sprængning af en Varistor i PSU'en.

Jeg fik bundkortet byttet på en RMA uden vrøvl med henvisning til at det var
bundkortet, der ikke overholder standarden for ATX, som de ellers reklamerer
med på bundkortets kasse.

Men hvad med min PSU som er købt et andet sted?
Skaderne på den er jo følgeskader af, at stikkene gled fra hinanden, og da
bundkortet har skylden som følge af, at det afviger fra ATXstandarden, kan
man vel ikke laste producenten af PSU'en.
I princippet kunne man vel forfølge Iwill, netop fordi deres bundkort
fraviger ATXstandarden og i et civilt søgsmål gøre krav på, at
produktansvarsloven gøres gældende.
Men man har jo før hørt om den med gråspurvene og kanoner.
De 800 dask PSU'en koster, er ikke vist umagen værd.

Men hvordan står man egentligt rent juridisk i en sådan situation?
Skaderne er jo ikke selvforskyldte, og der er fortsat reklamationsret på
produkterne.

Det skal lige nævnes, at i praksis, får jeg selv skaderne udbedret på
PSU'en, da jeg har kvalificerede mennesker i min familie.

Jeg kunne selvfølgelig oxo bare indsende PSU'en og reklamere med
himmelvendte øjne og påstå, at jeg ikke aner, hvad der skete.
Men det har jeg det ikke godt med. Jeg foretrækker rent mel at bage med.

--
Jesper Nielsen
aka

Fra : Ham

Dato : 18-04-03 05:54

"Frodo Nifinger" <jni@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> oxo

Hvad betyder det ord ?

Resten af de andre forkortelser med store bogstaver formoder jeg bare e
teknisk ævl, som kan ignoreres som værende uden betydning for sagen.

Venlig hilsen
Knud

Fra : Hans

Dato : 18-04-03 10:20

> "Frodo Nifinger" <jni@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> Hvad betyder det ord ?

oxo = også

desværre bruger mange unge SMS-forkortelser i deres stillingsansøgninger og straks bliver
sådanne frasorteret "lodret arkiveret" =

Fra : Thunderbird[7100]

Dato : 18-04-03 13:08

On Fri, 18 Apr 2003 11:20:15 +0200, "Hans" <devnull@sunsite.dk> wrote:

>oxo = også
>
>desværre bruger mange unge SMS-forkortelser i deres stillingsansøgninger og straks bliver
>sådanne frasorteret "lodret arkiveret" =

På et plan kan jeg godt forstå dig. Men jeg ville da mene at afhængig af
job og ansøgningens generelle indhold ville jeg da vurderer om det var
en person jeg "gad"
Flemming Jacobsen

Fra : Martin Jorgensen

Dato : 18-04-03 10:05

"Ham" <kt@sletprivat.dk> wrote in message

> [...]
>
> Resten af de andre forkortelser med store bogstaver formoder jeg bare e
> teknisk ævl, som kan ignoreres som værende uden betydning for sagen.

Det er jeg 100% enig i.
Det er umuligt at forstå indlægget, hvis man da ikke lige er uddannet
computer-nørd. Derimod kan jeg med fordel henvise til den tråd jeg har
startet mht. det du indimellem alt det tekniske ævl skriver: "Skaderne på
den er jo følgeskader af, at stikkene gled fra hinanden, og da
bundkortet har skylden som følge af... osv."

Denne tråd hedder: "
bundkort ødelægger cpu og forhandler henviser til garantien" og såvidt jeg
lige hurtigt kan overskue og bedømme af dit overordentligt tekniske indlæg,
diskuterer vi vist i bund og grund det samme: Nemlig hvem der skal erstatte
skade forårsaget af følgeskader?

Er jeg helt galt på den eller (havde ret svært ved at hitte ud af hvad der
stod indimellem alle de tekniske betegnelser og forkortelser)?

Mvh.

Martin Jørgensen.

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 18-04-03 21:28

Ham <kt@sletprivat.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3e9f84db$0$42605$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

> "Frodo Nifinger" <jni@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> Hvad betyder det ord ?

Det betyder "også" og er egentligt bare noget pop, jeg har fået samlet op i
min færden på usenet.
Nyhedsgrupperne er det eneste sted, jeg kunne finde på at bruge det.

> Resten af de andre forkortelser med store bogstaver formoder jeg bare e
> teknisk ævl, som kan ignoreres som værende uden betydning for sagen.

Jeg skal da gerne være behjælpelig.

AMD: Advanced Micro Devises. Den ene af 2 store computerchip producenter -
amerikansk virksomhed.
MP: Multi Processing - Betegnelse for AMDprocessorer, der er beregnet til at
arbejde sammen parvis.
MP1600+ - Betegnelse, der angiver processorens interne hastghed og ydelse.
CPU: Computer Processing Unit - Computerens Processor - altså en chip med
mange millioner transistorer.
SHG.dk: Dansk internetbaseret computerbutik. Ved desværre ikke hvad "SHG"
står for.
ATX Advanced Technologi eXtended - Standard inden for
computerstrømforsyninger og computerkabinetter og computerbundkort. Gør det
bla.a. muligt at slukke computeren via software.
EPS: Har desværre ikke kunnet finde ud af, hvad forkortelsen betyder, men
det drejer sig om en strømforsyning målrettet til servere og kraftige
arbejdsstationer med stort strømforbrug.
PSU: Power Supply Unit - Strømforsyning til en computer
Varistor: Elektrisk komponent,der skal sikre den øvrige elektronik imod
overspænding.
RMA: Return Material Authorisation - Indlevering af defekt computerhardware
på reklamationsretten.. Åftest indsendes det defekte hardware direkte til
grossisten, og distributøren håndterer blot RMA-sagen.
--
Jesper Nielsen
aka

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 18-04-03 21:53

Frodo Nifinger skrev:

>EPS: Har desværre ikke kunnet finde ud af, hvad forkortelsen betyder, men
>det drejer sig om en strømforsyning målrettet til servere og kraftige
>arbejdsstationer med stort strømforbrug.

Acronym Finder:
EPS   Electric Power System
EPS   Electrical Power Source

--
Bertel

Fra : Andy

Dato : 19-04-03 17:47

> Jeg skal da gerne være behjælpelig.

> MP1600+ - Betegnelse, der angiver processorens interne hastghed og ydelse.

Nej...

> CPU: Computer Processing Unit - Computerens Processor - altså en chip med
> mange millioner transistorer.

og nej.

foriøvrigt hører forklaringen ikke hjemme her... som knud skrev er den ikke
relevant for det juridiske indhold.

Andy

Fra : Peter Bjerre Rosa

Dato : 18-04-03 21:41

Frodo Nifinger skrev:

> Men hvordan står man egentligt rent juridisk i en sådan situation?
> Skaderne er jo ikke selvforskyldte, og der er fortsat reklamationsret
> på produkterne.

Som Martin Jørgensen skriver, handler det om følgeskader, og det er ikke
et ukendt fænomen i edb-branchen, hvor mange stumper hardware skal
arbejde sammen. Masser af netbutikker skriver direkte i deres
salgsbetingelser, at de ikke kan drages til ansvar for indirekte
følgeskader, som deres varer har forvoldt.

Spørgsmålet er så, om det er korrekt. Jeg tillader mig at tvivle.
Forbrugerombudsmanden skriver i "rapport om handel og markedsføring på
Internettet" fra 2000, at "fraskrivelse af ansvar for følgeskader"
strider mod gældende forbrugerbeskyttelsesregler og dermed er ulovligt.

Så hvis det står til forbrugerombudsmanden, er det altså forhandleren af
bundkortet, der har ansvaret for, at din strømforsyning stod af. Hvis
denne forhandler er en af dem med de tvivlsomme salgsbetingelser, må du
nok være forberedt på at skulle kæmpe en opslidende kamp for din ret.

--
Mvh. Peter - http://filmsvar.dk
"No, that's wrong, Cartman. But don't worry, there are no stupid