Erfaringer med Japan
Fra : Frederik Vindum Jens~

Dato : 17-04-03 22:19

Hej

Er der nogen der har gjort sig erfaringer med en tur til Japan? Vi er et par
der gerne vil opleve kultur såvel moderne som traditionelt. Hvad er
prislejet? Hvordan klare man sig uden japansk? Hvad bør man se?

pft.
-Frederik Jensen

Fra : Pernille og Kennet F~

Dato : 18-04-03 09:08

"Frederik Vindum Jensen" <sushiplanet@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> der gerne vil opleve kultur såvel moderne som traditionelt. Hvad er
> prislejet? Hvordan klare man sig uden japansk? Hvad bør man se?

Vi har haft fornøjelsen af at være i Japan omkring den sidste uge i
september i 2002. Vi var i Tokyo i 4 dage, i Kyoto i 4 og i Nara i 2.

Først og fremmest er det dyrt. Alt koster som i Danmark uden discount. Dvs.
overnatning koster ca. 300 kr. for et dobbeltværelse. Denne pris kræver dog
noget forarbejde. Det er ubetingent nødvendigt at bestille hotel i forvejen
i Tokyo. Der er kun meget få overnatningsmuligheder i dette prisleje så de
er hurtigt udsolgt. Vi boede på New Koyo. Rent og pænt men ikke ret mange
toiletter til så mange mennesker og kun ganske få brusere. Værelserne er
meget små. Jeg ved ikke hvordan I rejser normalt. For bacpackere er det ok
(vi er 31 år) men for chaterturister er standarden nok for lav.

At komme rundt i Tokyo er meget nemt. Man skal lede lidt, men der er skilte
på engelsk der viser ruterne. Man bør dog nok læse guidebogen grundigt da
der er forskellige systemer, der ikke kan bruges på tværs af hinanden. Et
fif er, at hvis man er i tvivl om hvad man skal betale, køber man den
billigste billet. Når man kommer frem til bestemmelsesstedet er der er
maskine hvor man kommer sit kort i. Derefter betaler man restbeløbet. Smart.

Man kan købe forskellige rabatkort, men hvis man koncenterer sig om en bydel
og går rundt er det ikke nødvendigt. En enkeltbillet koster fra 10,- og
opefter.

Angåede prisniveau kan man kun sige, at det eneste der er bare lidt billigt
er diverse templer. Ofte er det endda gratis. Når man skal betale for entre
er prisen som herhjemme, dvs. ca. 50,- pr. person.

Hvad skal man se? Lonely Planet er meget god og har en udgave både om Japan
og en anden om Tokyo. Ginza og Nationalmuseet var noget af det bedste. Sony
bygningen var også spændende og Disney har en særlig Japansk aura omkring
sig. En del af oplevelsen er, bare at gå rundt. Det er meget anderledes en
Europa. Der svært at falde i snak med nogen. De taler meget! dårligt
engelsk. Man kan sagtens klare sig, men bare at bestille en busbillet fra
Tokyo til Kyoto krævede lange forhandlinger og en vis usikkerhed om, hvad
det var vi havde købt. Der følger ihvertfald ingen forklaringer med.

Apropos, så er natbussen fra Tokyo til Kyoto absolut den billigste
transportform. Ca. 500,- for den 8 timer lange tur. Den kan gøres kortere i
dagtimerne, men om natten sparer man en overnatning. Man kan fint sove i
bussen.

Kyoto er en meget interessant by som bør opleves. Meget gerne på en gåtur
med Johnni Hillwalker som er lokal der arrangerer gåture i byen. De 120,- er
godt givet ud. I forhold til guidebøgerne var byen noget større end vi havde
regnet med. Der er langt fra den ene ende til den anden så sæt god tid af,
når man skal med bus eller tog til templerne i udkanten af byen.

Nara var den sidste by vi besøgte. Her boede vi på et Ryokan til ca. 470,-.
Eget toilet men delt bad. Fantastisk spændende by. Benyt de lokale
studerende som guider. De er meget dygtige og taler et godt engelsk. Og så
er de forøvrigt gratis.

Det er lidt svært at komme med flere råd uden at kende jeres behov. Hvor
lang tid er i i landet? Hvad er jeres budget? Forventninger mv? Et sidste
råd er omkring transport rundt i landet. Mange anbefaler at købe er railpas
til Shinkansen. Efter vores erfaring kan det kun betale sig, hvis man rejser
meget på forholdsvis kort tid. Vi kørte fra lufthavnen til Tokyo, til Kyoto
til Nara til Osaka Airport og det var langt billigere at købe hver enkelt
tur for sig.

Har I flere spørgsmål så skriv bare.

Pernille og Kennet

Fra : Anita

Dato : 22-04-03 13:46

"Pernille og Kennet Föh" skrev

Hejsa og tusind tak for jeres svar.

> Vi har haft fornøjelsen af at være i Japan omkring den sidste uge i
> september i 2002. Vi var i Tokyo i 4 dage, i Kyoto i 4 og i Nara i 2.

Okay, vi har talt om ca. 3 uger, men måske det er for meget...

> [...]
> meget små. Jeg ved ikke hvordan I rejser normalt. For bacpackere er det ok
> (vi er 31 år) men for chaterturister er standarden nok for lav.

Hvem bestilte I igennem og hvad kostede rejsen? Vi vil gerne have en ide om
hvad det vil koste os at leve incl. overnatninger og mad, men det er vist
lidt svært.
Vi er midt i tyverne og stiller ikke de store krav. Vi har bare ikke lyst
til at skulle spinke og spare på hele turen.

> [...]
> billigste billet. Når man kommer frem til bestemmelsesstedet er der er
> maskine hvor man kommer sit kort i. Derefter betaler man restbeløbet.

En guide I kan anbefale? Vi har kigget lidt på nettet og der er faktisk
mange spændende sider.

Alt det med transport og priser - fandt I ud af det hjemmefra, eller
derovre?

> Har I flere spørgsmål så skriv bare.

Pas på - vi udnytter det bare

Venligst Frederik og Anita

Fra : Pernille og Kennet F~

Dato : 25-04-03 13:46

> Okay, vi har talt om ca. 3 uger, men måske det er for meget...

Ikke nødvendigvis. Der er mange ting at se, men det er dyrt, og vi valgte
derfor kun at være der i 10. På 3 uger kan man også nå lidt længere ud på
landet eller til bjergene i nord.

> [...]
> Vi er midt i tyverne og stiller ikke de store krav. Vi har bare ikke lyst
> til at skulle spinke og spare på hele turen.

Vi købte billetten gennem Jysk Rejsebureau, men det var en del af en
jordomrejse. Selve hotellet bestilte vi over internet. Hvis vi skulle lave
et budget, vil det lyde på ca. 300 pr. dag til overnatning (for to), ca. 250
til mad for to(så spiser man også en del på McDonalds) og så kommer rejserne
oveni. I Tokyo bruger man nemt 100 kr. pr. dag for to bare til
undergrundsbanen. Man kan spise på Farm Grill i Tokyo. Frokost er billigt
(ca. 100,- pr mand) for spis-hvad-du-kan. Absolut anbefalelsesværdigt.. Man
kommer ikke uden om, at man skal overveje hvad man bruger pengene til. Det
løber stærkt. Alene det at tage toget koster ofte flere tusind kroner. Hvis
I vil rejse meget skal i købe togkort hjemmefra. Men prøv at regn lidt på
det. En enkeltbillet fra Tokyo til Kyoto (3 timer) koster 740,- kr. pr.
person. For 1.600 kan man få et uge pas og for 3.200 et 21 dages pas. Det
starter fra den første dag man bruger det og løber i den givne periode. I
kan læse mere på
http://www.jnto.go.jp/eng/GA/Transportation/japan_rail_Pass.html Brug
http://www.oanda.com/convert/classic til valuta omregning.

Man kan med fordel flyve ind til eks. Narita og hjem fra eks. Kyoto. Dermed
sparer man en togrejse.

> skilte
Et
> Smart.
>
> En guide I kan anbefale? Vi har kigget lidt på nettet og der er faktisk
> mange spændende sider.

Vi brugte Lonely Planet. Den var ganske god og præcis. Gode kort og
hoteloversigter. Vil man vide meget detaljeret om de forskellige seværdighed
bør den suppleres med andet, men til vores formål ganske godt. Der er kun få
brochurer på engelsk i Japan, så man skal selv medbringe gode guidebøger.
Husk, at der er en om hele Japan og en anden om Tokyo og Kyoto.

> Alt det med transport og priser - fandt I ud af det hjemmefra, eller
> derovre?

Vi undersøgte en del hjemmefra, specielt via guidebogen. Derudover er
gruppen rec.travel.asia en mulighed, men der drukner man ofte i spørgsmål om
Thailand *s*. Det er en meget god ide at pejle nogle hoteller ud. Man kan
bestille når man er der, men brug internet. Telefon er dyr og de taler meget
dårligt engelsk. Nogle gange kan et vandrehjem eller hotel bestille den
næste overnatning for en. Vi mødte en del der brugte hostels. Det skulle
være helt ok, men man deler ofte bad med en del andre. Japan er dog oftest
meget rent.

Det er et MUST at bestille hotel i Tokyo hjemmefra hvis i lander i Narita.
Hvis I kommer til Tokyo via tog er det stadig et must, men så kan det gøres
i Japan inden I tager til Tokyo.